Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon eller ArcTeryx


Aarren

Anbefalte innlegg

Hei

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for Norrøna eller ArcTeryx.

Klærne skal brukes til tur i skog og fjell, men hadde vært greit om en kunne bruke samme klærne til rype jakt også.

Håper noen kan gi meg tips om hva jeg bør gjøre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke type klær tenker du på? Har brukt en god del utstyr fra begge produsenter. Samtlige av produktene fra Arcteryx har vært fantastiske (klær, sekker, hansker, klatresele), med smarte løsninger og god slitestyrke. Med Norrøna har jeg opplevd begge deler, noe av Norrøna sitt utstyr er veldig bra, mens andre ting igjen er veldig dårlig. Tenker da på kvalitet og slitestyrke. Dette har også gjeldt forholdsvis dyre modeller. Arcteryx er ganske dyrt, men det er jo også feks Norrøna Recon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte vel på om jakkene kunne brukes året rundt og bare regulere med tøy under.

Hadde bestemt meg for Recon settet men så leser jeg her inne at veldig mange er fornøyde med ArcTeryx Theta AR , så nå ble jeg veldig i tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil tro at du kan gjøre det. Jeg gjør i alle fall det med jakken min. Om det ikke blåser forferdelig eller regner går jeg stort sett uten på sommeren (men har den i sekken. Den samme jakka bruker jeg på fjellskitur eller i alpinbakken.

Har en fire-fem ulike bukser og shortser for ulike forhold sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Theta SVX selv, men har brukt den Alpha leaf/lt (stort sett det samme bortsett fra design) og er veldig fornøyd med den. Kjenner også mange som har burukt Theta mye og aldri hørt noe annet enn skryt. Hvis du er villig til å bruke så mye penger på en skalljakke så tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd med Theta SVX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder, bla her http://www.armygear.com/arcteryx-alpha-jacket-mens-3161-male-crocodile.html. Mulig den finnes billigere andre steder så du må bare se deg litt rundt. Leaf jakka er ganske kort, dvs den passer bra med f.eks klatresele, men man bør bruke en bib sammen med den hvis det er veldig vått. Den tåler mye og man har veldig god bevegelighet, særlig rundt armene. Det er en veldig god og slitesterk jakke, vet ikke hvordan den passer til jakt, men til rekreasjonsbruk så hadde jeg valgt en sivil modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og slenge et forslag til på bordet.. Bergans har jo kommet med raipas, snaue 7lapper for jakke og bukse. Er selv på jakt etter mere solid bukse. Liker at den er 3 lags og litt tykkere. Høyt liv og bukseseler er og pluss. Minuset er vel mangel på gamasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever Norrøna som hakket over de fleste andre produkter når det kommer til kvalitet. Har bla erfaring med den forrige recon-dressen, to gen. Dovre(gtx), Finnskogen og diverse sekker. Både fra jakt, friluftsliv og forsvaret. 

 

Selv hadde jeg prøvd å få tak i Dovre Proshell da jakka har stormklaff. Noe jeg anser som et must have på høyfjellet.

 

Arcteryx har også særdeles gode produkter, men synes de ofte har for få lommer. Equipnorshop.no har/hadde en del arcteryx i fargen crocodile.

 

At Norrøna har utmerket service og repsenter i nærheten er også et pluss.

 

Du blir nok fornøyd uansett hvilket av disse merkene du velger.

 

Fjällräven Keb kombinert med regntøy er heller ikke å forakte. Overlegen passform og pusteevne(bomull/polyester).

 

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lett og tynn Arcteryx Leaf LT jakke som også kan benyttes om vinteren ilag med en tykkere Leaf Alpha bukse. Har trøyene i farge "crocodile" noe som er meget godt egnet til jakt på viddene og i skauen.

 

Arcteryx sine jakker har i forhold til Norrøna recon meget gode stramme muligheter rundt hetten med vanntette lufte glidelås under armene når man svetter og er altfor varm i trøya. Jeg har sett på Norrøna recon og skjønner ikke hvordan man får strammet selve hetten rundt ansiktet. Samtidig er skyggeluen på Leaf LT jakken bedre utformet, slik at regn skylles bort på riktig måte fra ansikt mht sikting ved jakt osv.

 

Leaf LT og Alpha bukse har også gode luftemuligheter med vanntette glidelås langs hele benet, men jeg bruker helst Alpha fordi den er tykkest og tåler mer røff behandling. Husk at det er kommet nye Leaf gen.2 dresser hvor Alpha jakken er noe lengre enn sin forgjenger, men de koster også litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ganske stort erfaringsgrunnlag med begge merker de siste 2-3 årene holder jeg en ganske stor knapp på Arcteryx. Hovedproblemet mitt med Norrøna er sømkvalitet og glidelåser.

 

Dette er IKKE for å forsvare Norrøna, men du vet at Norrøna har 5 års garanti på sømmer? Sier ikke at det er ensbetydene med at de holder i minst 5 år, men at man burde klage om sømmene ryker før det så de faktisk blir klar over problemet.

Har ikke selv hatt problemer med sømmene eller glidelåsene på noen av Norrønaklærne jeg har og opplever bedre kvalitet der enn på mye annet. Eier ikke et eneste arcteryxplagg så skal ikke utale meg om hva som er best.

 

Men for å gi ts enda et alternativ. Har du sett på Fjellreven Eco-trail. Jeg har jakka og den er jeg veldig fornøyd med. Du burde prøve klærne og se hvem som sitter best på deg, hvem du syns har best hette osv før du bestemer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx dressen min har veldig bra kvalitet på sømmene. Trådene er svært tynne men veldig slitesterke og tøyet er sydd på en ekstrem nøyaktig måte, slik at man nesten ikke kan se sømmene som ligger i mellom skjøtene. Sånn blir trådene ikke utsatt for friksjon hverken på utsiden eller innsiden. Kanskje produsenten ikke har garanti på dette siden de aldri ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE for å forsvare Norrøna, men du vet at Norrøna har 5 års garanti på sømmer? Sier ikke at det er ensbetydene med at de holder i minst 5 år, men at man burde klage om sømmene ryker før det så de faktisk blir klar over problemet.

Har ikke selv hatt problemer med sømmene eller glidelåsene på noen av Norrønaklærne jeg har og opplever bedre kvalitet der enn på mye annet. Eier ikke et eneste arcteryxplagg så skal ikke utale meg om hva som er best.

 

Men for å gi ts enda et alternativ. Har du sett på Fjellreven Eco-trail. Jeg har jakka og den er jeg veldig fornøyd med. Du burde prøve klærne og se hvem som sitter best på deg, hvem du syns har best hette osv før du bestemer deg.

 

Norrøna har fått 5 eller fler tilbakemeldinger de siste årene bare ifra folk jeg kjenner ang sømmer som ryker, så tror nok de er klar over det. De fikser det, men det tar ofte lang lang tid og de ryker gjerne igjen. "Aldri mer" har vært en gjenganger ang skallbuksene deres. Har en del norrøna produkter selv som jeg er kjempe fornøyd med, så vil ikke si at det er en dårlig produsent, bare at man kan få begge deler fra dem. Arcteryx har jeg derimot bare positive erfaringer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.