Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det viktigste - du har glemt?


Frilufta

Anbefalte innlegg

Sist vi var i Lomsdalen glemte jeg posen med frokoster til 5 dagersturen. Var heldigvis på tur med en kar (@graham) som hadde betydelige mengder med mat med seg så jeg var ikke helt fri. Når vi kom til en åpen hytte fant vi en boks med bønner som hadde overvintret som "leftover". Oppdaget etterpå at det var "Salatbønner" - uten noe særlig næringsinnhold - og det ble en ekstra ballast i sekken resten av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av gårde til padletur er vel snart kajakken det eneste jeg aldri har glemt. Det viktigste, hm. Vest har jeg også husket bestandig tror jeg, men åre derimot, har jeg klart å dra uten. Rimelig viktig for padling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis egentlig ikke glemt noe veldig viktig. Men på en helgetur på fjellet med ski og telt hadde jeg glemt hvilket lurt sted i sekken jeg hadde lagt skjeen som var beregnet for Real. Gav opp å leite, men fant den når jeg kom hjem..

Maten blir fort kald og det er en tolmodighetsprøve å få i seg en Real med en liten plastikk t-skje som var beregnet til å røre ut kaffen med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med å hjalp en kamerat med sauesankinga i fjor høst. Det var vått og vel hjemme tok jeg ut sålene fra fjellskoene for å få tørket skoene skikkelig. Helga etter hadde jeg med min gamle mor for første gang på Sølen......  Hun gikk på toppen mens jeg satt igjen nede i skardet. Det var med nød og neppe jeg greide å gå den drøye mila ned til bilen igjen. Jeg har aldri hatt slike gnagsår noensinne. Kjøttsår! Kommer nok ALDRI til å glemme sålene en gang til. :razz:

Glemte sålene et par ganger. Det hjalp å putte tørr mose i skoa. Da jeg var på Svalbard måtte jeg klippe til en bit av liggeunderlaget til såler. Funket bra. Etter litt bruk formet det seg fint til fotsålen (skumunderlag). Såler av sammenbrettet og tilskåret avis funker også bra, om man har ei for hånden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte hele klesposen hjemme da jeg skulle på en tredagers kanotur. Måtte bære forbi noen stryk fordi jeg ikke kunne bli våt, men det verste var å få minusgrader på natta, uten ullstillongs, lue eller lakenpose...

 

Har heller ikke hatt for vane å ha med dopapir på korte turer, drite kan jeg gjøre hjemme. Helt til jeg fikk akutt magetrøbbel her i vår, og dermed fant ut nøyaktig hvor mange doturer man kan gjøre med en enkelt brødpose... Heretter er dopapiret med på alle turer!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min første telttur alene tilbake i 1990, presterte jeg å glemme posen med mat. Heldigvis hadde jeg noen knekkebrød (uten pålegg) i en sidelomme på sekken, som ble inntatt sammen med et par kopper halvlunkent vann utpå kveldingen. Snakk om bratt læringskurve!

 

Ellers har jeg mistet alt fra kompaktkamera til bilnøkler, selv om det begynner å bli lenge siden de helt store brølerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fisketur, og skulle koke kaffe, men hva med fyrstikker.  Borte.  Prøvde å slå stein på en lommekniv, men det eneste jeg oppnådde var å ødelegge kniven. 

Det var da jeg kom på nødblusset.  Dynket bålet godt med rødsprit, og dro i utløseren.  En fosforstjerne for ut og antente bålet raskt og brutalt.  Puh.  Det var da stjerne nr 2 kom, og jeg var uforberedt.  Og den gikk ikke ned, men opp.  Og jeg som ikke var så langt i fra Bardufoss flyplass.  Grov raskt ned bevis og håpet det beste.  Heldigvis kom det ikke noe helikopter, så jeg slapp med skrekken.  Men kaffe ble det, og bålet voktet jeg som en smed.

 

Og siden har jeg ikke glemt fyrstikker, men en gang var jeg så heldig å bli kjørt ut i terrenget av en ung dame.  Mulig det var hun som distraherte meg, og da jeg vinket etter henne, vinket hun hyggelig tilbake, Men det jeg prøvde å signalisere var STOPP.  For all maten min lå igjen i bilen hennes.  Det gikk bra tilslutt, for etter en time kom hun tilbake.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har glömt hela väskor:

 

- På väg på långtur upptäcker jag första natten att jag glömt väskan med sovsäck, kök, bestick, kopp etc. Bara att försöka köpa nytt mitt ute i ingenstans dom kommande dagarna. Det gick, men 1a natten utan sovsäck var jävligt kall. Coop i Jondal har bra sovsäckar. Billiga också. Faktum är att dom har det mesta i den butiken...

 

- På tur till Tyin upptäcker jag att jag har glömt väskan med nästan alla kläder. Jag har i princip det jag går och står i. + en dunjacka. Som tur är var vädret bra första dagen, så jag klarade mig på den första toppturen med det jag hade. Sedan öppnade intersportbutiken i Tyin så jag kunde köpa nytt det som jag hade glömt hemma. Jäkla tur i oturen att det finns en välsorterad sportaffär mitt ute i djungeln. Och som hade öppet en lördag. Bra butik och bra service. 5000NOK kostade det att inte använda huvvet den gången.

 

Annars är det vanligt att jag glömmer saker. Glömde kokkärl igår på dyrhaugstinde-turen. Jordnötter och chocklad fick duga som "bränsle". Bara som exempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte sålene et par ganger. Det hjalp å putte tørr mose i skoa. Da jeg var på Svalbard måtte jeg klippe til en bit av liggeunderlaget til såler. Funket bra. Etter litt bruk formet det seg fint til fotsålen (skumunderlag). Såler av sammenbrettet og tilskåret avis funker også bra, om man har ei for hånden. :)

Da er det verre om man har oppblåsbart liggeunderlag.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere kjøttruller som glemmer igjen makk, pils, ammunisjon, sneller osv. 

 

Hvorfor i all verden lager dere ikke en sjekkliste, f.eks i Excel som dere går gjennom som siste punkt før avreise? 
Jeg har laget en slik, med en kolonne for hver lomme i ryggsekken + det jeg selv bærer på kropp.  Obligatorisk å gå gjennom denne før jeg låser døra og hiver meg i bilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang ble det veldig hurtig pakking av sekken rett og fra bilen. Da glemte vi å ta med nok mat. Vi hadde nok frokost og såvidt nok middag, men bare 1 pakke kjeks per dag for resten av dagen med 2 personer. Det ble en sultetur, der vi måtte fange fisk til lunsj,

 

Det som var verre er at jeg en gang glemte hvilken flyplass vi skulle til. Ut av vane dro vi til Gardermoen der vi ikke kunne finne avgangen vår. Det stemte, siden vi skulle ha vært på Torp. SAS var så snill å booke oss om på et annet fly til Stavanger, slik at vi rakk neste fly til England. Helt gratis. For en service! Og denne feilen gjør vi ikke en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel som de fleste andre glemt småting, som dopapir og fyrstikker eller bestikk. 

 

Det mest vesentlige, og som jeg har tatt med meg videre, er å ikke smake på maten før tur. Vi var fire ungdommer som gikk en uke i fjellet. Ungdommelig pågangsmot tilsa at vi skulle leve på havregrøt til frokost. En glemte at han hatet havregrøt og endte opp med å spise mye annet godt, vi andre hatet havregrøt før halve turen var over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.