Gå til innhold
  • Bli medlem

Lightweight er tungt!


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg endelig komme meg ut på tur igjen og etter masse innkjøp av dyrt og lettere utstyr i løpet av sommeren var jeg spent på hva sekken skulle veie. 17kg endte den på med alt av mat og vann. Dette er faktisk litt tyngre enn den pleide å være, tror jeg klarte meg med en del mindre før jeg kjøpte så my fancy nytt utstyr gitt ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk hvor mange ting som bare veier litt som du kan la være hemme. Lag først en haug med "hva ønsker jeg å ta med". Hvis den er for stor, må du redusere haugen til "Hva trenger jeg virkelig å ta med". Så ser du hvor mye vekt du har igjen innenfør din tålefaktor og så plukker du noen ekstra ting fra "kjekt å ha" haugen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvor mange ting som bare veier litt som du kan la være hemme. Lag først en haug med "hva ønsker jeg å ta med". Hvis den er for stor, må du redusere haugen til "Hva trenger jeg virkelig å ta med". Så ser du hvor mye vekt du har igjen innenfør din tålefaktor og så plukker du noen ekstra ting fra "kjekt å ha" haugen.

 

Jeg kunne nok ha lagt igjen litt småtteri ja, men litt av grunnen til at det ble litt tungt er at jeg har endel nytt utstyr jeg er veldig lysten på å prøve. Skal nok klare å bære de kiloene siden jeg tidligere i år bar med meg over dobbelt så mye til enhver tid uten sekk :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en excel liste på utstyret etter turen der du også veier hver ting du hadde med, noter også om du hadde bruk for det eller ikke. Kommenter gjerne litt om utstyret dersom det var nytt, da husker du eventuelle ting du trenger å passe på.

Med en sånn liste får du en vektmessig a-ha opplevelse, og du har en pakkliste til neste tur.

Husk at alt lettvektsutstyr har en dobbelvirkende funksjon.. det letter sekken og lommeboka..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke med lettvektsutstyr dersom mann tar med seg flere ting ;)

 

Post gjerne en full pakkliste så får du sikkert litt innspill.

 

http://lighterpack.com/ er veldig fin for å sette opp pakklister. Anbefaler å starte med å lage en minimum liste med det du må ha med av det utstyret du har i dag. Så kan du kopiere denne og legge inn det du vil ha med på en gitt tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over 3 liter så det er endel vekt der ja. Jeg vet ikke helt hvor jegf skal så derfor foretrekker jeg å ha nok vann til å klare meg selvom jeg ikke finner rent vann.

 

Er som regel alltid rent vann å finne i Norge. Er du i tvil er det bedre å bære med deg et lite minifilter http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=18425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok heller tatt med noe vannrensetabletter eller noe kontra 3 liter vann. Med mindre det er ildvann da :)

Forutsatt at det finnes vann av noe slag i området så klart.

 

Skal nok sjekke ut rensemuligheter før neste tur, kanskje kjøpe inn litt ildvann også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bekvemt å gå med et drikkesystem og da fyller jeg gjerne 1 liter om gangen. 1 liter holder for meg som regel i 3-4 timer med mindre det er veldig varmt, så noe mer enn dette trenger jeg ikke. Har jeg flaska i sidelomma eller frontlomma så holder det med en halvliter. En colaflaske er glimrende til formålet. Så kan man evt ha en 1 liter (tom) platypus i sekken om mann skal fylle opp før camp om en skal telte en plass uten vann i umiddelbar nærhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på de siste turene benyttet de nye flaskene som er juice på i butikken, de er veldig lette og kan krølles sammen når de ikke er i bruk så de tar mindre plass.

Blåser bare opp flaska igjen når jeg skal fylle på vann, har også stor tut så den er lett å fylle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på de siste turene benyttet de nye flaskene som er juice på i butikken, de er veldig lette og kan krølles sammen når de ikke er i bruk så de tar mindre plass.

Blåser bare opp flaska igjen når jeg skal fylle på vann, har også stor tut så den er lett å fylle.

 

Vi bruker disse til et annet væskeformål ved vintertelting om natta. Viktig å ikke ta feil. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på tur pakket jeg og veide sekken sikkert 4 ganger før jeg var fornøyd og kunne starte på turen. :geek: så nå er det laget pakkliste. Når det gjelder vann, så bruker jeg en vannflaske med filter, ikke noe for de som har gramallergi :whistle:  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med vatn på Vestlandet er fullstendig unødvendig. Har gått på tur her i snart 40 år og har aldri slite med å finne vatn sommerstid. Har heller aldri blitt dårleg av å drikke vatn. Ta med deg to tomflasker som du kan fylle visst du skal campe på ein høg topp eller liknande. Rensetablettar dropper du, i skog og fjell er vatnet reint, med mindre du skal campe i solheimsviken. 

Finn eit turmål, sjekk kartet kvar næraste bekk eller vatn er og så legg du campen der. mange små bekker er ikkje på kart,

treng ikkje vera store saken for at du har alt det vatnet du treng. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest gammeltbrukernavn111

17kg med tre liter vann betyr jo 14kg uten vannet. 14,5kg dersom du har vann i en halvlitersflaske mens du går, noe som kan være kjekt ettersom det ofte kan være et stykke mellom hvert vann/bekk. For en ferdig pakket sekk, inkludert mat, er jo det ganske bra.

 

Og som de andre sier her: Vannet kan du droppe. Kanskje en rar eller litt skummel idé om man ikke er vant til å drikke vann fra naturen, men her til lands går det faktisk helt fint. Du trenger ikke langt utenfor byen heller. Selv i Oslomarka er det bare å helle nedpå. Og er du lenger ute i skogen, og spesielt hvis du er oppe i fjellet, så er nok vannet renere enn i springen hjemme. Ingenting slår fjellvann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på de siste turene benyttet de nye flaskene som er juice på i butikken, de er veldig lette og kan krølles sammen når de ikke er i bruk så de tar mindre plass.

Blåser bare opp flaska igjen når jeg skal fylle på vann, har også stor tut så den er lett å fylle.

Ja de der flaskene er fine. Men holder de mange "sammenkrøllinger"? Det er litt kjedelig hvis den plutselig slår lekk på tur.. Jeg opplevde det på padletur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.