Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeis - hvordan unngå smerter i nakken når du går tur?


Svein med Slegga

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan unngå å få vondt i nakken når jeg går tur med bæremeis?

 

 

Noen andre som har erfart det samme?

Er det normalt eller er det innstillinger jeg kan gjøre for å få en annen belastning.

 

Bæremeisen er fra Bergans, Kids Trekking.

Han som sitter oppi er ca 12 kilo

 

8831765381150_1088478_Blue-Grey_1_49059_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første spørsmålet er om du har samme problem når du bærer "vanlig" sekk? Dernest om du har tilpasset stropper o.l. deg selv. Oslo Sportslager og Gregory har begge gode videoer for hvordan du eventuelt tilpasser den. Det siste jeg kan si er at jeg selv ga opp å få den meisen til å fungere. Den passet ikke min rygg og den holdt ikke dattera godt nok sentrert så mye vekt kom på den ene siden. Vi fant en annen meis og da fungerte alt så meget bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du belastes feil når du bærer, ja. Kan det være at barnet kommer for langt ut fra kroppen din, slik at du blir gående litt fremoverbøyd og får belastningen for mye på skuldrene? 

Prøv å løsne på alle stropper, sett barnet i meisen, og start tilpasning på nytt. Start med å tilpasse slik at meisen sitter godt på hoftene, og så over skuldrene. Dersom dette ikke hjelper, kan det være at dette ikke er meisen for deg, akkurat som en sekk kan ha feil passform. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmålet er om du har samme problem når du bærer "vanlig" sekk? Dernest om du har tilpasset stropper o.l. deg selv. Oslo Sportslager og Gregory har begge gode videoer for hvordan du eventuelt tilpasser den. Det siste jeg kan si er at jeg selv ga opp å få den meisen til å fungere. Den passet ikke min rygg og den holdt ikke dattera godt nok sentrert så mye vekt kom på den ene siden. Vi fant en annen meis og da fungerte alt så meget bedre.

Har prøvd å stille den inn på mange måter, føler at det tar mindre på nakken nå enn tidligere. Til å begynne med hovnet fingrene opp av hele greia :)

Hvilken meis har du gått til innkjøp av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deuter kid comfort 3, men jeg er nokså sikker på at du kan få det en del bedre med den meisen du har med korrekt innstilling. Finn noe tungt å sette oppi og juster mens barnet sover og finjuster eventuelt med barnet oppi dagen etterpå. Se videoene jeg nevner først/samtidig. Jeg forsto mye bedre hvordan hoftebeltet skal sitte etter at jeg så gregory videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å supplere med et par gåstaver? Da er skuldrene i bevegelse og du får en litt annen kropsholdning når du går. Det kan muligens hjelpe.

 

Jeg har alltid en gåstav som du ser på bildet. To staver blir i travleste slaget synes jeg, og det minner for mye om en utflukt for geriatrisk avdeling :)  :)

Å slakke stroppene som jeg nevnte løser hele problemet. Men det tok desverre en stund før jeg fant det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båret to barn i bæremeis, men det er vel ca. 12 år siden den minste måtte begynne å gå selv. I denne perioden bar jeg ham en del sittende direkte på skuldrene mine og da fikk jeg smerter i nakken. Disse smertene kommer som regel av at du blir gående med hodet i en litt foroverbøyd stilling. Nakken er ganske rett men hodet bøyer litt fremover som om du presser haken inn mot halsen. 

Denne stillingen kan du også oppleve hvis du f.eks. legger en sovepose på toppen av ryggsekken slik at den kommer borti bakhodet når du går.

Dette gir en anspent og statisk stilling på nakkemusklene og da varer det ikke lenge før det begynner å verke. 

Dette kan også i verste fall generere en solid hodepine.

Prøv å justere bæremeisen litt bakover slik at du får mesteparten av vekta på hoftene, resten på skuldrene og slik at hode og nakke ikke påvirkes.

 

Hvis fingrene hovner opp så er det på grunn av at du ikke får transportert blodet tilbake til kroppen. noe hindrer tilbaketransporten.

Pulsårene som transporterer blod ut til armene, hendene og fingrene ligger lengst inne i muskelvevet mens venene som skal transportere blodet tilbake ligger lengst ute. Venene påvirkes derfor mest av f.eks. stramme bærereimer over skuldrene.

Tilbaketransporten av blod er avhengig av bevegelse i armer og hender. Hvis hendene blir hengende ned og med lite bevegelse så samles blodet lettere i hender og fingre. 

Har du en kombinasjon av lite bevegelse og stramme reimer på skuldrene så får du lett opphovnede fingre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den meisen der passet dårlig for min rygg, noe som førte til at jeg valgte den bort. I stedet gikk jeg for LittleLife Cross Country Child Carrier. Med den ble det mange, lange og gode turer på både liten og stor. Så det var absolutt verdt den ekstra investeringen.

 

Etter at jeg var ferdig med den solgte jeg den videre til noen venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.