Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose September - Mai


RSH

Anbefalte innlegg

Etter lang tid som leser av forumet har tiden nå kommet for å legge inn min første post.

 

Jeg er på jakt etter sovepose til kona og meg selv - vi skal kjøpe hver vår da vi går på tur sammen. Bruksområdet vil være både marka og fjellet i Norge hvor vi ønsker å kunne ha muligheten til å dra ut på både korte helgeturer og lengre ukesturer. Vi har begge gått nokså mye i fjellet om sommeren, men har til vinteren lyst til å ta steget inn i vinterovernattinger ute. Planen er da å ta noen test-runs i Nordmarka i kontrollerte omgivelser, for så å eventuelt planlegge lengre turer på fjellet.

 

Jeg er noe lokket av å kjøpe en skikkelig vinterpose og heller ha noen litt varme netter nå på høsten for så å få god avkastning til vinteren. Budsjett er imidlertid et tema så vi har først og fremst sett på Mammut Tyin EXP 5-season. Denne skal etter det opplyste (både i butikk og flere her på forumet) ha god komfort selv ved - 25 grader. Ulempen er naturligvis vekt og pakkvolum. Likevel: for våre vinterturer (helger) i marka blir det ikke alt for mye gåing og forflytning. Her er det utekosen, maten og roen som står i fokus; det trenger man ikke gå all verden innover for å finne. Dersom det blir en lengre ekspedisjon i fjellet blir dette med pulk og da er ikke vekt/volum så kritisk lenger.

 

Sportsnett har posen for øyeblikket til kr 2 200 på salg. Jeg lurer på om dette må være mye pose for pengene, eller om folk her vil direkte fraråde oss å kjøpe en hver av denne?

 

Budsjett er naturligvis viktig her. Den eneste vinterposen med dun jeg kan finne til en rimelig penge Nanok Performance Down -30, men denne har jeg sett svært varierende omtaler av på nett - til dels frarådende anmeldelser. 

 

Så, dere kloke hoder: Er Tyin EXP 5-season posen en grei deal for oss dersom vi ikke planlegger å forflytte oss noe særlig mer enn to-tre dager med sekk (over dette blir det pulk)? Er det andre og bedre alternativer her som jeg bør vurdere (med budsjett i tankene)?

 

Dersom noen anbefaler denne posen/løsningen vil jeg også gjerne høre fra dere!

 

Takk for råd og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyin er en rå sovepose jeg kan anbefale på det sterkeste. Har brukt denne i 20 år siden den het Ajungilak Tyin Elite.

 

Har brukt den tidlig vår, sent høst, på Hardangervidda i telt på vinteren, og på klatreekspedisjoner til noen av verdens høyeste fjell. Fungerer alltid!!

 

Virker like godt i dag som for 20 år siden  :D

 

Løp og kjøp. Dere kommer ikke til å angre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Det er helt sikkert en bra pose. Elginnen har tilsvarende i den gamle Ajungilak modell. Men tung og stor pakkvolumen. Og som nevnt kan den bare brukes når det er ordentlig kallt.

 

Jeg vet ikke hva dere har av sommer/3-sesong poser? Men en kan jo vurdere kombinasjon av 2 poser innen i hverandre. Altså den dere måtte ha nå + en ny utenpå. Fx. en sommerpose + en 3-sesong pose. Det kan både bli en billigere og i hvert fall smidigere løsning.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posen held deg varm i dei kaldaste nettene, sambuar har denne i ein tidlegare versjon og den er veldig god. Kan bli varm på vår og haust ettersom det ikkje er glidelås heilt ned der du kan lufte. Desse posane har glidelås som gjer at du kan lufte litt når det blir for varmt og er kanskje eit alternativ http://isbjorn.no/index.html ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin er gode poser men de er store og tunge. Men pris er bra på de, skal du spare vekt her så blir det over på dunposer og de koster langt mere. Er forreste 100 billigere på SKittfiske.no

Forsvarets mobposer er bilige men de er store og tar enda mer plass enn Tyin. Har en slik som aldri blir brukt. Den er og litt trangere. Ytterstoffet er dog kraftig så som "bålpose" er dedn nok fin.

 

Men min erfaring er at slike vinterposer blir varme. Har selv en dunpose kategorisert til minus 30. Når det er 0 til bare et par minus blir den for varm. jeg vil normalt bruke en lett 3 sesongs nå i september i Oslomarka, og sikkert senere på høsten. Vil neppe gå over til vinterposen før november. I år hadde jeg første barmarkscamp 29 mars. Da brukte jeg vinterposen, men den var litt varm. Skulle tatt den "tunge" 3 sesongs. Fra andre helgen i april har jeg kun brukt den lette 3 seongs dunposen. Den har komfort herrer på minus 2.

 

Vet ikke om dere har noen poser fra før. Hatt f.eks en lett dun sommerpose og så en god tresesongs i tillegg. Bruke da begge januar-mars, 3 sesongs april-mai og anskje litt ut i juni. sommerpose juni- august/september. Så 3 sesongs august/september-oktober. VInterpose- november desember. Kalender blir litt avhengig av hvor man camper.

KOmmer langt med et bra liggeunderlag.

 

Er det litt kjølig vær så har jeg med en lett dunjakke på tur, pakker og veier lite. Da greier jeg meg med den lette dunposen og har jakka i backup. Men har enda ikke brukt den i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et par lette Ajungilak Sphere Spring på Finn.no, samt en stor dunquilt og et par balaklavaer i ull, Exped Synmat UL pluss et par skumcelleunderlag, så har dere et fleksibelt oppsett for hele året. Tilfeldigvis har det seg sånn at jeg selger et par slike poser på http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51151567 , så der har dere flaks. Selger noen Downmat UL også. Mulig jeg kan selge en dyne av typen Ed Speer også, men billig er den ikke, for maken til håndsydd kvalitet finner jeg ikke igjen.

 

Mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med flere talere over, som mener dette er godt kjøp. Støtter også ideen om å kjøpe er litt romslig 3-sesongs pose for å ha utenpå evt sovepose dere allerede har. Husk bare på at den må være stor nok. Det kan bli trangt inni dersom du er av størrelse over gjennomsnittet. Hvis dere får et sånt oppsett til å fungere, så har dere stor fleksibilitet i forhold til turer hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere ha dunpose s er et tilbud på Nanok Dunpose på Oslo Sportslager. http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-down-30-dunsovepose-195-cm-4968.aspx

Samme posen jeg har. Har fungert supert, flere jeg kjenner har den. På -30 versjon har deet vært svært lite dunlekkasje etc. Men de har hatt mer problemer med -10 versjon så vidt jeg husker.

Dunposer tåler litt mer spekter på temperatur. Du sparer fort over 1 kilo vekt pr pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.