Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe meg telt.

Dette blir i så fall mitt første telt.

Jeg er såpass fersk at jeg ikke engang vet hvilke krav som skal stilles til et telt, men noe har jeg dog fått med meg.

 

  • Det skal være lett.
  • Det kommer til å bli brukt 1-2 ganger i året. Totalt 2-3 netter. Og da kun sommerstid. Og mest sannsynlig ikke i regn. 
  • Kommer ikke til å trenge all verdens plass i fortelt til 17 bikkjer, søskenbarnet på Gjøvik og fandens oldemor.
  • Trenger jeg fortelt i det hele tatt?!
  • Kommer til å bli brukt i skog/lavfjell. (Ikke høyfjell).
  • Hvilke andre kriterier må man vurdere?

 

Alternativet er å sove under åpen himmel, evt. med presenning.

 

Har søkt litt her på forumet, men fant ingenting med disse kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du berre skal vera i skogsterreng på sommarstid ville eg vurdert ein tarp og myggnett. Enkelt setta opp og lett å bera. 

Elles kan du gå for eit 2 manns tunneltelt, idiotsikkert.

 Fortelt: kjekt å ha til å setje våt sekk eller våte kle inn under så du slepp dette i innertelt men ikkje noko must i skogen sommerstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Nordmarka på xxl. Ca tusen spenn, et bra nybegynnertelt til det bruket du skisserer. Ingen vits med telt til fire-fem tusen som blir gammelt før du rekker å bruke det.

Hvor fort blir egentlig et telt gammelt?

Er det slik at et telt som ligger mye i boden blir dårligere av dette over tid? Hvilke egenskaper er det som i tilfelle svekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tørket skikkelig før det legges bort og lagres tørt kan det ligge lenge. Har en kompis som kjøpte telt for konfirmasjonspengene, nå har han passert 40 og brukte teltet senerst i år. En annen har også et telt som er omtrent like gammelt som fortsatt er i bruk. De største problemene med akkurat disse er at de er umoderne.

Et telt fra disse dager blir kanskje ikke fullt så umodne siden det er litt andre materiale i blant annet stenger. (Glassfiber før, aluminium nå)

Det brukes normalt to typer materiale i telt: Silnylon som er nylon sim er behandlet med silikon på begge sider flere ganger. Silnylon har ikke tapede sømmer fordi tape ikke henger. Men blir de sydd på riktig måte og med riktig tråd at de blir tette likevel.

Polyester belagt med polyuretan, her er sømmene tapet og innsiden har en gummiaktig "feel". Sistnevnte er billigst og vil etter lang tid kanskje begynne å flasse på innsiden.

De to overnevte teltene er PU belagt, så lagres teltet riktig er det sikkert ikke noe problem. Så det verste er egentlig å ha et telt i boden som ikke blir brukt. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk finn.no vil jeg foreslå.

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det ligger bla. et Eureka Zephyr SUL for 1.500 der nå, selger er på Jevnaker (og jeg har ingen kjennskap til selger).

Jeg ville dessuten satset på noe som står ok uten bardunering (dvs. ikke tunneltelt) med din erfaring og antatt bruk så er det kjappere å slenge opp uten å tenke for mye på plassering, underlag, plugger og bardunering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort blir egentlig et telt gammelt?

Er det slik at et telt som ligger mye i boden blir dårligere av dette over tid? Hvilke egenskaper er det som i tilfelle svekkes?

 

 

Så det verste er egentlig å ha et telt i boden som ikke blir brukt. .

 

@Omnilite sier litt om stoffets kvaliteter, og du har noe rett @RSH hvis spørsmålene var stilt retorisk. 

 

Selv har jeg bare ett telt, som brukes aktivt over alt. Det er et Helsport Børgefjell T3 kjøpt sent 80/tidlig 90-tall en gang. Jeg har skiftet bunnduk, men ellers mente Helsport at det holdt seg bra da jeg sendte det inn for en sjekk for noen år siden.

 

Poenget mitt med formuleringen "som blir gammelt før du rekker å bruke det" henspeiler like mye på det at mange kjøpelystne nordmenn er veldig opptatt av å ha det siste. I tillegg blir det litt som å kjøpe bil. Det er kult å ha mange hestekrefter under panseret, men skal du kun kjøre ungene i barnehagen og en tur på butikken annenhver uke, er det liten vits med grom motor. Den fine motoren gjør liten nytte når den bare står der i garasjen og støver ned. 

 

Jeg personlig vil gjerne ha det beste, men til en fornuftig pris. Et ekstremtelt  fra Helsport til 8000,- gir meg da ingen merverdi enn ett normaltelt til 4000,-. Eneste er at jeg kan briefe med rød og gule farger på teltet på den ene turen jeg er på, og ellers vite at jeg i kjelleren har et telt jeg KAN bruke på vinterfjellet i storm, hvis det noen gang skulle bli aktuelt. Og så veier det gjerne like mye som et damplokomotiv i tillegg. HA! 

 

Når TS kan få et forunftig telt til en grei pris. Så stilles vedkommende i en situasjon der han/hun lettere kan ta et selvstendig valg siden når bruken øker og bruksmønsteret viser hva det neste kjøpet blir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og bikkja skal på 1-2 dagers turer bruker jeg kun gapahuken som de selger på xxl for 299,- (Backpacker 2) En del kondens om det regner...men tørker fort når du åpner opp. Har flere telt, men gapahuken er førstevalget på sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en løsning med en eller annen form for innsektbeskyttelse sommerstid.

Så et hvilket som helst billig telt vil nok gjøre susen.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Kuppeltelt-Roskilde-37310/

Men sjekk liggelengde. Er du over 190cm kan det blir i korteste laget.

Hvis du vil ha noe litt mer fancy, kjøp brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag! Takk for alle innspill.

 

Med mine behov p.t. så ser kanskje gapahuken ut som et godt alternativ.

Men jeg finner det ikke på XXL sine sider?! Har de sluttet å føre den??

Jeg ser Magasinet har en gapahuk som heter "Backpacker": http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-1001&prodid=15901

Er dette den samme? Denne heter dog ikke "2". Hva misser jeg i så fall ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på magasinet fungerer helt fint :) Enkel å sette opp er den også og enkel å flytte rundt om det ikke var så godt å ligge der du først tenkte som det så ut til. Har ikke testet den i regn da den bare blir brukt på fine dager, mest som en hule for hunder og vindbeskyttelse for hoder. Men også som en trygghet om været brått skulle slå om (noe det har en tendens til å gjøre på fjellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.