Gå til innhold
  • Bli medlem

Ugjestmilde Spiterstulen


BjarteM

Anbefalte innlegg

Jeg har bare vært på Spiterstulen én gang og opplevde ingen ubehageligheter inne på selve setra.

De som sto i skranken var blide og hyggelige og tok i mot penger for både bruk av veien/parkering og telting uten problemer.

Kjøring opp og parkering koster kr 50,- og da er billetten gyldig hele sesongen !

 

 

Prisen de tar for å slå opp et telt på "tomta" deres står desverre ikke i stil med selve teltplassen (Kr 70,- per natt!)

Det er ikke tatt i ett spadetak for å tilrettelegge for telting. Det var veldig vanskelig å finne et ok sted å sette opp teltet. Det er bare kanskje 5-10 flate plasser som er store nok til et helt telt. Hvis det var merket opp og organisert som en Romersk garnison hadde man sikkert fått plass til flere telt med ok underlag, selv om det hadde blitt litt intimt. Da jeg var der sto det slått opp anslagsvis 25-30 telt. Også går stien opp til Galdhøpiggen tvers igjennom telt området. Når de tar 70 spenn for et teltdøgn burde de ha mer å tilby enn dass på andre siden av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare vært på Spiterstulen én gang og opplevde ingen ubehageligheter inne på selve setra.

De som sto i skranken var blide og hyggelige og tok i mot penger for både bruk av veien/parkering og telting uten problemer.

Kjøring opp og parkering koster kr 50,- og da er billetten gyldig hele sesongen !

 

Dette er enten en god stund siden, eller så kjørte du ikke personbil ;) Pris for personbil er kr 80,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espensa42

Det var for ganske nøyaktig 2 år siden.

Kanksje jeg husker feil og at det var 80,- da også. Synes uansett ikke det var så ille når det inkl. parkering i en uke eller to og er gyldig hele sesongen. Andre fjellveier med bompenger koster gjerne 30,- pr tur eller 5-800,- per sesong

 

Neida, prisen er rimelig uansett den, ville bare unngå at folk reiser opp i den tro at det koster 50,- når det koster 80 ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen har vel vært kjent for dette her i mange år, kun vært der en gang og hadde ikke noen dårlige opplevelser da. Har derimot hørt både fra bekjente og på nett om en del ubehagelige episoder lik det trådstarter forteller, så har stort sett holdt meg til andre steder de gangene jeg har vært i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært på Spiterstulen en gang, 2 netter i 2006. Opplevde den gangen ingen uheldige episoder, kun litt dårlig service.

 

Ble dog i forkant "advart mot betjeningen" så allerede den gang var det tydeligvis endel som har hatt dårlige opplevelser. I årene etter har jeg hørt om negative opplevelser derfra.

Dette har medført at jeg når jeg planlegger turer, forsøker å unngå Spiterstulen. Det har rett og slett blitt det siste stedet jeg tenker på.

 

Denne tråden, andre tråder både her og der og historiene som florerer/sprer seg, kan totalt sett ikke være bra for Spiterstulen.

Det er nesten merkelig at familien som styrer Spiterstulen ikke gjør noe for å bedre "sitt rykte", fortjent eller ikke fortjent.

Men utifra regnskapstallene så ser jeg de tjener mer enn nok pæng, og særlig de 2 siste årene har det gått veldig bra. Så det er kanskje de rett og slett ikke bryr seg. Hva vet jeg   :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er trist å lese at folk har opplevd slik. Det er jo en kundebehandling som ikke hører hjemme i servicenæringen, seriøse steder ville ha tatt slik kritikk til etteretning for lenge siden.

 

Nå har jeg selv bare positive opplevelser de tre gangene jeg har besøkt Spiterstulen. - Har både bodd der og i telt utenfor og kun brukt stedet som base når jeg skal videre innover dalen. Nå har jeg muligens ikke møtt nevnte, men alltid opplevd at de ansatte er blide og hjelpsomme.

 

Blant annet en gang jeg kom tilbake til flatt dekk på bilen midt på natten, og traktor og kompressor ble satt i sving for at jeg skulle få nok luft i dekket til å komme meg ned og til nærmeste bensinstasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier av forskjellige grunner ikke delta på diskusjoner på nett. Det blir ofte mye synsing og spekulasjoner om ulike meninger. Dessuten blir det ofte påstand mot påstand, og endeløse diskusjoner. Men vi velger likevel denne gang å komme med noen saksopplysninger.
 
1: Visdalsvegen er svært smal og bratt deler av vegen. Det er derfor ikke egnet med fri ferdsel hverken for bil med henger/campingvogn eller buss. Det er et tydelig skilt nede ved hovedvegen der dette står. Der står det også et telefonnummer man kan ringe for å gjøre avtaler med hensyn på kjøring. Det kjører jo store kjøretøy her daglig, det er derfor viktig å få koordinert dette slik at man ikke får en låst møtesituasjon der ingen kan rygge. Ved å gå imot dette forbudet bryter man vegtraffikkloven og setter andre traffikanter i fare.
 
2: Vi ønsker å holde det pent og ryddig rundt husene her, og legger ned mye arbeid i dette hvert år. Det er derfor ikke ønskelig at man flytter på sperringer og rygger bil og henger, eller på annen måte tar seg til rette, på områder vi har sådd og ønsker minst mulig slitasje på. Det er jo svært sårbar vegetasjon her oppe i høyfjellet.
 
3: Vi er en familie som driver her og vi kan forsikre alle fjell-venner om at vårt viktigste fokus er å gjøre vårt for at gjestene skal ha noen gode dager i fjellet, når det gjelder rom og mat såvel som sikkerhet både på tur i fjellet og på veien hit.
Selvsagt kan vi gjøre feil og ikke alltid klare å gjøre vårt beste og beklager selvsagt når det skjer, men vi er åpne og takknemlig for konstruktiv tilbakemelding og gode råd og innspill gjerne på e-post eller direkte til oss.
 
Velkommen til fjells.
Hilsen oss på Spiterstulen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at Spiterstulen tilbyr saksopplysninger. Saken er imidlertid ikke om det er tillatt å kjøre henger på veien eller ikke. Det slo vi jo fast i første innlegg, og jeg er den første til å legge meg flat for at vi ikke stoppet for å lese den lille skriften på skiltet. Da måtte vi reist hjem igjen, og dere hadde hatt nærmere 2.000kr mindre.

 

Saken er at vedkommende bestyrerinne har en oppførsel som er fullstendig uakseptabel i møte med sine ansatte og gjester. Dette er ikke snakk om en liten uoverenstemmelse, eller en diskusjon hvor man har litt ulikt syn. Min opplevelse var å bli trakassert på en måte jeg ikke har opplevd andre steder. Derfor velger jeg å bruke min forbukermakt, og tar pengene mine andre steder. 

 

Jeg tror egentlig ikke noe på at vedkommende er motakelig for konstruktiv kritikk, til det har disse historiene pågått for lenge. La meg i likevel få lov til å hjelpe dere før noen blir skadet der oppe. Det er sannsynligvis en jordfeil i dusjen i hytta ved teltplassen. Jeg fikk støt da jeg kom borti metallet på blandebatteriet. Høres ganske farlig ut for meg, men jeg orket ikke tanken på å møte vedkommende en gang til hvis jeg skulle si i fra da. Nå er dere i alle fall informert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle negative omtaler, blant annet på Ut.no, er det merkelig at hun fortsatt er der.

Spiterstulen er ei privat hytte, og det er eierne som driver. Ut.no er drevet av konkurrenten DNT og NRK. DNT tjener på at det skrives dritt som Spiterstulen, for da drar flere til Juvass… :)

 

Men når det er sagt, dette ryktet har stedet hatt i mange år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske meg å se Spitterstulen svare litt for seg mht denne bestyrinnen som alle snakker om.
Hva foregår egentlig?
Er dette hva dere ser på som en god norm på fjellet-og skjelle ut gjestene deres etter noter? eller?
Er det etisk ok å møte andre på dette viset som flere her og på sidene hos ut.no beskriver?
Om vedkommende hadde tatt til seg konstruktiv kritikk så ville disse historiene stoppet for lenge siden, men jeg kan se her og på ut.no at historiene strekker seg 3 år tilbake i tid. Hva er grunnen til at det ikke er skjedd NOE form for forbedringer i dette tidsrommet tiltross for at dere hardnakket påstår at dere skal ta til dere konstruktiv kritikk?
For deres og andres del håper jeg på litt svar på dette,da det er svært vesentlig både for deres rykte som jeg på alle måter føler står på spill her, og ikke minst for at vi her inne på dette forumet skal ønske å besøke dere.
Ikke minst syns jeg det er på sin plass at personene som har opplevd trakasering og regelrett hudfletting av deres bestyrinne og få en saftig beklagelse. Kunden har alltid rett er det noe som heter, også har man jo regel nr.2 med helt grunnleggende folkeskikk som tydeligvis ikke har vært påplass fra deres side utifra hva jeg kan se i rapporter fra andre som har benyttet dere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen er ei privat hytte, og det er eierne som driver. Ut.no er drevet av konkurrenten DNT og NRK. DNT tjener på at det skrives dritt som Spiterstulen, for da drar flere til Juvass… :)

 

Men når det er sagt, dette ryktet har stedet hatt i mange år. 

 

Hvordan mener du at DNT ha noe å tjene på at flere drar til Juvasshytta? Må si at jeg ikke helt skjønner logikken i den tanken...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at DNT ha noe å tjene på at flere drar til Juvasshytta? Må si at jeg ikke helt skjønner logikken i den tanken...

Oj, det var en glipp. Var sikker på at Juvass var DNT-hytte, men den er jo privat den også. Sorry!

Men, jeg står allikevel for poenget mitt, nemlig at DNT tjener på at det spres drit om konkurrenter i fjellet. Sant eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om de har lært noe i det hele tatt. Enig i at slikt bør tas på kammerset, men når tilbakemeldingene har vært så dårlige over 3 år virker det ikke som det en gang snakkes om internt. Kanskje også de andre eierne er redde for denne litt kvasse fruen?

 

At turistnæringen i Norge er så bra at man kan skjelle ut kunder i tide og utide var jeg ikke klar over. En og annen dårlig anmeldelse kan man tåle, men når kommmentarfelt etter kommentarfelt er gjennomsyret med dårlige tilbakemeldinger så er det noen som må prate sammen. Det er sjeldent, om noen gang, en god ide å gå til angrep på de som gir deg mulighet til å opprettholde driften. "Don't bite the hand that feeds" osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje dette en tråd for dårlige erfaringer og ser at mange har slengt seg på, også de som ikke har vært der, sic.

Imidlertid tror jeg det også er ganske mange som er fornøyd med oppholdet, all den tid Spiterstulen har eksistert i mange år og har godt belegg. PS Jeg har ikke noe forhold til Spiterstulen utover som gjest.

Jeg er altså en av de fornøyde! Har over tid vært der en 15 ganger og alt har "vært på stell". Hyggelig betjening og bra service, okei mat og senger uten lopper :-). Og jeg har hatt alt fra enkelt overnattinger inne, bodd i telt og vært på ukesopphold.

Av mer minneverdige opplevelser kan nevnes:

* Leirskole opphold og første fjellopplevelse med kveldsunderholdning (sanger, musikk, historier, leker), proffe guider og variert turopplegg.

* Kom seint inn en kveld ut på høsten, ble da invitert inn til sofakroken nær kjøkkenet og påspandert vin og historier.

* Hadde planlangt tur til Galdhøpiggen, men nevnte i resepsjonen at vi ikke tok sjansen, pga tidlige vinterforhold og is. Ble da sporenstreks ført over til utstyrslageret hvor vi fikk låne tau, stegjern og isøkser, free of charge.

* Overnatta i telt og etter ett par svette dager nevnte vi til betjeningen at det hadde vært fint med badstue og bad, men hadde glemt badesaker. Det var ikke noe problem, ta turtrusa gjennom dusjen så går det bra. Free of charge.

Jeg synes dette ble for mye skittkasting og kverulering, så sorry om det kan oppfattes som kritikk, men det kan være at andre oppfatter det annerledes:

Henger : sikkert jævlig mange som prøver seg ila sesongen, og det er trangt oppover der. Du fikk bøtta, ta det som en mann. Du kan oppleve tøffere ting i fjellet, men selsagt enig i at litt moderasjon av utskjellinga hadde gjort seg.

Fullt busslass: Kanskje dere var en 30-40 stk som kverna rundt i resepsjonen høye på sukker og topptur. Mange gjester synes det er sjenerende.

Komme seint: dersom i snitt 1-2 hver eneste kveld kommer for seint, så får de aldri lagt seg før kl 1. Og det er ett helvete med alle disse som skal dasse rundt i støvler midt på natta eller styggtidlig, for de andre som faktisk prøver å få sove.

Tilrettelagt leiplass: Ære være at Spiterstulen ikke tilrettelegger mer, og holder naturen som den er, trenger du helt flat plass så sov på plenen hjemme.

Utskjelling av ansatt: Enig, det bør foregå andre steder og i bedre former.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[snip] Kjempefornøyd gjest - vært der mange ganger, kun positive erfaringer [/snip]

 

Tilrettelagt leiplass: Ære være at Spiterstulen ikke tilrettelegger mer, og holder naturen som den er, trenger du helt flat plass så sov på plenen hjemme.

Flott at du liker deg der.

Det er det sikkert mange andre nordmenn som gjør også og de kommer tilbake gang på gang. Kanskje føler de at de kjenner betjeningen og at betjeningen kjenner igjen dem og alle blir varme i hjertene sine. Det er sikkert også mange romantikere som skriver guidebøker eller annen reiselektyre for aviser og magasiner rundt om kloden, som forelsker seg i fjell og breer og det turkise vannet i elva som renner forbi på så nært hold, for ikke å snakke om at gamle skakke hus og stabbur fortsatt er i bruk, og kanskje de fortsatt sliter litt med valutakonvertering og ikke helt får med seg verdien på prisene de betaler, og derfor er det en liten bisetning til slutt i artikkelen om at det er ganske dyrt i Norge.

 

Jeg hadde ikke noen negative erfaringer inne på hytta jeg heller. Fikk ganske klare instrukser om hvor teltområdet var og at jeg ikke måtte drikke vannet i elva og jeg hadde ikke giddet å kommentere noe i denne tråden om de tok 10-15 kroner for å telte (les: bruk av toalettet).  Men de tar 70 spenn og da bør de også kunne ha noe å tilby.

Hadde du vært villig til å betale 20 spenn for å parkere bilen ved butikken når du var og handlet, uten at det var anlagt parkeringsplass, bare mulig å parkere innimellom noen trær/ buskas fordi andre hadde kjørt opp litt spor der tidligere?

 

Når det gjelder "naturen" innenfor tomta til Spiterstulen er det helt uforståelig for meg at noen kan like den. Med et tilrettelagt område kunne man hatt EN smalere sti/ vei (ca200cm bred) ved siden av teltområdet opp til stien som fører opp til Galdhø istedetfor de 25 stiene som nå er tråkket opp på kryss og tvers. I den andre retningen (østover) er man ute av tomteområdet rimelig kjapt, men her kunne man også ha anlagt en 150cm bred grusvei som første gjester på et elegant vis ut av området istedetfor å tråkke ned 40 meter bredt bevokst område.

 

Men vi kan sikkert ordne med en underskriftskampanje for å få fjernet bl.a broen over elva - denne styggedommen som skjærer gjennom det vakre landskapet og tar sjelen vekk fra naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 7Thomas

Du siterer meg som "kjempefornøyd". Det står da ikke i mitt innlegg? Derimot står det "en av de fornøyde", som gjennom ganske mange besøk ikke har hatt noe å utsette. Dette som et motinnlegg til de som aldri skal dit igjen etter engangsbesøk og negativ opplevelse! Jeg mener det blir unyansert, og at de som ikke har vært der også bør få lese noen innlegg her på forumet som imøtegår dette, slik at de best mulig kan gjøre seg opp en mening om de skal dra dit eller ikke.

Som jeg skrev så har jeg kun vært gjest der, og kjenner ikke betjeningen personlig, iom at besøkene spenner over en tidsperiode på 30 år.

Joa, det hjelper sikkert å være nasjonalromantiker eller naturelsker, men vanlige fjellturister flest vil nok også finne ut at oppholdet kan være både fint og uten problem også betale det det koster, som forøvrig er på samme nivå som for andre turisthytter.

At du bare vil betale 10-15 kr for en overnatting er jo din sak, men faktum er at telting nær DNT/Turisthytte for 2014 er listepris kr 70, for Spiterstulen innebærer det tilgang til dass, dusj, kokested, varme, tørkerom og tilgang til øvrig servering og basseng, så du trenger ikke bare bruke dassen :-) Tror de færreste blir sjokkert av det. (Digresjon: Da sliter jeg mer med å betale 2200 kr for tog transport av 3 sykler fra Flåm til Haugastøl - det kaller jeg ran..)

Kommer man til full hytte får man akseptere at man må ligge tett på sovesal. Kommer man til full teltplass (du nevner en 25-30 telt der fra før), vel så ligger man kanskje ikke helt flatt. Plenty av muligheter nedi bygda eller innover. For Spierstulen sin del er det også kjempemange fine leirplasser langs veien oppover, blant eldgamle furuer.

De andre problemstillingene om "natur", slitasje, tilrettelegging av broer, stier m.m. er interessante problemstillinger som jeg absolutt deler noen av dine synspunkter på, men gjelder vel turisthytter generelt, så det er nok av muligheter for nye tråder ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PTG

Vi er nok langt på vei enige i det meste :yes:

Jeg mente ikke noe negativt ved å skrive at du var "kjempefornøyd", det var bare min korte oppsummering av hvordan jeg oppfattet deler av innlegget ditt. Jeg synes det er fint at noen med andre erfaringer enn de fleste som kommenterte har og forteller om det. Som sagt hadde jeg heller ikke noen negativ opplevelse med personlae eller selve hytta.

 

Romantiker-stikket var myntet på utenlandske skribenter :cheer:

 

Vi kommer bare til å løpe i ring når det kommer til hva de tar betalt kontra hva tilbyr for teltere. Hadde det vært fint tilrettelagt for telting hadde jeg nok ikke reflektert over prisen. Skal faktisk ikke banne på at det var så mange som 25-30 telt, 15-16 kanskje - det var mye luft mellom, men få egnede steder å slå opp teltet. Jeg la merke til at det var flere som teltet "utenfor tomta" på samme side, men noen hundre meter nedover dalen. Fra teltområdet til Spiterstulen så det fint ut. Kan godt hende det ikke var det når man så det på kloss hold.

 

Jeg fikk ikke noe tilbud om basseng, men jeg hadde ikke med badetøy alikevel.

Mulig jeg blander med annen campingplass, men er det ikke myntinnkast i dusjen bak campers kitchen ? Når det gjelder priser for telting ved DNT hytter synes jeg også dette er helt spinnvilt.

 

 

 

2200,- seriøst ??? :hyper: Jeg hadde tenkt til å sykle Rallarvegen med et par kompiser, men om det koster 733,- per sykkel i tillegg til billetten tror jeg det utgår for min del :thumbsup:  Takk for advarselen :D

 

 

 

220px-Peace_sign.svg.png     B)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.