Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er akseptabel vekt på telt når man vandrer alene?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei. Hva er akseptabel vekt på telt når man vandrer alene?

 

Har sett litt på et 2-mannstelt som veier ca 3,5 kg. Er dette innenfor eller bare drass og pes? Bør man gå for f. eks superlightversjonene til Helsport? Da for man Ringstind på rundt kiloen og andre lettvektere. Tenker at det er litt greit med plass i teltet, men mulig vekt er viktigere. Skjønner at dette kommer litt ann på hvor langt man skal vandre og generelt ambisjonsnivå. Er litt fersk og er usikker på om superlight er ment for hardcore fjellfolk eller om det er aktuelt for oss "vanlige" også. Er det bedre å spare vekt på andre ting enn telt f.eks? Mulig dette ble litt løst spørsmål, men om noen har noen velmenende råd om telt og vekt så tas det imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer egentlig helt an på deg og hva du synes er akseptabelt. Jeg vil påstå at lettvektstelt er for alle og at hvert gram mindre i sekken er et steg lenger du kan gå. Hvis du regner med å tilbringe mye tid i teltet og ha mye camp så kan ekstra plass være fint, men hvis du ønsker å gå langt og komfortabelt så kan det være greit å ofre litt plass. Eller kanskje se etter en mellomting?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 1 kg mindre i sekken er MYE i denne sammenheng? F.eks Reinsfjell 2 fenger litt. Ser den er i en superlightversjon på ca 2 kg. Dette er kanskje et kompromiss som kan funke? Vurderer et wiglo lt4 for familien til korte turer og camp. Så en lettvekter til far, med kanskje plass til et barn er et scenario jeg vurderer. Så ja, ønsker å ha muligheten for å gå langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går solo foretrekker jeg telt under 2kg. Selv bruker jeg Stratospire fra tarptent hvor gåstaver brukes for å holde teltet oppe. Dette gjør teltet mye mer vindstabilt enn telt som bruker aluminiumsbuer, samt at vekten blir lav. Ca 1,1 kg for 1-mans og 1,3 for tomanns. Romslige telt for alle som ikke er over 190cm. God takhøyde, bra bredde og to ganske romslige fortelt. Riktignok er teltene helt strippet for ekstradetaljer som lommer og den slags.

Reinsfjell 2 Superlight syntes jeg ser ut som et spennende telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stort helårs 3-mannstelt på 3,5 kg så et 2-mannstelt med samme vekt hørtes unødig tungt ut. Skal du kunne bruke det hele året eller bare i den snøfrie perioden? Det er jo forskjellig hva folk prioriterer. Jeg mener at teltet skal være bunnsolid, jeg vil ikke være redd for om en stang knekker eller om det begynner å dryppe fra taket om det kommer en regnskyll. Men et tungt telt behøver ikke tåle mer enn ett lett telt. Se deg ut noen telt du syns virker interessante og som oppfyller DINE kriterier og les deg opp om dem. Finn tester og les andres erfaringer, og lykke til i teltjungelen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du har egentlig to motstridene ønsker her. Forskjellene mellom et enmannstelt og et tomannstelt er ca 1 kilo. Det finnes flere enmannstelt rundt kiloet, mens de lette tomannsteltene ligger rett under 2 kilo.

 

Hvis det å ha med barn kun skjer en gang i blandt og ikke så langt så er det kanskje like greit å ta med wigloen i de tilfellene? Da kan du være litt egoistisk og gå for et kilostelt. ;) Da har du kuttet 2,5 kilo fra det teltet du kikket på, det er ganske mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hva er akseptabel vekt på telt når man vandrer alene?

 

Har sett litt på et 2-mannstelt som veier ca 3,5 kg. Er dette innenfor eller bare drass og pes? Bør man gå for f. eks superlightversjonene til Helsport? Da for man Ringstind på rundt kiloen og andre lettvektere. Tenker at det er litt greit med plass i teltet, men mulig vekt er viktigere. Skjønner at dette kommer litt ann på hvor langt man skal vandre og generelt ambisjonsnivå. Er litt fersk og er usikker på om superlight er ment for hardcore fjellfolk eller om det er aktuelt for oss "vanlige" også. Er det bedre å spare vekt på andre ting enn telt f.eks? Mulig dette ble litt løst spørsmål, men om noen har noen velmenende råd om telt og vekt så tas det imot med takk :)

 

God kveld.

 

Det høres ut som om du er på utkikk etter et tre-sesongs telt iom at du nevner Superlight teltene.  Disse teltene bør man være litt forsiktig med da de har veldig tynn ytterduk. Om du går litt opp i vekt, får du gode telt som tåler masse. 

 

Et eksempel kan være Hilleberg Anjan 3 på 1,9 kilo. 200 gram mindre for 2personers teltet. Prisen er 5-6000,-

 

NOPthBckgrnd11-AnjanGrn-cv-11-SV3141-CHv

 

 

 

Ellers tenker jeg at "hardcore fjellfolk" er mer vant til å bære sekk/tung sekk og derfor kan bære tyngre over lengre tid.

 

Sekk, telt og sovesystem (sovepose/liggeunderlag) er der du kan spare mest vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Teltet er kun tenkt vår, sommer og høst ser jeg for meg. Til bruk i skog og fjell. Er litt usikker på om superlight-versjonene er mindre holdbare eller om det er godt nok. De har vel spart inn på noe for å kutte vekt… Føler at "familiealibiet" er dekt inn med wiglo ja :) så kanskje et rent egotelt er tingen. Flott med telttips folkens, skal sjekke litt på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Akseptabel" vekt kommer an på så mye - hvor, når på året og ikke minst hva du tåler og hva du føler er komfortabelt. 3,5 kg kan være midt i blinken for noen, helt uaktuelt for sveklinger som meg.

 

Rent kostnadsmessig ville jeg rådet til å gå rett på lettpakking (som det finnes tråder om her på forumet). Det finnes etterhvert så mye kunnskap om dette at du kan få god utrustning uten masse eksperimentering underveis. Bare for å ha nevnt det: 3 kg til sammen for telt, sovepose og sekk; noen har lettere, andre litt tyngre.

På den annen side så kan det godt hende at du ender opp med å like 15, 20, 25 kg på ryggen og ikke går turer hvor vekt spiller særlig rolle. Sånne rare folk finnes og de har det gøy på tur, de også.

 

Hvis du regner med å gå langt og lenge, ja, pass vekta. Utenom det er det kjekt, men ikke like nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om superlight-versjonene er mindre holdbare eller om det er godt nok. De har vel spart inn på noe for å kutte vekt…

 

Ja og nei. Utviklingen i ekstremstoffer har nok fortsatt og som @Elisabeth-81 sier så betyr ikke et tungt telt at det er mer holdbart. Det kan ganske enkelt bety at de bruker billigere og eldre tekstiler, tyngre plugger og tykkere liner (uten at bruddstyrken nødvendigvis er bedre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt som er relativt lett og særdeles prisgunstig er Helsport Nordmarka 2, de selges kun av XXL og ofte til under tusenlappen.

Når jeg stapper mitt ned i et lett 13 liters konpresjonstrekk fra Exped, dropper å ta med reserve stangleddene som følger med, og bytter ut de fleste pluggene til 6g titanplugger, er matchvekten på 2250g. Det er faktisk ikke så ille.

Ja, takhøyden er litt lav, og det er ikke allverden plass til to. Men det fungerer greit til enkle soloturer.

Med et rimeligere telt med akseptabel vekt, kan du legge litt av besparelsen i å få noe av det andre utstyret lettere, så som sovepose og liggeunderlag. Dette er utstyr som du da forhåpentligvis vil kunne bruke på de turene du er på og bruker et annet telt

Jeg har også et tomannstelt som tåler hva det måtte være av vær og vind, det veier 3.7 kg, men når jeg syns jeg ikke har behov for å bruke det, tar jeg Nordmarka telteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Coleman Falcon X1 som de solgte på XXL for et par år siden til ca 1.500,- Veier 1 kg. Perfekt! Ser at den fortsatt er til salgs i Norge til 2.700,- :(

Synes det er fint å ha flere telt til forskjellig bruk. Da slipper man kompromissene, som aldri blir helt optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye du er vant til å bære, hvor langt du skal gå og ikke minst hvor mye annet du har med deg. Pakker du lite og lett generelt så vil ikke 1 kilo utgjøre så mye på en sekk med vekt 12-13 kilo. Men når du kommer over 20 kilo blir du glad for hver kilo du sparer. Skulle jeg gått med 12-13 kilo hadde jeg ikke brydd meg om teltet veide 3,5 kilo kontra noe lettere på ca 2 kilo. Er såpass lite vekt uansett etter min standard.

Jeg går sjelden med under 20 kilo selv om det inkl sovepose på 700gr, telt på 1700gr og underlag på 600gr. Men inkl i 20 kilo er kamerautstyr, fiskeutstyr, fersk mat og som relge litt godt å drikke :)

 

Så det er totalen som teller. Ikke bruk en haug med penger på å spare en kilo hvis du ikke synes pakningen din til vanlig er noe tung. Drar du inn noe lettere utstyr er et og en fare for at man lett tar med noe annet som veier litt. Så sparte man ikke så mye alikvel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg si 3,5kg er altfor mye for et solotelt. Det finnes mange flotte solotelt på rundt 2kg, Hilleberg osv, og skal du ha superlight finnes det også telt mellom 1-1,5kg. 

 

Jeg bruker et telt på rundt 2,1kg (hilleberg unna) på soloturer. Ikke akkurat superlett, men helt greit. Jeg kunne spart 500gram til uten problemer men det føler jeg ikke det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker du lite og lett generelt så vil ikke 1 kilo utgjøre så mye på en sekk med vekt 12-13 kilo. Men når du kommer over 20 kilo blir du glad for hver kilo du sparer.

Mulig jeg flisespikker her, men jo lavere vekta er jo mer utgjør 1 kilo og jo mer merkbar er endringen. Men det du sier er kanskje at jo høyere vekta er jo viktigere blir det å spare vekt der man kan?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker i prosent av totalvekt så blir jo forskjellen på 1 kilo større så klart. Men jeg synes ikke 12-13 kilo er noe spes å bære, kan jogge lett med det på ryggen. Så i den vektklassen ville ikke kiloen hatt noe å si for meg. Men når jeg allerede er på 25 og får på en kilo til synes jeg den merkes bedre. Er vel fordi en da er nærmere egen grense for hva grensa mellom tungt og veldig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hilleberg Unna. Fungerer fint med ett barn ekstra, og er god plass for turer aleine. I tillegg skal det fungere fint som helårstelt hvis man plutselig bestemmer seg for en telttur på vintern.

 

Vekt ca 2kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg si 3,5kg er altfor mye for et solotelt. Det finnes mange flotte solotelt på rundt 2kg, Hilleberg osv, og skal du ha superlight finnes det også telt mellom 1-1,5kg. 

 

Jeg bruker et telt på rundt 2,1kg (hilleberg unna) på soloturer. Ikke akkurat superlett, men helt greit. Jeg kunne spart 500gram til uten problemer men det føler jeg ikke det er verdt.

Jeg synes ikke et solotelt bør veie mer enn rett over kiloen.

Tarptent som ble nevnt over her har f eks 5 forskjellige solotelt som veier mindre enn 1 kg. Prisen er også hyggelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.