Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Dakota 20 - rute vises i luftlinje


cosmogs

Anbefalte innlegg

Sikkert en enkel sak dette, men hodet mitt er åpenbart av det enkle slaget - så hjelp!  :flowers:

Som emne sier - ruten min vises i luftlinje. Har for eksempel lagt inn rute med Basecamp og synket den inn på Dakota. I Basecamp vises ruten korrekt, følger altså sti. Men på Dakota blir alle rutene liggende i luftlinje. Hvilket ikke er helt greit når jeg er til fots. 

 

Kan liksom ikke forstå annet enn at dette skal justeres under:

 

Oppsett - Ruting  -  men har forsøkt de alternativene som finnes og den ekle luftlinjen er der like herlig. 

For ordens skyld, står Dakota nå på:

 

Veledningsmetode: offroad

Beregn ruter for: fotgjenger

Lås på vei: nei (har testet både ja og nei)

offroad overgang: auto

 

Og i det jeg skriver dette synker jeg Dakota med basecamp for n´te gang i dag, og plutselig bestemmer den seg for å rekalkulere rute i basecamp også, så jeg får den fine luftlinjen der også.  :logik:

Vel, den sier noe om at kart ikke finnes på enheten, men de ligger jo der. Har lastet ned  topo frikart.no til Mac, og det å legge dem inn på minnekortet var vellykket og greit. Fikk jo beskjed om det i basecamp overføringen og jeg ser dem jo, ingen tvil om at de er der. Noen som har noen løsninger...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert en enkel sak dette, men hodet mitt er åpenbart av det enkle slaget - så hjelp!  :flowers:

Som emne sier - ruten min vises i luftlinje. Har for eksempel lagt inn rute med Basecamp og synket den inn på Dakota. I Basecamp vises ruten korrekt, følger altså sti. Men på Dakota blir alle rutene liggende i luftlinje. Hvilket ikke er helt greit når jeg er til fots. 

 

Hei! Ser du ikke har fått noen svar. Jeg har samme GPS, bruker MapSource og er ikke noe ekspert. Har muligens noen tips, men avventer respons fra folk som kan mye mer om dette enn meg. Men her er det nok ikke typen garmin, som er problemet. Så kan folk gps, kan de sikkert hjelpe deg.

 

Jeg har ikke lagst spor hjemme på MS på mange år og det var til en modell uten kart. Nå har jeg ikke har bruk for, å lage spor hjemme. Tror likevel at du gjør noe feil. Vet ikke hva du mener med "synket" inn på Dakota? Har heller ingen erfaring med frikart, men det skal vel ikke ha noen betydning. Før jeg avslutter, kommer jeg likevel med et par spørsmål. Hentet du opp kartet fra GPS til BC og lagret sporet på kartet? (husker ikke utrykkene) Aktiviserte du det samme kartet (i gps), før du gikk i terrenget? Har du sjekket innstillingene (spor), for hvor ofte gps skal registrere spor?

 

Editt: Drøyer det med svar fra folk, utdyp hva du egentlig har gjordt. For meg er det litt forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fant ut av det til slutt. Den må simpelthen ikke stå på offroad. Men synes det var merkelig at den rekalkulerte ruten og begrunnet det med at kartet ruten var opprettet med ikke finnes på enheten. Hvilket det jo gjør. Men vi er venner nå, Dakota`n og jeg!  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.