Gå til innhold
  • Bli medlem

Intimgrenser på fjellet?


stsolem

Anbefalte innlegg

Hva synes dere er minumum avstand mellom to teltleirer i et øde fjellområde?

Har vært på tur noen dager nå, og ble både overrasket og litt skuffet når det kom en gjeng og etablerte leir mindre enn hundre meter unna vår leir. Skjønner ikke hvorfor de la seg til så nærme når det er så enorme områder, og ingen andre som var i området. Vi oppsøker øde fjellområder for å kunne være litt aleine vel?

Hva synes dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg har visst også gjort dette, men da var jeg så kjørt at jeg bare satte opp teltet så langt unna de andre som mulig, og nærmest gikk til ro.  Men neste dag flyttet jeg min leir til den andre enden av vannet, så jeg følte nok at jeg var for nær. 

 

Og som en bonus fant jeg 3 dyregraver.

post-6671-0-13721400-1408609637_thumb.jp

post-6671-0-44419800-1408609971_thumb.jp

post-6671-0-07598900-1408610007_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har visst også gjort dette, men da var jeg så kjørt at jeg bare satte opp teltet så langt unna de andre som mulig, og nærmest gikk til ro.  Men neste dag flyttet jeg min leir til den andre enden av vannet, så jeg følte nok at jeg var for nær. 

 

Og som en bonus fant jeg 3 dyregraver.

 

100 m er ALTFOR nære. Hadde blitt kraftig provosert dersom nokon hadde slege opp telt så nære inne på fjellet. Utanfor lydavstand eller synsvidde er ok, intimavstand er regulert av tilgang på areal.

 

Jeg synes det er helt greit om man, som torø, legge seg nærmere enn man i utganspunktet ønsker. Det kan være mange årsaker til det; helse, vær, sikt, geologiske forhold, men da bør man, som torø, flytte seg så raskt som mulig til en mer solitær lokasjon. Det er ikke noe i veien, kanskje heller tvert imot, å ta kontakt når man ser at de man har lagt seg i nærheten av er i aktivitet (ikke når de spiser, men f eks gjør seg klar til å ta med stanga og gå ned til vannet) å ta kontakt og forklare situasjonen. Synes det er fair og ville blitt overrasket om noen hadde reagert negativt på det.

 

"Riktig" avstand er iallefall utenfor lydavstand og detaljsyn avstand. Kanskje 3-400 meter eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har visst også gjort dette, men da var jeg så kjørt at jeg bare satte opp teltet så langt unna de andre som mulig, og nærmest gikk til ro.  Men neste dag flyttet jeg min leir til den andre enden av vannet, så jeg følte nok at jeg var for nær. 

 

Og s5om en bonus fant jeg 3 dyregraver.

Det siste billedet viser en kjempefin dyregrav.

Jeg har sett en del slike i heia, f eks ved Kannekleiva nær Nilsebu

Har alltid vært usikker på om slike er dyregrav eller "bogestell" altså et sted for å skjule bueskytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vurderingssak dette - hvis det ikke er mye (andre gode) steder å campe i nærheten så bør man ha mer toleranse. Jeg legger meg nok ikke i ura dersom jeg kommer til vannet jeg hadde tenkt å campe, og det står et telt på den ene gressletten hvor det er mulig å ligge litt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vurderingssak dette - hvis det ikke er mye (andre gode) steder å campe i nærheten så bør man ha mer toleranse. Jeg legger meg nok ikke i ura dersom jeg kommer til vannet jeg hadde tenkt å campe, og det står et telt på den ene gressletten hvor det er mulig å ligge litt bra. 

 

 

Som regel har man jo et vann i sikte når man drar på tur. Når man så kommer frem er man sliten, og dersom det ikke finnes bedre campingplasser har man ikke mye valg. Men er det mange gode teltplasser som ligger 1km ifra så går det jo fint å traske dit. 

 

Dere får sette opp skilt "private - no trespassing" neste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at enten legger man seg så nære at man snakker sammen, og da spør man selvfølgelig først, eller så forsøker man å ligge et sted hvor man ikke ser hverandre, eller i hvert fall ikke hører hverandre.

Jeg går ofte alene og det er kun på grunn av at jeg liker å være alene. Vil jeg være sosial så er det både hytter i fjellet og puber i byen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt på at  noen plutselig dukker opp over horisonten og skal kline teltet sitt innpå mitt. Såfremst det ikke tilfeldigvis skulle være tvillingene Thybo som dukker opp, så pakker jeg ned og stikker asap. Når jeg er i fjellet, så er jeg der for å være alene og kun ha naturen og elementene rundt meg. Så enkelt er det med den saken. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.