Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønnskolling trenger råd til kjøp av skallbukse


hgmann

Anbefalte innlegg

Er nybegynner, men klar for vandring i skog og fjell. Vurderer gode turbukser med god lufting, som ikke koster det hvite i øyet. Litt "best buy" med tanke på kvalitet kontra pris. Har sett att mange omtaler Norrøna Svalbard flex1 og Bergans Breheimen som ett godt kjøp. Bergans Breheimen har vel en 2-lags utgave og en 3-lags med ventilasjonsglidelåser på bena. Denne er jo dyrere, men er det verdt å oppgradere med tanke på luftemuligheten? Ellers har jeg lest meg til at Norrøna Svalbard flex1 er gode til prisen. Takk gjerne imot tips og råd rundt dette. Åpne for andre forslag også, men prisen bør ikke over 2000,-. Er som sagt litt fersk her, men er generelt glad i kvalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Norrøna Svalbard Flex1, og er strålende fornøyd med den. 

Ikke for varm til å bruke en sommerdag, men er romslig og har plass til langt undertøy, og holder deg godt varm på kalde dager. 

Den veier ikke all verden, gir god bevegelsesfrihet, og jeg synes heller ikke den gnager noe sted. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fornøyd med Svalbard-buksa, med unntak av en glidelås som har røket. Verdt og merke seg at dette er såkalt "softshell", og ikke et skallplagg slik en 3-lagsbukse er. På sommerstid ville jeg valgt en vanlig turbukse (f.eks Svalbard) + regnbukse i sekken, på vinterstid en skallbukse med lufting i sidene. Men det er sikkert andre som tenker annerledes.

 

Svalbard-buksa er litt for varm på en solfylt sommerdag for meg, men da er det jo ofte like greit å gå i shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Svalbard buksa mi veldig mye, men den er litt for tett hvis jeg skal røre meg mye. Har såvidt hatt Breheimen to-lags, syns den var altfor tett, og Lufteglidelåsene er bare ti cm lange. Kanskje de er lengre på trelagsen? Ti cm er iallfall bortkasta. Svalbard buksa er veldig god på vinteren når det er minusgrader, så lenge du ikke skal grave snøhule eller tilsvarende vått arbeid. En enkel skallbukse med lange lufteglidelåser er nok det mest allsidige plagget til helårsbruk I all slags vær, men blir fort litt dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard er ei super turbukse, men på varme sommerdager kan den bli litt tett. Den er ikke vanntett, men lett vannavvisende, og tåler en liten skur.

Jeg mener Norrøna nylig har lansert en litt lettere utgave av Svalbard, den kan kanskje være et alternativ.

 

Min favorittbukse til turer i oppholdsvær er Norrøna Fjørå. Det er egentlig ei sykkelbukse, men er på mange måter ei ideell turbukse. Den har glidelås langs lårene for lufting, med mesh innenfor så ikke mygga kommer inn. Den har også glidelås nederst så man kan regulere ankelvidden. Den har et meget behagelig stoff med stretch som ikke hindrer bevegelser. Den tåler ikke mye regn, og er neppe like slitesterk som Svalbard. I kjølig vær bør du ha en longs under.

 

Hvis du vil ha ei vanntett skallbukse med membran må du regne med ganske høy pris, og den vil nok virke tett og klam på varme dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dere. Enkel sommerbukse er også aktuelt for meg. Har kikket litt på Fjørå, men ble litt forvirret over at det var en sykkelbukse. Det er vel ikke padding i stussen og sånn? Høres smart ut med luftemuligheter.

Tenkte å gå for en bukse som er fornuftig prismessig med tanke på at jeg er litt fersk i denne sammenheng. Så får vi se etterhvert når jeg har fått litt egenprøvd erfaring. Men ser poenget med å sommerbukse og høstbukse.

 

Går buksene greit rett på huden eller bruker dere ull innerst året rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hgmann. 

 

Du skriver nybegynner!

 

Først som sist, kjøp deg ei real turbukse i bomull! Fjellreven, Lundhags og Gaupa har flere modeller, Norrøna har Svalbard cotton og Klattermusen har et par dyrere varianter. Prøv litt forskjellig og finn en som passer deg. 

 

For eksempel. 

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-vidda-bukse-p-445-c-144.aspx

 

Og til ditt budsjett så har du også råd til å kjøpe ei skikkelig regnbukse.

 

For eksempel.

http://shop.hellyhansen.com/no-no/item/voss-pant-51081/?t_type=src&t_type=cat

 

Med dette settet kan du være ute året rundt, og det tåler realt bruk!

 

God tur! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, også er det forholdsvis rimelige klær som duger til alt og er enkle å reparere. 

 

Til Fjellreven får du voks som gjør den mer vanntett. 

 

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-greenland-wax-travel-pack-p-237-c-153.aspx

 

Edit: De duger selvfølgelig ikke til alt, men med ei god regnbukse så er du sikret mot det meste av vær som måtte komme;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for bomullsbukse + rimelig "overtrekks" regnbukse. Det er nok den komboen som gir best "value for money".

Jeg føler at membran/goretex-klær som skal være skikkelig vanntette og skikkelig pustende, også er skikkelig dyre.

 

Jeg har en Lundhags-variant til rundt tusenlappen (sammenlignbar med Fjellreven Vidda). Tipper grønlandvoksen til Fjellreven funker på denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker en bukse med membran kan jeg anbefalle Norrøna Falketind Pro Shell. Jeg klarte få min til ca 1300 kr og den buksa har aldri sviktet. Den har også glidelås hele veien opp så det er gode luftemuligheter. Jeg bruker alltid ullnett under gtx fordi jeg syns stoffet blir litt ekkelt rett mot huden. Breheimen vil jeg ikke på noen som helst måte anbefalle. Her betaler du for vanntetthet, men de 3 Breheimen-buksene jeg har hatt har ikke holdt tett og jeg har blitt klissvåt i vanlig regnvær. Jeg ga tilslutt opp å klage mer.

En ren bomullsbukse er ikke så slitestek, det bør være en blanding av bomull og polyester. Har en Svalbard cotton. Den har god lufting så den kan fint brukes på varme dager samtidig som den kan brukes om vinteren. Siden den er ren bomull så krymper den endel i vask. Har ikke hatt den lenge nok til å vite noe om sliteevnen. Den er behagelig å ha på.

Svalbard flex1 syns jeg blir for varm på sommeren og jeg bruker den på høsten og vinteren. Finfin skibukse :) og veldig behagelig når det er så kaldt ute at man ikke blir klam i den. Den har ikke lufting på sidene.

Favoritten min er nok Svalbard heavy duty, men den kan også fort bli litt klam på de varmeste dagene. Den har noe lufting på sidene, men ikke så mye som cotton.

Lundhags og Fjellreven har gode turbukser. Jeg ville kanskje kjøpt en bomull/polyester-bukse som første turbukse, sammen med en vanntett overtrekksbukse. Alternativt kjøper du noe billig fra f.eks magasinet nå også følger du med på tilbud på de buksene du helst kunne tenke deg. Villmarksbutikken vet jeg har tilbud på bl.a fjellreven vidda nå. Fjellsport og outnorth kjører mye tilbud hele tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette spørsmålet har vært reist flere ganger tidligere, og jeg anbefaler Bergans breheimen II. Er på min andre bukse, og har ikke de problemene som Elisabeth81 skisserer. Buksa kan bli litt for varm om sommeren, men da er det shorts-vær uansett. Men her er det mange meninger og mange preferanser. Fordelen med bomullsbuksene er at de tåler bål bedre (gnister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Jeg henger med ennå. kan du presisere hva "ullnett" er? Brynje ullundertøy?

 

Ullnett er f.eks http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=151&prodid=604 Finnes sikkert andre merker, men jeg sverger til aclima :P De har en coolnet variant også, men den er syntetisk og begynner å stinke om man bruker den mer enn en dag eller to. Fordelen med ull er at det beskytter både mot varme og kulde. Viktig med ullnett er å faktisk vaske det på ullprogram, ellerså blir det fort en veldig liten og veldig varm bukse. Har bomma på det endel ganger før jeg lærte ;)

 

 

Regner jo med at det er en del forskjell kvalitetsmessig på billige og dyre bomullsbukser. Slik som denne http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=12&prodid=310

Er det godt nok til å gå lengre turer i eller bør man heller legge på en tusenlapp til Fjellreven Vidda?

 

Jeg kan jo ikke si det sikkert, men jeg har gått mange lange turer (flere dager) med billig turbukse uten problemer så jeg er ganske overbevist om at buksa du fant på magasinet sikkert vil følge deg noen år. Det kommer jo så klart an på hvor ofte den blir brukt og, ikke minst, vasket. Jeg er i skogen eller trener hund hver dag så jeg går omtrent ikke i annet enn turbukser, og siden jeg hater å kjøpe klær så kjøper jeg noe jeg håper og regner med at skal holde lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på Fjørå, men ble litt forvirret over at det var en sykkelbukse. Det er vel ikke padding i stussen og sånn? Høres smart ut med luftemuligheter.

 

Neida, ingen padding i stussen :)

Det er litt rart at Norrøna markedsfører den som en ren sykkelbukse. Det er flere enn bare meg som synes det er en flott bukse til alminnelig turbruk.

 

Jeg brukte lenge den klassiske Fjellreven Vidda som turbukse, bomull/polyester G-1000. Men etter at jeg begynte å bruke softshell, Norrøna Svalbard Flex1 og Fjørå, er Fjellrevenbuksa degradert til malings- og hagearbeide. Jeg ser ikke lenger noen fordeler med den i forhold til de andre. Bortsett fra at den kanskje den er mer slitesterk, og at den er rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard er ei super turbukse, men på varme sommerdager kan den bli litt tett. Den er ikke vanntett, men lett vannavvisende, og tåler en liten skur.

Jeg mener Norrøna nylig har lansert en litt lettere utgave av Svalbard, den kan kanskje være et alternativ.

Min favorittbukse til turer i oppholdsvær er Norrøna Fjørå. Det er egentlig ei sykkelbukse, men er på mange måter ei ideell turbukse. Den har glidelås langs lårene for lufting, med mesh innenfor så ikke mygga kommer inn. Den har også glidelås nederst så man kan regulere ankelvidden. Den har et meget behagelig stoff med stretch som ikke hindrer bevegelser. Den tåler ikke mye regn, og er neppe like slitesterk som Svalbard. I kjølig vær bør du ha en longs under.

Hvis du vil ha ei vanntett skallbukse med membran må du regne med ganske høy pris, og den vil nok virke tett og klam på varme dager.

Har selv en Fjøra shorts og det er den perfekte fjell-shortsen! Har sett den mye i fjellheimen i sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i butikk og prøvd Norrøna Svalbard flex 1. Utrolig behagelig å ha på. Flott med litt stretch i stoffet. Fjøra hadde de kun i xs så det ble ikke så mye prøving der, men den så funksjonell ut og virket lett i stoffet. Skal få sett på Fjellreven også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.