Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggeunderlag


Fiskern

Anbefalte innlegg

Lurer på å investere i slikt oppblåsbart liggeunderlag. Har hørt både positive og negative rapporter på slike.

Er det noen her på forumet som har erfaringer med slike underlag - styrker, svakheter, hva som kan anbefales og til hvilket bruk? Det er snakk om å bruke underlaget gjennom hele året, både i telt og under åpen himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et Termarest engang, men jeg ble lei av aa blaase det opp og/eller lappe det hele tiden. Saa naa bruker jeg bare et helt vanlig liggeunderlag (Ridgerest). Det duger, og jeg har brukt det paa en 4 maaneder lang sykkeltur i Asia og endog paa det nesten 7000m hoye Ama Dablam i Himalaya. Komfortabelt og til aa stole paa. Trenger ikke aa frykte punkteringer lenger, som med Termarest.....

Aldri mer oppblaasbart liggeunderlag !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppblåsbare liggeunderlag er fine på sommeren, da de er behagelige å ligge på.

Når det gjelder bruk på vinterstid har oppblåsbare underlag en evne til å skape kondens mellom teltbunnen og underlaget. Dette gjelder når når teltet står på snø. Mulig det er luften i underlaget som skaper en kondenseringseffekt.

Noen typer oppblåsbare underlag trekker også til seg vann.

Til campingturer er oppblåstbart helt ok.... Men på fjellet en kald vinternatt funker de fleste dårlig.

Jeg anbefaler vanlig liggeunderlag, gjerne av den tykkeste typen hvis man skal på mye vinterovernattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at dere deler erfarigner med meg. Argumentene er de samme som jeg har hørt før, og som har vært årsaken til at jeg ikke har kjøpt oppblåsbart. Tror jeg holder meg til det gamle Bamse-underlaget fra Ajungilak. Det har tross alt tålt all verdens juling og vært komfortabelt nok.

Hvis det ikke skulle være noen særlige argumenter for å kjøpe oppblåsbart da? Forutsetningen er at jeg høster fordeler ved å bytte (skal brukes året rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg leser med litt forundring om alle negative erfaringer med (selv)oppblåsbre liggeundrelag.

Jeg har brukt det samme Thermarest light liggeunderlag i over 10 år, mange hundre overnattinger og er svært fornøyd med det. Punktert en gang - på dagtid- og det var meget enkelt å reparere det midlertidig med tape.

De forskjellige erfaringene kan komme av forskjellige bruksområder. Det passer fint til liggeunderlag i ordets rette forstand. Dvs det egner seg lite til pauseunderlag, til bålkos etc.

(Selv)oppblåsende har noen fordeler:

- Blir svært kompakt sammenrullet, lett å ha oppi sekken, ikke noe vindfang på sekken, ikke i veien for ski, stegjern, isøkser som taes av og på sekken.

- Har meget god liggekomfort, reguleres med luftmengde. En tynn light utgave gir selvfølgelig ikke samme komfort som et tykkere, men bedre enn de fleste andre.

- Jeg har brukt light utgaven i noen hundre vinternetter i arktiske strøk og høyt i Andesfjellene. Light utgaven er valgt pga vekt og volum. Isolasjonen er på grensen. Men ved å legge et lite sitteunderlag/ulltrøye/etc under hoften og eventuelt skulder så har det holdt bra også ned under 30 kuldegrader ute mens jeg har lagt i telt. Soveposen jeg har brukt på de kaldeste nettene er en gammel (26 år) Tyin Elite. Men jeg har brukt en Ajungelak Kompakt (standard) ned til rundt 20minus. Med økende alder/økonomi har jeg anskaffet et tykt Thermarest. Det er som en drøm å ligge på iallefall ned til 30 minus. Kjøpte det til en Grønnlandstur der vi og bagasjen ble fløyet inn på innlandsisen i mai. Fremdeles foretrekker jeg det tynne når det skal bæres noe vesentlig.

- fuktighet/snø er lett å børste av pga at overflaten er rimelig blank.

- å skli av liggeundelaget vinterstider ikke noe problem så lenge en lager en liten liggegrop - lages f. eks. ved dunke hofte og skulder ned på liggeundelaget eller skjærer ut med spade før en setter opp teltet. Om sommeren lager jeg - hvis nødvendig - en liggegrop ved å legge en sammenrullet goretexjakke eller lignende på hver kant av liggeunderlaget. Nå har det kommet liggeunderlag med antiskli belegg. Det må ikke være så seigt at det er vansklieg å snu seg med soveposen.

(Selv)oppblåsende liggeunderlag er ikke egnet under f.eks. lunch. Det tar tid før det blir oppblåst og det er mer omstendelig å rulle sammen. På sommerstid øker en faren for hull når en legger det på stein/kvist etc. Og skal en sitte på det må det være hardt oppblåst for at en ikke skal sitte "igjennom". Det former seg dårlig etter underlaget og ligger ustabilt. Jeg bruker det ikke til "lunch" underlag. Sitter heller på sekken eller har et lite sitteundelag med.

Til bål bruk er det ikke egnet pga gnistfare og de samme problem som under "lunch".

Til koseturer tar jeg et tynt liggeunderlag med lukkede celler.

Kombinasjonen et tynt Thermarest og et tynt underlag med lukkede celler fungerer bra så lenge en ikke skal minimere vekt og volum. Thermaresten ligger i teltet- om natten legger en det andre liggeundelaget under. Om dagen og ute om kvelden bruker en liggeunderlaget med lukkede celler. Da har en topp komfort og stor fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt Bamse-underlag i 15 År. Like bra fortsatt, men enten det er aldern eller???

Bakken blir hardere og badevannet kaldere med åra. Da har eppblåsbar madrass med 6 separate pølser kjøpt på OBS gjort teltturene mer komfortable.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha oppblåsbart - kjøp kvalitet.

Mine to første underlag ble kjøpt etter lavprismetoden. Resultat : "Josten på langs" med flatt liggeunderlag (veldig kaldt), og ett hvor deler av yttertrekket delaminerte fra innmaten.

Ellers er oppblåsbart veldig behagelig å ligge på.

For turer hvor vekt spiller mindre rolle kan underlaget kombineres med ett stoltrekk og vips har du en praktisk stol. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.