Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Vi skal flytte!!

Har sagt opp jobb og leilighet og gode greier.

Flytter fra by, og nærmere landet.

Billigere tomt, kjempe jaktområder, gode fiskevann, bedre mulighet for friluftsliv. Sneskuterløyper (ikke minst).

Er prioritering spør du meg. Jakt, fiske, friluftsliv betyr mere for meg enn jeg trodde. Lengter meg bare på fjellet, hver dag og helg jeg er i byen.

Enkelt og grei løsning slik jeg ser!! Flytt og bli ett lykkeligere, og gladere menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg skal ikke inngi meg på diskusjonen om hvor glad forskjellige folk er i naturen, men det kan i hvert fall sies at historisk sett finnes det to tradisjoner når det gjelder friluftslivet her til lands. I følge rektor på NIH, Gunnar Breivik, er det en bytradisjon og en annen tradisjon på landsbygda. Bytradisjonen var opprinnelig rettet mot å gå i fjellet for å berike sin sjel og styrke sitt mot osv. Det var faktisk utlendinger som brakte dette til Norge. Landsbygdas tradisjoner var mer rettet mot matauk, som fiske og jakt f.eks. I dag ser man at disse tradisjonene smelter mer og mer sammen, men helt likt er det nok ikke ennå. Er man interessert i dokumentasjon på det, kan man se på SSB's levekårundersøkelse fra 2001.

Så i bunn og grunn har vel alle ovenfor noe rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av forums dyktigste debattanter, Espen, hadde for en tid tilbake et poeng som jeg synes fortjener en egen tråd. Hans poeng var kort fortalt at for Oslofolk blir det mye "større" å komme til fjells enn det er for bønder og fiskere som bor tett innpå fjellheimen. Oslofolk, meg selv inkludert med bolig i Oslo vest, kan gå og fantasere om å komme seg til fjells i flere uker, kanskje måneder. Og når det endelig skjer, er det en drøm som går i oppfyllelse. Bønder som kan se de feteste tinder gjennom kjøkkenvinduet blir blasserte, og glemmer hvilken storslagen natur de har utenfor og hvor priviligerte de egentlig er.

Dermed vil jeg hevde at Oslofolk har større glede av fjellet enn de andre grupper, og at fjellet følgelig betyr mer for dem. Man kan kanskje gå så langt som å antyde at jo mer fjellet og naturopplevelsene skiller seg fra hverdagslivet, jo mer verdifullt blir det. Jeg kan merke det på meg selv: Hvis jeg drar til fjells etter en slitsom uke med jobbing, rushtrafikk, telefoner til sure mennesker osv., så er det å komme til fjellets stillhet som å komme til paradis. Fjellet ligger der som en uendelig ressurs som ikke krever annet enn at du faktisk drar dit. Fjellet svikter aldri, fjellet respekterer deg for den du er, fjellet gir akkurat så mye til deg som du er glad i fjellet. Ja, det blir noe som kan ligne et religiøst forhold til fjellet, bare at de som er glade i fjellet ikke lurer seg selv. For fjellet driver ikke med bløff. Fjellet eksisterer, og øser av sin sjelefred og sunnhet.

Greit, dette ble litt dypt, men for å koke det ned til essensen igjen - jeg mener at Oslofolk setter langt større pris på fjellet enn fjellbonden gjør, og jeg mener at fjellet følgelig gir mer glede til Oslofolk enn fjellbonden. Dette kan nok være en av hovedgrunnene til at Oslofolk elsker fjellet, gleder seg som unger til å dra dit, og vil risikere fengselsstraff for å verne om det.

Jeg tar det som en selvfølge at alle er enige i dette, så jeg regner ikke med at det blir noen diskusjon. Jeg har rett og slett presentert fasiten, fritt etter den svært kloke byborger Espen.

Makan til pisspreik har jeg aldri hørt før! Bygdefolk er like glade i fjellet som byfolk er!!

Og sjøl om man har bil som er registrert i oslo eller et anna bysted betyr det ikke at man er derifra av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til pisspreik har jeg aldri hørt før! Bygdefolk er like glade i fjellet som byfolk er!!

Er det derfor dere gjør deres ytterste for å ødelegge naturen hver gang dere kan tjene ti kroner eller mer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor dere gjør deres ytterste for å ødelegge naturen hver gang dere kan tjene ti kroner eller mer på det?

Hva mener du med det??

Du er kanskje en av de som mener at folka i bygda ødlegger naturen, og mener at hvis alt vernes så blir alt bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et seriøst naturvern, ja. Bønder tenker bare på egen lommebok. De ser hverken naturens eller stillhetens egenverdi. Det gjør heller ikke du som liker å ødelegge folks skiturer med bråket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et seriøst naturvern, ja. Bønder tenker bare på egen lommebok. De ser hverken naturens eller stillhetens egenverdi. Det gjør heller ikke du som liker å ødelegge folks skiturer med bråket ditt.

Det veit du så alt for lite om til kunne uttale deg om!!

Er så møkk lei av enkelte prøver å påstå at folka i bygda ikke klarer å ta vare på naturen! Hva veit DU om hvordan man tar vare på en skog? Da tenker jeg på skogpleie.

Jeg liker ikke å ødelegge folksskiturer, jeg mener at det bør være egne steder der snøscooterne kan kjøre.. bortsett fra de som driver nyttekjøring og har fått løyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nok om skogpleie til å vite at det ikke gagner hverken skogen eller naturen generelt å bygge den ned og rasere i pengegevinsts hensikt.

vil du at skogen skal gro igjen du eller?

høgger man ikke, blir det sånn skjønner du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart vi vil ha ukultivert skog. den klarte seg selv før vi kom, og det gjør den nok fremdeles :lol: Det er flott å traske i tilsynelatende uberørt skog, og den er neimen ikkje alltid så fryktelig tett heller... det eneste fine med planta granskog er at det er lett å finne ved der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg i at det er flott å traske i uberørt skog. Det gir en helt egen følelse. Det blir selvsagt helt høl i hue å antyde at skogen ikke klarer seg uten menneskelige inngrep. Det er en slik naiv tro på menneskeheten, og tilsvarende mistillit til naturen, som kan være med å ødelegge respekten for naturen.

Tror ikke akkurat Askeladden og gutta trasket rundt blant skogsmaskiner, selv om faren gjerne ville ha sønnene til å hugge litt. På den tiden fantes jo også masse troll, nøkken osv. Det var fordi urskogen er mye mer spennende og flottere enn Synnes striglede menneskeskapte skog. Når vi samtidig ved at en rekke sjeldne arter kan dø ut dersom bøndene får fritt spillerom, vil selvsagt enhver som er glad i naturen nekte dem dette. Mens Synne vil heller hugge skog og kjøre scooter for harde livet. Snakker om naturelsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg i at det er flott å traske i uberørt skog. Det gir en helt egen følelse. Det blir selvsagt helt høl i hue å antyde at skogen ikke klarer seg uten menneskelige inngrep. Det er en slik naiv tro på menneskeheten, og tilsvarende mistillit til naturen, som kan være med å ødelegge respekten for naturen.

Tror ikke akkurat Askeladden og gutta trasket rundt blant skogsmaskiner, selv om faren gjerne ville ha sønnene til å hugge litt. På den tiden fantes jo også masse troll, nøkken osv. Det var fordi urskogen er mye mer spennende og flottere enn Synnes striglede menneskeskapte skog. Når vi samtidig ved at en rekke sjeldne arter kan dø ut dersom bøndene får fritt spillerom, vil selvsagt enhver som er glad i naturen nekte dem dette. Mens Synne vil heller hugge skog og kjøre scooter for harde livet. Snakker om naturelsker...

Dette beviser bare hvor lite du egentlig kan om naturen... men hva kan man forvente av en som deg?

Å diksutere med deg er menigsløst av den grunn av at du kommer med usannheter og snakker om ting du ikke kan noe om.

Jeg foreslår at du skaffer deg litt mer kunnskap før du kommer med påstander neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synne, er din påstand at skogen ikke klarte seg bra før menneskene kom og brukte den? Snakker om å være blåst. Utrolig at du er frekk nok til å beskylde andre for manglende kunnskaper. Men hva kan man forvente av en som tror skiløpere blir glade når scootere kjører rundt dem for å vise at de "er der for å passe på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.