Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvis vi for argumentets skyld sier at bare 20 % av Norges befolkning liker fjell (NB: 4 % er medlemmer av DNT), og at prosentandelen er jevnt fordelt utover landet, samtidig som det bor vesentlig flere folk i Stor-Oslo enn i Oppland, er det ikke så rart man nesten bare ser Oslo-biler på de mest populære parkeringsplassene. Et tilleggsargument er at de lokalbefolkningen antageligvis drar til flere utfartssteder enn kun parkeringsplassen på Eidsbugarden, Turtagrø o.l.

Hadde jeg bodd i Valdres hadde jeg droppet de verste utfartsdagene og heller valgt helger utenfor DNT(les: Oslo-folket)-sesongen, evt. hverdager. Uansett hadde jeg sikkert valgt andre utfartssteder. Dette kan sammenlignes med Oslo. Man unngår de verste delene av Frognerparken i den mest hektiske japanske-turister-i-flokk-perioden.

Irriterende hvordan jeg ble lurt til å diskuterte dette...

(Er faktiske ut i bygda nå men slår av pc'n snart for å kjøre tilbake til sivilisasjonen igjen. Er nok trygt tilbake i indre by øst om et par timer :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at stadig fler får nok av det materialistiske maset som storbyene er fylt av og heller ønsker seg ut i "distriktene". Jeg har selv bodd i Trondheim i mange år, men fant ut at de 4-5 helgene i semesteret jeg kom meg ut i fjellet på ingen måte kan måle seg med de 4-5 turene i uka jeg kan få på hjemplassen min.

Riktignok er det langt til nærmeste 2000-meter topp, men her starter jo fjellturen i vannkanten - så antall høydemeter trenger ikke være så forskjellig. Eneste aberet for meg så langt nord er at det blir korte dager og flatt lys store deler av vinteren. Til gjengjeld kan en godt strekke skisesongen til langt ut i juni.

Telemark i midnattsol er en fin opplevelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg nå med det samme si en ting helt klart - jeg er ingen bonde, har aldri vært en og ingen planer om å bli en heller.

Oslo er en storby som andre storbyer i hele verden. Så dersom man ønsker å bo i en by, er det med andre ord knakende likegyldig hvor i verden man gjør det. Oslo skiller seg ikke mye ut fra andre byer i samme størrelse og beliggenhet i litt penere omgivelser. Det faktisk mange byer som har pene omgivelser!

Poenget er at det ikke er Oslo som gjør Norge unikt. Det er naturen, spesielt fjell- og fjordnaturen (dvs. begge deler sammen i korte avstander gir dette unike landskapsbilde). Og priviligerte er alle som lever tett opp til nettopp denne. Jeg personlig kunne aldri tenkt meg å bo i Oslo. Jeg bodde i Bremen og Dresden før, flotte byer (arkitektonisk sett mye penere enn Oslo) med alle tilbud som finnes i Oslo, og omtrent på samme størrelse. Jeg hadde ikke behøvd å flytte dersom dette hadde vært det jeg var ut etter. Mange byer i Tyskland har dessuten flotte rekreasjonsmuligheter i nærheten og stor friluftsliv-miljø. Dette trengte jeg altså heller ikke å flytte utenlands for å finne. Bare at det i f.eks. Sächsische Schweiz eller Schwäbische Alp, Meklenburger Seenplatte eller Harz er omtrent like mange mennesker som tråkker hverandre på føttene som det er i Nordmarka, Østmarka eller på Oslofjorden for den saks skyld. Og like manger biler i utfartskøene... Så til alle som anser Oslo som navelen av verden: ta dere en tur utenfor tallerkenkanten!

Men det som altså skiller Norge ut fra resten av verden, er naturen (den "uberørte", vide, lite befolkede, den som gir pusterom og livskvalitet), og den fant jeg - nettopp i Valdres! Det er forresten mange utlendinger som tenker slik, og som bevisst søker til distriktene og naturen i stedet for til byene når de flytter til Norge, siden det er nettopp det de verdsetter (i motsetning til byer). Det eneste argumentet jeg aksepterer er jobbrelatert når det gjelder høy utdanning. Men selv for studerte folk med ambisjoner bør det være mulig å finne noe, bare en leter med litt tålmodighet eller tørr å satse noe...

Hilsen en utenlandsk storbyjente som stortrives i Valdres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osloområdets fancieste kjøpesentre ligner mye på de du finner utafor Ålesund. De har faktisk bra eller dårlige kjøpesentre utafor Ålesund, alt etter hvilket syn man har på kjøpesentre generelt. Var på alle Ålesunds kjøpesentre forrige uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på alle Ålesunds kjøpesentre forrige uke :)

Skuffende at når du først fikk karra deg opp på nordvestlandet, at du havnet på en kjøpesenterrunde :)

Nei, jeg skjønner ærendet. Sku'sagt fra, så kunne jeg fixa en omvisning i jugendbyen... hvis dere hadde hatt tid :) Og har interesse for arkitektur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk bra eller dårlige kjøpesentre utafor Ålesund, alt etter hvilket syn man har på kjøpesentre generelt. Var på alle Ålesunds kjøpesentre forrige uke :)

Begynt å samle på kjøpesentre nå morten? :) Kan tenke meg at den samlingen har fått veldig mange kryss i det siste for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Morten,

Ved første blikk er jeg enig i at det kan være en del likhetstrekk, men når vi begynner å snakke innhold er det nok stor forskjell. For på landet, inkl. Ålesund, finner man som regel usmoothe butikker som H&M, Bikbok, Jack&Jones osv. De har rikelig med disse i Oslo også, men der er i tillegg så mye, mye mer. Sjekk ut f.eks. nye Steen&Strøm. Der finner du herlige merker som D&G, Burberry, Lindeberg, Tiger of Sweeden, Gant, Sand, Hugo Boss, Bruuns Bazaar, Filippa K, Oscar Jacobsen osv. osv. osv. Av disse er det vel stort sett bare Gant man får andre steder i Norge. Savner forresten Polo Sport der, men det får man i Bogstadveien, på CC Vest og Storsenteret. Sjekk ut Sandvika Storsenter, som nå bygger ut til å bli landets desidert største, sjekk ut CC Vest, og ikke minst sjekk ut Bogstadveien! (jada, Bogstadveien er ikke et senter, men det er et strøk som illustrerer hvor unik Oslo er i norsk sammenheng - og man finner Skandinavisk Høyfjellsutstyr der :) )

Nei, Morten, du har nok mest blitt kjent med bokhandelene, og de er riktignok ganske like, men når det gjelder kvalitet og mangfold i vareutvalget for øvrig er Oslo kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Julia,

Det meste av det du skriver er riktig, men det er igrunnen litt utenfor saken. Spørsmålet her er ikke om Oslo er verdens navle eller ikke (den er i hvert fall Norges navle), men om hvorvidt folk i distriktene setter like stor pris på naturen som Oslofolk. Dette besvarer du strengt tatt ikke, med mindre du mener å trekke frem deg selv som bevis for at hypotesen ikke stemmer. Egentlig underbygger du bare hypotesen, ved å vise hvor glad i naturen en storbyjente kan bli. Det er jo nettopp det som er poenget her... Forresten, flyttet du til Valdres alene? Før eller etter du traff Morten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo med omliggende bydeler som Asker, Bærum og Nordstrand er et fint sted, bare så synd at så mange andre har funnet ut akkurat det. Skjønner godt at de som bor i denne overbefolkede, bråkete byen setter ekstra stor pris på fjellet. Kunne aldri drømme om å flytte til denne bråkete plassen slik det ser ut der nå !

Fjellbønder er et pengekjært og uvennlig folkeferd har jeg lært - og opplevet ! Se vedlagte bilder fra Hemsedal. Har lagt inn disse på Fjellforum før, men de passer godt i diskusjonen.

post-480-133474406152_thumb.jpg

post-480-133474406175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For på landet, inkl. Ålesund, finner man som regel usmoothe butikker som H&M, Bikbok, Jack&Jones osv. De har rikelig med disse i Oslo også, men der er i tillegg så mye, mye mer. Sjekk ut f.eks. nye Steen&Strøm. Der finner du herlige merker som D&G, Burberry, Lindeberg, Tiger of Sweeden, Gant, Sand, Hugo Boss, Bruuns Bazaar, Filippa K, Oscar Jacobsen osv. osv. osv. Av disse er det vel stort sett bare Gant man får andre steder i Norge.

Og så 8) "herlige merker" :wink::wink::lol::) Det som er herlig OG betyr noe på nordvestlandet er unike fjell, fjell å bli glad i, fjell en ikke går lei av. Hvorfor? For det er utømmelig, det er alltid en topp å gå på, alltid ei ny egg eller ei ny rute man oppdager, alltid like fascinerende å se kjente og kjære tinder fra nye vinkler i ulike årsdrakter. Ja, vi har ikke bare topper, vi har tinder, fullendte tinder på rekke og rad så langt øyet kan se. Jeg skjønner godt at Oslo'ister fra det flate østland, som kun har gått noen topper i Jotunheimen, ikke kan forestille seg mangfoldet, variasjonen og intensiteten man føler når man sitter på toppene på nordvestlandet. En bekjent som har gått i Sunnmørsfjella i 50 år sa til meg for et par år siden: "man skulle blitt 200 år minst... for det er så mange fjell å gå på". Og vi gleder oss til å gå disse toppene, og vi føler glede før turen - under turen - etter turen, og vi blir slitne men samtidig uthvilte med ro i sjelen, og vi er vant til fjellene - vant til at det er slik - fordi det bare er slik, og vi lengter alltid hjem når landskapet blir for flatt, fordi vi har vokst opp mellom bratte fjell ut med havet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å suge til seg penger, jfr. bompenger til "bøndene" i fjellet. Prøv og beveg deg rundt i Oslo en dag, så skal vi se hvor lett det er å sette fra seg bilen uten å bli loppet for penger (har førstehåndserfaring fra bilkjøring med kart- og veibok for Oslo som eneste hjelpemiddel de siste ukene) I tillegg har de i Oslo en bomring, som du i beste fall passerer en gang, opptil flere om du ikke er kjent og kjører litt klønete. Så det blir rimelig klønete å angripe fjellbønder for sin avgiftsbelegging av privat eiendom der de kan. Eiendomsbesittere i urbane strøk gjør nemlig akkurat det samme, og mange ganger i en helt horribel utstrekning.

Svein: Hadde vært artig med lokal guiding, tenkte på å sende en pm før vi reiste, men hele runden ble bare stress med stor s. Vi ankom Ålesund kl. 20:00 om kvelden og forlot byen tidlig neste morgen i øs pøsende regnvær og var relativt raskt på vei videre mot Vestnes og Molde. Men kjøpesenterne var helt greie de, og Tom: Skandinavisk Høyfjellsutstyr har de i fjellbygda Hemsedal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å suge til seg penger, jfr. bompenger til "bøndene" i fjellet. Prøv og beveg deg rundt i Oslo en dag, så skal vi se hvor lett det er å sette fra seg bilen uten å bli loppet for penger (har førstehåndserfaring fra bilkjøring med kart- og veibok for Oslo som eneste hjelpemiddel de siste ukene).

1 time parkering i "feil" parkeringshus (det står jo ingen prisskilt noen steder, så hvordan vet man hvor mye det koster, før man kjører inn???, dessuten er de bygd slik at man uansett ikke kan gjøre vendereis) koster fort en hundrelapp. For en hundrelapp kommer du deg gjennom hele Valdres på bombelagte stølsveier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette med at man blir loppet for penger i Oslo. Det er fullstendig galskap. For samme pris som det koster å stå 20 minutter på Oslo City kan du kjøre nesten to mil inn til Storeskag. Selv parkerer jeg ofte et stykke utenfor sentrum, og trasker ned 20 minutter, rett og slett fordi jeg blir forbanna på prisene. Men du skal rimelig langt vekk før det begynner å bli lett å finne en plass. Det er snart umulig innenfor Ring 2. Derfor bosetter jeg med utenfor Ring 3, med oppvarmet fast parkeringsplass i hus, med direkte adkomst til leiligheten uten å bevege seg utendørs 8)

Julia, man kan faktisk ombestemme seg i parkeringshusene. Det første kvarteret er gratis, så du kan godt snu og kjøre ut igjen uten å måtte punge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da. Men parkere må du uansett, og ingen steder i city'en er det gratis. Ville bare komme med det momentet at det for en "bonde" er mye dyrere med en tur til byen enn omvendt. Syting over bompenger på privatveier i fjellet og samtidig tiing over bom- og parkeringspriser i byen er - vet ikke. I beste fall ensidig tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en annen som var misfornøyd med bønda. Det er godt mulig at de er mer aggressive i Hemsedal. Jeg har hørt om episoder andre steder, og nedover Sørlandet om sommeren. Men i Valdres virker det som om lokalbefolkningen stort sett er en gjeng av kjernekarer. Så jeg har ikke noe imot Valdresfolk, tvert imot. Jeg bare vet at jeg setter mer pris på naturen enn de gjør sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Der finner du herlige merker som D&G, Burberry, Lindeberg, Tiger of Sweeden, Gant, Sand, Hugo Boss, Bruuns Bazaar, Filippa K, Oscar Jacobsen osv. osv. osv...

Yeah yeah yeah... Og hvor kjøper du sminken din da Tom?

Sikker mye smoothe sminker for beautybag'en din å finne der? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare vet at jeg setter mer pris på naturen enn de gjør sånn generelt.

Jeg skulle gjerne at hele Valdres gikk inn for å utvide Jotunheimen Nasjonalpark over Flya og knytte den sammen med den etter hvert planlagte nasjonalparken fra Ormtjernkampen til "Huldreheimen" (grøss, for et forferdelig navn).

Men på den andre siden er det lett for en bybeboer eller innflytt ikke-bonde å ønske seg det - lokalbefolkningen er nok mer opptatt av å tjene penger på naturen i stedet for å verne om den (sånt sett setter de pris på den og, Tom, kanskje t.o.m. mer enn du 8)). Jeg vet ikke hva du hadde ønsket deg om du var odelsgutt i Vangsfjella e.l. :wink:. Yngle jerv i hagen :wink:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah yeah yeah... Og hvor kjøper du sminken din da Tom?

Sikker mye smoothe sminker for bautybag'en din å finne der? 8)

Haha, frekke bonden. Gå ut i fjøset og skuff møkk nå. Jeg respekterer at forfengelighet ikke er din greie, men du må da innse at det er mer siviliserte strøk enn Hamar der verden er kommet litt lengre enn hulenivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Syting over bompenger på privatveier i fjellet og samtidig tiing over bom- og parkeringspriser i byen er - vet ikke. I beste fall ensidig tenkt.

Bompenger på skogs/fjellveier er en av de hyggeligste utgiftene jeg vet. Bompenger medfører som regel at noen gidder å ploge og vedlikeholde veiene. Og at jeg sparer 17Km til fots.

Avgiftene er lave her i mine trakter. 20/30,- for passasjerbil synes gjengs der jeg har fartet. Hadde gladelig betalt det dobbelte og vel så det for de sparte kilometerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.