Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til navn på topper


espenh

Anbefalte innlegg

Annonse

Er litt på gyngende grunn her, har ikke like mye greie på disse fjella som de på Rånahalvøya. Men topp nr.2 kan ikke være til å ta feil av, det må være Kolåstind. Kanskje nr.3 er Grøtdalstind, men det er jeg absolutt ikke sikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på gyngende grunn her, har ikke like mye greie på disse fjella som de på Rånahalvøya. Men topp nr.2 kan ikke være til å ta feil av, det må være Kolåstind. Kanskje nr.3 er Grøtdalstind, men det er jeg absolutt ikke sikker på...

eg er kanskje òg på tynn is, men er ikkje topp nr.2 hornindalsrokken?

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis #1 er Kjerringa og #2 er Rokken, hva er da #3.

Ligner Skårasalen kanskje?

"Next in chain" er Kvitegga, og den er ikke spiss.

Kanskje vi ser videre og forbi Kvitegga.

Espen, du kan se panorama fra Rokken her (tidl. debattert kraftig i forumet,

og jeg har enda ikke fått lagt inn alle navn)

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/hornindalsrokken.html

(Bilder 20,22)

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjentfolk kan ta det etter tur, får overlate litt moro til Svein, gi og andre også :?

Nr 1: Rokkekjærringa

Syns også at Nr 1 ligner på Rokkekjerringa, den spesielle egga ut til høyre for (kalles lissjerokken eller lissje rokkekjerringa?). Da må nr 2 vel være "Honn'dalsrokkjen"... (ligner også Kolåstinden, men den ligger et helt annet sted). Skårasalen blir vel mer til venstre.

Et videre bilde med mindre tele hadde vært til god hjelp :P Nr 3 tar jeg ikke akkurat nå... (skal på kurs kl.9) :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2: Hornindalsrokken

Nr 3: Skruven

Vanskelig å tolke bilder tatt med telelinse ja. Faktisk er Rokkekjærringa den eneste jeg er 100% sikker på her.

Avstandene er umulig å bedømme med dette bildet, og dermed blir formene også litt rare. Jeg tror vi må bedømme ut i fra retninger i forhold til Rokkekjærringa. Jeg har ikke kikket på kart eller noe, så det er litt vill gjetting.

Hadde jeg ikke sett fjellene i forhold til hverandre hadde jeg sagt: Nr 2: Slogen(her er det flere fjell som skal ligge i veien), og nr 3: Kolåstind(er det helt sikkert ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke stemmer med bildet :D

Rokkekjerringa er nok sikker ja, kan ikke komme på andre topper som har den karakteristiske fortoppen ut til høyre for. (Utenom Langenestinden/Høgenipa :?)

Etter kartet skal da Hornindalsrokken ligge nærmere mot fotografen, ikke "bak" som det framgår av bildet. Siden foto-retningen er sør-sørøst, blir Skruven langt ute til høyre.

Jeg får det ikke til å stemme, burde ikke Kårdalstindane eller Kalveskrednipa vist i bakgrunnen??? Et bilde med litt mindre tele hadde gjort seg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt meg bryet å skrive ut et kart og trekke opp linjer. Nr 2 er uten tvil Kolåstinden, har sjekket et bilde fra samme vinkel. Har ikke nok detaljer i kartet til å trekke opp nøyaktige linjer, men vedr nr 3 er jeg villig til å sette penger på Romedalstinden eller Sætretindane :wink:

Oyvindbr hadde rett ang Kolåstinden i et tidlig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 er etter mi meining utan tvil rokkekjerringa. austover har vi egga mot austlege rokkekjerringa 1443, og vestover den kulen som ozzi og eg kallar vesttoppen. vidare vestover har vi breen opp til 1575-høgda. i forkant av rokkekjerringa ser vi det som honndølene kallar hatten (det markerte skråa mørke fjellpartiet under og til venstre for nr 1) og tussefjellet litt lenger til venstre. eg er ikkje i tvil om dette, støttar ozzi med nye 100% på det.

nr 2 ser unekteleg ut som kolåstind ja men kor i helsike kan den ha flytta seg hit? nr 3 ser for meg ikkje ut som sætretindane eller romedalstind. dvs muleg det kan være det men kor har dei komt inn hit? kor mykje penga ville du satse svein?

nr 2 skulle vært hornindalsrokken og nr 3 området rundt kvitegga men den ser no virkeleg ikkje so skarp ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet som "beviser" at det er Kolåstinden, sammenlign bildet og se på detaljene. Bildet mitt er tatt fra området rundt Kalvedalstinden (1234), dette er faktisk samme retning som fra Skålatårnet. Trodde det ikke selv før jeg trakk opp linjer på kartet :? Hvor mye penger jeg setter.... får se om jeg har rett eller ikke :wink: Heller mer til Nordre Sætretind enn Romedalstinden vedr nr 3.

post-283-133474405792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok dette ser kliss likt ut ja. klart du har studert dette nøye, eg må sjekke på kart og trekke litt linjer og. men nr 1 rokkekjerringa er det etter mi meining ingen tvil om.

men om desse to bilda er tatt på samma linje so lure eg på kor området fingeren/sylen er blitt av på det store bildet til espenh. fingeren og sylen viser godt på ditt bilde og likeeins sida ned mot standalseidet. dette kan eg ikkje finne på espenh sitt bilde. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet som "beviser" at det er Kolåstinden, sammenlign bildet og se på detaljene. Bildet mitt er tatt fra området rundt Kalvedalstinden (1234), dette er faktisk samme retning som fra Skålatårnet. Trodde det ikke selv før jeg trakk opp linjer på kartet :x Hvor mye penger jeg setter.... får se om jeg har rett eller ikke :?: Heller mer til Nordre Sætretind enn Romedalstinden vedr nr 3.

Nei Svein, dette må være feil. Om nr 1 er Rokkekjerringa, så er nr 2 Honndalsrokkjen. Den ligg jo rett over dalen

frå Rokkekjerringa, og det ser du tydeleg på bilete. Kolåstinden ligg omlag på linje med Rokkekjerringa, men avstanden

er mykje større, så sjølv om det er zooma kraftig vil den ikkje komme så nær.

No veit ikkje eg korleis den tek seg ut frå Skåla, men kan nr 3 være Kviteggja. Den er tydeleg høgare enn nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Svein, dette må være feil. Om nr 1 er Rokkekjerringa, så er nr 2 Honndalsrokkjen. Den ligg jo rett over dalen

frå Rokkekjerringa, og det ser du tydeleg på bilete. Kolåstinden ligg omlag på linje med Rokkekjerringa, men avstanden

er mykje større, så sjølv om det er zooma kraftig vil den ikkje komme så nær.

No veit ikkje eg korleis den tek seg ut frå Skåla, men kan nr 3 være Kviteggja. Den er tydeleg høgare enn nr 2.

Se på kartet, Hornindalsrokken ligger nærmere enn Rokkekjerringa. På bildet er det helt klart at denne toppen ligger bak. Kvitegga fra denne vinkelen er en bred rygg.

Hvis det er Hornindalsrokken, hvor er da Kårdalstindane og Kalveskrednipa som skal være rett bak??

Enig at det må være rart at Kolåstinden synes, men med å se retningene på kartet kan det ikke være tvil. Heller ikke når jeg studerer bildene, se vedlegg. I front av bildet til Espen h. ser det ut til å være en topp som går i et med Kolåstinden. Vinkelen er forskjellig iom at Espen h's bilde er tatt ca 600moh høyere.

post-283-133474405798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at hånndalsrokkjen skal ligge i framkant av rokkekjerringa men her ser det tydelig ut som den ligge lenger borte. nei det stemmer ikkje og so er det partiet vidare mot kvitegga som ikkje stemmer heller... merkelige greier. men mitt ankepunkt mot kolåstind er at eg ikkje kan sjå fingeren/sylen området og den store sida som går søraustover mot standalshytta. sjølve toppen og egga er veldig lik på desse 2 bilda men eit stykke nede på bildet syns eg ikkje det liknar.

med tanke på at topp 3 evt kan være sætretindane syns eg det virkar rart at denne skal vise so godt herifrå. kvar ligge då kjerringøyra, kvistadkjerringane, skårasalen mfl? dei skulle vel dekke godt i denne retninga om eg no har sikta riktig på kartet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har eg ikkje kart utover sunnmørsalpane her, men går linja ca ved kjellstadli på fylkesgresa i hornindal? klart det kan være ein topp som ligge i forkant og dekker slik at ein ikkje ser sylen/fingeren. dette må då i tilfelle være grøtdalstindane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det må være rart at Kolåstinden synes, men med å se retningene på kartet kan det ikke være tvil. Heller ikke når jeg studerer bildene, se vedlegg. I front av bildet til Espen h. ser det ut til å være en topp som går i et med Kolåstinden. Vinkelen er forskjellig iom at Espen h's bilde er tatt ca 600moh høyere.

Ser at Rokkjen skulle vore nærmare ja. Trur det er nr 1 som er feil, om det er Rokkekjerringa, kva er det som ser ut

til å stige høgare mot sør? Og sjå på skuggane, anten må dette bildet vere teke grytidleg om morningen, eller så

har sola stått opp i nordaust. Skulle gjerne vist når på året, og når på dagen det er teke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at rokkekjerringa er nr 1 er eg overhodet ikkje i tvil om. har trakka so mykje i akkurat dette området. var på rokkekjerringa og hatten seinast i vår og austtoppen i fjor. tilbrakte påska i år i hornindal og sjølv om alkoholinntaket var høgt var eg nokolunde klar på dagtid. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er nr 1 som er feil, om det er Rokkekjerringa, kva er det som ser ut

til å stige høgare mot sør? Og sjå på skuggane, anten må dette bildet vere teke grytidleg om morningen, eller så

har sola stått opp i nordaust. Skulle gjerne vist når på året, og når på dagen det er teke.

Det er 110% sikkert Rokkekjærringa, hvis ikke skal jeg danse naken midtvinters på alle toppene vi ser!!!

Høyere mot sør(venstre) blir 1575 høgda. Blir mer sørvest retning enn sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at hånndalsrokkjen skal ligge i framkant av rokkekjerringa men her ser det tydelig ut som den ligge lenger borte. nei det stemmer ikkje og so er det partiet vidare mot kvitegga som ikkje stemmer heller... merkelige greier. men mitt ankepunkt mot kolåstind er at eg ikkje kan sjå fingeren/sylen området og den store sida som går søraustover mot standalshytta. sjølve toppen og egga er veldig lik på desse 2 bilda men eit stykke nede på bildet syns eg ikkje det liknar.

med tanke på at topp 3 evt kan være sætretindane syns eg det virkar rart at denne skal vise so godt herifrå. kvar ligge då kjerringøyra, kvistadkjerringane, skårasalen mfl? dei skulle vel dekke godt i denne retninga om eg no har sikta riktig på kartet her.

Ligger nok en topp i front på Kolåstinden, det var det jeg kom til. Hvilken har jeg ikke prøvd å finne ut

Nr 3 står mer åpen.... Er vi helt på jordet får Ozzi istapper både her og der til vinteren :?:

Panoramaet fra Hornindalsrokken som Arnt Flatmo la ut, og som ble diskutert vidt og bredt kan kanskje gi svaret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panoramaet fra Hornindalsrokken som Arnt Flatmo la ut, og som ble diskutert vidt og bredt kan kanskje gi svaret??

JA!!!! Skårasalen :?:

Siden bildevinkelen er litt mer mot Rokkekjerringa ifht Hornindalsrokken, vil Kolåstinden komme til syne mellom Skårasalen og Rokkekjerringa.

1. Rokkekjerringa

2. Kolåstinden

3. Skårasalen

Case closed :x Og Ozzi kan beholde buksene på...

Utsnitt av Arnts bilde: (håper det er greit..)

post-283-133474405847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her :?:

Mer info om bildet : Tatt lørdag 15. oktober 2005, klokken 08:56.

Bilde er tatt med et Canon S2 kamera med max zoom.

At nr 1 er Rokkekjerringa tror jeg ikke det hersker mye tvil om, se vedlagt bilde tatt på vei til Hornindalsrokken seinere på dagen.

Har dessverre ikke noe bilde med mindre tele i denne retningen.

Espen

post-551-133474405837_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom til Skårasalen vi også ja. Uten å se på kartet blei vi nok lurt av retningen her alle sammen. Jeg trodde Skåla la lengre vest. Syntes fremdeles det er et merkelig bilde, og det er rart at det ikke er flere fjell som er godt synlige :?: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.