Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting lør-søn 16 aug Nordre Krokvannet, Østmarka, Oslo


Krokvatn

Anbefalte innlegg

Lørdag 16. aug til søndag tok jeg en tur til Nordre Krokvannet i Østmarka i Oslo, nøyaktig posisjon her: https://www.google.no/maps/place/59%C2%B050'54.4%22N+11%C2%B001'07.6%22E/@59.8484516,11.018784,15z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=en
 
 Jeg starta turen med en vaffel og kaffe på Losby besøksgård, flott plass. Det går an å leie kano der, noe jeg vurderer å gjøre i fremtiden.
 
post-10513-0-06243700-1408617132_thumb.j
 
Like før jeg ankom tordnet det heftig bortpå himmelen, så jeg fant ut at det kunne være lurt å komme i ly så fort som mulig. Jeg fikk surra opp tarpen/presenningen i siste øyeblikk før det fossa ned fra himmelen. I ly av regnet var det en særdeles stemningsfull pause:
 
post-10513-0-43426500-1408617202_thumb.j
 
Så litt om lokasjonen:
- Tok ca 1,5t å gå hit tipper jeg (så aldri på klokka dog), mest grusvei, noe blåmerka sti til slutt
- Stor teltplass, det var god plass til mitt Helsport Superlight 3 camp, og det var fortsatt plass til overs.
- Praktisk med teltplass veldig nært vannet.
- Av andre folk så jeg et par kanoer som passerte øya jeg var på vei mot Røyrivannet, og en annen overnatter et annet sted på vannet (så bare bålet om natta). På søndagen så jeg noen som besøkte halvøya rett nordøst for meg.
 
post-10513-0-97033100-1408617258_thumb.j post-10513-0-83832700-1408617694_thumb.j post-10513-0-99972400-1408617442_thumb.j
 
Så litt egne erfaringer og lærdommer:
- Må skaffe meg ny ryggsekk (har nå Bergans Telemark 80L (tror jeg) nå), får alltid vondt i ryggen øverst, selv med bare 16-17kg slik som denne turen. Glemmer det alltid mellom hver tur, men er uaktuelt å bruke denne på turer som er lengre enn en til-to dager.
- Forøvrig, hvor store sekker bruker dere folkens? 80L er et minimum synes jeg, jeg klarer bestandig å pakke sekken helt full. Det eneste unødvendige jeg har med meg er presenningen fra Clas Ohlson, 3x4 (evt 2x3) meter tror jeg, og førstehjelp (bandasjer, plaster, etc) på størrelse med en liten toalettmappe. Ja og i tillegg pakka jeg ned turbuksa og jakka fordi det var varmt nok å gå uten (men de måtte jeg ha på kvelden). Med ny sekk har jeg lyst på i alle fall 90-100L.
- Kan klare meg uten presenningen, bare å kle på meg og finne meg et tre dersom det ikke regner altfor voldsomt. Men det er mye mer kos å ha den :)
- Prøv å test ut telys-i-sko som tørketeknikk over natta. Gikk over litt halvdypt vann som gikk over skoa for å komme meg på øya (men det finnes tørrere veier!), og fjellskoen ble aldri tørr igjen.
 
På veien hjem tok jeg et halvhøyt steg for å komme meg opp på en liten hylle, og med ett stirra jeg øye-til-øye med denne karen:
 
post-10513-0-86044000-1408617479_thumb.j
 
Jeg har aldri sett en huggorm før (ikke så vanlig i Nord-Norge der jeg er fra tipper jeg), så jeg gikk i full Japansk-turist-modus og dokumenterte i vei. Etter å ha gått videre kom jeg plutselig på at jeg hadde vaset rundt natta før uten å overhode tenke på at det var slike krypdyr i lyngen rundt meg. Glad jeg har høye fjellsko! Og like etter, i ei myr, ser jeg enda en huggorm! Denne gangen svart, men mindre villig til å bli tatt bilde av.
 
Så til slutt litt erfaringer med to nyinnkjøpte ting:
 
Helsport Superlight 3 camp:
+ Teltet er vel akkurat stort nok til 3 personer, noe som er flott om jeg vil ha med meg folk. Samtidig veier det kun 2kg og har passe lite volum, med andre ord flott til soloturer som denne. 
+ Enkelt å sette opp, har satt opp et annet Helsport-telt før, og klarte dermed å sette opp dette helt fint uten bruksanvisning (stor applaus til meg)
- Det regna en del på turen, mest på søndagen, i korte, men kraftige regnskurer. Jeg ligger i innerteltet, og skal strekke meg ut i ytterteltet for å finne fram noe, og hva merker jeg? Jo, det regner ørsmå dråper igjennom hele taket på ytterteltet! Fram med en plastpose for å dekke over fjellskoa som står og "tørker". Jeg tror det kanskje skyldes noe jeg leste om i bruksanvisningen/reparasjonsinstruksjonene dagen før, om at det er tråder inni teltduken som utvider seg første gang de kommer i kontakt med vann. Med andre ord vil dette neppe skje på nytt. Håper jeg. Det var tørt inni innerteltet, så det var på ingen måte noen katastrofe.
- Innterteltet åpnes ved hjelp av to glidelåser, en nede, og en oppe. På mitt forrige Helsport-telt var det to glidelåser oppe, og dette likte jeg litt bedre, fordi jeg føler at jeg har mer kontroll ventilasjon, og, litt flauere, på hvor lett insekter kan snike seg inn.
- Ventilasjonen på den siden av teltet uten inngang, henger ned i innerteltet, og det var ingen måte å krølle det opp og/eller feste det på noe vis, slik som i mitt forrige Helsport telt. Dermed ble ventilasjons-teltduken hengende ned midt i teltet, akkurat der jeg lå og leste. Ikke noe verdensproblem akkurat, og går sikkert an å ordne på et vise, men jeg nevner nå alt. Bilde på akkurat dette:
 
post-10513-0-00018100-1408617593_thumb.j
 
Trangia 25-4UL stormkjøkken med gassbrenner:
- Brukte det til kaffe, koke vann, og steike bacon, og dette funka det super til.
- Liker at apparatet står støtt (en av grunnene for at jeg kjøpte det), og
- at jeg slipper å vase med utbrettbar vindskjerm slik som på mitt forrige apparat.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Krokvatn.

Først, takk for turrapporten, er noen år siden jeg har tråkka rundt i den delen av Østmarka.

Du har noen betraktninger og spørsmål i teksten din ser jeg, så jeg tenkte jeg skulle tipse deg utifra mine erfaringer.

Når det gjelder sekk så er den største sekken min på 80 l. (Norrøna Svalbard/Nansen, passer min rygg og ganglag meget godt). Jeg har ikke bruk for større, selv ikke på lengre turer, da jeg er selektiv med hva jeg har med av klær og annet.

Jeg hadde en 110 l. men den gav jeg bort da bæresystem ikke passet meg og jeg egentlig ikke trengte alt volumet (på vinterturer bruker jeg pulk).

Dersom du har blitt skikkelig bitt av friluftsbasillen, som mange av oss andre, så ville jeg vurdert å skifte ut tarpen ved neste korsvei etter innkjøp av ny sekk.

 

Når det gjelder lekking gjennom sømmer så er det tråden som etter noe bruk ekspanderer og tetter nålehull. Du kan evt. vurdere å bruke seam-sealer på sømmer dersom det ikke gir seg med drypping (hvilket det bør).

Hva gjelder lufteluka så er en enkel fiks å ta med en klesklype laget i plastikk. Eller sy fast to tynne nylonsnorer på ca 10 cm. ved lufteluka så har du en mer permanent løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport.

Min mann og jeg har begge to store Hagløfs pakkerammesekker på 80-100 liter som vi bruker når vi skal på en 7-9 dagers tur inklusiv fiskeutstyr. Da er det veldig fint å ha god plass, også til all mat. Sekkene veier en 3-4 kg i egenvekt. Vi har derfor også kjøpt noen rimelige lette sekker som rommer ca 65 liter. Det holder for en kort telttur.

Du har noe utstyr som tar en del plass. Jeg tenker på Trangia settet og et 3-mannstelt på en tur alene. Stor tarp. Da trenger du gjerne en stor sekk. Mat for flere dager tar også mye plass.

Den gangen jeg klarte meg med 65 liter sekken + ekstra sidelommer på en 3-dagers alenetur hadde jeg med et 1-mannstelt. Jeg hadde ikke plass til primus og måtte låne fra turkameraten. Jeg brukte også den tynneste soveposen som tok minst plass, men jeg hadde det kjempekaldt om natten da det ble litt minusgrader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid moro å høre om folk som bruker Oslomarka! 

 

Selv bruker jeg en sekk på 50L til turer opp til 4 dager. Litt trangt, men med noe utenpå sekken går det.

I bålsesongen har jeg alltid med meg førstehjelp i form av plaster og noen større bandasjer. En sikkerhet i tilfelle man er uheldig med øksa. 

 

Teltet, 1 manns telt fra Helsport, er pakket utenpå sekken. 

Har alltid med en tarp til skogsturer. Også pakket utenpå sekken. Prøv deg fram i forhold til størrelse. Men jeg ville ikke kuttet ut denne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom selv nettopp hjem fra en tredagers tur i marka hvor min nye sekk fikk sin debut. Den er på 48 liter og det eneste jeg droppet var leirsko, men jeg tror jeg klarer å få plass til de neste gang. Vekten kom på ti kg (uten vann). Det holder til tre-maks fire overnattinger forutsatt at maten man tar med er av typen Real turmat eller lignende, lite enmannstelt (har MSR Bora) et lite oppblåsbart liggeunderlag og kompakt kokeutstyr – helst av titan for å spare vekt. Turopplevelsen med lett sekk blir iallefall merkbart bedre hvis man går flere timer om dagen. Skal jeg på f.eks. en ukestur må jeg nok ty til Arc'teryx Bora-sekken på 80 liter.

Så litt gratisreklame for Osprey: Sekken jeg kjøpte er Osprey Exos 48. Fungerte veldig fint til mitt bruk og svært behagelig å gå med. Det eneste negative er at jeg ofte måtte etterstramme stroppene. Det problemet har jeg ikke på Bora-sekken.

 

cUFnWmdE.jpeg

Endret av StianOslo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fin turrapport fra "min" mark :)

 

Nordre Krokvann er et fint vann og herfra og videre innover i naturreservatet er man i mitt favorittområde i Østmarka. Her er det masse supre teltplasser, flott skog og gode fiskevann. Anbefaler virkelig å ta vannveien hit fra Mønevann med kano, og videre til Tappenbergvann, Midtre Krokvann og Søndre Krokvann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Morsomt å lese om turen, jeg kom over denne rapporten da jeg søkte etter gamle innlegg om små telt.

Vi lå ved Nordre Krokvann i pinsen, natt 2. Nydelig sted! Vi slo leir i nordvest, en stor og fin plass. Natten før lå vi ved Midtre Kytetjern etter å ha startet fra Durud, 15 km i et terreng som ble mer og mer kronglete, særlig opp forbi Dæliseterkoia og på vestsiden av Søndre Krokvann. Der fikk turfølget en ørret på 40,5 cm, fin frokost.

Sekk: 75 liter Bergans Trollhetta (prototypen), lå under duk, og mat: Bare godsaker som svin indrefilet med masse grønnsaker, samt diverse godt drikke, dessert mm. "Goretexmat" (DryTech) sparer vi til langturene :-)

Vi fjorde mao det motsatte av trådstarter: Tok Losby-vaffelen til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Lørdag 16. aug til søndag tok jeg en tur til Nordre Krokvannet i Østmarka i Oslo, nøyaktig posisjon her: https://www.google.no/maps/place/59%C2%B050'54.4%22N+11%C2%B001'07.6%22E/@59.8484516,11.018784,15z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=en
 
 Jeg starta turen med en vaffel og kaffe på Losby besøksgård, flott plass. Det går an å leie kano der, noe jeg vurderer å gjøre i fremtiden.
 
 
Like før jeg ankom tordnet det heftig bortpå himmelen, så jeg fant ut at det kunne være lurt å komme i ly så fort som mulig. Jeg fikk surra opp tarpen/presenningen i siste øyeblikk før det fossa ned fra himmelen. I ly av regnet var det en særdeles stemningsfull pause:
 
 
Så litt om lokasjonen:
- Tok ca 1,5t å gå hit tipper jeg (så aldri på klokka dog), mest grusvei, noe blåmerka sti til slutt
- Stor teltplass, det var god plass til mitt Helsport Superlight 3 camp, og det var fortsatt plass til overs.
- Praktisk med teltplass veldig nært vannet.
- Av andre folk så jeg et par kanoer som passerte øya jeg var på vei mot Røyrivannet, og en annen overnatter et annet sted på vannet (så bare bålet om natta). På søndagen så jeg noen som besøkte halvøya rett nordøst for meg.
 
 
Så litt egne erfaringer og lærdommer:
- Må skaffe meg ny ryggsekk (har nå Bergans Telemark 80L (tror jeg) nå), får alltid vondt i ryggen øverst, selv med bare 16-17kg slik som denne turen. Glemmer det alltid mellom hver tur, men er uaktuelt å bruke denne på turer som er lengre enn en til-to dager.
- Forøvrig, hvor store sekker bruker dere folkens? 80L er et minimum synes jeg, jeg klarer bestandig å pakke sekken helt full. Det eneste unødvendige jeg har med meg er presenningen fra Clas Ohlson, 3x4 (evt 2x3) meter tror jeg, og førstehjelp (bandasjer, plaster, etc) på størrelse med en liten toalettmappe. Ja og i tillegg pakka jeg ned turbuksa og jakka fordi det var varmt nok å gå uten (men de måtte jeg ha på kvelden). Med ny sekk har jeg lyst på i alle fall 90-100L.
- Kan klare meg uten presenningen, bare å kle på meg og finne meg et tre dersom det ikke regner altfor voldsomt. Men det er mye mer kos å ha den :)
- Prøv å test ut telys-i-sko som tørketeknikk over natta. Gikk over litt halvdypt vann som gikk over skoa for å komme meg på øya (men det finnes tørrere veier!), og fjellskoen ble aldri tørr igjen.
 
På veien hjem tok jeg et halvhøyt steg for å komme meg opp på en liten hylle, og med ett stirra jeg øye-til-øye med denne karen:
 
 
Jeg har aldri sett en huggorm før (ikke så vanlig i Nord-Norge der jeg er fra tipper jeg), så jeg gikk i full Japansk-turist-modus og dokumenterte i vei. Etter å ha gått videre kom jeg plutselig på at jeg hadde vaset rundt natta før uten å overhode tenke på at det var slike krypdyr i lyngen rundt meg. Glad jeg har høye fjellsko! Og like etter, i ei myr, ser jeg enda en huggorm! Denne gangen svart, men mindre villig til å bli tatt bilde av.
 
Så til slutt litt erfaringer med to nyinnkjøpte ting:
 
Helsport Superlight 3 camp:
+ Teltet er vel akkurat stort nok til 3 personer, noe som er flott om jeg vil ha med meg folk. Samtidig veier det kun 2kg og har passe lite volum, med andre ord flott til soloturer som denne. 
+ Enkelt å sette opp, har satt opp et annet Helsport-telt før, og klarte dermed å sette opp dette helt fint uten bruksanvisning (stor applaus til meg)
- Det regna en del på turen, mest på søndagen, i korte, men kraftige regnskurer. Jeg ligger i innerteltet, og skal strekke meg ut i ytterteltet for å finne fram noe, og hva merker jeg? Jo, det regner ørsmå dråper igjennom hele taket på ytterteltet! Fram med en plastpose for å dekke over fjellskoa som står og "tørker". Jeg tror det kanskje skyldes noe jeg leste om i bruksanvisningen/reparasjonsinstruksjonene dagen før, om at det er tråder inni teltduken som utvider seg første gang de kommer i kontakt med vann. Med andre ord vil dette neppe skje på nytt. Håper jeg. Det var tørt inni innerteltet, så det var på ingen måte noen katastrofe.
- Innterteltet åpnes ved hjelp av to glidelåser, en nede, og en oppe. På mitt forrige Helsport-telt var det to glidelåser oppe, og dette likte jeg litt bedre, fordi jeg føler at jeg har mer kontroll ventilasjon, og, litt flauere, på hvor lett insekter kan snike seg inn.
- Ventilasjonen på den siden av teltet uten inngang, henger ned i innerteltet, og det var ingen måte å krølle det opp og/eller feste det på noe vis, slik som i mitt forrige Helsport telt. Dermed ble ventilasjons-teltduken hengende ned midt i teltet, akkurat der jeg lå og leste. Ikke noe verdensproblem akkurat, og går sikkert an å ordne på et vise, men jeg nevner nå alt. Bilde på akkurat dette:
 
 
Trangia 25-4UL stormkjøkken med gassbrenner:
- Brukte det til kaffe, koke vann, og steike bacon, og dette funka det super til.
- Liker at apparatet står støtt (en av grunnene for at jeg kjøpte det), og
- at jeg slipper å vase med utbrettbar vindskjerm slik som på mitt forrige apparat.

 

Flotte bilder og fin rapport :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport !

Neste gang du bruker teltet og irriterer deg over at luka flagrer i ansiktet ditt bør du rulle den sammen og legge den innover mot nettingen .:)

For lufter du sånn som på bildet ditt har du litt plass til å stappe den løse delen ned i lomma som blir inn mot nettingen og slipper å ha den flagrende løs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.