Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT som sviktet


Tom42

Anbefalte innlegg

Karakter: 1


Pris: 1

Ved to anledninger har mine "OK meldinger" ikke kommet frem - til stor frustrasjon hos motttaker.  Og begge ganger er meldingene sendt fra vel kjente og brukte steder.

 

Dette har skapt en viss usikkerhet, og jeg vet ikke om jeg lenger tør å stole på min SPOT (første generasjon) som jeg har brukt i mange år med hell.

 

Jeg vet også at Monsen, i siste TV produksjon sammen med Anne Rimmen, vraket SPOT til fordel for en annen sender, men hvilken var det han valgte?

Det jeg husker var at den hadde kontakt med flere satellitter.

 

Trenger synspunkter, ikke minst på hvilke forholdsregler mottaker bør iverksette når regelmessige meldinger uteblir.  Og da tenker jeg på at sendeforholdene er optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hatt gode erfaringer med SPOT. Et tips kan være å følge med på lysa hvor den kvitterer om mld har blitt sendt eller ikke.

 

Et alternativ kan være InReach, http://www.inreachdelorme.com/product-info/inreachse.php. Det positive med denne er at den kan sende mld toveis. Dog litt dyrere i drift og innkjøp.

Akkurat dette er jeg alltid nøye på, så ja, jeg sjekker bestandig at begge lysene blinker og at "OK lyset" slukkes etter at meldingen er sendt.

 

Vet du hvor mye InReach koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt i Norge? Kjøpt brukt?

 

Har hørt at første gen importert fra USA har problemer i Norge fordi det blir brukt noen andre satelitter i USA.

 

Kjøpte meg spot gen 3 i fjores og har bare opplevd èn melding som ikke har kommet frem. Men da stod jeg i kraftig satelittskygge og forventet heller ikke at den skulle klare å sende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er jeg alltid nøye på, så ja, jeg sjekker bestandig at begge lysene blinker og at "OK lyset" slukkes etter at meldingen er sendt.

 

Vet du hvor mye InReach koster?

 

DNT Oslo har både inReach (kr. 2750) og inReach SE (kr. 2990). http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=99429

 

Abonnementprisene finnes her: http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php

 

Ser nå at de har kommet med en inReach Explorer med innebygget navigasjon, vpg.no har denne: http://www.vpg.no/Avdelinger/Turutstyr/GPS/N%C3%B8dpeilesender/DeLorme-inReach-Explorer--168885-p0000258527

 

Edit: La til vpg sin Explorer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ångående fryktprodukt eller ikke. For meg så var den nødvendig for å slappe av på tur med barn (3 år). Mulig hun hjemme er overnervøs, men etter at jeg anskaffet SPOT har det vært mye mer avslappende å være på tur når man har fått gitt beskjed at alt er bra og dattera sover fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ångående fryktprodukt eller ikke. For meg så var den nødvendig for å slappe av på tur med barn (3 år). Mulig hun hjemme er overnervøs, men etter at jeg anskaffet SPOT har det vært mye mer avslappende å være på tur når man har fått gitt beskjed at alt er bra og dattera sover fint.

Også for meg ble det en helt ny og bedre opplevelse etter at jeg anskaffet SPOT.  Mitt største problem på tur, om det er et problem er at jeg alltid lengter etter kona, selv etter 46 års ekteskap, men SPOt'n roer meg ned.  Dessverre lider hun av reumatisme, så hun kan ikke være med meg.

Men, en usikkerhet er skapt.  Om jeg fortsetter med SPOt kommer jeg nok til å sende morgen og kveldsmeldingene 3 ganger

---------------------------------

Det er farlig å leve og man kan ikke gardere seg mot alle muligheter.   Men bortsett fra all den støyen det avstedkommer å dø på Hardangervidda, synes jeg det må være et bra sted å dø på.  Sier jeg nå, trygt hjemme på gutterommet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en spot 2.gen med den har det ikke vært problemer med at "ok" meldinger ikke kommer frem ute på tur. Har bare feilet en gang når jeg prøvde den tett inntil naboens hus som dekket sikten mot sør. Jeg operer i nord helt nesten på grensen av dekningsområdet til spot.

Nå er jo folk forskjellig og frykten likeså. Men det er jo klart at enkelte der hjemme nok får en uggen følelse hvis en melding de forventer ikke kommer. Men hjelper jo litt hvis man forstår teknologien bak. Jeg var på langtur med noen venner der deres pårørende også fikk spotmeldingene. På eposten jeg sendte med ruten før turen la jeg til dette på slutten av teksten, alt for å unngå unødig bekymring om det skulle glippe med en "ok" melding.

 

"Har med min spot gps messenger som kan sende ut signal ved behov for Nød/assistanse. Kan også sende statusmeldinger ut om hvor vi er etterhvert, men ikke alltid det går gjennom på "status meld" så er rein bonus hvis så skjer. Ved S.O.S sender den kontinuerlig så da når den alltid ut.

Så på denne linken kan man følge turen, tenker sende en oppdatering hver dag når vi har slått leir (litt for å teste ut hvor god dekning den har). Men som tidligere sagt er det litt avhengig av sikt til satelitter og kan glippe hvis vi har "hindringer" i siktlinjen mot sør og satelittene er i dårlig posisjon, ved nød sender den kontinuerlig slik at den fanger inn satelitter som kommer over etterhvert."



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo litt på posten min. For meg er Spot'en

  • Først og fremst en måte til å tilkalle hjelp i ødemarken.
  • Dernest har jeg alltid på "custum message" knappen at jeg er værfast og blir en dag ekstra. Så slipper man å sette igang en redningsaksjon når man ligger trykt og godt på fjellet å venter på bedre vær. 
  • Til slutt kommer funksjonen med at de hjemme kan følge med hvor man er... men de er inneforstått med muligheten for at meldingene ikke går gjennom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd med spot connect også at et par meldinger ikke har kommet fram selv om det står på iphonen at de er sendt. Trykker mann på SOS knappen så fortsetter den å sende ut lokasjon helt til du blir funnet, så der er nok ikke faren like stor for at melding ikke kommer fram.

 

Hadde jeg kjøpt ny i dag så hadde det garantert blitt en InReach. Toveis kommunikasjon er mye greiere siden mann kan få bekreftet at melding er mottatt. Det gir også muligheten for at noen hjemme kan sende daglive værvarsler på mobilen (finnes også tjenester mann kan abonnere på her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, men dette er et fryktprodukt?

 

Likevel er det kanskje nødvendig. Hjerneslag, hjerteinfark, beinbrudd. Mye kan skje, men klarer man å bruke den der om man får slag eller kraftig infarkt?

I så måte var jeg heldig.  Sekken var pakket, skulle bare lufte hunden først.  Da smalt det; Hjerteinfarkt.  Glad jeg ikke var på fjellet allerede, uten SPOT også.  Men Graham Bells oppfinnelse reddet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOT? Daglige "jeg har det bra"-oppdateringer.. Så unødvendig. Hva skjedde med "si fra hvor du drar og hvor lenge du blir borte" ?   Det snakkes om hysteriske bekymrede kjerringer hjemme.. Kanskje det er på tide å ta en prat sammen? Si til kjerringa: "Nå drar jeg på fisketur til område X-vannet i X-dalen frem til søndags ettermiddag/ikveld. Parkerer bilen ved broa over X-elva.. Snakkes!"  Det er lumskt å skulle belage seg på tech som man aldri kan være sikker på fungerer uansett. Og den dagen det da ikke fungerer som den skal, eller at du bruker den feil, så iverksetter den hysteriske di kjerringa hjemme i ytterste konsekvens en unødvendig leteaksjon som koster samfunnet dyrt fra felleskassa. 

 

Samme tankene har jeg forsåvidt også om GPS. Solgte en dyrt innkjøpt SATMAP etter to turer. Navigerer fint uten i norsk fastlandstopografi. Det går på ferdigheter og det å beherske og respektere elementene, spille på lag med naturen, og evne å lese den. Stole på egne sanser og evner Jeg kan forstå at en ekspedisjonsfarer over Grønland, Nordpolen eller Svalbard har med seg en GPS.. Men det er vel noe med det, at det moderne, urbaniserte mennesket kan vel heller ikke på det norske, stort sett lettnavigerte fastlandet, være på tur uten GPS, SPOT, MP3-spillere, smartphonez osv. Man skal jo helst også oppdatere vennelista si "live" også.. Min påstand er: Klarer du deg ikke i naturen uten lomma full av tech, så holder du deg til merkede stier eller din lokale bypark. 

 

Satt på spissen? Kanskje. 

 

Likevel står jeg inne for at jeg er en smule bekymret over tech-ifiseringen av friluftslivet. Stod en artikkel i bladet Villmarksliv om tendensen i fjor tror jeg det var. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel står jeg inne for at jeg er en smule bekymret over tech-ifiseringen av friluftslivet. Stod en artikkel i bladet Villmarksliv om tendensen i fjor tror jeg det var. 

 

Deler ikke samme bekymringen. Klart grunnopplæringen bør være den samme. Mann må alltid kunne bruke kart og kompass når mann ferdes i fjellet. Men ser ikke helt problemet om mann velger å bruke GPS og kanskje en satelittsender i tillegg. Selv går jeg mye alene i fjellet på steder det ikke går mye folk og selv om jeg aksepterer risikoen så er det en ekstra sikkerhet å kunne trykke på knappen om noe skulle gå galt. Når jeg har med meg spotten så avtaler jeg aldri faste tidspunkter for tilbakemelding da jeg vet at det er en viss usikkerhet her, sier også ifra om at manglende meldinger fra spotten aldri skal utløse noen leteaksjon. En slik sender vil jo også betraktelig forenkle en redningsaksjon om uhellet først er ute.

 

I forhold til andre duppedingser så må folk få lov til å bestemme selv hva de vil ha med. Om noen liker å høre litt på mp3 eller lommeradioen før de legger seg om kvelden, eller om de vil lytte til klukkinga fra bekken som renner utenfor teltet må være opp til hver enkelt. Selv liker jeg å ha med meg en kindle på tur og i sommer ble det noen kjedelige kvelder i teltet de dagene været ikke var helt på sitt beste når denne tok kvelden første dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOT? Daglige "jeg har det bra"-oppdateringer.. Så unødvendig. Hva skjedde med "si fra hvor du drar og hvor lenge du blir borte" ?   Det snakkes om hysteriske bekymrede kjerringer hjemme.. Kanskje det er på tide å ta en prat sammen? Si til kjerringa: "Nå drar jeg på fisketur til område X-vannet i X-dalen frem til søndags ettermiddag/ikveld. Parkerer bilen ved broa over X-elva.. Snakkes!"  Det er lumskt å skulle belage seg på tech som man aldri kan være sikker på fungerer uansett. Og den dagen det da ikke fungerer som den skal, eller at du bruker den feil, så iverksetter den hysteriske di kjerringa hjemme i ytterste konsekvens en unødvendig leteaksjon som koster samfunnet dyrt fra felleskassa. 

 

Samme tankene har jeg forsåvidt også om GPS. Solgte en dyrt innkjøpt SATMAP etter to turer. Navigerer fint uten i norsk fastlandstopografi. Det går på ferdigheter og det å beherske og respektere elementene, spille på lag med naturen, og evne å lese den. Stole på egne sanser og evner Jeg kan forstå at en ekspedisjonsfarer over Grønland, Nordpolen eller Svalbard har med seg en GPS.. Men det er vel noe med det, at det moderne, urbaniserte mennesket kan vel heller ikke på det norske, stort sett lettnavigerte fastlandet, være på tur uten GPS, SPOT, MP3-spillere, smartphonez osv. Man skal jo helst også oppdatere vennelista si "live" også.. Min påstand er: Klarer du deg ikke i naturen uten lomma full av tech, så holder du deg til merkede stier eller din lokale bypark. 

 

Satt på spissen? Kanskje. 

 

Likevel står jeg inne for at jeg er en smule bekymret over tech-ifiseringen av friluftslivet. Stod en artikkel i bladet Villmarksliv om tendensen i fjor tror jeg det var. 

Takk for godt innspill og en smule kalt vann i blodet!! Kanskje på tide for meg igjen å ta en tenkepause?  På 70 tallet hadde jeg lett tilgang på all verdens turutstyr fra USA, og jeg satte opp en bestillingsliste.  Det var da min kone spurte:  "Hva er hensikten med turlivet ditt.  Er ikke det å klare deg med vanlig utstyr".  Det ble et vendepunkt.  Mulig at jeg dropper SPOT'n på neste tur.  Jeg har jo mobilen, og ennå har jeg ikke vært på noe sted på Hardangervigdda hvor jeg ikke har funnet dekning.  Det kan koste noen timers gange, men er verd prisen.  Jeg ber alltid min kone å sende en melding hver dag, og når jeg tror at her er det dekning slår jeg telefonen på .og er jeg heldig synger det muntert.  Så er det å fingå litt og oppnår jeg ikke nok styrke til tale, så går det som regel godt nok for en SMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er: Klarer du deg ikke i naturen uten lomma full av tech, så holder du deg til merkede stier eller din lokale bypark. 

 

 

 

Selv bruker jeg brevdueinstinktet. Det står godt forklart i siste utgave av hakkespettboka. De som er avhengig av kart og kompass er pingler som bør holde seg hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg brevdueinstinktet. Det står godt forklart i siste utgave av hakkespettboka. De som er avhengig av kart og kompass er pingler som bør holde seg hjemme.

 

Kart og kompass er basert på vurderingsevne - å gå etter en elektronisk pil er å være zombie. Dessuten er det langt mer robust enn elektronikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ene turen min i sommer gikk kompasset i stykker. Måtte kun gå på GPS'en. Savnet helt klart kompasset da det ikke er like lett å ta ut et nøyaktig siktepunkt med GPS som med kompasset, så ble en del sikksakk gåing og stadig justering av kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

<p>

[*]Dernest har jeg alltid på "custum message" knappen at jeg er værfast og blir en dag ekstra. Så slipper man å sette igang en redningsaksjon når man ligger trykt og godt på fjellet å venter på bedre vær.&nbsp;

&nbsp;

Dette er eksempel på fornuftig bruk av teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke har helt sansen for endel av de "macho" "klarer du deg ikke uten ditt og datt" greiene. Jeg vil at naturen skal være for alle, uansett om du går i army surplus eller de nyeste og mest moderne duppedittene.

 

Det er jo ikke noe problem om noen har med seg satelittutstyr, men om de må hentes ut fordi de baserte seg på å ta sjanser og deretter ringe etter hjelp hvis de driter seg ut, så kan de betale en stor egenandel.  Jeg vil hovedsaklig at naturen skal være for de som ikke forsøpler og kun fisker og skyter det de skal spise innenfor rimeligheten grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem om noen har med seg satelittutstyr, men om de må hentes ut fordi de baserte seg på å ta sjanser og deretter ringe etter hjelp hvis de driter seg ut, så kan de betale en stor egenandel. 

 
Det tror jeg neppe er et problem. Jeg har ennå tilgode å høre om noen norske som har tatt sjanser _fordi_ de har med seg elektroniske dingser, det være seg GPS, mobil eller nødpeilesender. 
 
Derimot er det nok av historier som hadde fått et bedre utfall om de hadde hatt mobil eller nødpeilesender. Ta en titt i fjellredningsboka til Geir Grimeland f.eks. 
 
Selv skaffet jeg meg en Spot etter at mor meldte oss savnet. Lang historie kort, vi var på tinderangel, hadde sagt vi skulle være ute i to dager, men siden været var bra tok vi noen avstikkere og det ble tre. Kona er inneforstått med at sånt skjer, men det var ikke mor. Gjett om jeg ble forbannet.
 
Spoten har jeg ikke for meg selv, jeg vet hvor jeg er og at det går greit. Derimot synes de som er hjemme det er bra å få et livstegn. Har ennå tilgode at melding ikke kommer fram, men det er en liten bekymring jeg har. Sender flere meldinger i løpet av dagen, så må ihvertfall noen gå igjennom. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.