Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Ringstind Light 2 2014 modell


Kjellis

Anbefalte innlegg

Sideåpning har sin store fordel i at det er enkelt å komme ut og inn av mindre telt. Problemet er at slike telt ikke har fortelt der det er mulig å skifte i regnvær. Er det ordentlig uvær regner det også rett inn i innertelt når inngangen er åpen.

 

Jeg har heller ikke stort fortelt på mitt Kaitum 2 men her er det enkelt å hekte bort halvparten av innerteltet for å få plass til å ta av/på regntøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

afe:

Jeg vil gjerne lære hvordan du kommer ut/inn uten fortelt i pøsende regnvær uten at du eller innerteltet blir våt.

 

"uten fortelt"??? Mitt Ringstind 1 har fortelt. Og det har alle også andre Ringstind eg har sett (det begrensar seg riktignok til svogeren min sitt Superlight).

Eg har heller ikkje påstått at eg ikkje vert våt dersom eg er ute i regnet ;) Men innerteltet har eg ingen problem med å halde tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier har ingen utgaver av Ringstind fortelt hvor man kan få av seg våt tøy, knapt plass til mine fjellstøvler størrelse 47. Det er uomtvisstelig at i regnvær må man ta av seg utenfor og det er umulig å unngå regn inn i innerteltet når en går inn. Da dette er et telt jeg kun bruker for å spare vekt brukes det alltid med dunpose. Det sier seg selv at man skal ikke mange gangene ut og inn av dette teltet i pøsende regn før natta blir en kald opplevelse.

 

Det forundrer meg forøvrig at du så hardnakket forsvarer dette teltets allværsegenskaper da jeg vet at du også har flere telt for ulike bruksforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det forundrer meg forøvrig at du så hardnakket forsvarer dette teltets allværsegenskaper da jeg vet at du også har flere telt for ulike bruksforhold.

 

Vind er den store svakheita eg ser ved Ringstind, og det var ei natt i teltet i vind at eg bestemte meg for å kjøpe eit anna einmannstelt for vindutsatte turar og årstidar (altså haust). I tillegg til at eg ikkje finn teltet eigna til å bruke på snø. Eg har også svært dårleg erfaring med teltstanga, men teltet mitt er frå tida før Helsport byrja å bruke stenger frå DAC. Og eg har desverre ingen gode erfaringar med å klage til Helsport, i motsetning til mange andre på forumet.

Eg ser meg ikkje som nokon hardnakka forsvarar av Ringstind. Men eg ser heller ingen grunn til å kritisere detaljar som eg aldri har sett som problematiske. At eg påstår at eg ikkje har noko problem med å halde innerteltet tørt, er fordi eg aldri har hatt problem med at det vert vått. Og tanken at det skulle vera eit problem, har heller ikkje streifa meg. Eg har ingen problem med å legge att våte ytterklede i forteltet medan eg sjølv krabbar tørr inn til dunsovepose og anna. Og eg har plass til fjellstøvlane mine, som eg trur bare er str 46, ved sida av fotobaggen i åpningen, medan sekken ligg i den delen av forteltet som ikkje er åpning.

Det er sjølvsagt riktig at forteltet ikkje er noko opphaldsrom, men det er det heller ikkje i nokon av dei andre telta mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er under tregrensa og det er fare for regn bruker jeg heller Fjellheimen SL som har like lav vekt som standard Ringstind. Da har jeg fordelen av å kunne ta yttertøyet av og på under tak. Samtidig silipper jeg å ta en våt sekk inn i innerteltet men kan ordne med sakene mine inne i ytterteltet. 

 

Mulig vi har litt forskjellig oppfatning av begrepet vått. Jeg har som regel med fotoutstyr for sekssifrede beløp og har dermed tilnærmet nulltoleranse.

Dermed er jeg ikke villig til å ta av meg yttertøyet utendørs i kraftig regnvær da dette vil med føre at jeg tar med mye fuktighet inn i teltet.

 

Edit:

Telt vil uansett være kompromiser mellom plass, vekt og pris. Jeg har etter mye prøving og feiling falt tilbake på Fjellheimen i vektklassen fra 1,7 til 2,2 kilo. Den gamle utgaven ble brukt og forkastet for en del år siden da den veide nærmere 3 kilo, der er Kaitum et bedre valg. SL utgaven blir derimot brukt en del da bakdelene med kort liggelengde og fukt i fotenden blir veid opp av fordelene med å ha stort fortelt i et telt med så lav totalvekt.

 

Ringstind har såpass mange begrensninger at de kan jeg bare akseptere i den letteste utgaven på 1. kilo.

 

Hadde Kaitum kommet i en utgave på rundt 2 kilo hadde jeg solg alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mulig vi har litt forskjellig oppfatning av begrepet vått. Jeg har som regel med fotoutstyr for sekssifrede beløp og har dermed tilnærmet nulltoleranse.

Dermed er jeg ikke villig til å ta av meg yttertøyet utendørs i kraftig regnvær da dette vil med føre at jeg tar med mye fuktighet inn i teltet.

 

Eg tar ikkje av meg yttertøy ute dersom det regnar, og eg tar ikkje med vått yttertøy inn i forteltet. Dersom det er regnvær, tar eg av meg yttertøyet på veg gjennom forteltet, så her handlar det nok mest om ulike måtar å gjera det på, der eg har funne ein måte som fungerer for meg.

Eg har det så tørt i innerteltet, at eg ikkje ville ha nokon betenklegheiter med å oppbevare dyr elektronikk der. Eg har riktignok aldri med meg fotoutstyr for meir enn femsifra beløp, og det ligg i vanntett fotobag i forteltet, så det bekymrer meg ikkje.

Edit:

Telt vil uansett være kompromiser mellom plass, vekt og pris.

 

Det er heilt riktig. Og i tillegg til lettvekt, er einmannstelta sin store styrke at det er lettare å finne teltplass som er stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er regnvær, tar eg av meg yttertøyet på veg gjennom forteltet,

Du er nok mykere og smidigere enn meg. Med mine to meter har jeg mer enn nok med å knekke meg inn gjennom åpningen om jeg ikke også skal drive med akrobatiske øvelser.

Ser heller ikke grunn til det da Fjelleimen SL tilbyr komfortabel plass til å skifte under tak med samme vekt som Ringstind.

 

Det med teltplass er et godt poeng, men da helst i høytliggende fjellområder med mye stein. Her velger jeg ofte Expeed Polaris som har nesten like lite fotavtrykk  som Ringstind men er bombesikkert uansett vær, heller ikke romslig fortelt men vindstabelitet veier da tyngst på vektskåla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dersom det er regnvær, tar eg av meg yttertøyet på veg gjennom forteltet, så her handlar det nok mest om ulike måtar å gjera det på, der eg har funne ein måte som fungerer for meg.

....

Selv om jeg forsøker, greier jeg her ikke å la være å se for meg Clark Kent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I tillegg til at eg ikkje finn teltet eigna til å bruke på snø.

 

 

 

Hallais. Hvorfor er det ikke egnet til å bruke på snø? 

Jeg har mange døgn i Ringstind II Light på snø. Fungerer helt flott! 

 

055_zpsf0c8974d.jpg

 

044_zps5515daa4.jpg

 

012_zpsbf39cb2e.jpg

 

 

 

** Fiksa riktig bilde. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg Afe men svarer for egen del.

Telt med skrå endevegger er dårlig egnet da liggelengden krymper i snøvær. Et telt som Ringstind vil slite med å opprettholde en liggelengde på over en meter dersom det i det hele tatt blir stående i et snøfall :D.

Med andre ord er det ren galskap å bruke det om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del avsporing er det på tide å pense inn på hva som var min intensjon med denne tråden, nemlig en utvidet utstyrsrapport om Helsport Ringstind Light 2 2014 modell!

 

Jeg har hatt mine to første netter i teltet i helgen. Ikke så mye å snakke om, pent vær og ingen nedbør - men jeg la merke til at det er reflekser på bardunene, så teltet er mye lettere å finne i lyset fra en hodelykt enn mitt gamle var.

 

 

post-3450-0-11690000-1410292987_thumb.jp

post-3450-0-87378300-1410293041_thumb.jp

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Ringstind siden 2008 og har mange overnattinger i det, jeg har aldri hatt problemer med at dukene har klistret seg sammen og fått gjennomslag. Jeg har heller ikke måtte legge steiner under teltstanga for å få duken stram. Men jeg er grundig når jeg slår opp teltet, strammer stangkoppen maks , strekker ut teltet skikkelig i hele sin lengde når jeg setter det opp og strammer alle barduner godt. Blir duken slappere etterhvert er det bare å stramme etter på bardunene i fotenden.

 

Samme her. Har hatt Ringstind 2 Light tidligere og nå Ringstind Superlight og har ikke hatt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva betalte du for ekstra bardunfester i hodeenden?

 

Jeg fikk sydd de på mitt gamle Ringstind Light 2 og betalte ingenting! Har hatt mine Helsport telt inne til reparasjon 3 ganger og har aldri betalt noe. Sist gang Ringstind Superlight og da byttet de fra Helsport stang til DAC Featherlite gratis samtidig. Teltet ble litt tyngre men forhåpentligvis sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har hatt Ringstind 2 Light tidligere og nå Ringstind Superlight og har ikke hatt dette problemet.

Dersom underlaget er helt flatt opplever man som regel ikke problemer med noen telt. Men er underlaget ugreit er noen telttyper mer utsatt enn andre og nøyaktig stramming av barduner greier ikke alltid å løse problemet. At innertelt og yttertelt kan komme i kontakt med hverandre påtreffes gjerne på telt med skrå endevegger. På Fjellheimen  med en skrå endevegg er det et mindre problem enn på Ringstind med to skrå endevegger. Kaitum som har rette endevegger og buer som bærer duken i hele innerteltets lengde tåler å stå i mer ujevnt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle telt er egnet til bruk på snø så lenge været er snilt. Har brukt et enkelt tunelltelt til 499,- om vintern. Ikke den beste luftingen så det ble litt klamt. Tålte greit et 15cm snøfall med kram snø også.

Så lenge de har detaljer så ikke glidelåser fryser for lett, har god lufting etc kan det brukes. Men noen telt er jo mer egnet enn andre, hvertfall når det blir litt kjipt vær. Har ikke Ringstind selv men en kompis har. FInt telt, grei plass kontra vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hallais. Hvorfor er det ikke egnet til å bruke på snø? 

Jeg har mange døgn i Ringstind II Light på snø. Fungerer helt flott! 

 

Det var sjølvsagt ein heilt subjektiv påstand frå mi side. Med teltduk som ikkje gjer noko som helst for å tette mot bakken, i tillegg til ei lufteventil som ikkje går å stenge, er mi erfaring at teltet er trekkfullt og blir etter kvart snøfullt. Mine erfaringar er basert på ei natt (i juli), og eg har ingen planer om å gjera meir utforsking av snøeigenskapane til Ringstind. Eg har telt som er langt betre eigna til bruk på snø, derfor er det lett for meg å konkludere på denne måten.

Dersom du er fornøgd med teltet ditt i snøen, er det bare å oversjå mine erfaringar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere Ringstindtelt kan alle ventiler lukkes. Hadde du lest første post i denne tråden, @afe, hadde du fått det med deg. At nyere versjoner av Ringstindtelt ikke har ventiler som kan lukkes gjør at teltet etter min mening kan brukes utover større deler av året. Lukkbare ventiler er noe av det jeg har savnet med mitt gamle Ringstind fra 2008, mulig jeg sender det inn til Helsport og får de til å oppgradere ventilasjonen på det, samt sy på stormatter.  

 

 

Men over til litt "on topic", det eneste minuset som jeg ser på dette nye Ringstind Light 2 er at jeg synes bunnduken i innerteltet er for tynn. Jeg kunne tenkt meg tykkere bunn her og heller akseptert at teltet har blitt noen gram tyngre.

Har nå gått til innkjøp av et footprint til teltet som jeg kan bruke på hardt underlag og fuktige leirplasser, da dette skal også redusere kondens og fuktighet fra bakken. Det dekker også innerteltet, så det kan jo i mange tilfeller være kjekt.

Fottprintet veier 384 gram og med det er vektbesparelsen i forhold til mitt gamle telt borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På nyere Ringstindtelt kan alle ventiler lukkes. Hadde du lest første post i denne tråden, @afe, hadde du fått det med deg. At nyere versjoner av Ringstindtelt ikke har ventiler som kan lukkes gjør at teltet etter min mening kan brukes utover større deler av året.

 

Eg har lese heile tråden, og har fått med meg alt du har skrive om den nye versjonen.

Men når eg vert spurt direkta kva grunn eg har for at _eg_ ikkje har funne Ringstind brukbar på snø (ein påstand eg hadde i ein bisetning i eit tidlegare innlegg der eg kommenterte regneigenskapane til teltet.), må eg svare utfra mine eigne erfaringar med mitt eige telt. Og teltet mitt er 9 år gamalt og har ingen måte å lukke ventilen over inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og teltet mitt er 9 år gamalt og har ingen måte å lukke ventilen over inngangen.

 

Det har ikke mitt gamle Ringstind fra 2008 heller, ventilasjonen på mitt nye er helt annerledes og kan i så måte egentlig ikke sammenlignes med det gamle. Jeg kommer til å oppdatere tråden med hvordan jeg opplever at ventilasjonen fungerer på dette nye teltet. Hvis mine turplaner for vinteren slår til, kommer jeg til å prøve det på snø. Jeg har også et Fjellheimen X-trem som jeg har brukt på vinteren, skal bli morsomt å prøve Ringstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte ut et par spin-offs fra denne tråden - http://www.fjellforum.no/topic/33342-bruk-av-footprintunderlag-p%C3%A5-telt-ustkilt-fra-ringstind-tr%C3%A5den/

og http://www.fjellforum.no/topic/33341-hvor-kj%C3%B8pes-dac-v-pegs-utskilt-fra-annen-tr%C3%A5d/

 

Prøv å hold tema. Veldig OK å få så detaljert informasjon om dette spennende teltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.