Gå til innhold
  • Bli medlem

Uerfaren som vil på topptur


Smule

Anbefalte innlegg

Jeg vil dra på topptur enten et fint sted på Østlandet, mer nord for Oslo eller til Gaustatoppen. Litt langt å kjøre til Gaustatoppen bare. Noen som har ett godt forslag? :) Skal gå alene så helst ett sted det er litt andre folk å se... eller om noen andre som også skal gå alene vil bli med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høgevarde/Norefjell er en fin topp å gå. Meget spektakulær i finvær. DNT hytte på toppen hvor man kan overnatte, eller kjøpe noe i kiosken hvis den er åpen.

Ellers har du Skrimfjella ved Kongsberg som har noen små fine topper. Langt ifra like høyt.

Også er det Blefjell.

Alle veldig fine turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvor høy topp man vil på det @Larsdx.

Som første tur alene syns jeg Høgevarde høres fornuftig ut, selv om jeg personlig syns Ranten er mye finere. Var på Styggemann (Skrimfjella) på søndag. Litt for mye skau å gå igjennom for å komme til toppen. Men det er et veldig fint område når man først kommer opp. Et sted jeg vil anbefalle folk å dra til ihvertfall 1 gang. Høgeloft er også en fin topptur, men da vil jeg anbefalle å ha med sykkel den første biten. Høgeloft er ikke akkurat i nærheten av Oslo heller. Faktum er vel at Oslo og litt nord for Oslo ikke er noe bra sted å bo når man liker å gå på fjellet :P Om høyden på toppen ikke er så viktig så er Høgfjellet et fint område som er ganske nære Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det ikke tar særlig mer enn tre-fire timer å kjøre til Valdresflya, hvorfor ikke kjøre dit? Her har man topper i alle dimensjoner, fra veldig enkle, til ganske vanskelige. OK, man kommer seg en del kjappere til Blefjell og Norefjell, men ut fra det jeg har sett, virker toppene litt kjedelige, selv om utsikten sikkert er fin. 

Synes bare det er litt rart at ingen foreslår Jotunheimen på et FJELLforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det ikke tar særlig mer enn tre-fire timer å kjøre til Valdresflya, hvorfor ikke kjøre dit? Her har man topper i alle dimensjoner, fra veldig enkle, til ganske vanskelige. OK, man kommer seg en del kjappere til Blefjell og Norefjell, men ut fra det jeg har sett, virker toppene litt kjedelige, selv om utsikten sikkert er fin. 

Synes bare det er litt rart at ingen foreslår Jotunheimen på et FJELLforum. 

Det er jo ikke nødvendig å gå Uranostinden dersom man ikke er helt varm i trøya. Jotunheimen reiser ingen plass.  Man må nesten ha en langhelg skal man få noe særlig ut av det. Høgevarde kan man jo ta som en dagstur med utgangspunkt i Oslo.

Dersom man skal kline til til å begynne med, så kan man like gjerne gå Everest. Men da blir jo alle andre topper kjedelig i forhold. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar vel under tre timer å kjøre til Gaustaråen fra Oslo, så en tur på Gaustatoppen bør la seg gjøre på en dag. Ellers vil jeg også slå et slag for lavtoppene - det er mange flotte turopplevelser på lur for de som legger turen til topper godt under 2000 meter også. Blir gjerne litt oppdagelsesreise ut av det også, all den tid det ofte ikke finnes så mye informasjon om disse på nettet. Og toppene i denne kategorien får du oftest ha for deg selv.

Hilsen toppsanker :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det ikke tar særlig mer enn tre-fire timer å kjøre til Valdresflya, hvorfor ikke kjøre dit? Her har man topper i alle dimensjoner, fra veldig enkle, til ganske vanskelige. OK, man kommer seg en del kjappere til Blefjell og Norefjell, men ut fra det jeg har sett, virker toppene litt kjedelige, selv om utsikten sikkert er fin. 

Synes bare det er litt rart at ingen foreslår Jotunheimen på et FJELLforum. 

 

 

Tja, når ts syns 2,5 time til Gaustatoppen er litt langt så er det vel ikke så naturlig å foreslå områder det tar 3-4 timer å kjøre til, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bra jeg har valgt Gaustatoppen :) til tross for at det er meldt litt skyer... Er såpass uerfaren at jeg nok trenger noe heeeelt enkelt første gangen og har skjønt at det er Gaustadagen og endel fler som skal dit, trygt :) men når jeg blir mer erfaren skal jeg søke det ferdelige plassene, det er sikkert! Tuuusen takk for mange fine tips dere, skal ta de med meg videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sammenlikning. Har ikke vært på Gaustadtoppen, men den ser ganske døll ut. Toppene i Jotunheimen er mye fetere. Så de er verdt en time mer i bilen.

 

Kanskje ikke for ts, tenkt på det? Det du syns er dølt syns kanskje andre er fint og det du syns er spennende syns kanskje andre er kjedelig. For meg er ikke en 2000-m topp noe mer spennende enn en tur til f.eks Ranten. Greit at du er forelsket i Jotunheimen, men det betyr ikke at det ikke finnes andre fjell i dette landet. Ser heller ikke poenget med å kjøre 3-4 timer for å dra på en mindre topp, mår man har fine topper bare litt over en time fra Oslo. Hvordan kan du forresten si at Jotunheimen er så mye finere enn alle andre fjell når du ikke engang har vært på dem? Du er litt troll i dag lars.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sammenlikning. Har ikke vært på Gaustadtoppen, men den ser ganske døll ut. Toppene i Jotunheimen er mye fetere. Så de er verdt en time mer i bilen.

Er det en time å mer å kjøre til, er det også en time mer å kjøre tilbake..

Gaustatoppen ligger fritt, det betyr at det er 360° view rundt, og ikke en annen topp som ligger i veien. Er det klarvær så ser du langt! Det er også mer enn nok høydemeter å forere for å komme opp. Problemet er at alle bilder av Gaustatoppen er tatt fra samme side, det er enten fra Skisentert eller nede i dalen på vei inn til Rjukan. Da ser toppen ut som et platå, i virkeligheten er toppen en egg, som er så bratt på begge sider at du nødig vil miste balansen, eggen er ikke spesielt bred heller.

Gaustatoppen er den luftigste toppen som er innenfor rekkevidde for en dagstur, og vel verdt et besøk. Husk også på at TS anser seg selv som nybegynner, da kan en topp uten for lang anmarsj være fin start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kjedelige med Gaustatoppen Smule, er alle folkene. Men akkurat nå ville du jo ha folk og da er Gaustatoppen finfin :) Om det ser ut som det er tett tåke når du kommer opp så må du ha tålmodighet og vente. Skya blir borte etterhvert og da er utsikten veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.