Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke fjellsko bør en velge?


Svein med Slegga

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er på mitt andre par Alfa Bever Grip, og er veldig fornøyd. Det er en relativt høy støvel med membran. De holder meg tørr i regn, slørpe, myr, våt lyng og enkle elverkryssinger - og gir godt grep og god støtte. Membranet gjør det dog nødvendig å lufte føttene når jeg tar pauser. Magasinet.no har dem nesten innenfor 2k-grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Viking Hunter 2 en del år og var veldig fornøyd med den, minner litt om Alfa Bever, men for meg en mye mer behagelig støvel. Ellers er Lundhags Syncro en veldig god støvel hvis du skal gå litt lengre og bære tungt, du finner den neppe til under 2000, men den er verdt pengene. Hvis du ikke skal gå så veldig langt og ikke bære så veldig tungt så anbefaller jeg deg å ta en titt på hiking sko fra f.eks Merrel. Har brukt sko i fjellet de siste årene og er veldig fornøyd med det, kan kombineres med gode gamasjer hvis det er vått. Lett og fint å gå med, men er jo lettere å pådra seg et overtråkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt sluttet å bruke mine Crispi Besseggen for et par Helly Hansen Rapide Mid HTXP Leather som jeg mener jeg kjøpte på XXL for et par år siden. Syns de er passe lette, gir samme støtte som Besseggen gjorde uten å bygge ut i nærheten av så mye, og er ellers veldig komfortable. Syns sålen fester bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen gode tips til fjellsko, helst under 2000,-

Har stort sett gått med vanntette joggesko, men vil ha noen skikkelige fjellsko med godt grep.

 

Går relativt korte turer, maks 3-4 timer.

Fjellskoene er det eneste turutstyret der jeg anbefaler deg å IKKE se på prisen. Finn de som passer deg best og kjøp dem, uavhengig av hva de koster. Se vekk når du taster pinkoden på terminalen, det hjelper litt :) Ingenting ødelegger en tur fortere enn dårlige sko, og du har jo som regel bare det ene paret med deg.

Noen generelle tanker omkring fjellsko. Skal du gå langt er det en fordel med lette sko, ellers har det liten betydning. Hvis du skal gå i steinete terreng eller bære 20kg+, er det en fordel med stiv såle. Uansett skal skoene sitte som støpt på foten. Noen ganger går man i skrått terreng, og da må det ikke være for romslig i skoen. Jeg synes skoene skal gå over ankelen slik at du får litt støtte der. Både for å unngå å vrikke foten, men også for å ikke skrape ankelen mot steiner og kvister.

Lykke til med valget. Jeg har selv et par Lowa for langturene og et par crispi til dagsturene, men det er ikke sikkert de passer din fot. Otto

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av Villmarksliv er det en test av lette fjellsko, og de skriver en del om hva du bør vurdere når du skal kjøpe fjellsko. Jeg er mye enig med Otto i innlegget over. Jeg kjøpte nylig et par LaSportiva Trango Hike, de er på tilbud hos XXL til 999.- (prisen gjleder nettbutikken, men siden de har prisløfte får du dem til den prisen i butikken). De er lette, men likevel stive og stabile.

Jeg har også et par Viking Vetti, de er ennå stivere, høyere og litt tyngre - god i ulendt terreng og/eller med tung bør. En klassiker er også Alfa Walk King, men jeg tror de er over budsjettet ditt. Men det er veldig gode sko. Jeg bruker ennå mine av og til, de er sikkert 15 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walk King finnes til under 2 lapper flere steder;

 

http://www.prisjakt.no/product.php?ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=c&ca_pl=&ca_pos=1t2&ca_cid=18211041538&ca_agid=8542979395&ca_caid=157685635&ca_adid=39831212995&ca_mt=e&ca_kwt=alfa%20walk%20king&ca_chid=2001328&p=667170&ca_asism=0&gclid=Cj0KEQjwjtGfBRCN4-LU9ODG1-wBEiQAy_Xp71cvJqrfyr77H3MrGnRQSvhjmHy1tqRweb_c9n_tuyQaArEw8P8HAQ

 

Knallsko - hvis det er riktig passform for deg.

 

I siste nummer av Villmarksliv er det en test av lette fjellsko, og de skriver en del om hva du bør vurdere når du skal kjøpe fjellsko. Jeg er mye enig med Otto i innlegget over. Jeg kjøpte nylig et par LaSportiva Trango Hike, de er på tilbud hos XXL til 999.- (prisen gjleder m til den prisen i butikken). De er lette, men likevel stive og stabile.

Jeg har også et par Viking Vetti, de er ennå stivere, høyere og litt tyngre - god i ulendt terreng og/eller med tung bør. En klassiker er også Alfa Walk King, men jeg tror de er over budsjettet ditt. Men det er veldig gode sko. Jeg bruker ennå mine av og til, de er sikkert 15 år gamle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den forrige modellen, de lanserte en ny utgave i fjor en gang. Den nye er litt lettere, og har en del forandringer. Men bevares, den "gamle" er fortsatt en fjellsko i toppklassen.

Her er årets modell:

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fottoey/Fjellstoevler/Alfa-Walk-King-turstoevel-H?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Alfa+Walk+King+turst%3Fvel%2C+H

 

Burde kanskje gjort oppmerksom på det ja. Det er den gamle modellen jeg har erfaring med, og det er den som kan skaffes innenfor TS' budsjett ;)

Men når det er sagt, så er nok den nye modellen en forbedring som forsvarer prisforskjellen.

 

Den nye modellen kommer forøvrig på 2125,- med fjellforum-rabatt (gjelder denne fortsatt, forresten?) på fjellsport.no. Ikke langt over budsjett det heller.

 

Er ellers 100% enig med @OttoStover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du finner en sko som passer din fot. Den som har litt "rare" føtter kan ha god hjelp av å kjøpe sko i en butikk som tilbyr tilpassing (utblokking). Siste skokjøpet i familien ble gjort av min kone på en tur i Sveits. I denne butikken visste de alt om sko, føtter og hvordan å tilpasse sko til vanskelige føtter og de ba oss komme tilbake for å gjøre små endringer helt til skoen passe helt perfekt. En fin opplevelse som rettferdiggjør noen ekstra hundrelapper som man kunne spart ved å handle på nettet. Ok, det var dagens digresjon.

 

Selv har jeg gått 60-70 mil i mine Scarpa Kinesis GTX. De er brukt på dagsturer, ukesturer fra hytte til hytte med oversvømte bekkefar og i steinur i Jotunheimen, ukes teltur på fjellet med 20 kg i sekken. At skoen har GoreTex menbran har fungert fint for meg. Jeg gruer meg til de er utslitt og jeg må ut for finne en erstaning. Fra egen erfaring anbefaler jeg derfor en slik type sko: lær, går over anklene, Vibram-såle med en "passe" stivhet som gjør at den er egnet til flere typer turer. Hvilken sko som passer deg best finner man bare ut ved å prøve de på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellskoene er det eneste turutstyret der jeg anbefaler deg å IKKE se på prisen. Finn de som passer deg best og kjøp dem, uavhengig av hva de koster. Se vekk når du taster pinkoden på terminalen, det hjelper litt :) Ingenting ødelegger en tur fortere enn dårlige sko, og du har jo som regel bare det ene paret med deg.

Noen generelle tanker omkring fjellsko. Skal du gå langt er det en fordel med lette sko, ellers har det liten betydning. Hvis du skal gå i steinete terreng eller bære 20kg+, er det en fordel med stiv såle. Uansett skal skoene sitte som støpt på foten. Noen ganger går man i skrått terreng, og da må det ikke være for romslig i skoen. Jeg synes skoene skal gå over ankelen slik at du får litt støtte der. Både for å unngå å vrikke foten, men også for å ikke skrape ankelen mot steiner og kvister.

Lykke til med valget. Jeg har selv et par Lowa for langturene og et par crispi til dagsturene, men det er ikke sikkert de passer din fot. Otto

 

Går en del med bæremeis, men sønnen min er godt under 20 kilo enda, trur han er rundt 12 kilo.

Er det viktig med stiv såle da?

 

Ja det frister litt, var nettopp å prøvde noen crispi besseggen på xxl. Synes de satt fint, tror de lå litt under 2000,- Den prisen lever jeg fint med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av Villmarksliv er det en test av lette fjellsko, og de skriver en del om hva du bør vurdere når du skal kjøpe fjellsko. Jeg er mye enig med Otto i innlegget over. Jeg kjøpte nylig et par LaSportiva Trango Hike, de er på tilbud hos XXL til 999.- (prisen gjleder nettbutikken, men siden de har prisløfte får du dem til den prisen i butikken). De er lette, men likevel stive og stabile.

Jeg har også et par Viking Vetti, de er ennå stivere, høyere og litt tyngre - god i ulendt terreng og/eller med tung bør. En klassiker er også Alfa Walk King, men jeg tror de er over budsjettet ditt. Men det er veldig gode sko. Jeg bruker ennå mine av og til, de er sikkert 15 år gamle.

Har noen travere som er på 11 året, men det er nesten som å gå med finsko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.