Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo eller telt på vinterturer?


Sbente

Anbefalte innlegg

Vi er to venninner som har tenkt å utvide tursesongen til å gjelde vinter også. Som ekstra turfølge har vi med hunden min, en middels stor hund på 40 kg, som bærer kløv på 12 kg.  Hun vil gjerne ligge inne på natten, så det må være plass til henne i forteltet.

Ønsker derfor råd om bruk av lavvo kontra telt. Trenger ikke all verdens plass, men er bortskjemt med lavvo fram til nå.

Vekt spiller en rolle - har Frisport 2-4 ekstrem lavvo - som er grei på korte turer eller når vi har en base, men blir litt vel tung om man skal gå langt.  

Turene blir både i skogen og på fjellet. Til og begynne med blir det nok mest helgeturer, men trives vi med dette ser vi ikke bort i fra at det kan bli lengre turer etterhvert.  Begge er vant til å være på turer vår/sommer og høst.

Er jo selvsagt fint om prisen ikke er alt for avskrekkende.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ènstangslavvo, altså den "vanlige" typen lavvo som selges i dag, er ut fra min erfaring ikke egnet til vinterbruk.

 

Mest fordi de ikke tåler sterk vind like godt som et tunnel- eller kuppeltelt.

En solid lavvo som f.eks. Helsports Varanger eller Finnmark vil tåle opp til kuling hvis det er tungt bardunert og med nedtyngede stormmatter, men det er ikke spesielt avslappende eller betryggende å oppholde seg der da. En januarstorm vil fort kunne bli ubehagelig vs. en hendelse i i den varme årstiden.

 

Hva kulde angår, er jo også lavvoen mindre egnet pga. større takhøyde og varmetap.

Innertelt vil avhjelpe dette betraktelig, man varmer da greit opp en ganske stor lavvo med en skikkelig bensinbrenner - så lenge det ikke er for kaldt.

 

Ut fra dine premisser høres Svalbard 5 ut som et bra telt med nok plass til alle tre.

Hvis dere er vant til å bære lavvo, veier ikke Svalbard noe mer.

 

Har du sjekket crossover-teltet til Bergans? Mener det heter Wigloo. Har ikke fått sett noe nærmere på det, men konseptet kan kanskje være noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok turer både på fjellet og i skogen.

At lavvo er lite stabil i sterk vind fant vi ut i sommer.  Lavvostanga knakk etter noen dager, men med noe spjelking fikk vi da den opp igjen og hadde flere fine dager i marka  :hyper:

Bergans Wigglo er absolutt med i vurderingen, men synes den blir litt tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet 8-10 manns lavvo på Svalbard en gang for mange år siden, i en moderat vindperiode (på Kongsbreen) hvor vi lå "værfast" ett par dager så kom all den kondenserte dampen på innsiden av duken ned som snø. Et fjelltelt ved siden av føltes mye varmere og man merket nesten ikke vinden. Begge hadde fine levegger. Dersom du vurderer lavvo for fjellet vil jeg tro det er lurt å velge noe med så lite areal og volum som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvu er ok i marka. MIn fikk en god runde vind i fjellområder en gang men det var på sommern. Selv om det ikke blåste veldig mye og det ble ingen skader så jeg at telt er klart å foretrekke. Lavvu uten innertelt får og mye kondens og rim på duken. Har du en stor lavvu du kan fyre i så gir det en fordel der. Men fyrer du med primus så stikker varmen av i lavvuer siden de er høye. Bruker lavvu mest i marka om vintern.

Wiglo er nok ikke så dumt alternativ. Svalbard 5 er jo og romslig og tror nok det tåler litt mer vind enn Wigloo. Svalbard 5 veier vel og litt mindre. Var et Svalbard 6 til salgs her på forum for et par dager siden, det er jo enda litt større, høyere og har to innganger. Fra Helsport kan og et Svea 4 være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere bære teltet på turer om vinteren lønner det seg å velge et telt som ikke veier mer enn nødvendig, mye av det andre utstyre som også må være med, veier også mer enn sommerutstyr, så totalvekten kan bli litt i tyngste laget om teltet er for tungt.

 

Dere må også vurdere om dere skal flytte leir hver dag, eller ligge fast på ett sted, da er det noen vurderinger i forhold til type telt dere bør ta:

 

Et tunelltelt fungerer fint om vinteren, men kan lettere bli tynget ned av snø om dere er lenge borte fra teltet og det snør kraftig. Et tunelltelt er lett å sette opp, veier forholdsvis lite og gir god plassutnyttelse i forhold til vekten. Tunelltelt finnes med ett eller to fortelt, noen modeller har enten ekstra stort fortelt eller ett lite og ett stort. Med to fortelt har dere alltid en inngang i le, og det vil være tilnærmet lik takhøyde i hele lengden, dessuten er endeveggene rette slik at ikke soveposen kommer i kontakt med teltduken og blir våt.

 

Et kuppeltelt tåler bedre å stå i mot større snølast, kan være litt vanskeligere å sette opp enn et tunelltelt, veier som regel mer enn et tunelltelt med like stor innvendig plass, noe av den økte vekten kommer av antallet stenger. Et kuppeltelt vil være høyest på midten, men på grunn av skråvegger kan noe av den innvendige plassen bli "borte", kuppelteltene finnes med en eller to innganger.

 

Et annet moment i forhold til totalvekt på et telt om vinteren er hvor mange plugger teltet har, en snøplugg veier fra ca 60g (30cm) til 95g (50cm), da betyr det litt om teltet trenger 18 eller 25 plugger. Ski og staver kan selvsagt brukes, men skal teltet stå på samme sted i flere dager, så er det stor sannsynlighet for at der skal bruke skiene og stavene.

 

Det er veldig greit at takhøyden på et vintertelt er såpass god at det går å sitte oppreist i innerteltet, da fortrinnsvis oppå liggeunderlaget slik at det ikke blir kaldt å sitte, er dette 7-9cm høyt må dette tas i betraktning i forhold til takhøyden.

Dere trenger kanskje litt mer plass i teltet på vinteren enn på sommeren, det finnes 2 manns telt som sikkert er store nok, men 3 manns gir litt bedre plass og Comfort og burde være stort nok.

 

Ser det er noen som foreslår Wiglo, det er et flott telt, men er mye større enn strengt tatt nødvendig, 6kg er også litt mye å bære på, et Svalbard 5 veier over 5kg, det samme gjør Svea 4.

Svea 3 veier ca 4.5kg, men har i følge Helsport "mange plugger og bardunfester", noe som ikke bare er en fordel og gjør at totalvekten blir ganske høy på grunn av dette.

 

Et telt som Hilleberg Nammatj 2 veier 2.3Kg, Nammatj 3 veier 2.6Kg, med stort fortelt veier Nammatj 2GT 3kg, og Nammatj 3GT 3.3Kg (vekt uten plugger)

Dette er noe av de letteste og sterkeste tunellteltene som finnes som er egnet til vinterbruk.

Alternativer med 2 fortelt fra Hilleberg er Kaitum og Keron,

Alternativer for kuppeltelt er Jannu, Staika og Tarra som alle veier et stykke under 4kg.

Hilleberg teltene koster litt mer, men har høy kvalitet og styrke, fra tid til annen selges de med 15-20% rabatt om dere venter og ser litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at Wiglo hadde for høy vekt, men så testet jeg i helga og er helt frelst. 6 kg fordelt på to voksne er ikke krise for vintertur i mine øyne i hvert fall, men jeg har jo også med meg minst ett barn, og da er det bare utrolig deilig med all den plassen både inni teltet (eller hva det skal kalles) og i forteltene. Jeg er også imponert over hvor enkelt det var å få opp; vi var to voksne som aldri hadde gjort det før og som hadde glemt bruksanvisninga hjemme, og klarte det på 5-10 minutter. I nærmest stummende mørke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på om dere alltid bare er 2 pluss hunden, eller om dere av og til har med flere på tur. Første bud før man legger ut på tur er å sjekke værmeldingen. Noen ganger er det kanskje like greit å utsette turen litt pga været, og noen ganger så bare "må" man på tur uansett forhold. Det er sistnevnte som gjør at du da må ha det mest hardcore utstyret -> det som tåler alskens vær- og vindfenomener og som er et relativt trygt sted å oppholde seg. Har selv et Bibler Bombshelter (4 manns) som jeg er veldig godt fornøyd med. Har ikke prøvd det ut vinterstid ennå, men det kommer det kommer :) Kort fortalt er det en en-duks (ikke innertelt), vanntett, kuppeltelt (kan diskuteres, men jeg tenker da mest på måten stengene sette opp innvendig) som er laget spesielt for ekspedisjonsbruk (derav navnet Bombshelter). Det har inngang i begge ender, store dører med myggnetting, og veier 4,4kg. Fargen er gul på oppholdsrommet, og lysegrå på vestibylene. Prisen er deretter, tror jeg har sett det i Norge for rundt 10 høvdinger, men jeg kjøpte mitt på tilbud gjennom en nettbutikk over there, og fikk det levert på dør, fortollet osv for halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Bergans Fjellbu Dermizax 3-4?

Vi blir nok sjelden fler enn to voksne og en hund på tur.  Heller at det bare blir hunden og meg på enkelte turer, så vi behøver ikke alt for stor plass.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men aktuell allikevel.

Har lest en del i forumet angående lavvo og vinter. Det forundrer meg at nesten ingen anbefaler en lavvo på vinteren. Er det virkelig så dårlig ?. Har selv en helsport Varanger camp 8-10 med innertelt samt helsport lavvo ovn. Ikke testet på vinteren ennå, og vet ikke om jeg tør heller etter å ha lest igjennom svar på forskjellige linker her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i Speidern, så brukte vi lavvo av den gamle bommullstypen som virket ganske solide, men kan ikke huske å ha vært med på tur med dem i full storm akkurat. Likell så møter jeg stadig på samme typen lavvo oppe i Jotunheimen og andre plasser med hardt vær i ny og ne.

Det er jo også noen reingjetere som trasker rundt med lavvoer også, men kanskje ikke akkurat samme typen som Helsport sin. Om jeg ikke tar feil, så er mange av lavvoene som brukes oppe på Finnmarksvidda ol, forsterket med ekstra stenger oppunder duken også?

 

Var det ikke en episode i 71 grader nord hvor de skulle sette opp en Helsport lavvo på toppen av Gaustadtoppen, og det gikk rett i dass? Mulig deltagerne gikk inn for at lavvoen skulle raseres av vinden, så de likevell kunne sove inne på DNT-hytta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reingjeterne bygger vel gjerne tradisjonelle lavvoer med raier som er stablet mot hverandre før duken trekkes rundt. Vet ikke om de satser på noe lette greier som enstangslavvo akkurat. Er nok ikke noen av dem som trasker så mye rundt lenger heller... de suser nok rundt på snøscooterne sine eller atv sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Gammel tråd ,men skal man ha all round bolig er telt å anbefale. Viktige ting vinterstid er god duk, gode sømmer ,god ventilasjon og glidelåser som ikke hekter seg opp/blir utsatt for vann. I fjellet og vindutsatte flater er det gambling med liv og helse og bruke enstangslavvo. På den annen side har jeg en billig lavvo 4-6 som jeg bruker på mc treff og mc turer vinterstid, men da kun i skogen. Veksler mellom å bruke parafinovn fra Jula og Frisports "krylling" vedovn . Trivselfaktoren i varm lavvo er hakket høyere enn i telt med en bråkete omnifuel som fyres hver gang man skal ut av posen. Fyrer aldri når jeg sover,hverken med ved eler fritidsparafin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Gammel tråd, men vil gjerne skyte inn min erfaring.

Vi har brukt Varanger camp 8-10 hele året.

Å det går fint om man bruker huet.
Uansett hvor du er så skal du helst ha dekning ved teltet. Stein, trær, snø eller kombinert. Vi har vært i storm i lavvoen, å ja det ble utrivelig og mye støy av duk. 
Men den stod. Vil tro at bomullsduk bråker mindre.

På vintertid med snø, så graver vi oss ned til grunn. Fordi vi benytter lavvo ovn, må vi ha fast grunn pga fyring. Det som skjer da med oss, er at mye av lavvoen får beskyttelse fra vind fra snøen rundt. I tillegg til trær.

Men klart, et lavere telt er bedre skyttet mot vind enn en lavvo, det er ikke til å prøve å lyve om engang. 
Jeg går ikke i høyfjellet uten dekning med lavvoen, da tar telt over.

Så du får bedre komfort og kan fyre, men mer arbeid med oppsett, sikring og plassering vinterstid.

Er jeg i lavlandet under tregrensen, tar vi gjerne med lavvoen.

Her er et med trær som beskyttelse på bjorli.

Og en screenshot av lavvoen spadd ned til bakken.

EE36BA89-B171-4DED-A589-58029040D089.jpeg

70ADD680-882D-44A4-BC02-254815CC3E73.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.