Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

En av forums dyktigste debattanter, Espen, hadde for en tid tilbake et poeng som jeg synes fortjener en egen tråd. Hans poeng var kort fortalt at for Oslofolk blir det mye "større" å komme til fjells enn det er for bønder og fiskere som bor tett innpå fjellheimen. Oslofolk, meg selv inkludert med bolig i Oslo vest, kan gå og fantasere om å komme seg til fjells i flere uker, kanskje måneder. Og når det endelig skjer, er det en drøm som går i oppfyllelse. Bønder som kan se de feteste tinder gjennom kjøkkenvinduet blir blasserte, og glemmer hvilken storslagen natur de har utenfor og hvor priviligerte de egentlig er.

Dermed vil jeg hevde at Oslofolk har større glede av fjellet enn de andre grupper, og at fjellet følgelig betyr mer for dem. Man kan kanskje gå så langt som å antyde at jo mer fjellet og naturopplevelsene skiller seg fra hverdagslivet, jo mer verdifullt blir det. Jeg kan merke det på meg selv: Hvis jeg drar til fjells etter en slitsom uke med jobbing, rushtrafikk, telefoner til sure mennesker osv., så er det å komme til fjellets stillhet som å komme til paradis. Fjellet ligger der som en uendelig ressurs som ikke krever annet enn at du faktisk drar dit. Fjellet svikter aldri, fjellet respekterer deg for den du er, fjellet gir akkurat så mye til deg som du er glad i fjellet. Ja, det blir noe som kan ligne et religiøst forhold til fjellet, bare at de som er glade i fjellet ikke lurer seg selv. For fjellet driver ikke med bløff. Fjellet eksisterer, og øser av sin sjelefred og sunnhet.

Greit, dette ble litt dypt, men for å koke det ned til essensen igjen - jeg mener at Oslofolk setter langt større pris på fjellet enn fjellbonden gjør, og jeg mener at fjellet følgelig gir mer glede til Oslofolk enn fjellbonden. Dette kan nok være en av hovedgrunnene til at Oslofolk elsker fjellet, gleder seg som unger til å dra dit, og vil risikere fengselsstraff for å verne om det.

Jeg tar det som en selvfølge at alle er enige i dette, så jeg regner ikke med at det blir noen diskusjon. Jeg har rett og slett presentert fasiten, fritt etter den svært kloke byborger Espen.

Jeg er fra en by, har bodd på fjellet i mange år nå (15)

Flyttet hit pga. fjellet, jakt og fiske muligheter. Jeg bruker fjellet så mye jeg kan, jakter og fisker og går turer.Så det finnes nok noen som bor på fjellet som ELSKER fjellet like mye som gutta fra Oslo vest :wink: .

Jeg ser på fjellet når jeg står i dusjen, jeg ser fjellene fra alle rom i huset mitt. Jeg er jo ikke ute å går i fjellene hver dag, men de dagene jeg ikke er ute så sitter jeg å ser og drømmer om å ut å gå :arrow:

Så Tom hvorfor ikke selge villaen på Oslo vest? Og bruke mer tid i fjellet som du elsker så høyt?

Jeg tror at ,mye av grunnen til at folk ikke flytter ut til bygdene er at de er veldig opptatt av status.

Jeg sier ikke her at alle er det, men noen er nok det. Elsker å bo på fjellet og elsker å bruke fjellet.

Bor fortsatt på norges tak :) , og her skal jeg bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gutta fra Oslo vest elsker ikke fjellet, da hadde de ofret godt betalte jobber for fjellet. Gutta fra Oslo vest elsker statusen fjellturer gir. Dette gjelder spesielt engelskkjøter-gutta med Range Rover. Satt litt på spissen selvfølgelig.

Kommer akkurat fra skytebanen, gjort meg klar til vinterens revejakt. Testa langholdsriggen til en kamerat. 3 skudd 35mm@400m. Pass dere revefanter sier jeg bare! Min 222 klarte jeg bare 5skudd 20mm@100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Si meg hvor du reiser og jeg skal si deg hvem du er", leste jeg nylig Erling Dokk Holm, samfunnsforsker og forfatter, uttale. Han mener at i vårt moderne samfunn har reisen fått større status enn ting.

Mye mulig at flere og flere bruker fjellet som trofé og statussymbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Si meg hvor du reiser og jeg skal si deg hvem du er", leste jeg nylig Erling Dokk Holm, samfunnsforsker og forfatter, uttale. Han mener at i vårt moderne samfunn har reisen fått større status enn ting.

Mye mulig at flere og flere bruker fjellet som trofé og statussymbol.

Jeg bruker iallefall ikke fjellet som statussymbol :arrow:

Bruker det fordi jeg liker det (les elsker det).

Hadde jeg hatt valget mellom ei uke i syden og ei uke i ei fjellbu så

hadde jeg valgt ei uke i ei fjellbu garantert!

Stillheten, myrene, fjell og daler. dyr og fugler det er bare helt topp.

Sol og regn deilig! Snø og tåke ikke altid like morro :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tiri. Fint at du igjen trekker frem mitt glimrende innlegg. Grunnen til at jeg ikke bor på fjellet er at dama er en byfanatiker av en jurist, som mener at det ikke finnes jobber utenfor Oslo.
eg

Hvordan kan en fjellets mann være sammen med en byfanatiker av en jurist?

Jeg hadde dødd hvis jeg hadde bodd i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere "by-folk" drar til fjells for å finne stillheten og roen, hvorfor bygger dere hytte på f.eks B-stølen da? B-stølen er vel Valdres største byggefelt. Blir dere ikke litt stressa av å måtte ha den feteste hytta og den dyreste bilen.

Jeg ler godt hver fredag, når jeg ser bilkøen opp til B-stølen. Det er sikkert veldig avslappende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dere som elsker fjellet og fjellturer, hvor mange feltdøgn har dere pr. år? Hvor mange overnattinger?

Om vinteren så overnatter jeg ikke ute, kommer til å gjøre det i vinter da :wink:

Jeg begynner å gå i fjellet på Mai, går da hver helg, med noen unntak til 20 august. pleier å legge inn noen langhelger også. Fra 20.august går jeg på reinsdyrjakt en mnd. Prøver da å jakte 5 dager i uken!!til jakta er slutt den 20 september. Pleier å drøye å skyte :lol::lol: , må ha med meg mest mulig :!: .

Så er det rypejakt med like mye vandring i en mnd eller to :D .

I tillegg så er blir det jo endel skiturer da :!: .

Orker ikke sumere alt men at jeg er storbruker av fjellet det vet jeg :!: .

Men jeg bor jo på fjellet, og fjellene er grunnen til at jeg bor her.

Overnatter mye i sommer sesongen, har fjellbua mi jeg 8) , og den skal brukes i vinter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dere som elsker fjellet og fjellturer, hvor mange feltdøgn har dere pr. år? Hvor mange overnattinger?

Jeg har hatt et dårlig år med overnatting i telt, 5-6 døgn. I fjor hadde jeg 40 døgn i telt, vanligvis ligger det mellom 20-40 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjerne 30-50 døgn i året i telt eller enkel hytte. Neste overnattinger ute blir f.o.m. førstkommende søndag og frem til begynnelsen av januar.

Ok Espen, skianlegget godtas, og vi kan godt kalle det nasjonalanlegget for konkurranseorientret skigåing, men det er ingen formidlende omstendigheter ved Åsen generelt. Vær litt mer spesifikk, ikke bare Holmenkollåsen.

Men jeg tror nok hjerte av Norge ligger lenger nordpå. Jeg holder en knapp på Norges nasjonalfjell, Snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror nok hjerte av Norge ligger lenger nordpå. Jeg holder en knapp på Norges nasjonalfjell, Snøhetta.

Norges tyngdepunkt ligger ved et vakkert vann, ikke langt fra majestetiske Skjækerhatten 1139moh, i Skjækerfjella/Ogndalsfjella i N.Trlag :wink:

Det er hjertet i kongeriket :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges tyngdepunkt ligger ved et vakkert vann, ikke langt fra majestetiske Skjækerhatten 1139moh, i Skjækerfjella/Ogndalsfjella i N.Trlag :wink:

Det er hjertet i kongeriket :!:

Ved å skrive ved et vann, og ved Skjækerhatten unngår du behendig det faktum at det er midt i ei blaut og knapt nok farbar myr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver, jeg er vinterens mann :wink:

Ta dere en tur utenfor påske- eller rypejakttider inni der. Utrolig flotte områder! Øde, vakkert og ensomt. Selv om Jotunheimen er mitt "hjem", Skjækerfjella i Norge og Sverige ligger ikke noe bak Indre Troms, Børgefjell, alt i Finnmark, Skarvheimen eller resten av landet.

Etter min erfaring, den siste villmark i landet.............men nå har det blitt Nasjonalpark :!:

(Er subjektiv, dette er mitt barndomsfjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dere som elsker fjellet og fjellturer, hvor mange feltdøgn har dere pr. år? Hvor mange overnattinger?

Til nå i år har det vært litt skrøpelig. Ca. 20 overnattingsdøgn i telt, halvparten av dem alene. Året er fortsatt ikke slutt :wink:

Er umyndig ungdom fra bygda, og bruker ikke Turisthytter :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fjellet er det beste du vet?

Da ofrer du jobben i Oslo for å bo litt nærmere fjellet! Og tenk på hvilke besparelser det gir, mindre forurensing, færre trafikkulykker, reduserte kjørekostnader og ikke minst bedre tid til å nyte fjellet! Mye bedre med et ekte og nært forhold til fjellheimen enn dette romantiske, fjerne forholdet enkelte selvutvevnte fjellidealister fra Oslo har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.