Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarpoversikt


ost

Anbefalte innlegg

Annonse

MLD Trailstar silnylon - 577g i pakkpose, før sømforsegling og uten barduner/plugger

 

Artig, jeg ser av hjemmesiden til MLD at Duomid er ca 566 gram uten barduner/plugger. Mao er det bare utseende og form og ikke vektforskjell på disse to. 

Jeg leker å hodet mitt med tanke om et nytt oversiktark for andre tarpmuligheter, hvis så blir det også å legge inn Trailstar og duomid m.fl. Enn så lenge legger jeg ikke inn denne informasjonen da det er firkanta flerbrukstarper jeg har jaktet etter.

 

@kvibyd fant du vekte på tarpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvis det skulle være noen med kjennskap til Magasinets 3x3 meter tarp, ville det vært gøy hvis jeg kunne få vekten på denne uten barduner, bare duk. Jeg har lagt arket som tilgjengelig for kommentar, slik at om det er feil så er det mulig å kommentere hvis noen skulle ha lyst. Jeg lager dette kun til eget bruk, men jeg tenker at andre kanskje også har interesse av slikt. 

 

Nå har jeg veid kun duken på Magasinet sin 3x3 og vekta viste 594 gram. 808 gram med bardunene som fulgte med og trekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Warbonnet. Koster litt i overkant av 1000,- ferdig levert. Kommer an på hvor mange man kjøper. Jeg betilte 2 stk og prisen ble da ganske nøyaktig 2000,-

Oppgitt til 1 pund = 454 gram. Det følger ikke med barduner, men jeg har laget av noe som kalles Zing-it som kommer i 25fots lengder til $5.50. Vekt 12,5g per 25 fot. Tror man får tilsvarende tau andre steder, også på rull.

 

 

....

Som det står i post 2, er utgangspunktet fire rette vegger. Dette da det er slik tarp jeg ser mest etter selv, og for å begrense utvalget noe. Det finnes et utall med tarper som er spesialsydd for ett oppsett/oppsettmåte, men jeg jakter etter firkanta former som gir meg større fleksibilitet til flere forskjellige oppsett. Når det er sagt så er både Trailstar, Duomid, Grace tarp, Yama terraform, deschutes cf, gapewood cape, Golite SL3, (for å nevne noen) andre varianter som også bør/kan vurderes, men det er ikke det jeg har sett etter her.

 

Hvis noen skulle vite om andre 1 - 2 personers firkanta, ikke cat-cut tarper som burde være med her, så fyr løs.

......

Leste det, men tenkte følgende:

Superfly har rette vegger (ser litt buet ut fordi de er bardunert ut) hvis "dørene" knytes opp. Vil tro at denne kanskje har enda flere muligheter enn enn som er helt firkantet da en helt basic tarp oppsett kan gjøres om til telt bare ved å senke dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt med Frisport sin medium tarp. den er 4x3 m. Kosta sitt på G-Max. 1249 shillinger.

 

Vektene er :790g med pakkpose og 9 barduner med stramere.

                   618g bare duk.

Den hadde jeg ikke med fra før, legger den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har lagt til Helsport Ly tarp.

 

Har forøvrig kjøpt selv, det ble (trommevirvel) DD Superlight tarp. Brukt fra @pblind her på forumet. Ikke prøvd den enda, men gleder meg. Har redusert vekten med 640 gram eller så i forhold til forrige tarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Som ny hengekøye-bruker så er jeg på jakt etter tarp. Fant en billig på eBay jeg tenkte jeg kunne brukte til jeg ville investere i noe skikkelig, men ene festet røk mens jeg satte opp bardunene i går. Hadde kanskje litt mer forventninger til en $15 tarp fra asia, men ikke veldig overrasket.

 

Veldig mange går for 3x3, men hengekøya mi er 3,2m lang. Ja, den er kortere når man ligger i den grunnet bue, men funderer på om jeg bør gå for en 3x4 isteden. Noen som har erfaring med 3x3 på en 3,2m hengekøye? Alternativt å henge den opp som diamant? Mindre plass til å lagre sekk ved hodeenden etc, men man får vel dekket bra til kanskje?

Vekt er ikke ekstremt viktig for meg. Mye mer viktig at den tåler bruk. Flere fester langs kantene er jo ikke dumt så man kan lettere justere hvor man fester, og at den sitter skikkelig.

Det virker som om DD tarpene får god kritikk. Med 16 festepunkter langs kantene og tre på midten virker det som gode muligheter for å få satt den skikkelig opp. Bra pris og gratis frakt fra draut.no er jo også fint.

Ellers har jeg funnet av 3x4: DD Tarp XL fra draut.no, magasinet.no sin Dovrefjell, XXL sin Nordmarka tarp og komplettfritid.no sin Frisport Medium.

 

Dovrefjell er billigst, men absorberer litt vann. DD er vel neste plass, før XXL. Frisport er dyrest av de jeg har sett på. Noen som har nye erfaringer siden i fjor høst blandt disse? Vekt er som sagt ikke kritisk, men kvalitet og gode muligheter for festing.

 

Tar gjerne imot argumenter for 3x3 vs 3x4. Primærbruk er over hengekøye som er 3,2m lang, men den kommer under 3m når jeg ligger i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny hengekøye-bruker så er jeg på jakt etter tarp. Fant en billig på eBay jeg tenkte jeg kunne brukte til jeg ville investere i noe skikkelig, men ene festet røk mens jeg satte opp bardunene i går. Hadde kanskje litt mer forventninger til en $15 tarp fra asia, men ikke veldig overrasket.

 

Veldig mange går for 3x3, men hengekøya mi er 3,2m lang. Ja, den er kortere når man ligger i den grunnet bue, men funderer på om jeg bør gå for en 3x4 isteden. Noen som har erfaring med 3x3 på en 3,2m hengekøye? Alternativt å henge den opp som diamant? Mindre plass til å lagre sekk ved hodeenden etc, men man får vel dekket bra til kanskje?

Vekt er ikke ekstremt viktig for meg. Mye mer viktig at den tåler bruk. Flere fester langs kantene er jo ikke dumt så man kan lettere justere hvor man fester, og at den sitter skikkelig.

Det virker som om DD tarpene får god kritikk. Med 16 festepunkter langs kantene og tre på midten virker det som gode muligheter for å få satt den skikkelig opp. Bra pris og gratis frakt fra draut.no er jo også fint.

Ellers har jeg funnet av 3x4: DD Tarp XL fra draut.no, magasinet.no sin Dovrefjell, XXL sin Nordmarka tarp og komplettfritid.no sin Frisport Medium.

 

Dovrefjell er billigst, men absorberer litt vann. DD er vel neste plass, før XXL. Frisport er dyrest av de jeg har sett på. Noen som har nye erfaringer siden i fjor høst blandt disse? Vekt er som sagt ikke kritisk, men kvalitet og gode muligheter for festing.

 

Tar gjerne imot argumenter for 3x3 vs 3x4. Primærbruk er over hengekøye som er 3,2m lang, men den kommer under 3m når jeg ligger i den. 

Personlig liker jeg ikke diamant-oppsett.

Har en Warbonnet Superfly selv som jeg er relativt fornøyd med, men noen ganger synes jeg den er litt for stor og kunne tenkt med noe mindre.

 

Hvor stor er eBay tarp'n din. Sett opp køya med tarp'n (for å måle) og se hvor mye overheng du har/ trenger. Husk at vann vil kunne renne ned suspension din så du trenger en stopper på suspension. Det kan være en liten tau stump 10 cm fra køye-endene eller noe metallopphengs-bling fra f eks Dutchwear Gear. Et eller annet som får vannet til å dryppe til bakken istedetfor å renne ned i køya di. Tarp'n må være stor nok så drypp installasjonen din er på den tørre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke diamant-oppsett.

Har en Warbonnet Superfly selv som jeg er relativt fornøyd med, men noen ganger synes jeg den er litt for stor og kunne tenkt med noe mindre.

 

Hvor stor er eBay tarp'n din. Sett opp køya med tarp'n (for å måle) og se hvor mye overheng du har/ trenger. Husk at vann vil kunne renne ned suspension din så du trenger en stopper på suspension. Det kan være en liten tau stump 10 cm fra køye-endene eller noe metallopphengs-bling fra f eks Dutchwear Gear. Et eller annet som får vannet til å dryppe til bakken istedetfor å renne ned i køya di. Tarp'n må være stor nok så drypp installasjonen din er på den tørre siden.

 

Har sett på Warbonnet Superfly selv, og kan tenke meg den, men det blir vel antagelig om jeg investerer i en Blackbird XLC senere.

eBay-tarpen var 3x3. Brukte den som diamant da midtfestet revnet når jeg satte den opp som vanlig telt. Det virket som om den skulle dekke endene på hengekøya da, men det var ikke mye å gå på.

 

Skal fikse driplines også, men venter på bedre suspension fra dutchware. Tauene som fulgte med er greie, men ikke veldig store justeringmuligheter om det er litt avstand på trærene. Skal også få satt opp en ridgeline på hengekøya, så blir vel til å fikse driplines da. Takk for påminnelsen :P Mye å fikse om man skal bruke den på tur sammenlignet med å henge i hagen en ettermiddag :D

 

Så langt heller jeg mer og mer mot DD Tarp XL på 4,5x3 meter. Da er man godt dekket på størrelse, og jeg har sett et par videoer den har blitt brukt i, og den har godt med fester både rundt og på midten for oppheng, samt alternativ bruk.

 

Bergans-tarpen som ble lenket til hadde jeg ikke sett før, men så stusselig ut med oppheng og fester på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På vårparten i år bestilte jeg, i et svakt øyeblikk, HMGs kvadratiske 8'5" tarp. Angret på det latterlige kjøpegildet i tre uker, men er kjempehappy nå. Tarpen har fått kjørt seg i alt i fra strålende sommervær til skikkelige drittnetter med kuling og pøsregn i dalstrøka innafor. Superduperfornøyd.

Tarpen er veid til 241g på kjøkkenvekta, det er inkludert alle originale LineLocs -- som jo er vanvittig praktiske da, siden de lett strammes fra innsiden av tarpen med en hånd. Kanskje ryker de en gang i fremtiden, men lurer på om ikke det blir litt stupid light. Byttet ut de originale bardunene med 2mm Lawson glowire i et oppsett som passer meg bedre, total vekt inkludert pakkpose er da 299 gram    :hyper: 

Her fra Lyngsheia i Hjelmeland:
post-12824-0-58495400-1441467510_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og forøvrig, ad oppfordringen din:

 

Hvis noen andre har oversikt over flere så fyr løs. Jeg skal se om jeg kan finne en bedre måte å legge det frem på, men det er litt avhengig av om jeg gidder. Lager dette mest for å se på for egen del, da jeg har lyst på ny tarp, men ser at mye er likt osv.

 

Nordisk Voss 9 PU, nå tydeligvis omdøpt til "Tarp 9m2 SI", som jeg kjøpte for en tid tilbake på Outnorth eller Fjellsport. Helt fin PU-tarp til latterlig billig penge, ok vekt for størrelse og godt med bardunlengder, dog bare 9 festepunkt. Nå tilsynelatende primært tilgjengelig fra utenlandske nettbutikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jag vet inte om detta fortsatt är ett levande dokument, men här i Norge går det fint att få tag i Sea to Summit Ultrasil Nano Poncho-Tarp.

http://www.seatosummit.com.au/products/outdoor/ultrasil-tarp-poncho/?ref=outdoor

145x265 cm, uppges som 230 g, men från alla källor som kontrollvägt den har jag sett siffror runt 180 g. (178 g på min köksvikt, inkl packpose.) Material är 15D silnylon. Den har 8 bardunfästen.

Billigaste pris jag fann vid snabbt sök var 999:-.

Endret av LightDan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3 September 2014 at 15.09, ost skrev:

Har laget en oversikt over presenninger/tarp.

 

Lighterpackversjon: http://lighterpack.com/r/1xlnr5

 

Google spreadsheet: https://docs.google....dit?usp=sharing

 

Utgangspunktet er norske butikker/norske nettbutikker. Sortert etter vekt. Tanken er å kunne sortere på både tilgjengelighet, pris, størrelse og vekt. Vet ikke om material også burde være en faktor. For noen kan antall bardunfester også være avgjørende.

Så denne først nå, glimrende oppsett. Takk for den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LightDan skrev:

Jag vet inte om detta fortsatt är ett levande dokument, men här i Norge går det fint att få tag i Sea to Summit Ultrasil Nano Poncho-Tarp.

http://www.seatosummit.com.au/products/outdoor/ultrasil-tarp-poncho/?ref=outdoor

145x265 cm, uppges som 230 g, men från alla källor som kontrollvägt den har jag sett siffror runt 180 g. (178 g på min köksvikt, inkl packpose.) Material är 15D silnylon. Den har 8 bardunfästen.

Billigaste pris jag fann vid snabbt sök var 999:-.

Kjøpte nylon versjon av samme i fjor, og den veier jo litt mer. Er oppgitt til 367g. Litt mer på min kjøkkenvekt nå i uoriginal pakkpose (ca 385g). Betalte bare 324,- (m.helgerabatt) for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, zimwalker skrev:

Kjøpte nylon versjon av samme i fjor, og den veier jo litt mer. Er oppgitt til 367g. Litt mer på min kjøkkenvekt nå i uoriginal pakkpose (ca 385g). Betalte bare 324,- (m.helgerabatt) for den.

Dubbla vikten, halva priset. :-)

Jag vill minnas den är några centimeter bredare också (har båda två.) Den fanns dock redan med här.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, opas skrev:

er den lette verdt pengene?

Jeg betalte 649,- for min for snart et år siden, på en 25% rabatthelg hos KomplettFritid - kjøpte også Hilleberg 10 UL samtidig, så det ble nesten to tarper for prisen av èn :) 

Den lille TarpPonchoen er en av de tingene jeg oftest har med meg. Sammenpakket er den en sylinder med diameter 7-8 cm og lengde 14-15 cm (da har jeg også ca 1 m elastisk bånd lagt i pakkposen, det er "belteremmen"). Jeg vil anta at den som er tyngre, også er mer volumiøs - men den lette passer altså fint i hoftelommen på sekkene jeg oftest bruker (Osprey Stratos). Selv om jeg er på tur når det er utrygt for nedbør, velger jeg så å si alltid en lett og godt pustende vindjakke (evt null jakke) - og så vet jeg at jeg kan slenge TarpPonchoen over både meg og sekken om det skulle komme en byge. Har også brukt den som bunnduk under liggeunderlag, og hatt den med som nedbørssikring når jeg overnattet under åpen himmel - men jeg har faktisk ikke fått uventet nattnedbør, så den har ikke blitt brukt som reell overnattingstarp ennå. Og det blir uansett en reservepreget løsning, siden jeg er 190 høy og ganske så bred - er jeg sikker på at jeg at jeg skal bruke tarp, tar jeg heller med Hilleberg-tarpen. For øvrig er målene på min lette versjon 145cm x 253 cm, altså 12 cm kortere enn angitt (bredde som spesifisert). Det er samme lengde som oppgis på den tunge versjonen, men den lette er faktisk 8 cm bredere enn oppgitt mål for den tunge. Merk at vekten på den tunge versjonen nå angis til 400g på StS sine sider. (Det er for øvrig mange divergerende spesifikasjoner som oppgis rundt omkring for disse TarpPonchoene.)

Summa summarum: Jeg angrer ikke på kjøpet :) Litt usikker på om jeg ville betalt over en høvding for den, men har man rabatter eller kan vente på et salg, er det vel heller ikke nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.