Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til 3-sesongs dunsovepose?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å kjøpe en skikkelig dunsovepose til kona. Det er tenkt i bruk i telt vår, sommer og høst. Hun er litt frysen av seg og er bestandig kald i den gamle syntetposen med komfort på +5. Selv på sommer. Vekt er ikke så veldig viktig her, mer komfort og at den er god og skikkelig varm. Får heller lufte litt på sommeren. Tenker ikke å gå løs på de aller råeste variantene, men vet at dun koster litt. Ser for meg en type best-buy/mest for pengene-variant. Men legger heller litt ekstra i det for å få en kvalitetpose, enn en midt på treet-løsning. Er det mulig å få dette oppfylt for ca 2000 - 2500 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en "best buy-pose" så blir fort Western Mountaineering, Mountain Equipment og Marmot fort for dyre. Her må du regne med 4000,- ++ for en tre-sesongers pose.

 

Sjekk ut Cumulus fra Polen. De bruker dun med førsteklasses spenst og lette materialer ellers i posen. Er vel noen her på forumet som har erfaringer med poser herfra?

 

Cumulus Panyam 450 (eventuelt 600) burde være perfekt for kona. Prisen burde også havne innenfor ditt budsjett.

 

 

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/panyam-450?gid=59&vid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mammut Sphere 3-season på G-Sport til 1899,- 

det er jo en herre modell men går til -6, kvinner opplyses til 0 grader.

god og lett dunpose på ca 900 gram

 

disse blå Nautica modellene er utgående slik jeg har skjønt det derfor var det halv pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mammut Sphere 3-season på G-Sport til 1899,- 

det er jo en herre modell men går til -6, kvinner opplyses til 0 grader.

god og lett dunpose på ca 900 gram

 

disse blå Nautica modellene er utgående slik jeg har skjønt det derfor var det halv pris :)

Fant de ikke på nettbutikken til g-sport. Var kanskje et tilbud i butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva slags fillpower (dunspenst) det er på duna i posen du vurderer å kjøpe. Ser Sawtooth har fillpower på 650. Du vil merke stoooor forskjell om du kjøper en med fillpower 850 (slik som hos Cumulus). Har selv en pose med 850-dun og den bare "blåser" seg opp når jeg tar den ut av kompresjonstrekket. Utrolig deilig og luftig. Min beste investering på utstyrsfronten de siste 5 årene. (gikk fra en Helsportpose med 650 fillpower).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva slags fillpower (dunspenst) det er på duna i posen du vurderer å kjøpe. Ser Sawtooth har fillpower på 650. Du vil merke stoooor forskjell om du kjøper en med fillpower 850 (slik som hos Cumulus). Har selv en pose med 850-dun og den bare "blåser" seg opp når jeg tar den ut av kompresjonstrekket. Utrolig deilig og luftig. Min beste investering på utstyrsfronten de siste 5 årene. (gikk fra en Helsportpose med 650 fillpower).

Det skal jeg bite meg merke i. Flott. Denne er f. eks noe bedre da (halv pris) Usikker på om dette er unisex eller damemodell): http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-classic-750-light-ocean.html#brandinfo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå bra med Sphere da. Finnes en del egne damemodeller i soverposer. De har ofte litt mer fyll og er litt videre rundt hofta. Damer fryser litt lettere der.

3 sesongs til dame ville eg nok sett på en pose som har en T-komfort på - 5 eller så. Sphere har -1 så kanskje litt lite.

Ta en titt på denne, bra pris på en slik dupose. http://www.mammut.ch/en/productDetail/241001620_v_195/Altitude-EXP-3-Season.html

Altitude er litt videre enn Sphere og litt varmere. Har i tillegg membranstoff ytterst så den tåler fukt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vinterutgaven av denne. Dette er en fantastisk pose som er laget i skikkelige materialer. Finnes lettere, men knapt bedre. Den kommer hun ikke til å fryse i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.