Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig ålreit kikkert?


vassfarmannen

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal du ha en lett liten kikkert så må du regne med liten lysstyrke og lite synsfelt hvis du ikke vil betale med "en arm og et øye".

Men hvis ikke vekta betyr så mye så får du en grei 8 x 40 eller 20 x 50 fra ca. kr. 300,- og oppover nesten uendelig.

Jo større lysåpning du har fremme på kikkerten jo bedre ser du når det begynner å mørkne.

Minimum 40 på litt billigere kikkerter.

http://www.miniinthebox.com/no/index.php?main_page=advanced_search_result&inc_subcat=1&search_in_description=0&keyword=kikkert

Skal du bruke kikkert om natten så snakker vi nok helt andre priser. Fra ca 3K og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Drar denne videre.

 

Kan sikkert dele den i to kikkerter, en turkikkert og en stuekikkert.

 

Har en Russisk kikkert 12x45 USSR uten at jeg tyder navnet, som var meget bra.

Dessverre glemte jeg den i fjæra for noen år siden så sjøen gikk over kikkerten flere ganger før jeg husket kikkerten.

Skaden var da skjedd og det ene objektivet var mer eller mindre ødelagt.

Selv i dag er duggen borte med det ene øyet uklart.

Mulig dette var en Zomz-kikkert etter bilder jeg har sett på nett.

 

Har kjøpt en del billigkikkerter siden, men er ikke fornøyd med optikken.

Bla. en Sakura 10-70x70 som egner seg best på stativ.

Har stativ -Velbon tripod og en "banekikkert" på 25-75x75 av ukjent merke ( Clas Ohlson ).

 

Men sakner den gode optikk jeg syntes disse gamle Russiske kikkerter hadde.

 

Spekulerer i Yukon Futurus 20x50 fast forstørrelse, og noe mindre.

 

Ble nevnt flere Russiske/Ukrainske merker i ett Dansk fugleforum jeg ikke nå finner.

Yukon er vel Ukrainsk?

I tillegg kommer Tento, Baigish osv.

 

Her er Yukon 7x50 avbildet

 

1142_152547_2_zpsbmxfwsku.jpg

 

uten%20navn_zpscovp67vw.png

 

Så Baigish 10x42 tankførerkikkert som tåler fra -40C til 50C+ :yes:

 

BPO%20%2010x42%20a_zps31udmfsk.jpg

 

BPO%20%2010x42%20b_zps9opormxv.jpg

 

Noen med erfaring fra disse merker?

 

Yukon Futurus 7x50 får jeg fatt i Norge, større modeller må jeg til utlandet.

Baigish, har jeg ikke funnet i Norge og må høyst sannsynlig til utlandet der også.

 

Ser det er store forskjeller i pris på Baigish, de desidert dyreste er de som kommer fra Russland og høyst sannsynlig ekte, billigere varianter reklameres det for fra Kina og Hong Kong og er vel kopier alle som en.

 

Bruksområde er turkikkert, båtkikkert og kikkert for bruk fra stuevinduet sittende i godstolen.

Derfor må sikkert to varianter kjøpes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Vanguard VSP-85 på stativ i stuevinduet mitt. 

http://www.scopesnskies.com/prod/vanguard/telescope/spotting-scope/vsp85MG-3.html

Problemet med en del av disse litt kraftige kikkertene som ikke koster "en arm og et øye" er at de ofte har litt dårlig lysstyrke. Det er med kikkerter som med objektiver til fotoapparater, jo bedre lysstyrke jo høyere pris. Du merker det best når du sómer inn. Da blir bildet ofte litt uskarpt og hvis det er litt lite lys, f.eks. overskyet vær, så blir du fort lei av å bruke den på så mye mer enn minste forstørrelse.

Jeg har også en Itorex 8x40 som står i vinduskarmen ved siden av den store som står på stativ og selv om dette er et helt ukjent merke til ganske lav pris så er den utrolig bra. Kikkerter i denne størrelsen får du med japansk optikk, Olumpus, Nikon og Pentax, til fra ca. en tusenlapp og opp til ca. 2 tusen kroner. Skal du ha topp kvalitet på optikken så var russisk optikk lenge ledende i verden, alle husker vel kamera fra Leika, men i dag sliter de nok litt i forhold til en del japansk optikk og for ikke å glemme kongen, Carl Zeizz, men en vanlig 8x40 Zeiss kikkert må du nok slenge på en ekstra null på prisen. Jeg vil anta min. ti tusen.

Hvis du ikke allerede har sjekket så finnes det fra tid til annen noen gode tilbud hos Kikkertspesialisten http://www.kikkertspesialisten.no/

og hos Natur og fritid.http://www.naturogfritid.no/Optikk/teleskop/Teleskop_tilbud/rstadv_J/VS_liste/VL_T

 

 

P.s.

uten%20navn_zpscovp67vw.png

 

Så Baigish 10x42 tankførerkikkert som tåler fra -40C til 50C+  :yes:

 

Ikke at det betyr så mye, men nå er det vel ikke tankføreren som bruker kikkert, men kommandanten som stikker hodet opp av luka på toppen en gang i blant. Det er vel ikke plass til så mye mer enn føreren i førersetet på en tank.

Jeg husker fra tiden i forsvaret at mens jeg var oppsatt med to panservernraketter så var kameraten ved siden av meg skarpskytter og hadde hodet som stakk opp på toppen av panservogna som første prioritet.

Det ble et himla liv en gang da vi skulle skyte en øvelse med skarp ammo og det kom panser. Skarpskytteren fisket da frem fra sekken, sin private jaktrifle og plasserte tre kuler i hodet på toppen før jeg hadde fått fyrt av min første rakett. 

Noen roste ham for god skyting mens andre var fly forbannet fordi han hadde tatt med et sivilt våpen.

"Er det krig så er det krig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tankfører er vel neppe i tankvognluka, mener fører tanksen som du sier.

 

Er vel slik at man ikke får i både pose og sekk, hvis forstørrelsen øker vil vel lysstyrken bli dårligere, og er vel en grense for hvor store objektiver en vil ha, særlig på en turkikkert som skal bæres, kanskje over lengre distanser.

Derfor jeg spekulerer i kanskje to kikkerter, en hjemmekikkert, og en turkikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt tips om en billig kikkert for tur og jaktbruk. (veldig billig og enkel)

Ser du har fått noen svar. Men, hva er det du egentlig ønsker?  Rimelig lommekikkert, eller en stor "kladd" som henger innenfor/utenfor jakka? I sekken, er vel lite poeng.

 

Selv bruker jeg kun lommekikkert, som går ned i ei jekkelomme, eller er kurrant å ha på innsiden av jakka, uten å bule for mye. Men jeg sitter ikke på post (for langhold) og bedriver ikke fjellrypejakt med rifle.

 

Kvalitets kikkerter koster over 10 tusen kr. Men brukbare alternativer fra 2 tusen og under det. I bra dagslys er det mange fra ca 7 x 20 og oppover, som er brukbare. Ikke velg for stor forstørrelse, på billige lommekikkerter kikkerter. Kvalitet er like mye kvalitet på linser, som lysstyrke. Og dette er ofte et bedrag, når produsenter opplyser om lysstyrke og forstørrelse.

 

Jeg er ingen optikker og heller ikke en person, som her spessielt god kunnskap om kikketer. Men, som et eksempel. Som sjømann (for ca 50 år siden), kjøpte jeg en billig kikkert på Las Palmas. En 10 x 50. Men, den var vanskelig å benytte ombord. Jeg så bedre med en av båtens kvalitets kikkerter, på bare 7 x 35. På frihånd, var kanskje den beste 8 x 40 (eller var det 8 x 50). Og det trolig, på grunn av linsekvaliteten. Først når jeg kunne få støtte til kikkerten (og på landjorda), fikk jeg noe utbytte av denne billig kikkerten. Så lysåpning og forstørrelse, er ikke det eneste en bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt tips om en billig kikkert for tur og jaktbruk. (veldig billig og enkel)

 

 

Hei

 

Du kan se litt på hjemmesiden til www.kikkertspesialisten.no med tester mv.

 

Opticron er ganske ganske bra kikkerter. XXL har i bland noen Nikon (OK) på salg. 

 

Jeg bruker selv en liten - relativ dårlig og billig kikkert til turbruk for det tilfelle at den skulle bli glemt.

(en kamerat har et Zeiss fotoapparat gjenglemt på en topp i Alpene.)

 

Har også en stor og alt for tung 7x50 kikkert til maritimt bruk. Alt for stor til turbruk. Gammel russer i øvrig! 

Styr unna Focus - dårlig og svingende kvalitet.

 

Noen av forskjellene er litt marginale syns jeg, men til jakt kan det ha betydning.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting når det gjelder store stasjonære kikkerter.

Du har kanskje lagt merke til at både store telelinser og kikkerter har et rundt sort felt midt på glaset i den største åpningen.

post-4220-0-05585200-1428820341_thumb.gi

Det er fordi disse ikke er bygget opp av glasslinser, men av buede speil som er laget av polert metall. Dette gir en mye bedre lysstyrke og lavere vekt.

Menn denne teknologien finner du som regel bare på de dyreste produktene og på store stjernekikkerter.

Her er et par prinsippskisser som viser forskjellen på optikk med linser og med speil.

 

post-4220-0-79226700-1428820423_thumb.gi       post-4220-0-74428000-1428820447.gif

 

Her ser du forskjellen på en 800 mm telelinse med vanlig linseoptikk og med speil.

 

post-4220-0-97748800-1428820881.jpg   post-4220-0-10840700-1428820918.jpg

 

 

Så bare litt generell folkeopplysning.

Det som lenge var verdens største teleskop står på toppen av Mauna Kea –vulkanen på Hawaii og har et primærspeil med diameter 30 m, men det  er bygget et nytt på ca. 3000 meters høyde på fjelltoppen Armazones i Atacamaørkenen i nord Chile som har et speil på 39 m. Dette eies og drives av  Ruhr University Bochum (RUB) og Catholic University of the North (UCN).

Atacamaørkenen skal visst være et av verdens tørreste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hei

 

Du kan se litt på hjemmesiden til www.kikkertspesialisten.no med tester mv.

 

Opticron er ganske ganske bra kikkerter.

 

Hilsen

Elgen

Jeg har en Opticron Discovery WP PC Mg 8x50 DCF.GA, som jeg er meget godt fornøyd med. Den må stilles inn som alle kikkerter må. 50mm linser sier noe om at denne kikkerten er lyssterk. Opticron Oregon 4 8x42 LE WP er mindre og billigere. I følge tester utført av kikkertspesialisten er det hyppig feil på Nikons billigmodeller-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Opticron Discovery WP PC Mg 8x50 DCF.GA, som jeg er meget godt fornøyd med. Den må stilles inn som alle kikkerter må. 50mm linser sier noe om at denne kikkerten er lyssterk.

8x50 betyr at kikkerten forstørrer 8 ganger og har en diameter på fremre linse på 50mm. Stor forstørrelse krever mye lys og jo større fremre linse er jo mer lys slipper den inn.

 

Test av kikkert:

https://www.kikkertspesialisten.no/pub_docs/files/tester/test_report_8x42_8x50_8x56_binoculars_review_kikkert_test8x40.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

8x50 betyr at kikkerten forstørrer 8 ganger og har en diameter på fremre linse på 50mm. Stor forstørrelse krever mye lys og jo større fremre linse er jo mer lys slipper den inn.

 

Test av kikkert:

https://www.kikkertspesialisten.no/pub_docs/files/tester/test_report_8x42_8x50_8x56_binoculars_review_kikkert_test8x40.pdf

Nevnte ikke 8x da det er innlysende, men det stemmer det du skriver  :) Jeg driver en del med naturfotografering, så jeg har lest meg opp på optikk. Øker man forstørrelsen til 10x, vil kikkerten slippe inn mindre lys, som du også nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.