Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er akseptabel vekt på telt når man vandrer alene?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hilleberg Anjan (og også Hilleberg Rogen) er designet med ekstra stor glippe mellom bakken og ytterduken for å få god ventilasjon. (3 sesong/sommertelt)

Ikke noe i veien for å justere til eget ønske allikevel.. Jeg har selv kappet på andre telt som bare lufter nedenfra, fordi jeg ville ha litt mindre åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke :)    Meningen var bare å opplyse om at glippen faktisk var en del av designet.  

Glippen mellom bakken og ytterduken er ganske mye større enn på andre telt. Et pluss er at man faktisk kan justere på ytterduken slik at man senker duken der vinden kommer inn for å forhindre trekk.  

 

Hilleberg har mange fiffige og gjennomtenkte detaljer på teltene de lager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke :)    Meningen var bare å opplyse om at glippen faktisk var en del av designet.  

Glippen mellom bakken og ytterduken er ganske mye større enn på andre telt. Et pluss er at man faktisk kan justere på ytterduken slik at man senker duken der vinden kommer inn for å forhindre trekk.  

 

Hilleberg har mange fiffige og gjennomtenkte detaljer på teltene de lager :)

Sånn type stramming fins på alle skikkelige telt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 0-2 kg for et en- til trepersonerstelt ( tresesongers ) mener jeg er ok. En kjent lettpakker mener at telt bør veie max en kg pr person.

Jeg skriver fra 0 kg, de letteste teltene veier under en kg men usikker på hvor langt ned du kan få de til nå. Ellers er en billig presenning fra Biltema å anbefale, her sparer du både vekt og penger før du finner ut av hva du egentlig trenger. ;)

Telt jeg kan anbefale av personlig erfaring er Big Agnes Cooper Spur eller Scout og GoLite Sangri-la. Skal du over på noe som er firesesongers så se feks på Black Diamond Firstlight eller Lighthouse (eller tilsvarende).

Men igjen, avhengig av hvor du skal; presenning og bål er en vinner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 0-2 kg for et en- til trepersonerstelt ( tresesongers ) mener jeg er ok. En kjent lettpakker mener at telt bør veie max en kg pr person.

Jeg skriver fra 0 kg, de letteste teltene veier under en kg men usikker på hvor langt ned du kan få de til nå. Ellers er en billig presenning fra Biltema å anbefale, her sparer du både vekt og penger før du finner ut av hva du egentlig trenger. ;)

Telt jeg kan anbefale av personlig erfaring er Big Agnes Cooper Spur eller Scout og GoLite Sangri-la. Skal du over på noe som er firesesongers så se feks på Black Diamond Firstlight eller Lighthouse (eller tilsvarende).

Men igjen, avhengig av hvor du skal; presenning og bål er en vinner!

 

Har du BA Scout?

Ser ut som en romslig lettvektsløsning. Men tenker vel at det først og fremst er et markatelt. Sel Super Scout modell veier jo ikke mer enn 1,2 kilo og virker ha rimelig god plass.

Bør gå med vandrestaver med slikt telt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du BA Scout?

Ser ut som en romslig lettvektsløsning. Men tenker vel at det først og fremst er et markatelt. Sel Super Scout modell veier jo ikke mer enn 1,2 kilo og virker ha rimelig god plass.

Bør gå med vandrestaver med slikt telt da.

Jeg har BA Scout Plus UL2. Teltet er genialt i sin letthet, god ventilasjon, fint med fortelt - og  overraskende stabilt og godt bardunert. Jeg kunne gjerne brukt det på snaufjellet, men det må, som med andre telt,  vises omtanke på hvor det slås opp.  Vandrestaver er en absolutt fordel, jeg har ikke prøvd å bruke pinner, men det fungerer vel det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til to kilo, to-mannstelt, er helt greit når jeg må bære det langt på ryggen. I kano kan det godt være både større og tyngre. Ringstind light 2 er et supert sådan telt til vandreturer. Vil ha med meg Reinsfjell SL neste sesong regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom Ringstind 2 som veier ca 2kg og Gjende 2 Camp som veier ca 3kg. I blant blir tarp på ca 1kg med i tillegg.
Så fra 2-4kg totalt men det avhenger helt av om det er vandring fra fiskevann til fiskevann på snaufjellet på sommeren eller om det er snakk om relativt kort vandring til en "basecamp" for daglige jaktturer ut derfra på høsten.
Vekta på sekken min var 10-12kg høyere for planlagte 3-4 dager rypejakt Rondane i høst enn den var for 1-2 uker med fiske i Femundsmarka i sommer. På førstnevnte tur var det langt mindre fokus på "vandrekomfort" enn på sistnevnte tur og dermed kunne jeg unne meg mer "leirkomfort" og luksus.
Det koker ned til hvor mye tid jeg skal bruke på å gå med sekken og hvor mye "leirkomfort" jeg synes det er ønskelig å bære den distansen.

Jeg skjønner at disse superlight-teltene frister for de som er langt større milslukere enn meg men for min del frister de lite av to grunner. Det ene er at materialet ofte virker skjørere enn jeg føler meg komfortabel med langt ute i villmarka. Det er sikkert mulig det er overdrevne bekymringer fra min side men jeg orker ikke bruke tusenvis av kroner på å finne det ut. Det andre er at i tillegg til lettere materiale har de ofte også kuttet ned på f.eks. høyde i teltet. Det passer meg som er over gjennomsnittet voksen i alle retninger ganske dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hva er akseptabel vekt på telt når man vandrer alene?

Har sett litt på et 2-mannstelt som veier ca 3,5 kg. Er dette innenfor eller bare drass og pes? Bør man gå for f. eks superlightversjonene til Helsport? Da for man Ringstind på rundt kiloen og andre lettvektere. Tenker at det er litt greit med plass i teltet, men mulig vekt er viktigere. Skjønner at dette kommer litt ann på hvor langt man skal vandre og generelt ambisjonsnivå. Er litt fersk og er usikker på om superlight er ment for hardcore fjellfolk eller om det er aktuelt for oss "vanlige" også. Er det bedre å spare vekt på andre ting enn telt f.eks? Mulig dette ble litt løst spørsmål, men om noen har noen velmenende råd om telt og vekt så tas det imot med takk :)

Tält- (och packnings-)vikt prioriteras väldigt forskjellig från person till person.

Någon vill ha hög komfort i lägret, med stor plats i tältet och det medför högre vikt, medan andra vill ha lättast möjliga packning och det medför ofta mindre plats i tältet.

Det finns dock många tvåmanstält med gott om plats och av hög kvalitet runt 2 kg, så 3,5 verkar lite drygt.

Ju fler dagar du går och ju längre du går varje dag desto viktigare att bära lätt. Vid helgturer med få timmars gåing och t.ex fiske resten av dagen så spelar det liten roll om du har en tung packning, ska du ut på en 2-ukers tur där du går 14 timmar om dagen kommer du GARANTERAT vara otroligt förnöjd om tältet väger 1kg istället för 3,5.

3,5 kg är i stort sett hela min packning utom mat, vatten och bränsle när jag är ute på turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.