Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilgang Nigardsbreen etter ulykken


bernt

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt meg til Nigardsbreen i helgen, men det står i Sogn Avis (http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/article7526729.ece): " Området på venstre sida av breelva vil frå no berre vera tilgjengeleg for personar som går saman med guide opp på breen, seier Karoliussen.". Er det ramme alvor? Betyr det at jeg og kona ikke kan klatre litt i blåisen på Nigardsbreen uten guide? (PS: Jeg har faktisk jobbet som brefører i min tid selv om jeg ikke har sånn moderne sertifisering og kurs og sånt, og vi har begge lang erfaring på bre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ingenting om hvem som evt skal være guide, så har dere breerfaring så er jo saken grei. All ferdsel skjer jo uansett på eget ansvar.

 

De som kan svare best er vel turistinformasjonen i Luster, tlf.nr dit er 992 31 500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kriteriene? Instruktørkurs, førersertifisering, grunnkurs? Kan en fører gå med en saueflokk av uerfarne turister opp der så burde det være greit med en liten gjeng med breerfaring og sunt bondevett å gå samme sted. Breen kan forandre seg og ting kan skje fort, men breen oppfører seg fortsatt som en bree. Jeg har ikke vært i området på mange år, men at en bree kalver er jo ikke akkurat noe nytt og sjokkerende, blir litt overkill hvis man nå skal sperre av områder for alle og enhver bare fordi enkelte ikke skjønner at man ikke skal stå under en svær isskavell. Er det pga etterforskning eller ekstra stor fare for utsklidninger/isfall så er det greit nok, men da burde vel også organiserte grupper holde seg unna?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres drøyt ut. Forsåvidt greit å sikre midten av brefronten bedre, all den tid store isblokker kan rase ut når som helst, men å nekte folk med kunnskap, ferdigheter og riktig utstyr å ferdes på en bre blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstresiden er så vidt jeg kan se ikke et problemområde - det var det i alle fall ikke i juni da jeg var der sist. Det er der det er logisk å entre breen, og der Jostedalen Breførarlag sin føringer starter. Å gå inn høyere opp er problematisk, da det er både bratt og kronglete adkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tenker på is-ras (kalving skjer BARE når breen ligg i vatn!!!), ingen tenker på stein-ras - bare gå lengre opp på siden du...

 

Venstre side er stengt for allmenheten ved hengebrua av politiet Jostedalen Breførarlag kan gå inn med sine grupper. Breførarlaget er pålagt/har aksepterte å ta med inn "brefolk" når dei går inn med deres grupper - lure selv på åssen det da skal administreres med returen - må private grupper da være tilbake sammen med siste guidede gruppe... Eller må man retunerer via steinmannen...?
Bare for god ordens skyld - det var på venstre side ulykken stedte, så ikkje ufarligt her heller.

 

Uten å vite det, så vil jeg tru at dette er et tiltak mod en evt. flodbølge pga. en faretruende stor blokkk som henger over breelven. Store dele av "stien" på venstre side vil da sannsynligvis bli oversømmet.

 

Når det så er sakt, så er der jo en hel del flere breer i Jostedalen så hvorfor ikke bare gå på en av dei? Da slipper en og alle turistene... Norske som utenlandske :pirate:  :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i distriktet har vi lite breer som kalver over turistene. Men likevel skjer det umulige her også. For noen få år siden padlet 3 tyskere i en liten gummibåt oppstrøms dammen i Otra. Få meter fra dammen ble de tatt av en virvel og sugd ned.

Kom som skutt ut av damluka, både turistene og gummibåten. Heldigvis gikk det forholdsvis bra. Alle fikk bein og armbrudd,

men overlevde. Etterpå kom denne lange raden av baller som strekker seg flere hundre meter oppover.

Skulle vært helt unødvendig i grunnen å sikre her dersom folk hadde brukt vett.

9cx28p.jpg

 

Og her kom de ut:

AcmtTj.jpgI

 

I den lokale gruven har de også sikret seg mot uhell, på tre språk...

AkiDT3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte fint. Breførerne slapp oss igjennom, de var ikke så veldig strenge :-) . Broen over elven er sperret med et politibånd. Vi fikk en fin tur i blåisen. Det sagt, da vi etter breturen satt ved innsteget og pakket sammen utstyret, ble vi vitne til nok et "selvmordsforsøk". En tysktalende dame fant ut at hun skulle, etter den guida turen, stille seg opp under breen for fotografering på verst tenkelige sted rett ved innsteget. Hun fikk så hatten passet av en brefører....

 

Og, i mine mange år på Engabreen (Svartisen) har jeg mistet tall på hvor mange ganger jeg har kjeftet opp folk som har gått inntil breen på spinnville steder......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med Briksdalsbreen i Olden?

Er det noen sperringer der?

Var opp til begynnelsen av vannet nedenfor breen,

men kunne ikke se noen sperringer.

Regner med sperringen var flyttet lenger frem på venstresiden av vannet.

Bra med gjerde langs stien opp.

post-10050-0-05392400-1408263095_thumb.j

post-10050-0-29947800-1408264167_thumb.j

post-10050-0-79085800-1408264308_thumb.j

post-10050-0-13576900-1408264452_thumb.j

post-10050-0-40071800-1408264589_thumb.j

Oppe ved brevannet:

post-10050-0-02000600-1408263455_thumb.j

post-10050-0-32768500-1408263842_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man snakker om villigheten på å utsette seg selv for risiko:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/En-time-i-ko-for-drommebildet-3175714.html
 

En hel time sto hun i kø for å komme frem ytterst på tunga og ta drømmebildet sitt.

Trolltunga er en spiss fjellhylle 700 meter over Ringedalsvannet i Odda
og har virkelig tatt av som turmål de siste årene.

Hvordan var det å sitte der ute?

Jeg så ikke så mye ned, ler Øversveen og legger til:  
Det måtte gå fort, for det var mange som sto i kø for å komme ut der. 
Tuppen av Trolltunga går litt oppoverbakke, så det kjennes egentlig ganske greit å gå frem der.

Professor Jill Walker Rettberg ved Universitetet i Bergen
tror likevel ikke at bildedeling på sosiale medier får folk
til å gjøre farligere ting enn de ellers ville.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.