Gå til innhold
  • Bli medlem

Erik Sandsmark

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt på en idé. Hva med en nettside hvor folk kan leie sport- og friluftsutstyr til hverandre. Jeg har masse utstyr liggende i boden som i 98 % av tiden ikke er i bruk. Med en slik nettside kunne jeg tjent penger på å leie ut utstyret når jeg ikke bruker det selv. På den andre siden kan folk få leie utstyr som de ikke har i stedet for å kjøpe det. 

 

Scenario: Jeg og vennegjengen min har lyst til å dra på fjelltur i helgen, men mangler telt og primus. Vi ønsker ikke å kjøpe det bare for denne turen, men kunne godt tenke oss å leie det. Har dere noen tanker? Er dette en tjeneste dere ville benyttet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må i såfall være noe helt spesifikt, eller spesielt friluftslutstyr. Her i mitt distrikt kan man helt gratis, gjennom Friluftsrådet Vest, låne lavvoer, kanoer (på henger), bålpanner o.a. Bra kvalitet også.

 

 

 

PS! For å låne slikt utstyr i Haugesund kontakt Haraldsvang skole v/Per Andreas på tlf. 52865160 (så fikk jeg reklamert for det også) :)

 

PS2! Her er full oversikt over Friluftsrådet Vest sine baser for utlån av utstyr i min region (Sunnhordland og Nord-Rogaland) :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært opprettet en egen tråd, for utleie av utstyr landet rundt. 

 

Personlig ville jeg ikke benyttet denne tjenesten..

 

Jeg har to av alt, og en ekstra på hytta...

Leie godt brukt sovepose kanskje? 

 

Men altså, ideen er veldig god!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for å ha delvis "kuppet" tråden til lokalreklame for Friluftsrådet. Beklager det.

 

En packraft kunne jeg faktisk ha tenkt meg å prøve en gang. Hadde jeg kunnet leie det her i distriktet så hadde jeg kanskje gjort nettopp det. De koster jo noen kroner i innkjøp og kjekt kanskje å få prøve ut noen ganger før man spytter i en haug tusenlapper for en slik en.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for å ha delvis "kuppet" tråden til lokalreklame for Friluftsrådet. Beklager det.

 

En packraft kunne jeg faktisk ha tenkt meg å prøve en gang. Hadde jeg kunnet leie det her i distriktet så hadde jeg kanskje gjort nettopp det. De koster jo noen kroner i innkjøp og kjekt kanskje å få prøve ut noen ganger før man spytter i en haug tusenlapper for en slik en.

 

:)

ja der er jeg enig ,til dyre ting ville jeg brukt tjenesten, men hvor mye vil folk ha for at du får låne packraften sinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe en plass om at denne tjenesten finnes et sted i USA, foreløpig bare i to stater, men gründerne satser på at det skal ta helt av, og på sikt bli en verdensomspennende tjeneste. Husker dessverre ikke hvor jeg leste om dette. Men ideen er god! Kunne godt tenke meg å låne ting jeg ikke har selv, og låne bort ting når jeg ikke skal bruke dem. Måtte jo selvfølgelig hatt en form for sikkerhet, depositum eller noe, slik at man ikke plutselig står der uten utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ide :)  Men jeg tror nok at slike tilbud er mere utbredt enn hva man tror.  

 

Siden @Bjarne H.S. har reklamert litt, så smeller jeg til jeg også :whistle: 

I kommunen jeg vokste opp i, Meløy, har de noe de kaller Meløy Utstyrssentral

 

 

Sentralen er etablert i tilknytning til Meløy bibliotek, og er således tilgjengelig de fleste dagene i uken.

 

Meløy utstyrssentral er etablert for å lette tilgangen på idretts- og friluftsutstyr, og dermed få en mer aktiv befolkning.

 

 

Her kan man leie fjellpulk, kano, telt, etc etc og dekker i så måte det tilbudet TS omtaler. 

 

Dessverre tror jeg slike tilbud rundt om i landet blir lite reklamert for og derfor er ganske ukjent. Selv fikk jeg ikke greie på at det var ett slik tilbud før etter jeg hadde flyttet ut av kommunen.. Jeg var "hjemme" på besøk og skulle på fjelltur, ble litt flere personer enn hva vi hadde telt til, og da var det en fugl som kvittret om utstyrssentralen, og tjiitjing plutselig hadde vi billig husrom for alle som skulle være med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for å ha delvis "kuppet" tråden til lokalreklame for Friluftsrådet. Beklager det.

 

En packraft kunne jeg faktisk ha tenkt meg å prøve en gang. Hadde jeg kunnet leie det her i distriktet så hadde jeg kanskje gjort nettopp det. De koster jo noen kroner i innkjøp og kjekt kanskje å få prøve ut noen ganger før man spytter i en haug tusenlapper for en slik en.

 

:)

 Bjarne H.S, siden du er slik en grepa kar, kan du få låne mine to om du vil :-) Tipper jeg bor ca 10 minutter fra deg. Drar forøvrig til fjells imorgen og blir borte til søndag, men spørr etter det, og du skal få låne :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Bjarne H.S, siden du er slik en grepa kar, kan du få låne mine to om du vil :-) Tipper jeg bor ca 10 minutter fra deg. Drar forøvrig til fjells imorgen og blir borte til søndag, men spørr etter det, og du skal få låne :-)

 

Hehehe.... Glimrende! Det er notert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide med et lånesystem.

Som flere andre slenger jeg meg på at det allerede fins utlån flere steder. I noen kommuner låner bibliotekene(!) ut fiskestenger. Jeg er medlem av to jeger og fiskeforeninger, og begge disse låner ut kanoer, lavvoer ol. Sånt tror jeg fins mange steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnne jo være en mulighet det. Er alltid noe utstyr i kjellern som blir brukt lite.

Litt skeptisk til å slippe noen avgårde med ting til flere tusen når man sitter igjen med en leie på et par hunder. Kan fort bli et dårlig salg.

Spørsmål er hvordan det skal fungere i praksis. Henting, evt sending. Hva skjer ved skade, leiebeløp etc

 

Ved en skade så varierer det jo hva som er skadet og hvordan det skal erstattes. Vil tro at en lengre flenge i en Ally som lappes forringer bruktverdi av den mer enn hvis man må skifte ut et stangledd eller et par barduner på et telt.

Hva er folk villig til å betale for å leie noe? Ser vel ikke at utleier skal bli rik på dette men det må jo være litt for å dekke inn merslitasje.

 

Alternativ på større steder der det bor flere fra FF er å lage en utstyrspool. Da stiller e som er med i poolen med en oversikt over utstyr de låner/leier ut til de andre i poolen.

Skulle kunne gi et greit utvalg av telt, tarps, stekeheller, større kjeler og panner, kanskje noen flytende farkoster. Neppe noen som leier ut soveposene :)

Så får det bli opptil de å bestemme regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 26.8.2014, 14.42.27, Larsdx skrev:

Packrafts, kano og ekspedisjonstelt, type basecamp, kun jeg leid. Kanskje klatreutstyr, toppturutstyr, stegjern, randonnee, isøks. Sykkel. Ikke "vanlige friluftslivting"

Kanskje minus klatreutstyr? Det vil ein vel gjerne, i alle fall eg, ha pinlig nøyaktig oversikt over brukstimar og bruken av,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://friluftsutleie.no

Finnes visst allerede i Bergensområdet. 

På Mon Aug 25 2014 21:06:37 GMT+0200, Frilufta skrev:

Det burde vært opprettet en egen tråd, for utleie av utstyr landet rundt. 

 

Personlig ville jeg ikke benyttet denne tjenesten..

 

Jeg har to av alt, og en ekstra på hytta...

Leie godt brukt sovepose kanskje? 

 

Men altså, ideen er veldig god!!

Synes selvsagt at ideen er god!

Men jeg er nok i samme kategori som @Frilufta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

BSI-Friluft (Bergen Student Idrettslag, eller noe slikt) har et utstyrslager de leier ut fra på ukesbasis til en billig penge. Jeg regner med at det finnes noe tilsvarende på de andre universitetene, muligens også høyskoler. Kan være verdt å undersøke om man er i behov for noe. Og man må ikke være student :)

https://bsifriluft.no/equipment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.