Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er vel også ganske kjent at en del områder er avsperret fordi de da blir vanskeligere tilgjengelig for tyver. Veien inn mot Leirvassbu senhøstes er et eksempel på dette.

Det underbygger teorien min. Stjel fra de andre. Ikke fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous
Jeg forstår behovet for ekstra tyverisikring i områder som virker svært innbydende for tyver. I mange hytteområder kan man holde på og forsyne seg i dagevis uten at det dukker opp noen.

Ja, jeg leste om "Vandreren"

Men - han hadde da ikke bil? :D

Alright, med unntak av Mødal på Kvamskogen så har det aldri vært en hyttekoloni i enden av de stengte veiene jeg har ergret meg over.

Av og til kan det kanskje være greit å sjekke ekstra. Nylig oppdaget jeg at en SVÆRT NYTTIG vei (avstengt med skilt, ikke bom), bygget av BKK (el. tilsvarende) faktisk er åpen for allmenheten jfr. konsesjonsvilkårene. "Ferdsel forbode" skiltet var altså urettmessig satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også ganske kjent at en del områder er avsperret fordi de da blir vanskeligere tilgjengelig for tyver. Veien inn mot Leirvassbu senhøstes er et eksempel på dette.

Mange veier til hyttefelt i Valdres kreves det nøkkel til - pga nettopp dette (etter mange hytteinnbrudd så de seg nødt til det). Og igjen ødelegger noen få bøller for alle andre.

Løsningen blir selvfølgelig å sette seg på en sykkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er selvsagt helt uakseptabelt at almennheten nektes adgang til fjellområder fordi enkelte egoistiske hytteiere er redd for innbrudd. Da får de heller selge hytta si eller installere en skikkelig alarm. Enda godt vi har fått en regjering i Norge som ser ut til å ha vilje og handlekraft nok til å nekte den typen duster å ødelegge for alle andre.

..og du Tom får holde fingra vekk fra medisinskapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda idioten,

Det er ingen som nektes adgang til fjellområder. Det er bare å komme seg dit uten bil det. Du klarer fortsatt ikke å svare på hvor du mener grensen for tilgjengelighet bør gå. Og å kalle noen for egoistiske bare fordi de ikke ønsker innbrudd viser hva for en syk, syk person du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar startinnlegg :

Helt enig Tom.

Det er bare en hake ved postulatet, og som selvfølgelig gjør det totalt ubrukelig. Du har inkludert en gruppes selektivitet og lyst til å være gyldig for en større gruppe som sådan (les oslofolk). Først må du innse at du er en raring, deretter må du innse at alle vi som er på dette forumet er noen raringer, og tilslutt finnes en litt større mengde raringer på bygda (her alt utenom oslo). Og vi er rare fordi vi føler noe for fjell/natur. Røppla bryr seg katta.

Å diskutere gladhetsgrader mellom oss raringer som knapt representerer 1 promille av befolkningen (ja jeg er klar over at mange flere er medlem av DNT , går en tur iblant og sipper litt vin på hyttene) blir meningsløst fordi vi allerede er svært fjellopptatte og dermed rimelige sære ift hva resten av befolkningen benytter sin tid til.

Småting som drar opp eller ned : som tilgang til "varene", konstrast til dagliglivet, meningsløshet versus det å ha ett mål å fylle fritid med for å måle lykke/gledesnivå blir derfor sterkt personlig, også fordi vi idag beveger oss bort fra kollektive til individualiserte opplevelser. Det vil derfor ikke være mulig å kollektivisere by mot land, bortsett fra at det i seg sjøl skaper noen interessante diskusjoner og holdninger :D .

At du og vi andre her føler glede med fjelltur jo fint, men representerer heller ett unntak enn noen sannhet. Jeg prøver derfor å trekke diskusjonen inn igjen fra kverulering om bompenger her og der med følgende :

Hvorfor faller ikke flere for fjellet ?

Argumenter som fin natur og frisk luft gjelder jo kun for oss.

Er svaret så enkelt : Det er for sært ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har inkludert en gruppes selektivitet og lyst til å være gyldig for en større gruppe som sådan (les oslofolk).

Det lå vel i kortene at jeg siktet til de Oslofolk som er glade i fjellet, og som faktisk drar oppover. Disse har en mye større glede av fjellet enn bønda. At det finnes tapere som liker kafeer bedre enn en fjelltur er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofolk har mye større glede av fjellet enn bønda.

Dette er bullshit Tom !!! Hva du egentlig mener med ordet bønder, er jeg litt usikker på, men hvis det er folk som bor utenfor byene, så kjenner jeg flere bygdefolk, som har like stor glede av både fjellet og naturen der de bor, som Oslo- eller byfolk, selv om kontrastene ikke blir like store ....

Idag er det jo også endel lure "byfolk" som nettopp emigrerer fra byene og bosetter seg i distriktene, fordi de ..... ja nettopp, foretrekker å bo så nærme fjellet som mulig og helst være "endel av naturen" der de bor .....

_______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje på tide å opplyse at Oslo har en STOR ANDEL INNFLYTTERE;og i min tidligere tilværelse i byen

var min omgangskrets for det meste fra det ganske land,og som sådan fungerer byen,har alltid gjort det.

Som fjellfantast valgte jeg å flytte nærmere fjella,og ser både Jotunheimen,Rondane og Dovre fra arbeids

plassen,savner ikke byen en dritt(bortsett ifra puben da må innrømmes.

Her på bygda for jeg jo stadig høre at de som sitter i byen bestemmer,hvilket ikke er så rart,da både Storting og regjering befinner seg der,vanlige bybeboere har igrunn like lite å si som bygdafolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Oslofolk, meg selv inkludert med bolig i Oslo vest, kan gå og fantasere om å komme seg til fjells i flere uker, kanskje måneder.

Det ironiske med hele denne tråden er at vedkommende som startet den pretenderer å bo i byen og dermed tilhøre den krets som kan tillate seg å rakke ned på bøndene, samtidig som han egentlig bor et godt stykke utenfor byen (Asker er svært landlig) og kommer fortsatt til å bo utenfor byen (alt utenfor ring 2 og uansett ring 3 er utenfor byen), og derimot tilhører han den gruppen som de som faktisk bor i byen kaller for bønda. (Oversikt over hvem som er bønda gis her av IngeW: http://www.klanen.no/forum/index.php?t=msg&goto=139837msg_139837)

Sorry. Kunne ikke dy meg. :wink:

Tilbake til temaet: Jeg tror ikke de som bor nær fjellene er mindre glad i fjellene enn byfolk. Bor man først i svært landlige omgivelser og ser fjellene i det daglige, har man kanskje ikke det samme behovet for på død og liv å sloss om parkeringsplass på de populære utfartssteder hver helg. Man får den samme dosen av fjell, bare tilmålt i mindre doser og over en lengre periode, mens byfolk må få det inn med bøtter og spann når de først er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å antyde at de Osloregistrerte bilene stort sett tilhører bønder er enda tynnere.

Har jeg antydet det noe sted'a?

Nå krampetolker du i feil retning - igjen! Ta et argument for det det er, og ikke tillegg det noe helt annet!

Jeg sier kun at Oslo-registrerte biler finner du hjemmehørende overalt i landet, akkurat som alle andre bokstavkombinasjoner.

Og si at "se der står bilen til en Oslo-borger" simpelthen fordi den fx er DJ-registrert, det holder bare ikke.

Og jeg sier dermed ikke at den eies av en bonde heller!

Bra du ikke er detektiv, eller UP...! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eea, dusten. Selvsagt er det rimelig å tro at en DJ-bil er fra Oslo. At noen bønder kjøper seg slik registrering for å få status i rånemiljøet er ikke nok til at man kan tolke det annerledes. Hvis det står tre DJ-biler og en BN i Leirdalen, f.eks., skjønner vi oppegående folk at det ikke er sognebonden og ottabonden som er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen bønder kjøper seg slik registrering for å få status i rånemiljøet er ikke nok til at man kan tolke det annerledes. Hvis det står tre DJ-biler og en BN i Leirdalen, f.eks., skjønner vi oppegående folk at det ikke er sognebonden og ottabonden som er på tur.

Tvert om, egentlig så synes jeg det er direkte flaut å ha en DJ-bil, men det ble nå dessverre en gang slik... :?:

Men heldigvis så har jeg også en FS-bil! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du føler deg mye kulere med Oslobilen din. Hvis jeg ser en FS-bil på veien ler jeg og regner med at det er en mindre intelligent bonde som er ute og kjører. Spesielt er det morsomt å tyne slike her på veiene i Oslo, hvor bønda er skikkelig redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ikke akkurat komplisert å kjøre på "veiene" deres. Det mest kompliserte er hvis det dukker opp en rundkjøring. Problemet løser seg imidlertid ved at sjansen er liten for å møte på en annen bil der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er ikke akkurat komplisert å kjøre på "veiene" deres.

Mjaaa, si ikke det...

Ta deg fx en tur uti Romedal i Stange, der er det et rimelig heftig virvar av småveger i kryss og pine innover skauen.

Det er ikke rent få som har kjørt seg bort uti der, og da kan én risikere og komme rimelig langt av lei, for landskapet er digert!

Hørte en gang om nettopp en Oslo-kar (hva ellers...) som kjørte seg totalt bort innover der. Han prøvde egentlig å kjøre en benveg til Kongsvinger, men havnet pokkerivold utmed et bittelite knokkelbruk innpå skauen et sted. Der sto en gammel småbruker og slo med ljå langs vegkanten. Oslo-kar'n stoppet den digre BMW'n sin attmed gubben, zoomet ned vinduet og spurte:

"Unnskyld, men kan du si meg korteste vegen til Kongsvinger?" :?:

Hvorpå bonden tenkte et kort øyeblikk, og svarte lakonisk:

"Korteste vegen til Kongsvinger...? Da ville je itte starta her!" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stange er ikke så stort. Hvis man roter seg bort kommer man enten til Mjøsen, E6 eller rv.3, simple and plain. Dessuten kan man jo ha gps:) Personlig har jeg bare kjørt meg bort én gang, og det var om natten i Barcelona. Det var pokker meg likt overalt, og jeg fant ikke ut til motorveinettet før etter to timer :wink: Men da var jeg bare 19 år da...

"Korteste vegen til Kongsvinger...? Da ville je itte starta her!"

Haha, spørsmålet ble for komplisert for den jævla bonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stange er ikke så stort. Hvis man roter seg bort kommer man enten til Mjøsen, E6 eller rv.3, simple and plain.

Ikke hvis du kjører i ring - eller åttetall - eller att og fram...! :?

"Mjøsen" :?: Det var da en svært så frognersk uttale! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.