Gå til innhold
  • Bli medlem

Når fjellet er det beste du vet...er du kanskje fra Oslo...


Tom

Anbefalte innlegg

En av forums dyktigste debattanter, Espen, hadde for en tid tilbake et poeng som jeg synes fortjener en egen tråd. Hans poeng var kort fortalt at for Oslofolk blir det mye "større" å komme til fjells enn det er for bønder og fiskere som bor tett innpå fjellheimen. Oslofolk, meg selv inkludert med bolig i Oslo vest, kan gå og fantasere om å komme seg til fjells i flere uker, kanskje måneder. Og når det endelig skjer, er det en drøm som går i oppfyllelse. Bønder som kan se de feteste tinder gjennom kjøkkenvinduet blir blasserte, og glemmer hvilken storslagen natur de har utenfor og hvor priviligerte de egentlig er.

Dermed vil jeg hevde at Oslofolk har større glede av fjellet enn de andre grupper, og at fjellet følgelig betyr mer for dem. Man kan kanskje gå så langt som å antyde at jo mer fjellet og naturopplevelsene skiller seg fra hverdagslivet, jo mer verdifullt blir det. Jeg kan merke det på meg selv: Hvis jeg drar til fjells etter en slitsom uke med jobbing, rushtrafikk, telefoner til sure mennesker osv., så er det å komme til fjellets stillhet som å komme til paradis. Fjellet ligger der som en uendelig ressurs som ikke krever annet enn at du faktisk drar dit. Fjellet svikter aldri, fjellet respekterer deg for den du er, fjellet gir akkurat så mye til deg som du er glad i fjellet. Ja, det blir noe som kan ligne et religiøst forhold til fjellet, bare at de som er glade i fjellet ikke lurer seg selv. For fjellet driver ikke med bløff. Fjellet eksisterer, og øser av sin sjelefred og sunnhet.

Greit, dette ble litt dypt, men for å koke det ned til essensen igjen - jeg mener at Oslofolk setter langt større pris på fjellet enn fjellbonden gjør, og jeg mener at fjellet følgelig gir mer glede til Oslofolk enn fjellbonden. Dette kan nok være en av hovedgrunnene til at Oslofolk elsker fjellet, gleder seg som unger til å dra dit, og vil risikere fengselsstraff for å verne om det.

Jeg tar det som en selvfølge at alle er enige i dette, så jeg regner ikke med at det blir noen diskusjon. Jeg har rett og slett presentert fasiten, fritt etter den svært kloke byborger Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

Tom glemte konklusjonen:

Pga. sitt avmålte og pragmatiske forhold til fjellet og naturskattene, er lokalbefolkningen ute av stand til å forvalte disse på en god nok måte. Forvaltningen av naturskattene må styres sentralt, statlig, og etter adskillig strengere regler enn idag.

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom: Jeg er ikke enig med deg. Det er klart at en flamme man kun ser noen få ganger i året, har man mer intense stevnemøter med en den store kjerligheten man "bor sammen med".

For en del fjellbønder og andre (langt fra alle) betyr naturen og omgivelsene, ikke nødvendigvis bare tindene, så mye at de aldri kunne tenke seg å bosette seg noe annet sted. For mange fjellglade bymennesker derimot betyr ikke fjellnaturen nok til at de kunne tenke seg å gi avkall på venner, godt betalte jobber, variert kulturliv etc. og ta med seg pc'n og jobbe via bredbånd for å være nærmere fjellet.

Ergo mener jeg, satt litt på spissen bare for å terge litt. De som sitter i Oslogryta uten å være villige til å ofre litt for å bosette seg sammen med fjellene de drømmer om, har langt igjen før de kan hevde den ultimate kjærlighet til fjellene. De nøyer seg med spennende stevnemøter, men tør ikke ta de grep som skal til for et mer hverdagslig, "kjedelig" og stabilt forhold til "fjellene"..

Det er en annen måte å se samme temaet på :)

Gjestemorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bygdenorge virker ikke som noe veldig fristende sted å slå seg ned nei.. Det er dårlig mat, sur kaffe og kjipe mennesker der. Skulle jeg først bosatt meg på bygda tror jeg mange andre land har en bygdebefolkning som er triveligere og mer åpne for andre enn her i Norge.

Skulle jeg flyttet til bygda ville jeg heller valgt Vestlandet (f.eks Sogn og Fjordande) enn innlandsnorge. Synes jeg merker forskjell bare jeg kjører over Sognefjell. Folk er triveligere i Luster og Årdal. Mens dølabøndene ikke duger til annet enn å sitte på rumpa og heve trygd og klage på alt fra innvandrere til ulv til Oslofolk så er vestlendingene ofte driftige og flinke folk som får til noe sjæl.

Men hvorfor flytte ? Oslo er en fin by, og jeg er oftere på fjellet enn folk som bor rundt Jotunheimen anyway :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg like i fyr og flamme hver gang jeg ser Jotunheimen her i Valdres. Er jeg ute og sykler eller går i skogen (til hverdags) merker jeg hvordan tempoet øker når jeg vet at neste Fjellpanorama ligger bak neste hjørne. Jeg kan sitte lenge å se på Solnedgangene over Jotunheimen og nesten få tårer i øynene over hvor vakkert det er og hvor heldig jeg er som kan nyte dette så ofte som jeg kan.

Jeg skjønner ikke helt en tidligere argumentasjon som noen nevnte tidligere her på forum, at det var greit å skille hverdag fra fritid. Mulig byborgere ikke har fritid midt i uka, men det har jeg hver dag etter jobb, og så sant været er bra og sikten er god er jeg raskt på pletten for å komme meg opp i høyden enten det er utsiktspunkter eller mindre fjelltopper som man fint rekker på en kveld. Dette gir meg ofte like mye som de gangene jeg er i samme situasjon som oslofolk der jeg må dra veldig langt for å gå på tur. Det er for meg ikke lange biten opp til Bygdin Gjende fjellene. Jeg finner like sterke opplevesler her som jeg gjør når jeg har reist helt til Hurrungane. Så argumentasjonen om at man setter mer pris på toppopplevelsene når man må dra langt holder ikke for min del.

Det går faktisk ann å ha svært sterke opplevelser av fjellet selv om man ser fjell nesten daglig. Jeg tviler ikke på at byfolk får sterke opplevelser av å dra langt til fjells, men aldri i verden om at min fjellglede er mindre enn deres fordi jeg bor der jeg bor. Jeg tror opplevelsen av fjellet ikke har noe med avstanden man bor i forhold til fjellene eller hvor mye man er i fjellet. Det er nok graden av fjellinteresse og hvor sterkt naturopplevelser virker for hver enkelt person som er det avgjørende. Tror ikke at sprekingen Olav Skattebu som næremest er til fjells hele tiden setter mindre pris på fjellet enn noen andre. Hans grad av opplevelse av fjellnatur er nok ganske enorm selv om han er oppvokst med et liv i fjellet.

Og som Morten er inne på så mener jeg at det er tull å si at fjellene betyr mer for Osloborgere enn for oss som bor nær fjellet. Selv om at kulturtilbudene ikke er noe å skryte av, vil jeg vil bo i Valdres resten av mitt liv nettopp fordi fjellet betyr så mye for meg.

Og bare til slutt. Panda: I vår dal har vi faktisk noe av den laveste arbeidsledigheten i Norge, og det er utrolig mange inijativrike folk her som finner på mye rart og smart for å få ting til å gå. Og min erfaring er at det finnes svært mange hyggelige og trivelige folk på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mens dølabøndene ikke duger til annet enn å sitte på rumpa og heve trygd og klage på alt fra innvandrere til ulv til Oslofolk så er vestlendingene ofte driftige og flinke folk som får til noe sjæl.

Tja...

post--1-133474406142_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Du er uenig med meg. Og ikke overraskende - når du er uenig med meg tar du feil.

Det er ytterst, ytterst få på landet som har gitt avkall på byen fordi de er så glade i naturen. Omtrent samtlige som bor på bygda har alltid bodd der, og med all respekt: Det er ofte tapere som ikke tør å reise vekk fra hjemkommunen. Nuvel det var litt for stygt sagt, og jeg har respekt for folk som velger å bli boende på bygda, men jeg tror absolutt ikke at kjærligheten til naturen er noen sentral grunn for disse. Det er nok heller at de har fått kjerring og en haug puddinger oppå garden før de er fylt 20. Fjellene skimter de såvidt gjennom skyen av brent gummi fra rånebilene.

Du er en person som har flyttet til fjellet fordi du er glad i naturen, men det er jo fordi du opprinnelig var bygutt (i den grad man kan kalle Grenland by), og vet hva det vil si å lengte. Det er bare å se det i øynene, Morten, at det nærmeste bønda kommer kjærlighet til naturen er at de bryr seg om sauene har det godt. Jeg tror ikke det finnes mange i Valdres som elsker så høyt å være der som jeg gjør når jeg kommer sliten opp på hytta en sen fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig mat, sur kaffe og kjipe mennesker der...

...Mens dølabøndene ikke duger til annet enn å sitte på rumpa og heve trygd og klage på alt fra innvandrere til ulv til Oslofolk...

Men hvorfor flytte ? Oslo er en fin by, og jeg er oftere på fjellet enn folk som bor rundt Jotunheimen anyway :)

Panda da! Nå skuffer du stort.

Hva er dette slags nonsense da? Tror du ikke resten av Norge har tilgang på de samme matvarer som i Oslo?!

Snakker om analfabetisk argument! Blir rent himmelfallen jeg, av at et voksent menneske i dagens Norge kan gå rundt og innbille seg noe slikt! :)

Kom deg ut av Osloslummen og se deg rundt du, tror en oppdatering hadde gjort deg godt!

Eller har det seg kanskje slik at du fiffer deg på fin restaurant hver dag, og lar andre stelle for deg (fordi du ikke kan sjøl...),

med andre ord litt for "fiin" for hverdagsmaten til den gemene hop?

Og hvorfor denne nedlatende holdning til folk du hverken kjenner eller vet noe om?

Tror du ikke dette er folk som gjør manns jobb i hverdagen, og det på en redelig måte?

Hva tilsier at en nedlatende Oslo-type er så mye mer til kar da?--- Hæ? Hørte ikke...?

Nei, nå må du krype fram fra den stenen du bor under, og innse virkeligheten gitt!

Trodde ærlig talt du var mer opplyst enn dette. Jeg håper oppriktig at du spissformulerte deg (veldig) her, for bare å dytte diskusjonen litt videre. Men du sporet jo skikkelig av da, litt for fort også, vil jeg påstå. Så dermed må jeg vel få spisse tilsvaret bittelitt jeg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alek, koselig at du trives på bygdi :) intet er bedre enn å trives der man bor. Det finnes selvsagt trivelige folk på bygda, men mange av dem lengter nok tilbake til Oslo.

Gjestearnt: Gøyalt bilde. En variant av "Trespassers will be shot, survivors will be shot again".

Frøken Fjellgeit: Jeg tolker deg slik at du ønsker å spandere enn bedre middag og en enda bedre kaffe et sted i distrikts-gnore. Jeg sier selvsagt tusen takk. Du er et godt menneske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare det at oslofolket er lurt til å tro at det finnes kun ett bra sted i norsk natur, og for å komme dit må man parkere på turtagrø... satt litt på spissen,,, finn deg en skau tom, har du sett Loop?

For et hodeløst utsagn fra en pudding som ikke aner noe om meg og mine preferanser. Jeg kjenner veldig godt til skog, men skogen er ikke noe i nærheten av fjellet. Skog er helt grei skuring, fjellet er himmerik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk ann å ha svært sterke opplevelser av fjellet selv om man ser fjell nesten daglig. Jeg tviler ikke på at byfolk får sterke opplevelser av å dra langt til fjells, men aldri i verden om at min fjellglede er mindre enn deres fordi jeg bor der jeg bor. Jeg tror opplevelsen av fjellet ikke har noe med avstanden man bor i forhold til fjellene eller hvor mye man er i fjellet. Det er nok graden av fjellinteresse og hvor sterkt naturopplevelser virker for hver enkelt person som er det avgjørende.

Tiltres...

Lurer på hvor sterk fjellinteressen er når man bare stikker avgårde et fåtall turer hvert år, og heller velger urbane kjøpesenterlørdager som nok minner mest om polske matkøer på 80-tallet. Og heller jobber iherdisk med å overbevise seg selv om man likevel er glad i fjellet og prøver å argumentere sterkest mulig for å slippe å reise dit ofte... Forstå det den som kan :)

Jeg risikerer heller å bli lei av fjellene, den tid jeg har fått oppleve dem kan ingen ta fra meg. Tiden man bruker på å ikke oppleve fjellene får man aldri igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor sterk fjellinteressen er når man bare stikker avgårde et fåtall turer hvert år, og heller velger urbane kjøpesenterlørdager som nok minner mest om polske matkøer på 80-tallet.

Noe sier meg at det er "litt" smoothere kjøpesentere i Oslo enn Ålesund, hvis det er slik du tror det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje tenkt å svare på dette - det er for dumt å la seg provosere av slikt - men eg veit ihvertfall at eg er glad i fjella rundt meg - Eg kan dessverre ikkje påberope meg å vere meire glad i fjellet enn Tom og Panda - like lite som dei kan påberope seg at dei er mykje meire glad i fjellet enn meg.

Til Panda og hans påstandar om dårleg mat; Årets kjøkensjef (Kristoffer Hovland) i fjor bur og arbeider i Lom, Arne Brimi er ein annan kjend kokk frå Vågå/Lom, og vi har også ein tidlegare medlem til av kokkelandslaget (Morten Schakenda) som har starta bakeri i Lom. Det er vel ikkje så aller verst i ei lita kommune? (Ja - eg veit dykk har mange fleire gode kokkar i Storbyen, men leill....)

Huff - eg hadde ikkje trudd eg skulle blande meg i ein diskusjon av dette slaget..... :) Er i tvil om eg skal trykke på "send" knappen...

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Du er uenig med meg. Og ikke overraskende - når du er uenig med meg tar du feil.

Det er ytterst, ytterst få på landet som har gitt avkall på byen fordi de er så glade i naturen. Omtrent samtlige som bor på bygda har alltid bodd der, og med all respekt: Det er ofte tapere som ikke tør å reise vekk fra hjemkommunen. Nuvel det var litt for stygt sagt, og jeg har respekt for folk som velger å bli boende på bygda, men jeg tror absolutt ikke at kjærligheten til naturen er noen sentral grunn for disse. Det er nok heller at de har fått kjerring og en haug puddinger oppå garden før de er fylt 20. Fjellene skimter de såvidt gjennom skyen av brent gummi fra rånebilene.

Du er en person som har flyttet til fjellet fordi du er glad i naturen, men det er jo fordi du opprinnelig var bygutt (i den grad man kan kalle Grenland by), og vet hva det vil si å lengte. Det er bare å se det i øynene, Morten, at det nærmeste bønda kommer kjærlighet til naturen er at de bryr seg om sauene har det godt. Jeg tror ikke det finnes mange i Valdres som elsker så høyt å være der som jeg gjør når jeg kommer sliten opp på hytta en sen fredagskveld.

Utrolig at det går ann å være så uvitende om folk fra bygdene. Det er et stooort spekter av forskjellige personligheter selv ute på bygdene. Enkeltindivider som faktisk reflekterer over det med livet. Rånerene er en nær utdøende rase mange steder. Det er nok flere rånere i mellomstore byer enn i de mer glesne strøk. Og på arbeidsplassene i Valdres er et vanlig tema at folk lengter til helga da de skal på stølen eller hytta for å kose seg, når de skal på jakt, fiske, gå/stå på ski eller gå på fjelltur osv osv. Det er svært mange bygdafolk som bruker mulighetene bygda har og nyter dette fult ut.

ALLE mine venner inkludert meg har flyttet på seg og har flyttet tilbake, eller skal/ønsker å flytte tilbake etter endt utdanning. De synes bylivet rett og slett kan være for kjedelig. Det vi ikke får av kulturtilbud tar vi igjen med et fantastisk samhold der vi finner på alt mellom himmel og jord. Det er jo snarere regelen enn unntaket at unge i dagens Valdres (og sikkert mange andre bygder) flytter ut for en periode etter endt videregående.

Men for noen er det tydligvis stor kulturkræsj mellom by og land og stor mangel på forståelse av hverandres levesett. Nei ikke gre alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig godt til skog, men skogen er ikke noe i nærheten av fjellet. Skog er helt grei skuring...

Pøhh! Tror ikke du skal prate høgt om skog. Den vet nok Tøffetom pent lite om ja. Vel har du fortet deg gjennom ei glissen lund blant sigarettsneiper og annen garbage i Oslo, sannsynligvis langs en opplyst gangveg, men virkelig Skog kjenner du ikke...

Til det er du nok for bortkommen og forvillet, og temmelig mørkredd óg, tør jeg tippe...

"Uuuuuh - pass deg fol tole tumle 'kogen, kanse busemannen tommel og tal deg!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Huff - eg hadde ikkje trudd eg skulle blande meg i ein diskusjon av dette slaget..... :) Er i tvil om eg skal trykke på "send" knappen...

Ikke ta det så tungt. Jeg blir ikke overrasket om Tom sitter og vrir seg av latter når han ser at han blir tatt alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke ta det så tungt. Jeg blir ikke overrasket om Tom sitter og vrir seg av latter når han ser at han blir tatt alvorlig :)

Ja - det er akkurat derfor eg var i tvil om eg skulle svare.....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Bønder som kan se de feteste tinder gjennom kjøkkenvinduet blir blasserte, og glemmer hvilken storslagen natur de har utenfor og hvor priviligerte de egentlig er.

Siden jeg ikke bor i Oslo er jeg per definisjon bonde (selv om det er en åpenbar mangel på bufe osv. i nabolaget)

Og det skjærer i hjertet å måtte meddele den godeste Tom at han faktisk ikke kan skjære alle bønder over en kam denne gangen.

Min turliste for året burde tale for seg selv. http://impact.ii.uib.no/arnt/2005.html

Tom kan heller ikke påstå at han større glede av fjellene enn meg, for - å bruke hans retorikk - min turglede vet han ingenting om

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at det går ann å være så uvitende om folk fra bygdene...

... Det er tydligvis stor kulturkræsj mellom by og land og stor mangel på forståelse av hverandres levesett.

Enig med Alek og Morten!

Ovenstående sitat minner meg om en kommunesammenslåing jeg kjenner til for noen år tilbake, mellom en by- og en landkommune.

Uenigheten og skepsisen var stor i begge leire. En klok sjel formanet til forbrødring, og foreslo optimistisk et slagord for prosessen:

"By og land - hand i hand!"

Dette ble på folkemunne tvert omformulert til:

"By og land - mann mot mann!" :)

Og lever de ennå, ja så har de det vel fortsatt slik – !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje tenkt å svare på dette - det er for dumt å la seg provosere av slikt - men eg veit ihvertfall at eg er glad i fjella rundt meg - Eg kan dessverre ikkje påberope meg å vere meire glad i fjellet enn Tom og Panda - like lite som dei kan påberope seg at dei er mykje meire glad i fjellet enn meg.

Provosert? Hva er poenget med å bli provosert av at noen serverer deg noen åpenbare fakta. Det er jo betegnende at de eneste argumenter dere bønder har er at dere kjenner til enkelte unntak fra regelen. Det er nå en gang slik at de som bor på bygda ikke evner å se hvor pent de har det rundt seg. De tar det som en selvfølge, og lengter isteden til byen med alle dens damer og butikker. Dog tør de ikke å dra dit fordi de blir ledd ut når de kommer med Asconaen. Hver gang jeg stopper i Bagn eller Fagernes eller Lom eller Årdal for å kjøpe bensin, henger halve bygda rundt bensern og kulern og glor. Når jeg omsider kommer meg inn mot fjellene ser jeg bare biler registert i Oslo og Asker. Så det holder ikke at det finnes noen unntak her inne. Tendensen er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på arbeidsplassene i Valdres er et vanlig tema at folk lengter til helga da de skal på stølen eller hytta for å kose seg, når de skal på jakt, fiske, gå/stå på ski eller gå på fjelltur osv osv. Det er svært mange bygdafolk som bruker mulighetene bygda har og nyter dette fult ut.

Det var overraskende, for det er stort sett Oslofolk jeg ser oppover. De er de som har hytter opp mot fjellet. I helgen gikk jeg både lørdag og søndag flere timer og traff ikke et menneske. Det eneste jeg så var de vanlige Oslo- og Asker-registrerte bilene som sto parkert rundt omkring. Møtte riktignok en kar med traktor innover mot Kjølabu, men han så ikke ut som han hadde tenkt seg på tur...

Dere her fra Valdres må likevel ikke tro at dette er ment som kritikk. Jeg synes valdriser virker som et usedvanlig hyggelig folkeslag. Familien har hatt hytte der siden 83, og morfar siden 65, og jeg har aldri hørt om en eneste negativ opplevelse i forhold til de lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.