Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sommer telt.


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Rune H. Å teste jevn vind fra ei vifte, som blåser luft med en fart på 27m/s, forteller lite om hvordan teltet står i kastevind! Vet du ikke det?

 

Det er kastevindene, som knekker teltstengene, ødelegger bardunfestene i teltet og setter store krav til innstrammningene på bardunsnoren og ikke minst festet i bakken! Blir festene i bakken også for få, setter det meget store krav til bakken.

Jeg er nok enig at en vindmaskin ikke gir noen absolutt fasit på hvordan teltet fungerer under virkelige forhold, men det gir en veldig god pekepinn. Jeg tror uansett at stormmatter på sommerfjellet ikke kommer til å bli aktuelt for min del. Har full respekt for at andre tar andre valg, men jeg tror jeg fortsetter med det som har fungert svært bra for min del :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, han drar erfaringskortet… Jeg har ligget i storm på fjellet med telt uten stormmatter. Både om sommeren og vinteren.

 

Et riktig oppsatt telt uten stormmatter klarer seg like bra som ett med. Bare tull at de revner. Det er en ganske særnorsk ting, dette med stormmatter. Hvis du tror at det blåser gjennom et kvalitetstelt fordi det ikke har stormmatter, så betyr det bare at du ikke har prøvd. Eller fordi du har satt opp teltet feil.. Man kan få det akkurat like trivelig i slike telt. 

 

Hilleberg for eksempel, lager ikke telt med stormmatter. Enda de lager ekspedisjonstelt med doble stangkanaler for at de skal tåle skikkelig uvær. Er det bare fordi de ikke har tenkt på det?

 

Sorry for at jeg bidro til å dra tråden ut av ledd...

Tviler på at du har vært i fjellet, i storm! Og i alle fall ikke uten stormmatter, på teltet ditt. Selv med strommatter, er det fare på ferde og med god plassering. Kanskje en grunn til, at gode ekstremtelt har stormmatter. :) Selvfølgelig så betyr plassering, avstand til bakken mye, men ikke alt. (Jeg vet at sug, er det som oftest tar eks. hustak og andre gjenstander, men...)Tror du får få deg noen hundere døgn til, i høyfjellet. Kan heller ikke se at Hilberg har ekstremtelt, selv om noen av dem ser brukbare ut. Da grunnet konstruksjon og antall bardunfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du har vært i fjellet, i storm! Og i alle fall ikke uten stormmatter, på teltet ditt. Selv med strommatter, er det fare på ferde og med god plassering. Kanskje en grunn til, at gode ekstremtelt har stormmatter. :) Selvfølgelig så betyr plassering, avstand til bakken mye, men ikke alt. (Jeg vet at sug, er det som oftest tar eks. hustak og andre gjenstander, men...)Tror du får få deg noen hundere døgn til, i høyfjellet. Kan heller ikke se at Hilberg har ekstremtelt, selv om noen av dem ser brukbare ut. Da grunnet konstruksjon og antall bardunfester.

Har med vindmåler målt 32 ms med retning skrått mot side på et Hilleberg Keron med doble stenger. Lå helt værfast i flere døgn. Gikk fint. Har forresten inntrykk av at dette teltet er førstevalget til de fleste ekspedisjoer med pulk i kalde strøk. Personlig er jeg ikke tilhenger av stormmatter, men ser at det kan være nyttig - særlig til å legge stein på når det er snøfritt og tele i bakken slik at plugger ikke fester godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du har vært i fjellet, i storm! Og i alle fall ikke uten stormmatter, på teltet ditt. Selv med strommatter, er det fare på ferde og med god plassering. Kanskje en grunn til, at gode ekstremtelt har stormmatter. :) Selvfølgelig så betyr plassering, avstand til bakken mye, men ikke alt. (Jeg vet at sug, er det som oftest tar eks. hustak og andre gjenstander, men...)Tror du får få deg noen hundere døgn til, i høyfjellet. Kan heller ikke se at Hilberg har ekstremtelt, selv om noen av dem ser brukbare ut. Da grunnet konstruksjon og antall bardunfester.

Du sier altså at du tror jeg juger. Det blir vanskelig å diskutere saklig med deg da.

Men før du bestemmer deg for hva som er "gode ekstremtelt", så kan du jo spørre deg hvorfor mange ekspedisjoner har valgt Hillebergteltene til både Nord- og Sydpolen? Det er også mye brukte telt på Svalbard. Har du hørt om en ringslutning? Et telt må ha stormmatter for å være et ekstremtelt. Dette har ikke stormmatter, altså er det ikke et ekstremtelt... I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som denne tråden endelig ser ut til å spore skikkelig av, begynner jeg å føle meg hjemme. Jeg drar derfor til med påstanden at forsøk på å anslå vindstyrke uten vindmåler er lite verd. Å sjekke yr før eller etter turen sier også lite om vinden akkurat ved teltet akkurat da. Det eneste som duger er en vindmåler ved teltet.

Jeg påstår ikke at noen i denne tråden tar feil eller lyver, men det er en ikke ubetydelig sannsynelighet for at skjønnsmessig anslag av vindstyrke blir feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før du bestemmer deg for hva som er "gode ekstremtelt", så kan du jo spørre deg hvorfor mange ekspedisjoner har valgt Hillebergteltene til både Nord- og Sydpolen?

Tråden gjelder sommertelt. Lite snø å grave opp, inntil teltet da. Heller ikke mulighet for å "grave teltet ned".  :) På vinteren egner sikkert Hillbergteltene seg bra i vinden. Men jeg ville ikke hatt dem i fjellet (sommerhalvåret), når det blåser opp. Men, hver sin smak. Min erfaring er at de fleste rømmer fjellet, når det er dårlig vær. Så da kan jo folk ha med seg hva som helst. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som denne tråden endelig ser ut til å spore skikkelig av, begynner jeg å føle meg hjemme. Jeg drar derfor til med påstanden at forsøk på å anslå vindstyrke uten vindmåler er lite verd. Å sjekke yr før eller etter turen sier også lite om vinden akkurat ved teltet akkurat da. Det eneste som duger er en vindmåler ved teltet.

Jeg påstår ikke at noen i denne tråden tar feil eller lyver, men det er en ikke ubetydelig sannsynelighet for at skjønnsmessig anslag av vindstyrke blir feil :-)

Om det var mulig å gi dobbelt- eller kvadruppel"likes", skulle du fått alt nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med vindmåler målt 32 ms med retning skrått mot side på et Hilleberg Keron med doble stenger. Lå helt værfast i flere døgn. Gikk fint. Har forresten inntrykk av at dette teltet er førstevalget til de fleste ekspedisjoer med pulk i kalde strøk. Personlig er jeg ikke tilhenger av stormmatter, men ser at det kan være nyttig - særlig til å legge stein på når det er snøfritt og tele i bakken slik at plugger ikke fester godt.

Det er vel sommertelt vi diskuterer og vind i fjellet. :) Så jeg undrer på om den vindmålingen din var målt i sommerhalvåret, eller på vinteren? Og der telet sto.

 

Ser du nevner dårlig pluggfeste. Ja det er også en del av greia, som jeg har nevnt før. Og en god grunn til, at stormmatter er nødvendig. Det kan være mange årsaker til at det er vanskelig å få godt feste i bakken for alle pluggene, enten det for hempene nederst på teltet, eller til bardunene. Og selv om en ser etter egnede steder hvor teltet kan få mye beskyttelse, samtidig egnet for pluggfester, så er det ikke bestandig mulig å finne det. Da må en ha et telt som står likevel.

 

Min påstand er at et telt med stormmatter og tilstrekkelig med både hemper og bardunfester er de beste sommerteltene. Noen av teltene jeg kritiserte i utganspunktet, hadde ikke stormmatter og etter min mening for få hemper og for få bardunfester. De egner seg dårlig i fjellet. Det var ikke de beste teltene til Hillberg. Men uten vinter og snø, ville jeg heller ikke brukt dem på sommer/høst i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som denne tråden endelig ser ut til å spore skikkelig av, begynner jeg å føle meg hjemme. Jeg drar derfor til med påstanden at forsøk på å anslå vindstyrke uten vindmåler er lite verd. Å sjekke yr før eller etter turen sier også lite om vinden akkurat ved teltet akkurat da. Det eneste som duger er en vindmåler ved teltet.

Jeg påstår ikke at noen i denne tråden tar feil eller lyver, men det er en ikke ubetydelig sannsynelighet for at skjønnsmessig anslag av vindstyrke blir feil :-)

Er delvis enig med deg. :) Har en ikke erfart kraftig vind (med sikker målig), er det vanskelig å vite hvor mye det blåser ved forskjellige vindstyrker. Men det er noen som har vært ute i hardere vær, enn det vi prater om her. Bl.a. undertegnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med deg. :) Har en ikke erfart kraftig vind (med sikker målig), er det vanskelig å vite hvor mye det blåser ved forskjellige vindstyrker. Men det er noen som har vært ute i hardere vær, enn det vi prater om her. Bl.a. undertegnede.

Jada, og du har til og med evne til å vite hva slags vær andre har vært ute i. Det er MYE mer imponerende enn å kunne anslå vindstyrke utfra YR..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sommertelt vi diskuterer og vind i fjellet. :) Så jeg undrer på om den vindmålingen din var målt i sommerhalvåret, eller på vinteren? Og der telet sto.

 

Ser du nevner dårlig pluggfeste. Ja det er også en del av greia, som jeg har nevnt før. Og en god grunn til, at stormmatter er nødvendig. Det kan være mange årsaker til at det er vanskelig å få godt feste i bakken for alle pluggene, enten det for hempene nederst på teltet, eller til bardunene. Og selv om en ser etter egnede steder hvor teltet kan få mye beskyttelse, samtidig egnet for pluggfester, så er det ikke bestandig mulig å finne det. Da må en ha et telt som står likevel.

 

Min påstand er at et telt med stormmatter og tilstrekkelig med både hemper og bardunfester er de beste sommerteltene. Noen av teltene jeg kritiserte i utganspunktet, hadde ikke stormmatter og etter min mening for få hemper og for få bardunfester. De egner seg dårlig i fjellet. Det var ikke de beste teltene til Hillberg. Men uten vinter og snø, ville jeg heller ikke brukt dem på sommer/høst i fjellet.

 

Målte vindstyrken ved teltet om vinteren (dvs. det var egentlig sommer men på innlandsisen på Grønland oppleves juni som vinter). Bakken var så hard at det ikke var mulig å måke snø rund teltet. Måtte i så fall ha saget ut store blokker, noe vi også gjorde men da noen timer senere. Små snøblokker ville ha blåst bort i en slik vindstyrke. Samme telt er forresten også mye brukt på Antarktis, og der er normalt snøen så hard at det ikke er mulig å grave snø rundt teltet. At man må ha stormmatter er jeg som nevnt ikke enig i, men ser at det kan være praktisk noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra TS alt har valgt sommertelt og kjøpt det, han har også kjøpt vintertelt, det er også mulig å bruke det om sommeren om det så skulle være:-)

Så da er det fritt frem for oss andre å spore av.

Stommatter er nok fint så lenge det man legger oppå blir liggende der, men det er ikke alle steder og forhold hvor man har noe å legge på de, da blir de fort flagrende elefantører.. Det er fullt mulig å legge det samme som man legger oppå stormmattene rundt og inntil duken på et telt der duken går helt ned og som ikke har stormmatter.

Er det for lite barduner på et telt er det fult mulig å sette på fler. Er det ikke feste i bakken for plugger inntil f.eks en stang, kan en liten bardunsnor festes i hempen og dras til det nærmeste stedet hvor det er feste, og f.eks en stein legges oppå snora.

Få bardunfester på Hilleberg blir nevnt, de fleste teltene deres har bardunfestene på et bånd som er festet i stangkanalen, på kuppelteltene kan denne snurres rundt stanga der stenger krysser hverandre. Uansett så vil bardunen holde fast selve konstruksjonen på teltet, og som nevnt kan man sette på en ekstra bardun og strekke den i en annen retning enn den opprinnelige. Veldig få av Hillebergteltene har bardunfester på selve duken, en del andre telt har bardunfester i duken, det er nødvendigvis ikke fordi teltet skal klare mer vind, men for å kompensere for at konstruksjonen ikke gir strekk nok i duken. Et bardunfeste som er festet i duken vil trolig gå i stykker før et som er festet i en stangkanal om det røyner på.

Et sommertelt ønsker man som regel er lettere enn et vintertelt, været er som regel bedre om sommeren de fleste steder, og teltet skal ha litt mer gjennomtrekk for at det skal være mulig å ligge lengre i teltet enn til sola står opp (eller den er oppe hele tiden). Skal man ta høyde for det aller verste været man kan tenke seg, må deler av bekledningen også ta høyde for dette. Altså bruke vinterutrustning, det er det ikke mange som ønsker å bruke om sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra TS alt har valgt sommertelt og kjøpt det, han har også kjøpt vintertelt, det er også mulig å bruke det om sommeren om det så skulle være:-)

Så da er det fritt frem for oss andre å spore av.

 

 

Endelig noen som sier det , hehe

kommer nok til og bruke Hilleberg staika selv på sommeren men på turer der det blir mye gåing tar jeg nok, anjan, valgte 3eren pga da er det også ok plass til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter eller ikke. Det er bare et spørsmål om hvor sterk vinden er, og hvor godt vinden får tak i teltet, før svaret på spørsmålet blir ja. Dersom vinden øker og øker og fortsetter å øke, vil man alltid komme til et punkt hvor man vil prise seg lykkelig for enhver ekstra forankring man kan få. Hvor dette punktet ligger avhenger av person og telt. Når det gjelder telt, vil ønsket om stormmatter gjerne komme tidligere på et telt som er 120cm høyt, enn et som er 90 cm høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og du har til og med evne til å vite hva slags vær andre har vært ute i. Det er MYE mer imponerende enn å kunne anslå vindstyrke utfra YR..

Nei, jeg vet ikke hvilke vindstyrker teltet ditt har vært utsatt for! Men slik du skriver, tviler jeg på dine antatte vindstyrker. Og du pressiserer ikke, at du har målt vindstyrken! Få folk har begrep om vindstyrker, uten vindmåler.

 

Er ingen ekspert på vindstyrker, har heller ikke med meg vindmåler i fjellet. Men med bl.a. annet bakgrunn fra 5 år i utenriksfart, som sjømann (dekk), har jeg opplevd en del værre vindstyrker vi snakker om her. Da jeg seilte på 60 og 70 tallet, var hele den norske handelsflåten rapportører til "Metrologisk Institutt", som dannet grunnlag for værvarsel her hjemme og for oss sjøfolk. Vi hadde vindmålere! Det var regelmessig registrering av temp og endringer i vindstyrke og nedbør. Dette ble oversendt via kortbølgeradio. Og vi mottok resultater tilbake. Noe som gjorde, at vi kunne unngå de fleste "ille" uvær. Men likevel var det ikke til å unngå, at jeg/vi opplevde div. div vær/vindstyrker, også div. orkaner og tyfoner. Vi måtte fremdeles være på dekk, eller gå over dekk.

 

Denne erfaring, samt en del ti-talls overnattinger (spessielt i høstfjellet), hvert år de seneste 35 - 40 år, har gitt meg en del erfaring med vind og telt. Og rapporter fra venner og bekjente. Samt noen 2. og 3. håndsinformasjon om uheldige episoder, har gjort meg skeptisk til div. telt og deres utforming. Greit at det kanskje er sjelden, en har bruk for ekstra hemper nederst på teltet, ekstra bardunfester og stormmatter. Men så kjedelig de gangene (kanskje de årene), en har behov for den ekstra sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Moment har separat innertelt (stoff eller netting) mens Double Rainbow er kun enduks. 

 

Vil ikke dette til en viss grad bøte på det? http://www.tarptent.com/doublerainbowliner.html

 

Bildene er ikke så gode, men det synes som om denne innerduken går på langs av teltet slik at det kun er sideveggene som er enduks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke dette til en viss grad bøte på det? http://www.tarptent.com/doublerainbowliner.html

 

Bildene er ikke så gode, men det synes som om denne innerduken går på langs av teltet slik at det kun er sideveggene som er enduks. 

 

Jeg har et Double Rainbow med den linern. Den gjør jobben med å samle opp eventuell kondens, holder litt på varmen/holder sola ute.

Det er fremdeles netting fra gulv til tak på sideveggene. Man kan få ytterteltet ganske nærme bakken hvis man ønsker, men jeg har ikke planer om å bruke dette teltet på høyfjellet vinterstid. Til alt annet er det helt supert.

post-12803-0-96661700-1414399185_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er mitt strøkne Double Rainbow til salgs, siden jeg har kjøpt noe altfor dyrt i cuben fiber for å erstatte det :pirate:

 

Jeg er interesseret i at købe dit Rainbow - hvor gammelt er det, og hvor mange overnatninger har du brugt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.