Gå til innhold
  • Bli medlem

Sol- og regnhatt (hatt, hodeplagg, regnbrem etc)


7homas

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund lett etter en bra hatt. En lettvekts sol- og regnhatt.

 

@Grimner, on 29 Jun 2012 - 13:52, said:

Sakset fra  denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/23775-hva-er-interessant-med-sommerutstyr-og-bekledning/   

 

Solhatt. Skygge og lufting på hodet gjør at du svetter mindre og ikke går så fort varm. Hadde en aha-opplevelse på dette i pinsen da solen stekte i to samfulle dager.

 

Har noen linker til bra hatter ? Noen spesielle de anbefaler ?

 

Det er dårlig med utvalg i norske og svenske sportsbutikker har jeg oppdaget, men jeg har funnet noen kandidater på nettet iallefall.

Problemet er når man ikke har mulighet til å holde i og kjenne på produktet....så jeg mottar tips og erfaringer med glede

 

Outdoor Research: http://www.backcountry.com/outdoor-research-helios-sun-hat?avad=41369_c6b01093

Adventure Hat: http://www.adventurehat.com/p-470-yellowstone-cotton-outdoor-hiking-hat-by-cov-ver.aspx

Boulderinglife: Top 10 Hiking Hats for Sale Online | Hat Reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en Berghaus Caps i AQ2.5 stoff som jeg synes var helt knall. Men den klarte jeg å miste, og den er gått ut av produksjon. Den var såpass fleksibel at jeg kunne ha aclima woolnet jib beanie under.

 

Nå har jeg bare en vanlig Flexfit cap. Den har jeg ikke plass til noe under. Eneste jeg har sett som er i nærheten av Berghaus capen, er Haglöfs sin Wire 2 cap. Men den er jeg for tjukk i huet til å få ned på nøtta. Også har Mountain Equipment en tilsvarende caps, også i Gore Tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hatt som er brukbar både for solskjerming og i regn, samt i noe vind, bør vel i første rekke oppfylle noen kriterier. I regn må hatten være vannavvisende. Og bremmene være store nok, slik at vann ikke renner ned i nakke og langs siden på hode/hals. Med regn kommer ofte litt vind også, spessielt på fjellet. Da må bremmene være så stive at bremmene bøyer seg lite. Mange av hattene som er på markedet har så tynne/løse bremmer, at de bøyer seg ved det minste vindpust. Da er de etter min mening ikke brukbare. De er kun for sol og stille vær. Derfor bør en se og kjenne på slikt utstyr. (Selv de gamle sydvestene er borte. De moderne jeg har sett, har myke bremmer - tragisk)

 

For skjerming mot sol, holder det jo med en caps. Og en kan tre ei hette over capsen, ved regnvær. Men personlig så liker jeg ikke å bruke hette over hodet. En hører mindre, ser mindre til sidene, o.l.. Så det skal bli ille i fjellet, før jeg drar ei hette over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3, jeg kjøpte en ny sydvest i sommer fordi jeg hadde glemt den andre hjemme når jeg reiste på ferie...

Kjøpte den på "Mekk" som igjen fikk den fra sin leverandør "Marinor" i Bergen.

Den var av merket "Fladen Fishing" og laget i vesentlig stivere oljelerret enn HH sydvesten som lå igjen hjemme (er også mye tyngre), kostet bare så vidt over 100 lappen. Om den har samme stivhet som de "gode gamle" skal jeg ikke uttale meg om, men du kan sjekke de ut om du er på utkikk etter sydvest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne som solhatt:

 

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/socks-gloves-mitts-hats-c151/hats-c154/sunday-afternoons-hats-cruiser-hat-p782

 

Passe luftig og beskytter godt mot solen. Bestilte den fra UOG i England, og betalte i underkant av 250 kroner inkludert frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kandidatene er det vel Magasinets og Heliosen jeg ville kikket nærmere på. Magasinets ser veldig bra ut med stor nok brem, men nål og tråd må visst til for å få noe som fester under haken. En ekstra sløyfe til å feste i brystreima, så er du helt i mål.

 

Et annet alternativ er en boonie. Gjerne med mer lufting og ofte blandet med bomull. Min holder godt nok i regn og tåler vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boonien tåler mer vind. Mange av solhattene har en stor og stiv brem som er flott når sola steiker, men straks det begynner å blåse har du en seilskute på hodet. Hattens vesentligste egenskaper ligger i bremmen: ikke for stor, ikke for liten, ikke for stiv, ikke for slapp, men akkurat passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hatt fra Tilley, har livstidsgaranti, selv garantert mot å miste hatten.

 

Den jeg har brukt er Tilley T3, har hvert en god hatt som jeg har brukt i sol og regn. På jakt og turer.

Brukt fjellreven Greenland Wax på hatten som er smeltet inn med føner.

 

http://www.tilleyvancouver.com/catalogue/hats/

 

Er bare å bruke google for å søke etter hatten, min kjøpte jeg fra http://www.outnorth.no/ kunne ikke finne den der akkurat nå...

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hatt fra Tilley, har livstidsgaranti, selv garantert mot å miste hatten.

Hodeplagg for sol og dager med "drittvær", er interessant. Men jeg finner ingen Tilly T3, bare T3 Cotton Duck. Men det er vel ikke denn, du sikter til. Det er vel en "solhatt". :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare en solhatt.. Henger bra på i vind, hvertfall med stroppene på. Holder regnet rimelig greit unna. Hvertfall med greenland wax på. Ikke noe sydvest. Men grei beskyttelse mot elementene. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Ikke "hatt" problemer med det. Det en har blitt våtest av er svette. Derfor de hullene er der. For å få sirkulasjon.

Jeg har hatt flere lignende hatter, med luftehull i toppen. Problemet med slike hatter, er at i regnvær og litt vind, så regner det inn og det renner ned langs hodet. Det er i alle fall, ikke det jeg ser etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.