Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på gass og bensin


ostr

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er noen gode hoder her på forumet som klarer å regne ut prisforskjell på gass og bensin? Hva er isåfall ligningen man bruker til dette? Bruker gass og alkylatbensin fra Biltema. Gassen koster ca 60 for 450 g og bensinen 32 for en liter (om man kjøper 5 flasker). Gassen skal bestå av 50% butan og 25 % hver av isobutan og propan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er noen gode hoder her på forumet som klarer å regne ut prisforskjell på gass og bensin? Hva er isåfall ligningen man bruker til dette? Bruker gass og alkylatbensin fra Biltema. Gassen koster ca 60 for 450 g og bensinen 32 for en liter (om man kjøper 5 flasker). Gassen skal bestå av 50% butan og 25 % hver av isobutan og propan.

 

Om mann regner det om til kg pris så blir det

Gass: 60/450 * 1000 = 133,33

Bensin: 32/740 * 1000 = 43,24

(1 liter bensin veier 740 gram)

 

Men skal en regne skikkelig på det så bør en jo også ta med effektivitet. Bensin må forvarmes, så går jo litt tapt der, mens gass har man full effekt fra første sekund. Uansett er det ikke tvil om at bensinen kommer best ut kostnadsmessig.

 

Er du fornøyd med Biltema bensinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å forvarme bensin?

Bensin har en tenntemperatur på 400°C og flammepunkt under −40°C.

Eksplosjonsområdet til bensindamp ligger mellom 0,6 og 8 volumprosent.

 

Energimengde propangass - bensin pr. kg:

Propan - 12.9 kwh / kg.

Bensin - 12.0 kwh / kg.

 

Med en kilopris på gass = kr. 133.33 og en kilopris på bensin på kr.43.24 (ref innlegg fra Oddbjørn) så er det vel ingen tvil om hva som er mest økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å forvarme bensin?

 

Er jo ikke bensinen som trenger forvarmes da, men brennerdysa slik at det blir varmt nok til at den kommer ut som damp og ikke flytende bensin... Uansett må det forvarming til på de fleste bensinbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men forvarmingsbehovet varierer veldig med design på brenneren. Jeg har en Optimus Nova som må forvarmes, men jeg har også en Coleman Feather 442 og denne trenger så å si ikke forvarming. Bare å åpne og tenne på og det brenner gass ila noen få sekunder. Denne brenneren er ikke i det letteste vektsegmentet da..... alltid noe som trekker ned :hmm:

 

feather%20442.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soto Muka Stove skal også være uten "forvarming" der er det vel en start-run instilling på pumpa. Har ikke prøvd den, men skal jeg tippe så kommer ikke bensinen ut med fullt trykk i start posisjonen (det kan kanskje andre bekrefte) slik at den brenner "litt mer forsiktig" til dysa/forvarmingskretsen er varm nok til at bensinen fordamper og den kan kjøres i run med fullt trykk.

Når det gjelder forbruk av gass på en Multifuel kontra en dedikert gassbrenner, så har jeg en formening om at min Omnifuel bruker omtrent dobbett så mye gass (20g kontra 10g) for å koke opp 1l vann i samme type kjele som en liten toppmontert brenner jeg har (FMS 116T). Har så vidt prøvd dette ved å koke opp 1l vann på den ene, flytte gassboksen og koke opp en ny liter vann på den andre. Altså en dedikert gassbrenner greier å utnytte energien i gassen bedre enn en multifuel.

Jeg har enda ikke prøvd å måle dette med Berniedvg lyddemperen jeg har til Omnifuel, med den blir flammen fordelt ut mange små huller som på en gassbrenner, så det kan hende dette utnytter enegien bedre.

Har du en kjøkkenvekt, kan du veie fuelflaska, koke opp en liter vann og så veier du flaska igjen. Samme kan du gjøre med en gassboks, kan brenneren ha gassboksen opp ned, kan du også prøve to ganger der du prøver med boksen en gang hver vei. Da finner du ut forbruket og energimengden slik at du kan bruke dette i regnestykket ditt.

På en slangebrenner skal ventilen stenges ved pumpa først/snu flaska til den slukker. En gassbrenner der ikke boksen er opp ned slukker med en gang, en bensinbrenner vil brenne til slangen er tom. Hvis du lærer deg hvor lang tid dette tar kan du utnytte drivstoffet når slangen tømmes, hvis ikke går dette til spille. (eller søles ut om det er trykk på flaska og du kobler slangen fra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g Primus powergas veier 204g

230g Jula gass veier 381g

450g Jula gass veier 662g

Vekten er oppgitt som vekten av innholdet.

 

Og en tom multifuelflaske veier: (Primus sine)

0,35 liter: 102 gram

0,6 liter: 144 gram

1 liter: 213 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig forskjell er enkelheten med gass.

Jeg synes min primus omnifuel fungerer best på bensin, ikke minst da økonomien er tatt i betraktning. Likavel bruker jeg gass om sommeren da det er så mye enklere. 

 

Enig i den.

Bensin blir på vinterturer (bruker Powerfuel)

Gass blir på sommerturer hvor vekt ikke betyr så mye

Esbit på sommerturer hvor vekta skal holdes til et minimum

 

Kostnaden bryr jeg meg ikke så mye om da det uansett blir maks 30 kr pr dag (halv liter powerfuel på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har regnet på alternativet med rødsprit og beer can stove/cat stove?

Da MÅ vi ta med egenvekt på brenneren også. Du kan jo ha med 10 liter rødsprit og en beer can stove før du passerer egenvekta av en multifuelbrenner......nesten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte mine flasker på vekta:

Omnifuel 0.6 med pumpe 232g hvorav pumpe 102g

Max fyllmengde 530ml, det blir 0.74x0.53=397.5g powerfuel= 629.5g full

Omnifuel=352g

Omnilite 0.35 med pumpe 193g hvorav pumpe 103g

Max fyllmengde 300ml, det blir 0.74x0.3=222g powerfuel = 415g full

Omnilite=228g

Vekten på primusflaskene variere ut fra hvordan de er lakkert, de nyeste med pulverlakk er litt tyngre enn de litt eldre med glatt overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mann regner det om til kg pris så blir det

Gass: 60/450 * 1000 = 133,33

Bensin: 32/740 * 1000 = 43,24

(1 liter bensin veier 740 gram)

 

Men skal en regne skikkelig på det så bør en jo også ta med effektivitet. Bensin må forvarmes, så går jo litt tapt der, mens gass har man full effekt fra første sekund. Uansett er det ikke tvil om at bensinen kommer best ut kostnadsmessig.

 

Er du fornøyd med Biltema bensinen?

Interessant lesning her. Da blir det vel omtrent tre ganger så dyrt med gass enn bensin? Vært på tur nå denne uka og ville teste litt. Konklusjonen ble at gass brenner noe jevnere og renere, særlig på lav effekt, men likte allikevel brennlyden bedre på bensin. Litt mer lavfrekvent. Lyden av varme er ikke til å kimse av! I og med at brenneren også brenner med noe høyere effekt med bensin, i tillegg til at jeg brukte ca en halv liter over to dager med koking av mat til flere både frokost og middag og varmet opp og tørket teltmorgen og kveld , kan jeg ikke si noe på drivstoffgjerrigheten heller akkurat. Bensinen og gassen fra Biltema er forøvrig akkurat like god som bensin fra Statoil og gass fra Primus etter hva jeg har erfart. Største forskjellen blir vel at disse er halve prisen, sånn røft regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning her. Da blir det vel omtrent tre ganger så dyrt med gass enn bensin? Vært på tur nå denne uka og ville teste litt. Konklusjonen ble at gass brenner noe jevnere og renere, særlig på lav effekt, men likte allikevel brennlyden bedre på bensin. Litt mer lavfrekvent. Lyden av varme er ikke til å kimse av! I og med at brenneren også brenner med noe høyere effekt med bensin, i tillegg til at jeg brukte ca en halv liter over to dager med koking av mat til flere både frokost og middag og varmet opp og tørket teltmorgen og kveld , kan jeg ikke si noe på drivstoffgjerrigheten heller akkurat. Bensinen og gassen fra Biltema er forøvrig akkurat like god som bensin fra Statoil og gass fra Primus etter hva jeg har erfart. Største forskjellen blir vel at disse er halve prisen, sånn røft regnet.

Nå har ikke jeg testet bensinen fra Biltema (skal det så fort jeg får kjøpt) men jeg merker stor forskjell på bensin typer og har funnet ut at jeg liker best den fra Statoil 4 takt miljøbensin. den brenne renere og lukter mindre. på gass så lenge blandings forholdene er like merker man ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på brenneren. Noen har bensinrøret over dysa, and ved siden av. Tror ingen mener du skal ha den i lomma først så den er lunken.

På noen bruker du forvarmingspasta og på andre,  som Coleman, er det bare å åpne og slippe ut litt bensin, tenne på og den er varm ila få sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg la andre som er mer kjent med den typen brennere får kommentere.

Poenger at bensinen skal brenne i gassform og ikke i flytende når den kommer ut av dysa. For at det skal skje må man forvarme tilførselskanalen så bensinen går fra væske til gass form før den når dysa.

 

Tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min Omnifuel så slipper jeg ut litt bensin og lar det brenne opp, ca 20-30 sek og tenner den på nytt og da er den ferdig for varmet og brenner fint.
Når det kommer til eksplosjonsfare så er det ikke noe mindre farlig enn Parafin/ rødsprit eller gass. det er uansett noe man må passe på. og ikke bruke inne i tent uten og vare trygg på brenneren.

 

Jeg bruker KUN bensin på min Omnifuel pga hvis det skjer en lekkasje så fordamper det veldig fort, i motsetning til parafin som er mer som olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har aldri benyttet besin selv, men ser en del fordeler. Har mulitibrennere fra MSR med veke, og har benyttet parafin, faktisk lampeolje i årevis helt til jeg leste her på forumet at dette kunne gi tette dyser og dårligere effekt. Dette hadde jeg forsåvidt erfart, men fikset greit med å rense opp. Nå benytter jeg fritidsparafin, men problemet har vært at hvis flyet lander seint er det stort sett bensinstasjoner som er åpne, og ikke alle selger fritidsparafin. I tillegg har jeg alltid hunder, bur etc som gir masse styr og er lite keen på handletur. Men det er en stor ulempe å ha med ekstra væske til forvarming synes jeg, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg la andre som er mer kjent med den typen brennere får kommentere.

Poenger at bensinen skal brenne i gassform og ikke i flytende når den kommer ut av dysa. For at det skal skje må man forvarme tilførselskanalen så bensinen går fra væske til gass form før den når dysa.

 

Tror jeg :D

Det stemmer dette er også noe man må tenke på når man snur gassboksen for da vil flytende gass renne inn i slangen. Jeg har trangia sin multifuel til stormkjøkkenet der er det en pute i bunnen av brennkammeret som fuktes med litt bensin ved å skru opp tilførselen litt for så å lukke den igjen tenn på og la det brenne nesten ut skru opp flaska igjen og du har varme nok i brennkammeret til å fordampe bensinen (bruksanvisningen kan si noe annet men dette er den måten jeg bruker) hvis du skrur opp flaska før brenneren er varm nok vil du få en oppflamming så vær varsom når du åpner flaska andre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.