Gå til innhold
  • Bli medlem

Nanok Performance Down ÷30 Dunsovepose


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Studerer friluftsliv et år og dette ser ut til å medføre en del vinterovernattinger i telt, snøhule og på hytte. Fra før har jeg bare erfaring fra vinterovernatting i telt med Forsvaret, da også med forsvarets sovepose. Har kikka litt rundt på nettet, men er usikker på om den vi hadde der var Kapok eller en nyere modell, jeg var inne i 2010/2011. Å fryse var aldri noe problem da, men med defavarmere, lagstelt og av og til jervenduk fikk kanskje ikke forsvarsposen kjørt seg.

 

Har en Mammut UL 3-season nå, men den begynner allerede å bli i kaldeste laget. Klam og jævlig blir den også, men vekta er ingenting på si på.

 

Trenger med andre ord en vinterpose som skal brukes til forskjellige typer overnatting vinterstid. Ettersom jeg er student er pris et viktig punkt. Ser etter noe i 2000-2500-kronersklassen.

 

Kom dermed over Nanok Performance Down hos Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/produkt/performance-down-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx

 

Lest litt på nettet og har hørt meget ymse om denne. Enkelte sier den er bra men at den nok ikke holder det den lover. Andre sier den er bikkjekald. Det er også det faktum at temperaturanvisningen på denne posen er etter annen standard enn den andre produsenter bruker(?)

 

Kort sagt; er det noen med håndfaste erfaringer med denne posen som synes den er god, verdt pengene, evt. ikke?

 

Takk på forhånd!

 

A.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne posen og har sovet nok sovet litt over 150 døgn vinterstid i den. Merker at posen kanskje ikke har helt samme komforten sammenlignet med de dyrere posene jeg har brukt. At posen er veldig kald synes jeg ikke stemmer helt, har sovet mye med den rundt -20 til -30 uten problemer. Tar du med prisen i beregningen av soveposen så vil jeg si at du får mye for pengene.

Jeg går selv på fhs i år og dette er en pose som mange har kjøpt inn nå for å få en billig varm dunppse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 døgn vinterstid var en langt bedre "testperiode" enn noe jeg kom over på nettet, så når pris blir med i beregningen blir det nok denne posen.

 

Mange på linja jeg går som har samme dilemmaet mtp. pris og komftemp, så nå får Nanokene til Oslo Sportslager bein å gå på  :D

 

Takk for supert svar!

 

A.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har posen selv. Neppe nådd 150 døgn i den nei men de gangene den er i bruk har den fungert fint.

svært lite dunlekkasje på den. Nanok har slitt litt med det pp noen andre modeller.

Er det bare null til et par minus kan den virke for varm.

jeg har bare brukt den i oslomarka og det har sjelden vært veldig kaldt. Kaldeste var minus 18 gjennom natta. Lå på bamse pluss reinskinn. Påkledning inne i posen var ullboxer og headover. Altså ingen trøye eller noe og jeg sov godt hele natta.

såmfor meg har den absolutt ikke vært kald.

den har jo litt mindre dunspent enn skikkelig dyre poser. Men prisen tatt i betraktning så er vel det en av de beste kjøpene i pris kontra varme. Kjenner 2-3 til som har den og alle er fornøyd med den. Brodern har lånt den på fjellet et par ganger på pilketur og aldri vært frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal synse litt mer ville jeg kanskje vært litt skeptisk til å ta den med på turer hvor jeg visste det ble -30. Da ville jeg i hvert fall hatt med varmere liggeunderlagskombo enn jeg pleier å bruke (Lett tresesongs oppblåsbart+bamse) og en dunbukse eller varm ullbukse i tillegg til dunjakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Nanok-posen er romslig nok kan du jo bruke den andre posen din inni når du er på blåkalde turer. To sommer eller 3-sesongs poser gir betydelig mer varme enn bare en.

 

Jeg har selv eksperimentert litt med mine vinter- og sommerposer og ser at vinterposen (Isbjørn Jan Mayen) greit rommer sommerposen (Exped Comfort 600). Da er jeg sikret til godt ned på -40 tallet og så kaldt blir det sjelden på tur, selv her i Rørosområdet.

 

Godt liggeunderlag hjelper også utrolig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.