Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokostblandinger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig sansen for Musli frokostblandinger. Mange kjenner til Axa sin frokostblanding, og Klikk hadde en test av ymse frokostblandinger.

http://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/article599098.ece

 

Her på min lokale butikk kom jeg over en ny type frokostblanding - nemlig svenske Finax. 47371.jpg

 

 

Andelen frukt er altså hele 45% og jeg syns denne satt veldig godt - i motsetning til f,eks, havregrøt - som jeg blir fort sulten av. Forpakningen er også lur - av et slikt plastaktig papir.

Bra at det kommer nye produkter - om noe har tips om andre gode frokostprodukter så tips gjerne om det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager min egen frokostblanding- Granola.

 

-Havregryn

-Mandler

-Hasselnøtter

-Valnøtter

-Sesamfrø

-Solsikkekjerner

-Gresskarfrø

-Maldonsalt

-Eplejuice

-Honning

-Smør

 

Blander alt det tørre sammen.

Smelter smør sammen med honning og eplejuice.

Blander så væsken oppi det tørre og rører godt før det fordeles på et stekefat og stekes en time i ovnen.

 

Deretter så blander jeg i frukter, bær og sjokoladebiter alt etter hva jeg ønsker i ønsket porsjonspakker.

 

Jeg har endret etter egne preferanser ut i fra denne oppskriften.

 

Største minus med denne frokostblandingen er det å blande tørrmelken når man er på tur.

Nestles Vikingmelk har jo vannskrekk, så jeg måtte ha en drikkeflaske for å klare å blande det sammen med kaldt vann.(riste)

Det ville vært ønskelig med en tørrmelk som man kan blande i porsjonspakningene med Granola før tur. Slik at det kun er å tilsette kaldt vann og røre rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Største minus med denne frokostblandingen er det å blande tørrmelken når man er på tur.

Nestles Vikingmelk har jo vannskrekk, så jeg måtte ha en drikkeflaske for å klare å blande det sammen med kaldt vann.(riste)

Det ville vært ønskelig med en tørrmelk som man kan blande i porsjonspakningene med Granola før tur. Slik at det kun er å tilsette kaldt vann og røre rundt.

 

Eg brukte å blande tørrmjølka rett i grynblandingen i mange år. Men no har eg droppa tørrmjølka. Når grynblandingen er god nok (nok frukt), går det greit med bare vatn;) Kaldt vatn i den varme årstida, og varmt vatn i den kalde årstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn, melkepulver og sukker. Lages til i posjonsposer før turen. Blandes med vann, ingen koking. Dette har vært frokosten på alle langturene i sommer. Enkelt og greit. En ferdigblandet posjon veier ca 150g.

Utfordringen for meg med blandinger basert på havregryn er at frokosten ikke sitter. Blir sulten etter veldig kort tid. Men jeg ser at de store havregrynene er mye bedre enn de lettkokte.

For øvrig - den svenske pulvermelken er veldig mye bedre enn den norske. Løser seg lettere opp og klumper seg ikke.Tror den heter Semper. Har ikke sett den i norske butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen for meg med blandinger basert på havregryn er at frokosten ikke sitter. Blir sulten etter veldig kort tid. Men jeg ser at de store havregrynene er mye bedre enn de lettkokte.

For øvrig - den svenske pulvermelken er veldig mye bedre enn den norske. Løser seg lettere opp og klumper seg ikke.Tror den heter Semper. Har ikke sett den i norske butikker.

Semper lager glutenfri mat som selges her til lands.

Så en kan jo høre om de også kan ta inn tørrmelk i sortimentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen for meg med blandinger basert på havregryn er at frokosten ikke sitter. Blir sulten etter veldig kort tid. Men jeg ser at de store havregrynene er mye bedre enn de lettkokte.

For øvrig - den svenske pulvermelken er veldig mye bedre enn den norske. Løser seg lettere opp og klumper seg ikke.Tror den heter Semper. Har ikke sett den i norske butikker.

Har ikke opplevd det samme, men det er vel litt individuelt. Jeg er tynn som en spiker og mangler underhudsfett. Er mett ganske lenge etter en slik frokost:) Når man også supplerer med snickers og potetmos (ikke blandet)til lunsj, og realturmat eller ørret/ris til middag/kvelds er dagen reddet. Og så er jeg ikke den som går milevis hver dag på tur, så bruker vel ikke like mye energi som de litt mer spreke frilutsfolka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... Andelen frukt er altså hele 45% .......

Men hvor mye av det er rosiner ? 20% ?

 

Jeg er veldig glad i rosiner. Rett fra boksen vel og merke.

HATER det når det er blandet i frokostblandinger og nøtteblandinger. Sjønner at det sikker ter det billigste og at det derfor brukes i så stor grad, men det er faktisk et problem å finne frkostblandinger som har frukt, men IKKE rosiner....

 

.....Største minus med denne frokostblandingen er det å blande tørrmelken når man er på tur.

Nestles Vikingmelk har jo vannskrekk, så jeg måtte ha en drikkeflaske for å klare å blande det sammen med kaldt vann.(riste)

Det ville vært ønskelig med en tørrmelk som man kan blande i porsjonspakningene med Granola før tur. Slik at det kun er å tilsette kaldt vann og røre rundt.

Hmm, dette problemet forstod jeg ikke.

Jeg har pleid å ha et par skjeer med tørrmelkpulver (H-melk) i posen jeg har porsjonert opp en frokost, knytt igjen og ristet. Alt innholdet blir dekket av et støvlag av tørrmelk. Bare å tilette vann og røre. Må røre bittelitt om det er iskaldt vann, men det løser seg opp. Enda bedre er å ha i en kopp kokende vann og vips har du en deilig saftig og rik havregrøt (har brukt solfrokost-varianter som basis for frokostblanding ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget nettopp et par frokostblandinger for tur til neste uke. Testet varierende menge på forrige tur og kom fram til denne blandingen. Tester nå med litt kannel i og litt mer sukker og tørrmelk.

 

  • 70-80g Müsli (coop northug sports müsli, 388kcal per 100g)
  • 15-20g tørket frukt (ananas, mango og papaya)
  • 15-20g tørket banan
  • ca. 10g sukker
  • ca. 10g viking tørrmelk
  • en dæsj med kannel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvor mye av det er rosiner ? 20% ?

 

Jeg er veldig glad i rosiner. Rett fra boksen vel og merke.

HATER det når det er blandet i frokostblandinger og nøtteblandinger. Sjønner at det sikker ter det billigste og at det derfor brukes i så stor grad, men det er faktisk et problem å finne frkostblandinger som har frukt, men IKKE rosiner....

 

Så blander du sjølv, og får ei blanding av akkurat det du sjølv ynskjer, altså for ditt tilfelle heilt rosinfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å ta med en minivisp på tur. Fås tak i i kjøkkenutstyrsbutikker og veier nesten ingenting. Fungerer veldig bra for å røre ut vikingpulver i kaldt vann, mye bedre enn med skje.

Også er du til en hver tid klar til å lage krem til Irish Coffee  :thumbsup: 

 

   

Så blander du sjølv, og får ei blanding av akkurat det du sjølv ynskjer, altså for ditt tilfelle heilt rosinfritt.

Ja da, bare å blande....etter at man har stått på kjøkkenet og smeltet inn honning etc. Jeg vil helst bare kunne kjøpe det, for jeg har smakt hjemmelaget frokostblanding før :sick::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.