Gå til innhold
  • Bli medlem

Gopro på fjellet?


friluftsemma

Anbefalte innlegg

Jag funderar på att köpa en gopro hero 3+ black för att ta foton i fjället. Den är vattentålig och liten och smidig vilket har fått upp mina ögon.

Däremot är jag lite orolig över batteritiden... Hur länge räcker det om man bara tar foton med den?

Är det svårt att få bra bilder utan både lcd eller viewfinder?

Jag har fått uppfattningen att det blir häftiga fjällbilder med den stora vidvinkeln på objektivet, vad tycker ni?

Annars vad rekommenderar ni för alternativ?

Kan tillägga att jag äger en Canon 550D men jag tycker att den är klumpig på fjället, speciellt när man bara vill kunna ta upp den, ta en bild och sen lägga ner den igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gopro hero 2 og det att det ikke har viewfinder er det store minuset for meg, men jeg liker og har ett kamera jeg ikke behøver være forsiktig med og derfor kjøpte jeg Panasonic Lumix FT5, det tar mye bedre bilder filming er bra men ikke like mye vid vinkel som gopro. jeg ville ikke valgt gopro, og helle brukt pengene på ett kompakt kamera, kan du klare deg uten vanntett er det mye og velge i. jeg virdeter og kjøpe dette: http://www.japanphoto.no/sony-cyber-shot-dsc-rx100-iii#.U_hi7PnV-IU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoPro er hovedsakelig et kamera for å ta opp film, det er dårlig egnet til stillbilder. Bildekvaliteten er temmelig dårlig, og den store vidvinkelen gir et forvrengt perspektiv som sjelden passer til "vanlige" fjellbilder og landskap. Å fotografere uten LCD eller søker (viewfinder) blir litt "hit and miss".

GoPro er laget for å filme action-aktiviteter, gjerne med kameraet festet på hodet. Jeg har sett dramatiske filmer av for eksempel fjellklatring og hanggliding tatt med GoPro. Til slikt bruk er det ypperlig

 

Hvis du vil ha et robust og helt vanntett kamera til fjell- og turbruk, og hovedsakelig til stillbilder, er Nikon AW1 et godt alternativ. Ingen andre vanntette kameraer gir så god bildekvalitet, og det kan også ta opp film i god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren! Hur bra är batteritiden på Nikon AW1? Och den saknar väl bildstabilisering, så blir det inte svårt att få skarpa bilder med den?

Hur lång räcker batteriet på en gopro utan batteripack om man bara tar stillbilder?

Och som vi alla vet är det ofta dåligt väder i fjällen och som jag fattat det blir det inga bra bilder med gopro då. Hur är panasonic lumix ft5 när det gäller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoPro er hovedsakelig et kamera for å ta opp film, det er dårlig egnet til stillbilder. Bildekvaliteten er temmelig dårlig,

Jag är helt oenig i detta. GoPro 3an sopar banan med allt annat jag har sett (i samma storlek), speciellt i dåliga ljusförhållanden.

Möjligen kan någon av nikons kameror med utbytara objektiv och ett lämpligt vidvinkel vara på samma nivå, men då är priset, storleken och vikten ca 3-4 gånger större.

En systemkamera som inte har HDR har inte en chans mot en GoPro 3a i svåra ljusförhållanden med midre än att man har med stativ och tar flera exponeringar och lägger en massa tid på postprocessning.

 

Men, GoPro 3 har alltså vidvinkel, och det rejält. Bra ibland, men ofta är vindvinkeln i mesta laget. Dessutom är mjukvaran i kameran extremt instabil och kameran låser sig ofta, stänger av sig när man minst anar det, hittar inte SD-kortet etc.

 

Som kamera på fjället skulle jag rekomendera Sony RX-100. Den tar bra bilder, även i usla ljusförhållanden, är enkel att använda och har zoom med skapligt bra vidvinkel.

 

Det finns förståss en massa andra som är bra, men Sonyn har jag själv och vet från egen erfarenhet att den är bra.

Själv har jag tröttnat på att baxa omkring systemkamera på fjället, tar bara med Sonyn nu om det är inte är rena special-fall när jag är ute just för att fotografera (och alltså inte är på "tur").

 

Nikon har annars en serie med relativt små kameror med utbytbar optik. Dessa verkar intressanta, men prislappen blir ju en helt annan än Sonyn (jag ga 3500 för min Sony RX100). Jag har inte testat Nikon-kamerorna själv, bara läst recensioner och läst Nikons reklam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

GoPro Hero 3+ har jeg ikke hatt problemer med i det hele tatt. Men jeg har ikke lenger tall på hvor mange Hero3 jeg har levert tilbake pga. feil som du nevner Johan2000.

- Det jeg synes er verre med 3+ er at de har flyttet fokus punktet. Det er nå så nært, at naturen ikke blir særlig bra. En positiv ting for de som tar closeup actionbilder - men for meg som har kamera festet på kajakken er det kjipt at kajakkdetaljer helt nært ser bra ut, mens jeg og omgivelsene blir dårlig.

 

Synes heller ikke den er like god i dårlige lysforhold som Hero3 var. Uten at jeg har testet det mye, har jo ikke hatt dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren! Hur bra är batteritiden på Nikon AW1? Och den saknar väl bildstabilisering, så blir det inte svårt att få skarpa bilder med den?

Hur lång räcker batteriet på en gopro utan batteripack om man bara tar stillbilder?

Och som vi alla vet är det ofta dåligt väder i fjällen och som jag fattat det blir det inga bra bilder med gopro då. Hur är panasonic lumix ft5 när det gäller det?

 

Jeg byttet nettopp ut mitt Panasonic Lumix FT5 inn for Nikon 1 AW1.

Grunnen var at FT5 ikke tok gode nok bilder. Bildene så veldig bra ut på kameraskjermen, men ble lettere deprimert når jeg så bildene på PC-Skjerm i stor størrelse.

 

Dessverre så er batteritiden til AW1 nokså elendig, med ca. 200 bilder. Jeg kjøpte derfor to ekstra batterier til lengre fjellturer.

 

Dette kameraet er perfekt for meg, utenom batteritiden. Det vil bli brukt til både kajakkpadling, snorkling/fridykking, dykking og fjellturer med og uten Packraft.

Liker også veldig godt at den har utskiftbar optikk. Problemet nå er at kameraet er såpass nytt, så det finnes ikke mer enn to vanntette linser tilgjengelig. (Kan bruke alle Nikon 1-objektiver, men er ikke lengre vanntett.)

Kan forøvrig også kjøpe adapter for å kunne bruke kamerahuset sammen med brorparten av Nikons vanlige optikk også. (Om dette skulle være ønskelig)

 

Var ute en liten padletur i dag, fikk nokså pågående besøk av to sel. Men glemte selvsagt kameraet hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp ut mitt Panasonic Lumix FT5 inn for Nikon 1 AW1.

Grunnen var at FT5 ikke tok gode nok bilder. Bildene så veldig bra ut på kameraskjermen, men ble lettere deprimert når jeg så bildene på PC-Skjerm i stor størrelse.

 

Dessverre så er batteritiden til AW1 nokså elendig, med ca. 200 bilder. Jeg kjøpte derfor to ekstra batterier til lengre fjellturer.

 

Dette kameraet er perfekt for meg, utenom batteritiden. Det vil bli brukt til både kajakkpadling, snorkling/fridykking, dykking og fjellturer med og uten Packraft.

Liker også veldig godt at den har utskiftbar optikk. Problemet nå er at kameraet er såpass nytt, så det finnes ikke mer enn to vanntette linser tilgjengelig. (Kan bruke alle Nikon 1-objektiver, men er ikke lengre vanntett.)

Kan forøvrig også kjøpe adapter for å kunne bruke kamerahuset sammen med brorparten av Nikons vanlige optikk også. (Om dette skulle være ønskelig)

 

Var ute en liten padletur i dag, fikk nokså pågående besøk av to sel. Men glemte selvsagt kameraet hjemme :P

Samme grunn til at jeg også vil ha nytt, Har du noen bilder som er tatt med Nikon 1 AW1 som du kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är helt oenig i detta. GoPro 3an sopar banan med allt annat jag har sett (i samma storlek), speciellt i dåliga ljusförhållanden.

Möjligen kan någon av nikons kameror med utbytara objektiv och ett lämpligt vidvinkel vara på samma nivå, men då är priset, storleken och vikten ca 3-4 gånger större.

En systemkamera som inte har HDR har inte en chans mot en GoPro 3a i svåra ljusförhållanden med midre än att man har med stativ och tar flera exponeringar och lägger en massa tid på postprocessning.

Men, GoPro 3 har alltså vidvinkel, och det rejält. Bra ibland, men ofta är vindvinkeln i mesta laget. Dessutom är mjukvaran i kameran extremt instabil och kameran låser sig ofta, stänger av sig när man minst anar det, hittar inte SD-kortet etc.

Som kamera på fjället skulle jag rekomendera Sony RX-100. Den tar bra bilder, även i usla ljusförhållanden, är enkel att använda och har zoom med skapligt bra vidvinkel.

Det finns förståss en massa andra som är bra, men Sonyn har jag själv och vet från egen erfarenhet att den är bra.

Själv har jag tröttnat på att baxa omkring systemkamera på fjället, tar bara med Sonyn nu om det är inte är rena special-fall när jag är ute just för att fotografera (och alltså inte är på "tur").

Nikon har annars en serie med relativt små kameror med utbytbar optik. Dessa verkar intressanta, men prislappen blir ju en helt annan än Sonyn (jag ga 3500 för min Sony RX100). Jag har inte testat Nikon-kamerorna själv, bara läst recensioner och läst Nikons reklam.

Tål Sonyn regn? Jag ogillar om jag måste fiffla med påsar och sånt bara för att jag vill ta en bild när det regnar. Annars blev jag lite sugen nu om det blir bra bilder med den och om den har relativt bra vidvinkel.

Hur bra är batteritiden?

Jag har sett riktigt fina fjällbilder som är tagna med gopro hero 3 men jag har ingen uppfattning om hur länge batteriet skulle räcka på en fjälltur. Visst får man räkna med att köpa extra batterier men ändå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tål Sonyn regn? Jag ogillar om jag måste fiffla med påsar och sånt bara för att jag vill ta en bild när det regnar. Annars blev jag lite sugen nu om det blir bra bilder med den och om den har relativt bra vidvinkel.

Hur bra är batteritiden?

 

 

Sony RX100 er ikke laget for å tåle regn eller høy fuktighet over tid. Man må beskytte det under slike forhold. Men bortsett fra det er det et supert kamera, med svært god bildekvalitet. Den nyeste utgaven, RX100 mkIII, har vidvinkel som tilsvarer 24mm på såkalt fullformat bildebrikke, eller som på vanlig film (24x36mm). De to foregående modellene har vidvinkel tilsvarende 28mm. Jeg har den første utgaven, og som sagt er bildekvaliteten fenomenal, men vær forsiktig med det i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Olympus.  Hadde først Olympus mju 500 "allværskamera", og har nå Olympus TG 830.  Det kan også brukes til undervannsbilder.  Tar både stillbilder og video med lyd.  Har med tre ekstra batterier.

post-6671-0-74703500-1408811455.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en del bilder med gopro3 på tur i sommer. Hadde med et kompaktkamera men det streiket.

synes ikke gopro tar så gode bilder generelt. Kan ta noe bra i rette settinger men er veldig var for hvor lys kommer fra. Med sol delvis i mot synes jeg ikke det tar bedre bilder enn mobilen. Kompaktkamera som er 5 år gammelt fungerer mye bedre.

skal du primært ta bilder så kjøp et kamera beregnet for det. Gopro er fint til sitt bruk siden det er vanntett og lite men da stort sett film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tål Sonyn regn? Jag ogillar om jag måste fiffla med påsar och sånt bara för att jag vill ta en bild när det regnar. Annars blev jag lite sugen nu om det blir bra bilder med den och om den har relativt bra vidvinkel.

Hur bra är batteritiden?

Jag har sett riktigt fina fjällbilder som är tagna med gopro hero 3 men jag har ingen uppfattning om hur länge batteriet skulle räcka på en fjälltur. Visst får man räkna med att köpa extra batterier men ändå.

 

Sony RX100 tål regn ungefär lika bra som alla andra normala kompaktkamror. Dvs snabbt upp, ta bilden, snabbt ned - går oftast OK. Men tillverkaren lovar inget. Inte jag heller.

Batteriteden är mycket bra, tycker jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet inte med Olympusen... den har fått rätt dåliga recensioner från både vänner och internet.

Jag har en Nikon Coolpix (betäckning är jag osäker på) som är 12mp också och den planerar jag att med mig.

Det verkar vara delade meningar om Gopron, vissa säger att det blir bra bilder och andra inte...

Att det ska vara så svårt att bestämma sig haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bildekvalitet til go pro er heilt brukbar. Du kan jo sjekke ut nokon bilder her: https://www.flickr.com/search/?q=go%20pro

For meg er det største problemet med Gopro at det alltid er ekstrem vidvinkel.

Aa det var fina bilder! Det duger gott till mig på fjället :)

Fish eye effekten kan nog bli irriterande ja, men jag är rätt duktig på lightroom och photoshop så det känns som att jag kan korrigera det i efterhand. Tänkte kanske låna en och testa lite.

Jag klättrar ju också så jag har tänkt att skaffa en gopro för att filma det i framtiden men på fjället vill jag mest ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det største problemet med Gopro at det alltid er ekstrem vidvinkel.

Jeg synes oifte vidvinkel gir en fin effekt. Blir litt mer liv i bildene. Kommer veldig an på motivet.

 

Jeg har bare så vidt forøkt å ta stillbilder med mitt GoPro2, men ved filming iallefall kan man velge mellom 3 vidvinkler hvorav den smaleste er bare så vidt mer vidvinkel enn det man ser med det blotte øye. Den videste er ganske vid. Det er helt håpløst på actionvideoer av typen jeg har brukt mitt til - motorsykler. Selv  om man ligger 2 meter fra hverandre ser det ut som 20 meter på filmen. Action man opplever live blir borte på filmen.

 

Desverre har mitt kamera tatt kvelden. Vet ikke om det er batteriet eller kameraet og GOPro support klarer ikke å gi meg et skikkelig svar. Selv om de prøvde og var veldig hjelpsomme. Kameraet er 2 år gammelt og omtrent ubrukt....har bare brukt det 3-4 ganger.

 

Istedtefor å kjøpe et nytt actionkamera som GoPro eller Contour har jeg tenkt på Nikon AW120 til ca 2500,-

 

809336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 bilder for aw120 er nok nesten det jeg også opplever. Kjøp flere ,så har du strøm, samtidig som et batteri lever sitt eget liv og dør helt uten grund.

Har GoPro hero3 og den tror jeg jobber veldig, når den er avslått. Må ta av/ut batteriene om det er en stund til neste gangs bruk.

Er fornøyd med begge to. Greie for mitt enkle bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 bilder for aw120 er nok nesten det jeg også opplever. Kjøp flere ,så har du strøm, samtidig som et batteri lever sitt eget liv og dør helt uten grund.

Har GoPro hero3 og den tror jeg jobber veldig, når den er avslått. Må ta av/ut batteriene om det er en stund til neste gangs bruk.

Er fornøyd med begge to. Greie for mitt enkle bruk.

 

Jag gick faktiskt och köpte mig en Gopro idag och än så länge är jag nöjd. Det kommer nog ta ett tag innan man är duktig på vinklar och sånt men träning ger ju färdighet. På nästa fjälltur så hänger också min Nikon Coolpix P5100 med som jag hittade i byrålådan. Jag kommer ihåg att den tog riktigt bra bilder förr så jag hoppas att den gör det fortfarande haha. Jag återkommer med en rapport efter fjällturen nästa vecka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Olympus.  Hadde først Olympus mju 500 "allværskamera", og har nå Olympus TG 830.  Det kan også brukes til undervannsbilder.  Tar både stillbilder og video med lyd.  Har med tre ekstra batterier.

Jeg har selv en olympus TG2, og synes så langt at det gir gode nok bilder. Og kameraet er med, noe som er avgjørende for i det hele tatt å få bilder.

Og uansett kamera, så er det personen bak som tar gode eller dårlige bilder...

(Og jeg har gjennom årene brukt MYE penger på analogt Leica utstyr, uten å få "gode" bilder.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.