Gå til innhold
  • Bli medlem

Byter skumplast mot mylar


Johan2000

Anbefalte innlegg

Tänkte bara meddela att jag har testat att byta liggunderlag skumplast under mitt Thermarest Neo Air till en värmefilt av metalliserad mylar. Det fungerar bra. Mylaren är seg och skyddar (lite) mot vassa föremål och fungerar som värmereflektor.

Man sparar inte mycket vikt på detta, men plats. Se bild:

 

post-10468-0-44922800-1409500113_thumb.j

 

Sådan här duk av mylar kan man köpa från dx.com för 5NOK. Vikten är 60 gram. Plastunderlaget väger väl ca 175 gram men är alltså väldigt mycket större.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skumplasten er grei å ha med i tilfelle en fyrer bål om kvelden.

Blåser ikke opp neoair før bålet er slukket.

Skumplasten beskytter bra mot punktering.

Har den med som backup. Det er som du sier, tar mye plass.

Men den er såpass lett at den kan henges hvorsomhelst på sekken.

Så den blir nok foretrukket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänkte bara meddela att jag har testat att byta liggunderlag skumplast under mitt Thermarest Neo Air till en värmefilt av metalliserad mylar. Det fungerar bra. Mylaren är seg och skyddar (lite) mot vassa föremål och fungerar som värmereflektor.

Man sparar inte mycket vikt på detta, men plats. Se bild:

 

Sådan här duk av mylar kan man köpa från dx.com för 5NOK. Vikten är 60 gram. Plastunderlaget väger väl ca 175 gram men är alltså väldigt mycket större.

Med den tynne duken rett på bakken er det vel minimalt med varme som reflekteres? Noe annet å ha det rundt seg mot luft, men på bakken under liggeunderlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til dette?

Ja här:

 

http://www.dx.com/p/outdoor-insulated-survival-mat-59697

 

Jag var på bikepackingtur. Då finns det inte plats för något skumunderlag. Så jag tog denna. Fungerade som sagt bra. Jag kommer att ta samma igen nu i veckan i jotunheimen.

 

Jag har gjort lite prov hemma med alufolie som värmereflekor och de ger faktiskt några grader enligt mina mätningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja här:

 

http://www.dx.com/p/outdoor-insulated-survival-mat-59697

 

Jag var på bikepackingtur. Då finns det inte plats för något skumunderlag. Så jag tog denna. Fungerade som sagt bra. Jag kommer att ta samma igen nu i veckan i jotunheimen.

 

Jag har gjort lite prov hemma med alufolie som värmereflekor och de ger faktiskt några grader enligt mina mätningar.

Alufolie? Mener du vanlig aluminiomsfolie?

Aluminium har den egenskapen at den alltid kjennes kald ut når du tar på den. Det er fordi den leder varme veldig godt. Den avgir varme til omgivelsene og vil kun bidra til å kjøle deg ned. 

Hvis du har aluminiumsfolie i stekeovnen så kan du ta i den nesten med det samme når du har tatt den ut av ovnen. Dette er fordi den leder varmen bort og overfører den til luften rundt.

 

Men kanskje du mener varmereflekterende plastfolie. Dette er noe helt annet enn aluminiumsfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fint på enkelte type turer, og artig med andre inspill. I forrige uke hadde jeg med det tynneste, letteste liggeunderlaget av skum med folie under et NeoAir, midt på natta lå jeg på bakken. Et lite hull, ante ikke hvor, null sjangs til å lappe der og da. Og det tynne skumunderlaget var virkelig ....tynt. Og kaldt.  Blåste opp NeoAir på nytt, la alt av mykt under (klær, vindsekk mm), nå gikk lufta fortere ut. Var siste overnatting og har lappet det nå hjemme, men jeg kommer ikke til å spekulerer i tynnere underlag. I allefall ikke når det er kaldt på natta. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alufolie? Mener du vanlig aluminiomsfolie?

Aluminium har den egenskapen at den alltid kjennes kald ut når du tar på den. Det er fordi den leder varme veldig godt. Den avgir varme til omgivelsene og vil kun bidra til å kjøle deg ned. 

Hvis du har aluminiumsfolie i stekeovnen så kan du ta i den nesten med det samme når du har tatt den ut av ovnen. Dette er fordi den leder varmen bort og overfører den til luften rundt.

 

Men kanskje du mener varmereflekterende plastfolie. Dette er noe helt annet enn aluminiumsfolie.

Jag gjorde testen med en papplåda, utomhus, på vintern. Jag ställde in en värmekälla (vattenbehållare med känd temperatur) i lådan och mätte temperatur i golvnivå på lådan. Så gjorde jag samma försök med aluminiumfole i botten på lådan. Ett enkelt lager bara. Och då sjönk temperaturen långsammare i golvnivån i lådan. Så en del av värmen verkar reflekteras. I alla fall i mitt enkela försök.

 

En av poängerna med mylarfilmen är att det är så segt. Det är svårt för pinnar och småsten att komma igenom och det ger därför ett visst punkteringsskydd mot "neo air"-underlaget. Inte bra, men bättre än inget alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylar er et bra materiale, det brukes blant annet til å lage seil til seilbåter.

De tynne foliene som er gull eller sølvfarget er ganske effektive. De brukes blant annet av redningspersonell i stedet for ulltepper.

De reflekterer varme, holder regn ute og veier nesten ingen ting.

Det varmereflekterende belegget er det samme som  blant annet brukes i visiret på romhjelmer. Produktet ble utviklet på 1960 - 1970 tallet i forbindelse med USA´s Apolloprogram.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at folk bruker Neoair fordi det veier lite, men hvis man må ha med seg ett underlag til for å bruke det, så blir plutselig ikke vekta (og størrelsen) så gunstig.

Hva med å vurdere et stoltrekk utenpå? Da får man mer beskyttelse for underlaget, samtidig som man har en stol i leiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at folk bruker Neoair fordi det veier lite, men hvis man må ha med seg ett underlag til for å bruke det, så blir plutselig ikke vekta (og størrelsen) så gunstig.

Hva med å vurdere et stoltrekk utenpå? Da får man mer beskyttelse for underlaget, samtidig som man har en stol i leiren?

Man MÅ ikke ha med et underlag til. Går fint uten. Trenger heller ikke ha med full lengde skumunderlag, men nok til å sitte ved bålet er ok. Over tregrensa kombinerer jeg Neoairunderlaget gjerne med Fjellduken. Fungerer glimrende mot en kald bakke det og beskytter Neoair-underlaget både undenfra og ovenfra. Fjellduken er jo med også som en sikkerhet i fjellet. På bildet under har jeg alusiden ut. Gir best effekt nattestid.

 

DSC_2461.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at folk bruker Neoair fordi det veier lite, men hvis man må ha med seg ett underlag til for å bruke det, så blir plutselig ikke vekta (og størrelsen) så gunstig.

 

Jeg har altid med et tynt skumunderlag uansett hvilket oppblåsbart underlag jeg bruker. Dette både som sikkerhet og fordi et underlag som dette gir mindre slitasje på bunnduken i teltet.

 

http://www.exped.com/norway/en/product-category/mats/multimat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.