Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikkje skyte kongeørn


josteink

Anbefalte innlegg

Spesiell sak frå Fitjarøyane.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kongeornen-vant-over-500-sauer-3193512.html

 

Dette området er kanskje det finaste friluftsområde for kajakk sør for Trondheim, grunna ei blanding av kulturlandskap og ei mengde holmar og skjer. Hundrevis av desse holmane er truga av den innførte siktagrana som spreiar seg i eksplosiv hastighet og tek over kystlyngheia. Aktiv skjøtsel av gjennom beiting med villsau motverkar dette samstundes som det held vedlike ein naturtype som er i ferd med å forsvinne.   

Saka er òg interessant fordi mattilsynet går inn og krev fjerning av beitedyr grunna dyrevelferd, noko eg ikkje har høyrd om i frå austlege delar av landet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En spesiell sak med en kongeør som blir prioritert foran sauehold. Jeg lurer på om kongeørnen kankje har bygget reiret sitt der pga lett tilgang til sauemat. Ingen sau: ingen ørn. Gjeting av sauene hadde muligens også hjulpet for å holde fuglene unna. Men det er kanskje også for skjemmende for ørnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sulten ørn der borte .... men stilles det ikke krav til dyrehold? Når 20% rapporteres "mistet" hvert år ville i hvert fall jeg stilt noen spørsmål om denne saken havnet på mitt skrivebord.

 

 

Nesten 500 sauer må fjernes Fitjarøyene til fordel for hekkende kongeørn

 

Konflikten mellom ørn og sau har pågått i flere år på Fitjarøyene.Bonden har hvert år innrapportert store tap av sau.

I 2012 fikk han full erstatning for 37 lam.

I fjor rapportert han inn tap av 109 dyr, og fikk erstatning for 60.

Hittil i år har han rapportert inn tap av 67 sauer.

- I sommer har ørnen flyttet på seg, noe som er årsaken til at tapene er mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.