Gå til innhold
  • Bli medlem

Sølete skallbukser


Jando

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig et par Fjellreven Vidda Pro som fikk sin "ilddåp" på fjellet i går. Det var vel egentlig mest en blautmyrdåp, for de ble temmelig sølete. De er vel impregnert med Grønlandsvoks, og da er spørsmålet mitt: Hiver dere den slags rett i vaskemaskinen, eller tørker av med fuktig klut? Og hvis vaskemaskin - må de impregneres etter hver vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt og så på 71 grader nord i går og det som slo meg var at alle brukte lave sko og lange bokser uten gamasjer.

Har aldri disse folkene gått i fjellet før?

Med lave sko så samler du lyng og kvist på innsiden av skoen rundt ankelen og uten gamasjer så blir buksa skitten nederst.

Enten man bruker lange bukser eller nikkers som meg, så burde lange gamasjer være like selvfølgelig om sommeren som om vinteren.

Det er i hvert fall min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallbukser.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har fått med meg fordelene med bukser som må settes inn med "greier" for å holde tett.

Settes slike bukser inn med f. eks bivoks eller liknende, må de jo bli like tette som Gore-Tex bukser?

 

 

Og søleste skallbukser er et vel kjent fenomen. Det er ikke så galt så lenge det regner. Da renner søla av Gore-Tex buksene.

Men uten regn, blir jeg - i hvert fall - skitten til langt over kneet.

Jeg bruker å vaske av buskene i en bekk på slutten av turen. De er jo vanntette. Og på den måten beholde de sånn noenlunde brukbare i samvær med andre.

Men helt rene blir de aldri.....

 

Jeg vasker Gore-Texen så skjelden som mulig. Jeg har til nå ikke funnet noe middel som gir samme overflate etter vask som det frabrikken leverer.

Og lukta må jeg tåle....

post-1073-0-90201300-1409645631_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og så på 71 grader nord i går og det som slo meg var at alle brukte lave sko og lange bokser uten gamasjer.

Har aldri disse folkene gått i fjellet før?

Med lave sko så samler du lyng og kvist på innsiden av skoen rundt ankelen og uten gamasjer så blir buksa skitten nederst.

Enten man bruker lange bukser eller nikkers som meg, så burde lange gamasjer være like selvfølgelig om sommeren som om vinteren.

Det er i hvert fall min mening.

 

Høye gammasjer er greit for å unngå søle, men det øker vekten på beina og det er tyngre å holde tempoet oppe. Lave sko og minigammasjer er et fint kompromiss. Buksa blir fremdeles skitten, men mann unngår rusk i skoene. Etter å ha brukt lave sko på de siste turene mine så skal det ganske mye til for å gå tilbake til høye, de blir nok forbeholdt turer i veldig kupert terreng og når snøen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye gammasjer er greit for å unngå søle, men det øker vekten på beina og det er tyngre å holde tempoet oppe. Lave sko og minigammasjer er et fint kompromiss. Buksa blir fremdeles skitten, men mann unngår rusk i skoene. Etter å ha brukt lave sko på de siste turene mine så skal det ganske mye til for å gå tilbake til høye, de blir nok forbeholdt turer i veldig kupert terreng og når snøen kommer.

Ja det er riktig.

Mine gamasjer veier ca.140 gr. pr stk.

Mine Lundhags Synkro veier ca. 950 gr pr stk. og mine lave Salomon fjellsko veier ca. 650 gr. pr. stk.

Og så bruker jeg nikkers og da sparer jeg vel ca. vekten av gamasjene i forhold til en lang bukse.

Altså hvis jeg bruker lave sko og skipper gamasjene så sparer jeg ca. 300 gr. pr. fot.

Men så bærer jeg sjelden eller aldri vannflaske med vann i og her sparer jeg lett 500 - 700 gr. Jeg har ikke med meg telefon eller GPS og allerede her har jeg vel spart over en kilo.

Spøk til side.

Jeg tar gjerne noen gram ekstra på beina for å oppnå den komforten som ligger i et par Lundhags Syncro og et par gamasjer. (Lette joggesko er for pingler.)

Jeg blir ofte skitten på innsiden av beina til over kneet. Når jeg så skal inn i telt, bil eller hytte så tar jeg bare av gamasjene og skoene og så slipper jeg å dra med all denne søla inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg aldri har sett et problem i at buksene blir sølete? Regner deg så renner det av. Tørker det dagen etterpå så drysset det av? Gamasjer, utenom snøsesong, ser jeg på som helt unødvendig. Bruker kroken på buksa og da slipper jeg det verste av rusk og rask i skoene. Er jeg helt alene om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lave sko selv og kommer aldri til å gå tilbake til høye. Komforten med lave er så mye bedre at buksa kan bare bli skitten. Skjønt det blir den veldig skjelden, og når den blir det går det meste bort med litt vann.

 

men nå trasker jeg ikke i myr og gjørme hele dagen heller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og hvis vaskemaskin - må de impregneres etter hver vask?

 

Det vert nok vaska vekk litt voks, men ikkje alt. Eg gjorde den feilen etter fyrste vask av den fyrste voksimpregnerte buksa mi. Buksa var godt impregnert før vask, og eg tenkte at eg måtte impregnere like grundig etterpå. Den buksa stod av seg sjølv ;)

No har eg på litt voks når eg ser at det er behov for det. Og slettes ikkje etter kvar vask.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skallbukser.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har fått med meg fordelene med bukser som må settes inn med "greier" for å holde tett.

Settes slike bukser inn med f. eks bivoks eller liknende, må de jo bli like tette som Gore-Tex bukser?

 

 

Fordelen med litt impregnering der det er størst behov for det, er at ein kan ha ei forholdsvis luftig bukse som likevel er godt vannavvisande på framsida og innsida av leggane, og kanskje står mot nokre regndråpar på framsida av låra. Grønnlandsvoksen til Fjällräven er veldig godt eigna til å ha på akkurat der ein sjølv vil ha litt betre vannmotstand, og akkurat så tjukt lag som ein sjølv ynskjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitne bukser eller ikke.

Det kommer nok litt an på hvor man går.

Jeg er ikke så flink til å følge T-merka stier, jeg liker å finne min egen vei og da havner mann lett i terreng som ikke passer for finsko.

Og så er det forskjell på hvor breibeinte folk er.

Jeg er "litt trang i skjæret" som det heter på skøytespråket og da havner søla lett opp etter leggene og er det ekstra mye sølete så passerer den gjerne knærne.

Lyng, vierkratt og lavvokst einer kan også være noe dritt hvis du ikke har gamasjer eller bukse som tetter godt rundt anklene.

Men man blir heller ikke skitten av å gå en søndagstur i parken.  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ikke så flink til å følge T-merka stier, jeg liker å finne min egen vei og da havner mann lett i terreng som ikke passer for finsko.

 

Men det er få plassar det er så sølete, som i ein godt opptrakka stig, type T-merka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Men det er få plassar det er så sølete, som i ein godt opptrakka stig, type T-merka.

Ja det stemmer nok det. Noen plasser blir det noen riktige jørmehull hvis det regner litt, og det gjør det ofte her hos oss. 

En del folk er jo som kua. De liker å gå i flokk og alle som har vert innom en bondegård har sikkert sett hvordan det ser ut foran grinda der kuene står å venter på å bli hentet hjem til kveldstellet. Slik ser det også ut noen plasser der T har lagt løypene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lave sko selv og kommer aldri til å gå tilbake til høye. Komforten med lave er så mye bedre at buksa kan bare bli skitten. Skjønt det blir den veldig skjelden, og når den blir det går det meste bort med litt vann.

 

men nå trasker jeg ikke i myr og gjørme hele dagen heller. :)

Nå har jeg vert ute og testet lave sko og lange bukser uten gamasjer.

Fire timer med lyng, gress, stein, blåbærlyng og einerbusker.

Det var tørt og fint og gode forhold.

På hjemturen begynte det å samle sg litt lyng og kvist i skoene rundt anklene, men så snører jeg ikke skoene helt opp. Jeg lar de øverste hempene være ubrukt. Dette gir litt mindre støtte, men bedre bevegelighet i anklene. Her i lavlandet synes jeg det er best. I høyfjellet bruker jeg høye jaktstøvler.

 

Ved ankomst til bilen var det ingen tvil. Buksa var skitten nederst og dette måtte jeg ha på inn i bilen. Skoene ble byttet ut med joggesko.

Hadde jeg brukt gamasjer så hadde disse blitt tatt av og lagt på gulvet eller i bagasjerommet. Hadde de vert ekstra skitne så hadde de blitt skyllet i bekken først og puttet i en plastpose.

post-4220-0-60890400-1409765713_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.