Gå til innhold
  • Bli medlem

Der havnet jeg i en squeez


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Nærmeste bonden er også en god venn. Har hatt endel rovdyrdiskusjoner med han som er sauebonde og jeg som er for rovdyr.

Men nå som stuten hans av skotsk høylandsfe er sendt til nødslakt etter gaupeangrep så er det ikke så lett å forfekte totalfredning av rovdyr.

Høylandsfeet går på beite mellom husene så en skulle tro de gikk trygt på beite. Svære dyr som en skulle tro gaupa ikke prøvde seg på.

Så nå er jeg i liten squeeze, ja.

 

PYzIRD.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant en voksen rein (simle) som var tatt av rovdyr i Femundsmarka for noen år siden. Snakket med fjellopsynet og ga de koordinatene og de kunne senere bekrefte at det var gaupe.

De fortalte om en gaupe som på en og samme natt hadde tatt fem rein.

Har fått mer respekt og er imponert over den katta etter det.

Han som gikk løs på oksen må ha hatte høy grad av selvtillit og liten selvinnsikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at det høres rart ut at ei gaupe skal prøve noe slikt. Gaupa dreper med strupebitt der det kveler dyret. Men noe stort er det jo som har angrepet og skamfert denne oksen. Sier ekspertisen gaupe, så kanskje?? Men hva med jerv? Eller bjørn? Høres mer sannsynlig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett lignende skader på rein etter angrep av gaupe,så den kan gjøre stor skade når den prøver å henge seg på.   Den gaupa som hadde selvtillit til å prøve seg på denne oksen måtte jaggu ha spist noe arti sopp i forkant  :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: Ja, til rovdyr i utmark. Nei, til rovdyr på innmark. Rovdyr som tar husdyr på innmark bør jaktes/skytes (på innmark, ikke 2 uker senere langt til fjells). Da opprettholder man redselen disse dyrene skal ha for oss mennesker og våre boplasser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må anta at gaupeangrepet er bekreftet i dette tilfellet, men jeg har en stygg misstanke om at løshunder ofte er årsaken til skader som de ville rovdyra får skylda for.

Nå bor jeg i et typisk saueområde, men heldig vis er det ikke så mye rovdyr. Det er nok noen tap på grunn av kongeørn som både tar sau og lam, og så er det i perioder en del rev. Gaupe har vi også, men den beiter for det meste på småvilt og rådyr. Reven er vel ikke den verste i saueflokken, men løse hunder treffer jeg stadig på, både i populære turområder i landbruksområdene og i fjellet. 

Hvis sau blir revet eller skremt i døden av hund, f.eks. i fjellet, så tviler jeg på at hunden får skylda. Når sauen blir funnet så blir den nok registrert som tatt av rovdyr og så er saken grei.

Jeg har sett både bilder og film av ørn som angriper reinsdyr, men da de første menneskene vandret inn på det nordamerikanske kontinentet så møtte de fugler av et helt annet kaliber. Vi regner med at disse fuglene var det første dyret på jorden som ble utryddet av mennesket.

Tenk deg en liten flokk / familie av mennesker som vandrer gjennom Nordamerikas grønne daler og sletter og så plutselig spretter det frem fra buskene,en over tre meter høy strutselignende fugl og snapper med seg et av barna i flokken.

Selvfølgelig kunne ikke disse menneskene akseptere dette, men å sloss mot en tre meter høy drapsmaskin er ikke så lett. Fuglens egg derimot er både god mat og lette å finne og i dag så eksisterer disse fuglene bare Hollywood.

post-4220-0-59118200-1408778569_thumb.jp

post-4220-0-38051600-1408778578.jpg

post-4220-0-62024600-1408780340_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi må anta at gaupeangrepet er bekreftet i dette tilfellet, men jeg har en stygg misstanke om at løshunder ofte er årsaken til skader som de ville rovdyra får skylda for.

Nå bor jeg i et typisk saueområde, men heldig vis er det ikke så mye rovdyr. Det er nok noen tap på grunn av kongeørn som både tar sau og lam, og så er det i perioder en del rev. Gaupe har vi også, men den beiter for det meste på småvilt og rådyr. Reven er vel ikke den verste i saueflokken, men løse hunder treffer jeg stadig på, både i populære turområder i landbruksområdene og i fjellet. 

Hvis sau blir revet eller skremt i døden av hund, f.eks. i fjellet, så tviler jeg på at hunden får skylda. Når sauen blir funnet så blir den nok registrert som tatt av rovdyr og så er saken grei.

 

Skal eit sauekadaver bli registrert som rovdyrtatt, skal det bekreftast at det er tatt av rovdyr og kva slags rovdyr. Når sau vert tatt av hund er det ikkje noko problem å bekrefte at det er hund, og då vert det ikkje registrert som tatt av rovdyr.

Laushundar, eller rettare hundeeigarar som ikkje tar ansvaret det er å ha hund, er eit stort problem, både for saueeigarar og for mykje vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avisartikkelen over står det at det dreier seg om en "ungstut".

Bildet gir ikke inntrykk av den faktiske størrelsen, men en ungstut kan hende ikke er så veldig stor. Nå er vel høylandsfe også litt mindre enn de svarte og hvite kyrne vi ser overalt ellers. Rein er heller ikke så veldig store, så jeg har ikke noe problem med å tro at ei svære gaupe prøver seg på noen av disse, men avisartikkelen sier videre "etter det som sannsynlegvis er gaupeåtak" - så helt sikkert er det vel ikke at det var ei gaupe alikevel. Kanskje det var en snøleopard fra Russland - det kommer jo mye annet rart over grensa vår østfra (villsvin, mårhund, hjortelusflue etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.