Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongers dunpose til dame


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

 

 

Er forholdsvis ny i teltkarrieren min, og trenger litt råd fra noen som har mer erfaring i utstyrsjungelen. Etter en forholdsvis kald natt på fjellet for en uke siden, har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av en dunpose for å forhindre forfrysning. Det er dog en jungel av poser der ute og generelt litt vanskelig å få styr på hva man skal se etter. 

 

Jeg trenger en pose som kan funke på fjellet i tre årstider, jeg er også en frossenpinn og liker ikke å sove med alt for mange lag ullgensere. Videre bør det ikke være av disse helt klistrede soveposene, da jeg trenger litt "tumleplass" (liker å sove på siden, hvilket også er grunnen til at jeg starter en ny tråd fremfor å bruke den som nettopp var postet rundt emnet). Det er selvfølgelig hyggelig hvis prisen er av det overkommelige slaget, men jeg regner med at dette er den soveposen jeg skal ha de neste mange årene, så jeg betaler heller det det koster for det jeg vil ha, heller enn å gå på kompromiss med en sovepose jeg bare er halvfornøyd med. 

 

Videre lurer jeg spesielt på dette med komforttemperatur. Siden jeg har årevis med erfaring med frysing, tenker jeg at det er flott med lav komforttemperatur og tenker at man i sommermånedene kanskje bare kan trekke ned glidelåsen, men det blir kanskje for varmt om man for eksempel har en sovepose med -5? Er mest snakk om overnatting på fjellet, men det blir også en og annen tur i marka.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=60082&gclid=CKTnvu-NzMACFSeQcgodkXQA2g

 

Dette er min favoritt. Nå har de kommet med en exp som er helt vanntett, men også endel dyrere. Jeg bruker min hele året. Bruker alltid lakenpose siden den er greiere å vaske etter tur. Komf. temp øker med ca 4 grader med den jeg har. På vinteren Har jeg en lett dunpose inni den andre. Jeg er også veldig frossen. Fordelene med denn er at den holder bra på lufta så du slipper varme opp ny luft hele tiden. Den blir også veldig tett rundt hodet så det kommer ikke inn mye luft. Den har også et fint pakkvolum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver at du er forholdsvis ny i teltlivet, kan det også være nyttig å se på andre deler av sovesystemet ditt.

Hvilket liggeunderlag bruker du? Hvor godt liggeunderlaget isolerer kulde fra bakken, har også innvirkning på hvor kaldt det kan bli inni posen, siden isolasjoner i den delen av posen som du ligger oppå i prinsippet "ikke virker" fordi den er klemt flat av kroppsvekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=60082&gclid=CKTnvu-NzMACFSeQcgodkXQA2g

 

Dette er min favoritt. Nå har de kommet med en exp som er helt vanntett, men også endel dyrere. Jeg bruker min hele året. Bruker alltid lakenpose siden den er greiere å vaske etter tur. Komf. temp øker med ca 4 grader med den jeg har. På vinteren Har jeg en lett dunpose inni den andre. Jeg er også veldig frossen. Fordelene med denn er at den holder bra på lufta så du slipper varme opp ny luft hele tiden. Den blir også veldig tett rundt hodet så det kommer ikke inn mye luft. Den har også et fint pakkvolum.

 

Sweet! Den ser utrolig bra ut, takk for tipset:D Må jo være en fordel at den er litt vanntett også, selv om det teoretisk sett skal være tørt inni teltet. Hva slags dunpose bruker du inni? Mulig jeg misforstår nå, men bruker du lakenpose i tillegg til soveposen? 

 

Ser forresten at ligger til 2000 på xxl, det var jo en snill pris  :flowers:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver at du er forholdsvis ny i teltlivet, kan det også være nyttig å se på andre deler av sovesystemet ditt.

Hvilket liggeunderlag bruker du? Hvor godt liggeunderlaget isolerer kulde fra bakken, har også innvirkning på hvor kaldt det kan bli inni posen, siden isolasjoner i den delen av posen som du ligger oppå i prinsippet "ikke virker" fordi den er klemt flat av kroppsvekten.

 

Er helt klart et poeng også siden underlaget er kaldt. Har tidligere sovet på en sandwich av ting jeg hadde i skapet: en foam mat, et oppblåsbart (uten isolering) og et saueskinn (hvilket også ble kaldt), men vurderer å gå til innkjøp av en av disse to: 

 

http://www.fjellsport.no/mammut-king-size-pump-mat-cft-dark-fire.html

 

http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/sim-comfort-10-lw

 

Har sett på exped sine downmat også, men synes de ser veldig slarkete ut. 

 

Er det mulig å regne mer på komforttemperaturen på soveposen om man har et bra liggeunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det mulig å regne mer på komforttemperaturen på soveposen om man har et bra liggeunderlag?

 

JA! Prøv å sov på eit tynt underlag og du vil oppleva at du er kaldt mot bakken. Invester i eit godt underlag. Finnes mange tråder her på forumet om liggeunderlag, søk og les.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet! Den ser utrolig bra ut, takk for tipset:D Må jo være en fordel at den er litt vanntett også, selv om det teoretisk sett skal være tørt inni teltet. Hva slags dunpose bruker du inni? Mulig jeg misforstår nå, men bruker du lakenpose i tillegg til soveposen? 

 

Ser forresten at ligger til 2000 på xxl, det var jo en snill pris  :flowers:

 

Jeg har også blitt lurt av den på xxl. Den har vært utsolgt i evig tid nå og at den ikke er fjernet fra nettsiden dems er en skam. Du kan jo alltids kontakte dem og høre når de får den inn. Jeg tipper at de ikke tar den inn lenger. Om du går inn på nettsiden dems så ser du at de ikke lenger fører ajungilak (eller mamut som det kanskje heter nå). Jeg googlet soveposen og fikk opp samme side som deg. Da hadde jeg allerede posen, men samboeren ville også ha. Det ble en kortvarig lykke :P Han har en Bergans Rago som gjør samme nytta, men er litt større i pakkvolum, så han gidder bare kjøpe om den er veldig på tilbud. Jeg fikk den ganske rimelig på fjellsport, men er ikke ofte jeg har sett den på tilbud.

For meg ihvertfall, bør soveposen tåle litt vann siden jeg har to hunder som gjerne legger seg oppå. Har ikke brukt den ute i regnvær, men disse våte dyra har ikke klart å få soveposen våt ;)

Dunposen jeg bruker i tillegg om vinteren er denne http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=75779 Har "stjålet" den av samboeren, men kjøper vel en egen om den noen gang blir billig. Har sett på mange andre poser, men finner ingen som kan sammenlignes.

Bruker lakenpose i tillegg til sovepose, litt fordi jeg syns det glatte stoffe i soveposer er litt ukomfortabelt, litt fordi det skåner posen, og litt fordi det gjør det lettere å regulere temperaturen. I sommer f.eks var det altfor varmt på fjellet. Da hadde jeg bare soveposen over bena og under meg (på shield går glidelåsen bare halvveis ned, men det er glidelås på begge sider). Så kunne jeg ha lakenposen over meg (liker å ha noe over meg når jeg sover). Ligger gjerne på magen med armene utenfor posen og da er det ofte også godt å kunne dra lakenposen over armene. Den er også lett å sparke av seg om det skulle bli for varmt. Bortsett fra at reactor blir litt statisk så er jeg nesten litt forelsket i den lakenposen. Og det beste, det er plass til shield, lakenpose og sphere spring i kompresjonstrekket til shield :)

Jeg har exped downmat. Sendte en mail til sportsnett og sa jeg skulle ha et underlag som jeg kunne bruke ute og som tålte hunder og da ble jeg anbefalt dette. Er veldig fornøyd. Det er på ingen måte slarkete. Jeg har ingen UL versjon så vet ikke hvordan de er. Det eneste er at den integrerte pumpa er en tålmodighetsprøve så jeg kjøpte pumpbag. Funker veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt klart et poeng også siden underlaget er kaldt. Har tidligere sovet på en sandwich av ting jeg hadde i skapet: en foam mat, et oppblåsbart (uten isolering) og et saueskinn (hvilket også ble kaldt), men vurderer å gå til innkjøp av en av disse to: 

 

http://www.fjellsport.no/mammut-king-size-pump-mat-cft-dark-fire.html

 

http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/sim-comfort-10-lw

 

Har sett på exped sine downmat også, men synes de ser veldig slarkete ut. 

 

Er det mulig å regne mer på komforttemperaturen på soveposen om man har et bra liggeunderlag?

Du trenger ikke bekymre deg for at downmat eller synmat for den saks skyld er slarkete.

King size madrassene veier mye og tar mye plass når de er pakket, skal du bære på de er de litt i tyngste laget. Er de for høye spiser de også mye plass i teltet dersom teltet har skrå vegger fordi du ligger høyt over bakken.

Jeg har hatt Symmat 7 i flere år, og er kjempefornøyd, sover like godt på det som i senga hjemme, det veier 860g.

I sommer kjøpte jeg Synmat 7UL, det har samme liggekomfort, men har litt dårligere isolasjonsevne, men det veier bare 450g.

Er nok ikke like slitesterkt siden materiaket er tynnere, men det er varmt nok til sommerbruk, og det gjør sekken litt lettere.

De finnes i kort, normal og lang+ bred størrelse. Normal størrelse rekker vanligvis.

Har ikke opplevd å kulde fra bakken etter at jeg kjøpte synmat'en, selv ikke i -15.

Liggeunderlag med isolasjon gjør at det fortsatt er isolasjon mellom deg og bakken som holder på varmen. Når du ligger i soveposen klemmes isolasjonen under deg flat, slik at den ikke fungerer, og det er dette isolasjonen i liggeunderlaget "ordner opp i".

Temperaturen på oversiden av posen vil fortsatt være det samme, så egentlig gjør ikke liggeunderlaget noe med hvilken komforttemperatur du trenger på posen. Men når muligheten for at det blir kuldegjennomslag fra bakken er "eliminert", vil ikke kroppen bruke energi på å kompensere for kulde fra bakken, slik at det totalt sett nok vil oppleves varmere, og grensen for å fryse flyttes noe.

Testene av soveposer etter EN13537 tester med underlag mer R verdi 3.2, og med lett undertøy for å få de oppgitte komfort og ekstremtemoeraturene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dunposen jeg bruker i tillegg om vinteren er denne http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=75779 Har "stjålet" den av samboeren, men kjøper vel en egen om den noen gang blir billig. Har sett på mange andre poser, men finner ingen som kan sammenlignes.

Bruker lakenpose i tillegg til sovepose, litt fordi jeg syns det glatte stoffe i soveposer er litt ukomfortabelt, litt fordi det skåner posen, og litt fordi det gjør det lettere å regulere temperaturen. I sommer f.eks var det altfor varmt på fjellet. Da hadde jeg bare soveposen over bena og under meg (på shield går glidelåsen bare halvveis ned, men det er glidelås på begge sider). Så kunne jeg ha lakenposen over meg (liker å ha noe over meg når jeg sover). Ligger gjerne på magen med armene utenfor posen og da er det ofte også godt å kunne dra lakenposen over armene. Den er også lett å sparke av seg om det skulle bli for varmt. Bortsett fra at reactor blir litt statisk så er jeg nesten litt forelsket i den lakenposen. Og det beste, det er plass til shield, lakenpose og sphere spring i kompresjonstrekket til shield :)

Jeg har exped downmat. Sendte en mail til sportsnett og sa jeg skulle ha et underlag som jeg kunne bruke ute og som tålte hunder og da ble jeg anbefalt dette. Er veldig fornøyd. Det er på ingen måte slarkete. Jeg har ingen UL versjon så vet ikke hvordan de er. Det eneste er at den integrerte pumpa er en tålmodighetsprøve så jeg kjøpte pumpbag. Funker veldig bra :)

Takk for veldig bra svar, veldig hjelpsomt! Innså skuffelsen over XXL prisen i øyeblikket da jeg trykket på "kjøp". Nedtur!! hadde vært helt topp å få den til 2000  :hyper:  

 

Par kjappe spørsmål, blir det ikke ekstremt dårlig plass i soveposen, når du putter enda en sovepose inni den? Og er det plass til å ligge på siden i den soveposen du anbefalte? Er det kun om vinteren du trenger den ekstra posen? Og hvilken lakenpose er det du bruker? Beklager mange spørsmål, men jeg er veldig ny på det området her.  ;-) utrolig at downmaten har overlevd med hunder, jeg synes den så så tynn ut, tenkte at jeg kom til å slite hull i den på første turen, men hvis den overlever litt ivrige hundepoter har jeg nok undervurdert den.

 

Skulle i øvrig ønske typen hadde litt dunposer jeg kunne låne også, der går det mest i beinharde underlag og syntetiske soveposer :D . Lite snacks å stjele fra den siden av leiren..  :getlost:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bekymre deg for at downmat eller synmat for den saks skyld er slarkete.

King size madrassene veier mye og tar mye plass når de er pakket, skal du bære på de er de litt i tyngste laget. Er de for høye spiser de også mye plass i teltet dersom teltet har skrå vegger fordi du ligger høyt over bakken.

Jeg har hatt Symmat 7 i flere år, og er kjempefornøyd, sover like godt på det som i senga hjemme, det veier 860g.

I sommer kjøpte jeg Synmat 7UL, det har samme liggekomfort, men har litt dårligere isolasjonsevne, men det veier bare 450g.

Er nok ikke like slitesterkt siden materiaket er tynnere, men det er varmt nok til sommerbruk, og det gjør sekken litt lettere.

De finnes i kort, normal og lang+ bred størrelse. Normal størrelse rekker vanligvis.

Har ikke opplevd å kulde fra bakken etter at jeg kjøpte synmat'en, selv ikke i -15.

Liggeunderlag med isolasjon gjør at det fortsatt er isolasjon mellom deg og bakken som holder på varmen. Når du ligger i soveposen klemmes isolasjonen under deg flat, slik at den ikke fungerer, og det er dette isolasjonen i liggeunderlaget "ordner opp i".

Temperaturen på oversiden av posen vil fortsatt være det samme, så egentlig gjør ikke liggeunderlaget noe med hvilken komforttemperatur du trenger på posen. Men når muligheten for at det blir kuldegjennomslag fra bakken er "eliminert", vil ikke kroppen bruke energi på å kompensere for kulde fra bakken, slik at det totalt sett nok vil oppleves varmere, og grensen for å fryse flyttes noe.

Testene av soveposer etter EN13537 tester med underlag mer R verdi 3.2, og med lett undertøy for å få de oppgitte komfort og ekstremtemoeraturene.

Takk for veldig bra svar! Har lurt på det med forholdet mellom R-verdi og komforttemperatur på soveposen for eksempel, så det var veldig kjekt å få oppklart. Prøvde downmat på Oslo sportslager for litt siden og det ble iallfall veldig varmt, veldig fort, så det virket som en effektiv sak. 

 

Godt poeng med høyden i teltet ved bruk av høye liggeunderlag, tar det med i vuderingen. Leste på ut.no sin test, at de opplevde liten forskjell i komfort fra 6 cm tykkelse og oppover, så det er mulig jeg prøver med 7 først. 

 

Har dog kikket på Exped sim comfort 7 og synes den ser veldig behagelig ut, og mer behagelig enn downmat. Har noen av dere prøvd den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sovjetunionen Nå vet jeg jo ikke hvor stor du er, men jeg syns ikke det blir dårlig plass ihvertfall. Den jeg bruker inni er veldig tynn, men har bra dun så den varmer mer enn man skulle tro. Den er også fin å bruke alene på varme sommerdager. Jeg bruker alltid shielden, men om jeg skulle sovet i skogen på sommeren hadde nok den andre vært et like fint alternativ. Jeg klarer fint å ligge på siden selv når jeg bruker begge sammen. Jeg er ikke mer enn 1,65 m så for meg er det ikke noe problem i lengden. Om det er deg på bildet du har så er ihvertfall ikke bredden noe problem :) Bruker bare den ekstra posen på vinteren. Lakenposen jeg har er denne http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/lakenposer/sts-sleepliner-reactor.html

 

Downmat UL er ikke like solid som downmat, men veier litt mindre. Jeg kan ikke ha et underlag jeg må være forsiktig med. Har opplevd å få hull i et en gang og det var ikke noe moro :P Når jeg sitter ute tyvlåner jeg underlaget til hunden. Men jeg har jo sovet ute og har aldri hatt noe under det da.

 

Trikset med typer er å overtale dem til å tro at de burde ha noe annet enn det de har. Og når de har kjøpt det så kan man diskret bare arve det gamle, men om det er syntetiske poser og harde underlag så er jo ikke det noe å arve uansett ;)

 

Også, du trenger da ikke beklage for mange spørsmål :) Det er fornuftig å innhente så mye informasjon og erfaringer som mulig før man går ut og kjøper dyrt utstyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :D  @Elisabeth-81 det gode gamle "honey, du trenger en ny gadget"-trikset  ;-) , veldig bra! Fungerer dessverre dårlig akkurat på dette området, da mannfolket har vært i jegerkorpset et år og synes alt som ikke innebærer jervenduk, 30 minusgrader og elendig sovepose, er luksus på randen til sløseri   :shifty:. Får dog se om han ikke blir fristet nå som jeg slår til med dunpose og herlig liggeunderlag.. Kan hende han skifter mening. 

 

Var oppe på Oslo sportslager igjen og jeg må jo si meg enig i at Downmaten var utrolig lekker. Og ekstremt varm, mulig jeg ender med den. Ble også veldig forelsket i denne soveposen (de hadde ikke Shielden):

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-dreamcatcher-650-dunsovepose-175-cm-dame-24267.aspx

 

siden den hadde et TDS-opplegg som gjør posen fleksibel på midten så man kan praktisere sjøstjerne-svoing også i telt. Ble dog litt usikker i etterkant, siden selgeren insisterte på en del ting, blant annet at komforttemperaturen var overdreven streng, dvs at man kan regne iallfall ned til - 6 som komfy sovetemperatur på denne posen (0 er oppgitt som komfort). Videre mente han at siden dunkvaliteten var bedre, enn for eksempel dunkvaliteten på Mammut sine soveposer. Videre mente han at denne soveposen, er varmere enn Mammut sphere 3 sesongers med cuin 850 og samme komforttemperatur, siden dukvaliteten var en annen og at cuin tallet derfor ikke spilte så stor rolle. 

 

Jeg er ingen ekspert på dunposer, har bare lest at man skal se på forholdet mellom dun og fjær og at cuin-nummeret er viktig og skal være så høyt som mulig. Noen som vet noe om dette? Virket ikke helt umulig, siden Dreamcatcheren var billigere og det sånn sett ikke var noe vinning for dem i å få meg til å kjøpe den ene foran den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Dreamcatcher 650-pose (standardmodell, damemodellen vart for kort), og eg er veldig nøgd med den. "Strikk"-opplegget på midten er bra, går fint å krølle seg saman utan å føle at det vert trangt.

Eg har stort sett nytta den i telt i høgfjellet om sommaren, men sludd på Finse i juli kan vel streng tatt karakteriserast som haustvêr.. Eg nyttar stort sett ein lakenpose i silke i tillegg, så det auker vel temperaturgrensa noko, og eg har ikkje hatt behov for å ikle meg superundertøy el.l. i posen. Eg har til gode å fryse i den enno, og til innomhus overnatting er den på grensa til for varm! Glidelåsen går heilt rundt fotenden, så det er ikkje noko problem å opne posen heilt for å nytte som dyne.

Når det gjeld temperaturgrensa så meiner eg at eg høyrte ein eller annan stad at temperaturgrensene etter EN13537 er ganske realistiske, eller kanskje litt "pysete" (berekna for sør-europearar?), i motsetning til HelSport sine temperaturgrenser som er berekna for vikingar. På standardutgaven av denne soveposen er komfort oppgitt til -6, så komfort 0 er "damekomfortemperaturen".

 

Eg er i alle fall godt nøgd med posen min, kombinert med downmat er nattesøvnen sikra =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen måneder siden en dunpose for 3 sesonger. Har fra før et lite spekter av syntetposer, men synes vekta ble for høy.

Jeg endte opp på en pose som går ned til EN -9 komfort for menn. Grunnen til at jeg gikk for en såpass varm pose er:

1. Jeg synes ikke EN ratingen samsvarer med mine erfaringer.

2. Det er dritt å fryse, og det blir fort kaldt på fjellet nattestid, selv på sommeren.

Så langt har jeg noe slikt som 11 netter på hytte, og 6 netter i telt med den soveposen.

På hyttene har jeg hatt muligheten til å sove med åpent vindu, noe som er mer eller mindre et must.

Men en slik pose kan uansett bli litt varm inne på hytte med vindu åpent. Det løser jeg ved å ligge med ullundertøy. Da kan jeg enkelt regulere varmen uten å bli veldig kald på utsatte punkter. Har ofte soveposen åpen fra ende til annen.

Jeg gjør det samme i telt. Jeg har da ett sett tynt ulltøy som jeg bruker som hytte/telt pysjamas. Det er alltid tørt, og brukes aldri når jeg går på tur.

Dette er noe som har fungert fint for meg.

Jeg håper jeg kan bruke den soveposen i telt her i Oslomarka til langt ut i desember.

Soveposen jeg har er veldig lik Western Mountaineering Ultralite(bare bredere) som selges på Oslo Sportslager. Den er veldig dyr, og du vil nok få langt mer for pengene om du kjøper en Mountain Equipment pose. Dersom du ikke har hastverk, er det ikke utenkelig at du finner en slik til en god pris etter hvert. Det er ofte tilbud på ME poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tronn har gått litt med de sammen tankene rundt komforttemperatur og at spesielt damenes komforttemperatur på 3-sesongsposene samsvarer med de faktisk forhold på fjellet i høst og vårmånedene. Man må jo si at det rimelig ofte er under 0 grader i fjellheimen og de aller fleste 3-sesongene har komf temp rund 0, -1 og -2 for damer hvilket i realiteten ikke holder. Så er spørsmålet om målingene er realistiske eller ei. 

 

Og er det noen som vet hva mannen snakket om når han argumenterte for at dunkvaliteten gjorde at Dreamcatcherposen var bedre enn Mammut Sphere 3 sesongs, på tross av at sistnevte hadde cuin 850 (vs 625 på ME sin) og mer dun? 

 

@marihøna  Takk for tilbakemeldingen :D Har allerede forelsket meg veldig i Dreamcatcherposen, siden jeg faktisk kan krølle meg sammen i den, så jeg tror det blir en sånn. Spørsmålet er om jeg skal gå til innkjøp av 850 modellen i stedet for 650. Der ligger komforttempen på -3, men det blir sikkert tilsvarende skitvarmt å sove i den på sommeren. Dessuten veier 850 modellen nesten en halvkilo mer, så det er spørs om det ikke bare kan fikses med en lakenpose. Dessuten leser jeg veldig mange gode review av den posen, så folk virker fornøyd og jeg har ikke lest om noen som har oppgitt å fryse i den, så det høres jo ut som den klarer testen. Sludd på Finse høres ut som høstvær  :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på om du er DNT medlem får du 15% rabatt på Sportsnett og Oslosportslager.

 

@tronn nevnte Western Mountaineering, de koster en del, men er veldig lette, gir mye varme i forhold til vekt og kvaliteten er utsøkt.

Dersom du har en bekjent som bor i Sverige som kan kjøpe en pose for deg, så er prisene på outnorth.se vesentlig lavere enn her til lands på WM. f.eks en WM Apache MF (litt smal modell) som har temperaturgrenser -4/-10/-29 veier 880g i 167cm lengde og 910g i 183cm. Den koster SEK3750,-

En Alpinlite som er litt bredere og har litt tynnere stoff med temperaturer på -2/-9/-27 veier hhv 880g og 900g, koster SEK3990,-

Er du innom sportslageret kan du ta og føle på de, dunet de bruker har veldig god spenst.

 

Til sammenligning har Dreamcatcher 650 i 175 lengde har temperatur på 0/-6/-24 og veier 1365g, det er over 400g mer og posen er ikke like varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det noen som vet hva mannen snakket om når han argumenterte for at dunkvaliteten gjorde at Dreamcatcherposen var bedre enn Mammut Sphere 3 sesongs, på tross av at sistnevte hadde cuin 850 (vs 625 på ME sin) og mer dun? 
 
 
Han pratet om hvordan selgere gjerne vil selge deg det de har, ikke det konkurrenten har. Du får ikke bedre dun enn i Sphere-serien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og er det noen som vet hva mannen snakket om når han argumenterte for at dunkvaliteten gjorde at Dreamcatcherposen var bedre enn Mammut Sphere 3 sesongs, på tross av at sistnevte hadde cuin 850 (vs 625 på ME sin) og mer dun? 
 
 
Han pratet om hvordan selgere gjerne vil selge deg det de har, ikke det konkurrenten har. Du får ikke bedre dun enn i Sphere-serien.

 

Mm, god gammeldags bullshit. Hva er vel mer tillitsvekkende enn det. Det gir ingen mening overhodet, de hadde jo sphere-posene også, så han kunne like gjerne solgt meg det jeg hadde los på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å kjøpe dreamcatcheren, siden jeg virkelig elsker det at man kan strekke ut beina. Videre fikk jeg den til 2400 hvilket gjorde at jeg fikk penger igjen til liggeunderlag.

 

Ser det ikke er verdens beste dunkvalitet, men prisen var heller ikke den høyeste og jeg liker posen veldig godt. Er fortsatt usikker på om det er smartere med en pose med ekstra minusgrader, men regner med at jeg må gjøre litt mer research på hvordan posen funker. I følge ME sine egne beregninger, sier de at posen skal kunne gå ned til -10. Mulig det stemmer, mulig det er bs, men om den holder til et par minusgrader er det mer enn nok for mitt bruk (telting i fiskesesongen). Satser på downmat til den og håper det gir litt ekstra på varme om høsten. 

 

Takk for all hjelp, gode råd, oppklarende kommentarer og bra tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruka min ME pose med comfort på minus 2 til i alle fall minus 10 uten å fryse. Lika også at dei har "stretch"saumar. Berre det gir en varmare pose, då den slutta godt om kroppen uten å være trang. Var skrekkeleg skeptisk til dun i utg pkt, og gadd difor ikkje kjøpe noko før eg ramla over en på 50%. Eg har sida brukt han mykje, i alle slags forhold.

Toler mykje juling. Berre hol etter bålglør, og det er det vel få posar som står imot :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.