Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp - vil begynne å klatre, men hvordan?


Espensa42

Anbefalte innlegg

Klatring ser ordentlig moro ut, og så ser det ut som en fin måte å trene styrke,smidighet og balanse.

Målet mitt på (ganske lang) sikt er å komme opp på også de toppene som krever klatreferdigheter/sikring.

 

Men jeg kjenner ingen som klatrer, og jeg kjenner ikke til hva som finnes av muligheter i området Groruddalen-Lørenskog-Skedsmo (Bor på Ellingsrud). Så hvor og hvordan begynner jeg?

Nybegynnerkurs, innendørs? Hvor er nærmeste klatrevegg? Må jeg gå via en klubb?  Eller er det like greit å begynne utendørs? Er ikke sesongen for det snart over?

Jeg kjenner jo til klatrefeltet ved Hauktjern, men jeg kan jo ikke bare begynne der og satse på det beste, som total nybegynner...

 

Og jeg vet om klatreveggen på Vulkan, men jeg vet med meg selv at kort reisevei er en fordel, da blir "dørstokkmila" litt mindre - derfor en fordel om det skjer i grorud-furuset-ellingsrud-lørenskog.

 

Jeg ser Klatrekompaniet har nybegynnerkurs både inne og ute i Oslo, noen som kjenner til dem?

 

Kort sagt; mange spørsmål.

 

Noen som vil veilede en total noob?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange måter å begynne på. Selv har jeg bare klatret inne og er vel en ganske dårlig klatrer, mest på grunn av fysikk og at jeg er nokså tung. Men jeg kjenner folk som har startet ute og aldri klatret inne. Inneklatring er gøy, men har også gjort meg litt "feig". Det føles utrygt å ta kunnskapen inne ut i praksis. 

Ellers har jeg inntrykk av at det krever mindre fysisk å sikre seg opp utsatte punkt på mange typiske toppturmål enn det gjør å klatre led/bolt. Men du må ha forhåndskunnskapene i orden, selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg gjerne på et nybegynnerkurs utdørs via klatreverket eller noen av firmane som holder kurs i Jotunheiem. Da får du oppleve klatring på sitt beste samtidig som du lærer mer en nok til å klatre inne til vintern. Ta deretter brattkort testen så du kan sikre og klatre innendørs. Ellers er det bare å møte opp å ta kontakt med folk, det finnes helt sikkert også "åpne" arrangement som du kan bli med på hvor du kan møte nye folk å klatre med. Det finnes også flere grupper på facebook for folk ser etter folk å klatre med. Lykke til, klatring styrker både kropp og sjel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tok nybegynnerkurs hos DNT, tror de ennå har et i September før sesongen er på hell. MYE gøyere å klatre ute enn inne synes jeg, var glad jeg begynte ute dengang da. Så kan du heller "flytte innendørs" i nærmeste klubb når vintern kommer. For å vedlikeholde/ trene til neste sesong. Du må ha brattkort til innendørsklatring men det har de fleste klubber kurs for, enkelt dersom du allerede har gått nybegynnerkurs ute (det er sikrings-arbeidet du skal vise du behersker ved brattkort, ikke klatringen).

 

Ute lærer du mye mer enn inne, blant annet "rope management", knuter osv. Inne trenger du bare å kunne sikre (og klatre på led dersom du vil), der henger ofte topptauene allerede på plass. Lykke til, håper det fenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens!  Nå har jeg forsøkt å melde meg på DNT's (siste?) utendørs nybegynnerkurs, som går allerede til helga. Blir spennende å se om jeg er for seint ute, eller kommer med.

Det sto at man kan leie alt utstyr unntatt klatresko, så det ser ut som jeg må shoppe litt isåfall ;)

 

Tips til klatresko mottas med takk (hvilket merke, hvilken type, hvor får man kjøpt, osv)

 

Kommer jeg ikke med der, så blir det ett av klatreverkets utekurs i september. Fjellklatrekursene deres (altså naturlig sikring) krever brattkort, og det rekker jeg nok ikke å ta først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På østsiden av Oslo har du blant annet feks Hauktjern, og så er det en del buldring i Østmarka.

Ellers finnes det en del litt lenger sør. Har den ikke for hånden, men klatreføreren for Oslo-området inneholder en god del steder.

 

Når det gjelder sko så vegrer jeg meg for å anbefale spesifikke merker/modeller. Finn sko som passer dine føtter. Krever litt ekstra tid og krefter å finne, men det er mye bedre å bruke litt mer tid nå enn å erge seg senere. Som nevnt over, sportsness ved nationalteateret og oslo sportslager ved sentrum scene har godt utvalg og som regel folk med peil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens! Nå har jeg forsøkt å melde meg på DNT's (siste?) utendørs nybegynnerkurs, som går allerede til helga. Blir spennende å se om jeg er for seint ute, eller kommer med.

Det sto at man kan leie alt utstyr unntatt klatresko, så det ser ut som jeg må shoppe litt isåfall ;)

Tips til klatresko mottas med takk (hvilket merke, hvilken type, hvor får man kjøpt, osv)

Kommer jeg ikke med der, så blir det ett av klatreverkets utekurs i september. Fjellklatrekursene deres (altså naturlig sikring) krever brattkort, og det rekker jeg nok ikke å ta først.

Det er ikke veldig komplisert å ta brattkort. 4-5 timer i veggen er vel det som kreves...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig komplisert å ta brattkort. 4-5 timer i veggen er vel det som kreves...

 

Neida, sikkert gjort i en fei, men hele august og hele september er rimelig busy med jobb og fulle helger, og når utgangspunktet er null (og da mener jeg null) erfaring, så kan det meste virke litt komplisert og tidkrevende ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom utgangspunktet er null har du mye å glede deg til, en helt ny verden vil åpne seg opp og krydre dine opplevelser.

Vil som de andre over anbefale utekurs på kiler. Plastikk er fint, men jeg ser at mange "sliter" med overgangen, de blir ofte sterke i kroppen, men mangler "håndverket" og psyken.

Sjøl tok jeg utekurs med Skandinavisk Høyfjellsutstyr for 25 år siden. Start på ett lite felt i Groruddalen med grunnleggende (hvor kursdama imponerte med lett å gå det samme i sandaler som vi gikk med klatresko, hæ hvordan var det mulig.. :-)), så Øvre Sydstup Kolsås for topptaulegging, før avsluttende leding ute i Asker på Vardåsen..bl.a. på "Kursruta". Videre ble det mye varierte ruter på passende grad, korte og etterhvert litt lengre, ofte typiske klassikere på Hægefjell i Nissedal, Romsdalhorn, Stetind m.m. fra felt til fjell.

Mine sofaambisjoner har alltid vært større enn faktisk gradsnivå, men dels ivrig hobbyklatrer er jeg forblitt. Idag når jeg ser meg tilbake vil jeg si at klatringa uten tvil er det som har gitt de sterkeste opplevelsene og vært den største berikelsen i mitt friluftsliv og kombinert med litt annen erfaring har det åpnet opp for betydelig mer varierte og artige turer.

Som 2000 meter samler åpnet klatreerfaring opp turer på bre, i brefall, ryggtraverser, direkteruter opp på toppene etc. Hvem vil vel gå normalvegen opp på Uranostind via Uranosbreen, når det er mulig med en saftig ryggtravers (med eller uten tau) langs S-2, S-1 hvor man hands-on får "føle fjellet". Eller mulighet til å sprite opp en triviell gåtur fra Spiterstulen til Svellnosbreahesten med en omvei gjennom Eventyrisen langs kvasse isrygger, rundt høye tårn, gjennom smale passasjer, opp bratte vegger, mens de mørke sprekkene i isen bare venter på ett eneste feilgrep fra deg. Eller hva med å la deg fire 20 meter ned i vannhull på isen, oppleve de mest fantastiske isblåe sjatteringer i verden mens du økser deg opp igjen, med ett glis fra øre til øre.

Flere 2000 metre krever jo taubruk for fornuftig gjennomføring, og min siste tur Austabotntindtraversen fra de Søre hvor vi fikk tåke og regn hadde vært ett seriøst risikoprosjekt uten tau, men med sikring ble det å være UNDERVEIS, hate litt, mestre litt, sanse mye over villskapen, en mye større og rikere opplevelse enn å krysse av på ei liste over nok en besøkt topp.

Idag koser jeg meg fortsatt med klatring, i sommerhalvåret på kile og bolt, om vinteren tau/buldring inne 2 ganger pr uke + helgeturer på is. Og det er alltids noe å lære og trene på. Akkurat nå er sofaambisjonene å lede brattere is, så får vi se om den faktiske pumpen og teknikken kommer til det.. :-)

Som mange andre begynte jeg klatring utenfor klubb, men har de siste 10 åra vært medlem i en klubb. Det gir felles turer, sosiale treninger og mulighet for å kople seg til klatrere på samme nivå. Akkurat nå sitter jeg i styret med ansvar for HMS arbeid og revitalisering av klubbens lokale utefelt, litt med tanke på oss gamlisene, men mest for at de unge skal ha nærfelt med lett tilgang.

For en kickstart vil jeg anbefale deg å lese "Innføring i Klatring" av Stein Tronstad. Da har du en forståelse av utstyr, knuter og metodesett som benyttes, og du vil ha større utbytte når du tar kurs.

Lykke til :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for boktips, @PTG!  Jeg er også 2000-samler og ser fram til den ekstra dimensjonen ja. 

 

Ukeskurs i hurrungane er fristende, men ikke gjennomførbart i år mtp økonomi, tid og jobb. Dessverre.

 

Så da gjenstår vel 2 løp, enten

 

1. nybegynnerkurs utendørs (antar dette er på bolt) i oslo, og

2. "videregående" eller "fjellklatring" type kurs hvor man lærer naturlig sikring, standplass osv.

 

eller  brattkortkurs i hall, for så å hoppe rett på nr. 2.

 

Riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tok brattkort ifjor, fordi jeg trengte å lære meg sikring etc.
Må uansett ha utendørskurs, fordi jeg vil bruke kunnskapen akkurat der; ute.
Men en morro form for trening på vinterstid synes jeg det er, og da må du jo ha brattkortet uansett :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Flott, takk for boktips, @PTG!  Jeg er også 2000-samler og ser fram til den ekstra dimensjonen ja. 

 

Ukeskurs i hurrungane er fristende, men ikke gjennomførbart i år mtp økonomi, tid og jobb. Dessverre.

 

Så da gjenstår vel 2 løp, enten

 

1. nybegynnerkurs utendørs (antar dette er på bolt) i oslo, og

2. "videregående" eller "fjellklatring" type kurs hvor man lærer naturlig sikring, standplass osv.

 

eller  brattkortkurs i hall, for så å hoppe rett på nr. 2.

 

Riktig?

Selv er jeg i den situasjonen at jeg ikke kjenner andre som jeg får sparket i ræva tilstrekkelig til at jeg får dem med å klatre hverken inne eller ute. Jeg bor på Kolbotn, og har jeg tatt brattkort, fått klatra litt (men da sammen med venner fra andre deler av landet så det begrenser seg selv) og jeg har Tilkomstteknikk sert (arbeidsklatring). Men jeg savner altså noen å klatre litt sammen med. Om du, og andre er interessert så vil jeg gjerne se om det er noen å "henge" med i en vegg inne i vinter for så å gå for punkt 2 seinere. PM meg (anyone) om dette høres ok ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.