Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjeddefiske


REs

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til Trysil om et par uker og hvis alt går etter planen så hadde jeg tenkt å prøve meg på å fiske gjedde.

Den fisken har vi ikke her hos oss og derfor har jeg heller ingen erfaring i å lure denne karen på kroken.

Det eneste jeg vet er at den spiser nesten hva som helst.

Nå lurer jeg bare på hva jeg bør handle inn for å øke mulighetene for å få tak i  

"Den aller største gjedda noen noensinne hadde sett". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den aller største gjedda noen noensinne hadde sett får du som regel på våren.

Men flyte Wobler er noe jeg bruker eller bare en lilleauren, som du skriver går de på ALT. 

bare husk stål fortom.

Og Gjedda det står som oftest still og bare venter så kast litt overalt, men mest der det er siv og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke lure gjedda til å bite på - er den i bettet tar den hva som helst.

Jeg har fiske gjedde ved et par anledninger i Indre Troms, det er moro. Du bør absolutt bruke stålfortom, gjeddas tenner klipper lett av vanlig sene.

Og det er en god matfisk. Vi flådde skinnet av den og stekte den på panne, det var aldeles nydelig.

 

Les litt på disse linkene:

http://fisketeknikker.blogspot.no/2011/08/gjeddefiske_23.html

http://www.solvkroken.no/fisketips/ferskvannsfiske/gjeddefiske.aspx

http://www.fiskeklubben.no/forside/fiskegal/fiskefakta/ferskvannsfisk/gjedde/Fakta+om+gjedde.9UFRvU2R.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme over fjorden opp til oss så kan du fiske gjedde i flere vann på Karmøy.

 

Du sier det jo selv, den tar alt det skal være, så lenge det beveger seg og gjerne blinker litt. Det er i allefall min erfaring, men østlandske gjeddefiskere har kanskje helt spesielle slukredskaper til gjeddefisket sitt. Du kan fiske de med fluestang også.

 

Stålfortom er et must ja, skal du unngå snørkutt. Pass deg for tennene. Sylskarpe.

 

DSC01434ts.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små gjeddene er som regel veldig greie å få til å ta på det meste. 

I vann finner du disse langs land, gjerne ved siv. 

Til disse fiskene holder det som regel med en passe stor sluk/spinner, men aller helst et par jigg.Gjerne av typen shad (fisk). Noe som ligner byttefisken kan være lurt, men ikke avgjørende. Det samme gjelder wobblere. Glorete farger i grumsete vann er aldri feil.  

 

Har du tilgang på agnfisk er dette et spennende og effektivt fiske! Bare gjør det lovlig er mitt råd...

 

Er det stor ørret i vannet sverger flere til å bruke fortom av tykk sene og ikke stål..

 

Har selv landet 5kg`s gjedde på 0,25 sene uten fortom så det går. Tok en spesial i Femundsmarka! Men til målrettet gjeddefiske bruker jeg stål. 

 

post-6295-0-67701200-1409666888_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme over fjorden opp til oss så kan du fiske gjedde i flere vann på Karmøy.

 

Du sier det jo selv, den tar alt det skal være, så lenge det beveger seg og gjerne blinker litt. Det er i allefall min erfaring, men østlandske gjeddefiskere har kanskje helt spesielle slukredskaper til gjeddefisket sitt. Du kan fiske de med fluestang også.

 

Stålfortom er et must ja, skal du unngå snørkutt. Pass deg for tennene. Sylskarpe.

 

 

Hvem er det som har satt ut disse gjeddene på Karmøy?

For det er vel ikke naturlige bestander.

Jeg har hørt at det er satt ut gjedde i noen vann i Bergensområdet også.

Da varer det nok ikke lenge før disse vannene er tomme for annen fisk.

Her hos oss har vi heldig vis ikke fått verre ufisk enn sørv. Den er det utenlandske fisketurister som har kommet med. 

Hovedsaklig tyskere.

Litt trist å tenke på at tollerne bruker mer energi på nordmenn som kommer av danskebåten med en flaske brennevin for mye enn på tyske sportsfiskere med plastdunker fulle av levende agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med i Sula Kommune, sør for Ålesund:

http://www.smp.no/nyheter/article10049928.ece
http://www.smp.no/nyheter/article10039958.ece

 

 

 

Han visste nok ikkje heilt kva han gjorde, amtmann Jonas Lillienskiold.
På slutten av 1600-talet skal han ha vore ansvarleg for å sette ut gjedde i Vassetvatnet på Sula.

Sidan har den effektive rovfisken funne ein oase her, langt frå sine andre norske habitat.
Her lever han godt på aure, så godt at jeger- og fiskeforeininga må kjempe for å bevare bestanden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har satt ut disse gjeddene på Karmøy?

For det er vel ikke naturlige bestander.

Jeg har hørt at det er satt ut gjedde i noen vann i Bergensområdet også.

Da varer det nok ikke lenge før disse vannene er tomme for annen fisk.

Her hos oss har vi heldig vis ikke fått verre ufisk enn sørv. Den er det utenlandske fisketurister som har kommet med. 

Hovedsaklig tyskere.

Litt trist å tenke på at tollerne bruker mer energi på nordmenn som kommer av danskebåten med en flaske brennevin for mye enn på tyske sportsfiskere med plastdunker fulle av levende agnfisk.

Uvisst hvem som står bak, men på Sør-Karmøy er det flere vann der gjedda dukket opp i på 80-tallet og i dag er mange vann så og si uten ørret som var naturlig. Nå nylig er det også fisket opp gjedde i et vann i Haugesund. Den største der var over 7 kg. Her har det tydeligvis vært bevisst utsetting, uvisst av hvilken grunn, i et vann høyt oppe i et ørretvassdrag. Man kan selvsagt mistenke noen grupperinger innenfor sportsfiskehobbyen, som tror dette kan være til hjelp for å bedre bestander av ørret. Problemet er at gjedda vanskelig kan utryddes uten å gå svært drastisk til verks.

 

Vannene på Karmøy er rimelig lett tilgjengelige for gjeddefiske. Jeg har skrevet om en tur og to på bloggen min. Gjør et søk der så finner du rapportene.

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serr? skal du også prøve og få folk redde for gjedde, skjerp deg!

har vandret så mange timer i sivet langs gjedde vann at jeg vet det ikke er farlig.

man har mye større mulighet til og vinne lotto selv om man ikke spiller. tosk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg har hørt eller sett av gjedda var en sak om en bestefar som var ute og rodde i en båt sammen med barnebarnet sitt som hadde en liten plastbåt i en tau eter båten. Plastbåten ble angrepet av en gjedde og forsvant i et stort plask.

En annen sak ble faktisk filmet og vist på tv.

To personer fisket fra en båt. Så fikk den ene en gjedde på kroken og den andre filmet.

Gjedda kom i båten og han som filmet var iført shorts og uten sko. Plutselig sprellet gjedda til og hugg mannen i leggen så blodet rant. 

Men jeg hadde ikke vert redd for å bade i vann med gjedde.  Jeg tror ikke at mennesket står på gjeddas meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer værtfall ikke her ned på sørlandet, mye Gjedde i ei elv som renner ut i vann med gjedde. vi har til og med sett  de gå opp laksetrapp. 

 

Joda, har selv tatt smågjedde i Sømåa (Isteren) og gjedda kan sikkert vandre i rennende vann, men oppholder seg primært/helst i roligere vannmasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.