Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring i lappland (kebnekajse)


larsen Alexander

Anbefalte innlegg

Hei heg hetter Alexander

jeg tenkte jeg skulle prate litt om Kungsleden Abisko,til Nikkalukta det er ca 13 mil

jo det jeg har av erfarenhet er att i sverige er det veldigt dyrt att fjellvandre

Min kompis og jeg gikk fra Abisko til Nikkalukta via Unna vistavaggi og Vistas dalen ,Nallo,Sälka,Singi,

Kebnekajse og nikkalukta

Det tok oss sex dager på de 13 mila det var hellt utroligt vakert der oppe

nok om det .det jeg fundere på er hva slags pakning der har med dere vi hadde ca 28 kg

det var mat og kläder og telt,det var ganske tunkt men etter tre dager var kroppen sö mör att jeg ikke merkte mere hahaha

jo så var det spörsmålet jeg har det er det att

hva koster det att ta inn på hytter i norge pr natt

Hva koster til ex tåg bilett fra larvik/oslo til Jotunheimen ca

Er det noe spesielle ting en skal ta hensyn til der oppe så som privte tomter

Jeg hadde tenkt att gå på sommern begynnelsen av hösten

jeg vill gjerne ha svar på dette

dere för unnskylde stavingen ordblind

takk på for hand hilsen en norrman i sverige dalarna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte du på om sommeren? Hyttene har tre uavhengige priskomponenter normalt: Overnatting, frokost (ev. med niste) og middag. Alle turistforeningens hytter kan du velge å kun overnatte, og ordne mat ute selv.

Det er ganske store prisforskjeller på medlemmer og ikke medlemmer, slik at etter omlag 3 overnattinger med full pensjon har medlemskapet i DNT lønt seg.

På sovesal koster overnattingen gjerne rundt 100.- pr. natt, mot ca. 200 på rom.

Frokost koster vel om lag 80 kr. for medlemmer og middag snaut 200.-

Til f.eks. Jotunheimen og Hardangervidda er det gode buss og til dels togforbindelser fra Oslo og til dels Larvik. Fra Oslo koster det ikke stort mer enn 250 pr. vei til fjells. DNT har også der egne tilbud med buss i sesongen.

Konkrete spørsmål som går på bruk av DNTs hyttenett besvares også kanskje best av DNT selv: www.turistforeningen.no

I tillegg er det mange private alternativer, men de er noe dyrere enn DNTs tilbud stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmannsretten gjelder jo her til lands også,unngå ferdsel på innmark,telt minst 150m. fra hus,så står man igrunn ganske fritt.

Store deler av Jotunheimen er jo nasjonalpark,og med det ferdes man i samforstand med de retningslinjene som gjelder for ferdsel i nasjonalparken.

Forøvrig bør du som Morten etterlyste,fortelle om du tenker på tur i sommer/vinter halvåret,for eventuelle råd fra forumdeltagere vil vil jo tuftes utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei heg hetter Alexander

Det tok oss sex dager på de 13 mila det var hellt utroligt vakert der oppe

nok om det .det jeg fundere på er hva slags pakning der har med dere vi hadde ca 28 kg

det var mat og kläder og telt,det var ganske tunkt men etter tre dager var kroppen sö mör att jeg ikke merkte mere hahaha

takk på for hand hilsen en norrman i sverige dalarna

Hade ni 28 kg VAR eller tillsammans? Ovana fjällvandrare bär ofta mycket, alldeles för mycket,

så man får vara glad att ni inte fick avsmak.

På svenska utsidan.se diskuteras

OFTA packning och packningsvikt; det finns då förstås UL-varianter med

enväggstält eller "tarp", helt ramlös ryggsäck, osv. Själv packar jag

MÅTTLIGT lätt; vilket betyder 15-16 kg för en tiodagarstur. Maten väger då kanske

7 hg om dagen. I Trollheimen senast (en vecka) hade jag mat för 8 dagar, det blev väl 14 kg.

SÅhär: http://www.huthyfs.com/norpack.html

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.