Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind i dårlig vær.


Thoreau

Anbefalte innlegg

 

Følger denne diskusjonen ivrig her da jeg vurderer å kjøpe et Ringstind 2. Har ett på lån nå og har akkurat slått det opp for å se på innvendig størrelse. Jeg er 191 cm og lurer veldig på om det kommer til å bli en utfordring for meg å unngå og komme borti innerteltet med soveposen. Noen som har erfaring med det?

 

No er det litt forskjell på kor stor teltdukskrekk forskjellige har. Men eg har aldri hatt problem med dette i mitt Ringstind 1 (så lenge det ikkje er for mykje vind, og også då er teltdukkontakten bare kortvarig). Eg reknar liggelengda som rikeleg, og eg har god plass til å legge klede i begge endane av teltet, men så reknar ikkje eg meg for å vera lenger enn 190cm heller. Eg har heller ingen erfaring med vintersovepose i dette teltet, ettersom eg reknar teltet for å vera totalt ueigna til vinterbruk.

Det som derimot er heilt avgjerande, er å ikkje ha for tjukt liggeunderlag. Du skal ikkje så mykje over bakkenivå før liggelengda krympar veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at det er artig å lese om brukere av Ringstind omtaler teltet som "romslig". Jeg satte opp mitt Shagri-La 3 ved siden av et Ringstind sl, og jeg konkluderte raskt med at det er helt uaktuelt å dra på 14 dagers tur i den lille kokongen der.

Kom nylig ned fra langtur på vidda i nord, og på vei inn møtte jeg en tysker som klagde på at han måtte flytte på sitt Ringstind den natta på grunn av sterk vind. Jeg fikk en stor dose drittvær selv på denne turen, og måten Shagri-La'en håndterer slikt vær er imponerende. Tyskeren ble for øvrig solgt ved første beskuelse av Shagri-La'en, og skulle bestille seg et ved første anledning.

Jeg har nå bestilt 1-manns innertelt til Shangri La, og da havner vekta på ca 1,3kg, og det kaller hvert fall jeg romslig i forhold til vekta!

N

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et bilde som viser dimensjonene på Ringstind 1 og Ringstind 2 versjon 1 fra rundt 2005. Den store lengden i innerteltet og den store takhøyden gjør at teltet føles langt romsligere enn lignende (ofte lettere) 1mannstelt. Det er også gode kokemuligheter i ytterteltet.

 

 

gallery_1310_49_3439.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det er artig å lese om brukere av Ringstind omtaler teltet som "romslig". Jeg satte opp mitt Shagri-La 3 ved siden av et Ringstind sl, og jeg konkluderte raskt med at det er helt uaktuelt å dra på 14 dagers tur i den lille kokongen der.

 

 

 

Null problem å være på solotur med Ringstind 2 Light. Romslig nok i massevis for meg og det lille utstyret jeg har inni teltet. Oppbevarer alltid sekken utendørs (med regntrekk montert), uansett hvilket telt jeg bruker.  En annen ting er det vesle smarte forteltet på Ringstind, som var en sterkt medvirkende årsak til at jeg valgte nettopp det teltet. Jeg må ha fortelt. 

 

Nå ser jeg at du sammenlignet med en Superlight-versjon.. Disse er jo krympa inn en hel del (ihvertfall høyde og bredde) kontra Light og tidligere standardversjon. Alt for å vinne gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du vil få problemer med å dulte soveposen borti innerduken om natten. Jeg er 182 og våkner til tider med litt fukt ved fotenden på soveposen på morgenen når jeg er på tur. Selve liggelengden er egentlig bra nok...men jeg vil heller ha god klaring til hode og ansikt fra innerduk pluss plass til sekk bak "hodeputa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må innrømme at det er artig å lese om brukere av Ringstind omtaler teltet som "romslig". Jeg satte opp mitt Shagri-La 3 ved siden av et Ringstind sl, og jeg konkluderte raskt med at det er helt uaktuelt å dra på 14 dagers tur i den lille kokongen der.

 

Det er stor forskjell på storleiken til Ringstind 1 og Ringstind superlight. Og Ringstind 2 (som det vert referert til fleire gonger i denne tråden) er enno større.

Men det som bestemmer om eg synest eit telt er romsleg eller ikkje, er korleis eg får plass til meg og mitt inne i teltet, og ikkje korleis det ser ut ved sidan av eit anna telt. Og eg har god plass til meg og mitt i Ringstind 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du vil få problemer med å dulte soveposen borti innerduken om natten. Jeg er 182 og våkner til tider med litt fukt ved fotenden på soveposen på morgenen når jeg er på tur. Selve liggelengden er egentlig bra nok...men jeg vil heller ha god klaring til hode og ansikt fra innerduk pluss plass til sekk bak "hodeputa".

Soveposen min er Alta Long. Den har innvendig mål på 215....mulig dette blir litt tøft å få inn i det teltet. Mulig å ligge litt på skrå? Sliter med å finne telt som er langt nok for meg. Jeg har et Bergans Wiglo LT4 for turer med flere personer, lengda der er glimrende for me, men dette kan man ikke dra med alene på lengre turer. Ønsker meg et lett, 'regnsikkert', vindstabilt telt som er laaaangt nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen min er Alta Long. Den har innvendig mål på 215....mulig dette blir litt tøft å få inn i det teltet. Mulig å ligge litt på skrå? Sliter med å finne telt som er langt nok for meg. Jeg har et Bergans Wiglo LT4 for turer med flere personer, lengda der er glimrende for me, men dette kan man ikke dra med alene på lengre turer. Ønsker meg et lett, 'regnsikkert', vindstabilt telt som er laaaangt nok :-)

Jeg har ikke like lang sovepose, og kan derfor fortelle deg at du ikke vil finne noe langt nok. Det du bør se etter er rettest mulige endevegger, som f.eks. Kaitum.

Men dersom du skal ha et lettvektstelt, så ville jeg tatt en titt på Tarptent Scarp 1 eller 2. Den har forholdsvis høye endevegger for en slik telttype. Også kan du velge innertelt i kun mesh, som gir mindre kondens på innertelt. Da vil du kunne ligge forholdsvis tørt.

Kanskje Shangri-La 3 eller 5 er noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke hjelpe veldig mye...men en smule selfølgelig. Ofte legger jeg meg på siden med en litt annen benstilling...noe som hjelper betraktelig. Men jeg skal ikke skryte på meg at jeg alltid våkner slik om morgenen ;) Alternativt kan du jo ha med en søplesekk og tre utenpå fotenden av soveposen din om du ikke har en altfor varm dunpose. Hadde jeg hatt lengden din ville jeg vurdert å investere i et lett 2 mannstelt. Black Diamond har et par modeller...eller så mener jeg Reinfjell har kommet i superlight utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å være på solotur med Ringstind 2 Light. Romslig nok i massevis for meg og det lille utstyret jeg har inni teltet. Oppbevarer alltid sekken utendørs (med regntrekk montert), uansett hvilket telt jeg bruker.  En annen ting er det vesle smarte forteltet på Ringstind, som var en sterkt medvirkende årsak til at jeg valgte nettopp det teltet. Jeg må ha fortelt. 

 

Nå ser jeg at du sammenlignet med en Superlight-versjon.. Disse er jo krympa inn en hel del (ihvertfall høyde og bredde) kontra Light og tidligere standardversjon. Alt for å vinne gram. 

Hver sin lyst, helt klart. For meg er det praktisk, og logisk, å ha alt av utstyr tilgjengelig i teltet, uten å tømme sekken. Å skulle ha sekken ute er for meg upraktisk. Et eksempel var nå på siste langtur. Jeg kunne pakke sekken i ro og fred inne i teltet i drittværet helt uten å utføre et eneste C moment. Så til slutt var det bare å rulle sammen teltet, feste det på sekken og tusle et par mil til. Og som nevnt lengre oppe er jeg heller ikke intressert i å måtte tømme alt av utstyr inn i teltet, og omvendt, jeg vil heller ikke ut for å hente nødvendig utstyr. Nå snakker jeg turer over ei uke, for korte turer er det sjeldent jeg bruker telt i det store og hele. Men som sagt, hver sin lyst, og hvis en vektreduksjon på 600gr/1000gr veier opp for noen ulemper så er jo det flott.

 

@Nikke  Hvilket inner telt har du bestilt til dit Shangri La 3 ?

Se vedlagt bilde Rune. Tror jeg går for både med helduk og myggnett modellen.

 

   

Det er stor forskjell på storleiken til Ringstind 1 og Ringstind superlight. Og Ringstind 2 (som det vert referert til fleire gonger i denne tråden) er enno større.

Men det som bestemmer om eg synest eit telt er romsleg eller ikkje, er korleis eg får plass til meg og mitt inne i teltet, og ikkje korleis det ser ut ved sidan av eit anna telt. Og eg har god plass til meg og mitt i Ringstind 1.

Men likevel gir jo et inntrykk av den utvending dimensjonen tross alt en god pekepinn på innvending plass og praktisk bruk. Eller er du uenig i det?

 

N

post-5141-0-67743600-1408289295_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å skulle ha sekken ute er for meg upraktisk. Et eksempel var nå på siste langtur. Jeg kunne pakke sekken i ro og fred inne i teltet i drittværet helt uten å utføre et eneste C moment. Så til slutt var det bare å rulle sammen teltet, feste det på sekken og tusle et par mil til.

 

Mitt Ringstind 1 er romsleg nok til at eg kan gjera det på akkurat same måte ;) Meir plass har eg ikkje bruk for. Og når det gjeld å finne teltplass, er eg glad for at teltet ikkje tar for stor plass.

 

Men likevel gir jo et inntrykk av den utvending dimensjonen tross alt en god pekepinn på innvending plass og praktisk bruk. Eller er du uenig i det?

 

N

 

Dei utvendige dimensjonane kan gje ein peikepinn på innvendig plass, men ikkje på praktisk bruk. Skråveggar er ein typisk ting som kan gjera at eit telt ser stort ut utvendig, men det likevel er kjempetrangt innvendig. Mitt gamle Hilleberg Nammatj er eit godt eksempel på eit telt som er stort utvendig men trangt innvendig.

Når det gjeld praktisk bruk, kan smådetaljar som korleis inngangen er er plassert og utforma bety mykje for korleis ein får utnytta plassen. Ringstind-teltet mitt er slik utforma at det passar veldig godt mitt bruk. Sjølv om det meste av golvplassen vert brukt, kan eg ha det ryddigt der alt er lett tilgjengeleg, og der eg ikkje må krabbe over sekken for å koma meg inn og ut. Derfor vert totalinntrykket at det er romsleg, sjølv om det ser lite ut utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Mitt Ringstind 1 er romsleg nok til at eg kan gjera det på akkurat same måte ;) Meir plass har eg ikkje bruk for. Og når det gjeld å finne teltplass, er eg glad for at teltet ikkje tar for stor plass.

   

Dei utvendige dimensjonane kan gje ein peikepinn på innvendig plass, men ikkje på praktisk bruk. Skråveggar er ein typisk ting som kan gjera at eit telt ser stort ut utvendig, men det likevel er kjempetrangt innvendig. Mitt gamle Hilleberg Nammatj er eit godt eksempel på eit telt som er stort utvendig men trangt innvendig.

Når det gjeld praktisk bruk, kan smådetaljar som korleis inngangen er er plassert og utforma bety mykje for korleis ein får utnytta plassen. Ringstind-teltet mitt er slik utforma at det passar veldig godt mitt bruk. Sjølv om det meste av golvplassen vert brukt, kan eg ha det ryddigt der alt er lett tilgjengeleg, og der eg ikkje må krabbe over sekken for å koma meg inn og ut. Derfor vert totalinntrykket at det er romsleg, sjølv om det ser lite ut utvendig.

He he, men målene, eller tallenes klare tale, forteller at disse modellene er små, utvending eller innvending.

Jeg har jo ikke bare sett disse modellene utvending, jeg har jo både prøvd dem og solgt dem, privat og i jobbsammenheng.

 

Jeg vil hvert fall fall ha mer plass på de lengre turene, spesielt i drittvær som varer over flere dager. Kan både henge opp og tørke klær, samt fyre primus med god margin og uten at jeg hele tiden må passe på. Setter veldig pris på å kunne stå å skifte, samt sitte normalt og for eksempel spise og lese.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Shangri La (da femmern som familietelt) og Ringstind.

 

Mitt Ringstind 2 har fått kjørt seg siden 2005 - og jeg har også brukt det i ganske hardt vintervær og snødd ned med det til det nesten brøt i sammen. Jeg har montert stormmatter på mitt.

Egentlig har det vært et helt greit krypinn, men strengt tatt har jeg aldri fått duken helt stram. Min samboer bruker å ha en kvist i ene enden for å stramme opp teltet i fotenden. Ved vind og regn har jeg alt for ofte opplevd at ytterduken klistrer seg til innerduken - med tilhørende dråper og fukt som resultat.

 

 

Det skjer en rivende utvikling på teltfronten og Ringstind 2 fra 2005 tror jeg er forbikjørt av andre telt nå. Jeg kjenner ikke lettvektsversjonene av teltet. Det har skjedd veldig mye på teltfronten på disse årene - og jeg foretrekker Exped Orion som jeg virkelig stoler på i høyfjellet. Er i tvil om jeg ville hatt Shangri-La 5 i alt for sterk vind i høyfjellet. Må ha gode fester for teltpluggene da.

 

En ting som umiddelbart irriterer med Shangri-la er at duken er "umulig" å få tørr etter regnvær. Det er en annen diskusjon, men ytterduk og innderduk må pakkes hver for seg i hvert fall skal ikke alt bli vått. Jeg har ristet den ytterduken i det uendelige, men det blir bare sånne mikroskopiske perler på duken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He he, men målene, eller tallenes klare tale, forteller at disse modellene er små, utvending eller innvending.

 

Til tross for at tala kan sjå små ut, er teltet romsleg. I alle fall for meg som bare måler 190cm. Eg har plass til å legge frå meg klede og andre ting både i hovudenden og fotenden, utan at det går utover liggeplassen. Eg har ikkje med meg stol, så eg må sitje på bakken, og då er telthøgda stor nok til å ikkje vera i vegen for skallen.

At det finnst større telt, er ein heilt annan sak, men denne tråden handla om Ringstind, og då er det Ringstind eg forheld meg til

 

samt fyre primus med god margin og uten at jeg hele tiden må passe på.

 

Å fyre primus utan å passe på, vil eg fraråde på det sterkaste. I alle fall inne i teltet, men også utanfor teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Til tross for at tala kan sjå små ut, er teltet romsleg. I alle fall for meg som bare måler 190cm. Eg har plass til å legge frå meg klede og andre ting både i hovudenden og fotenden, utan at det går utover liggeplassen. Eg har ikkje med meg stol, så eg må sitje på bakken, og då er telthøgda stor nok til å ikkje vera i vegen for skallen.

At det finnst større telt, er ein heilt annan sak, men denne tråden handla om Ringstind, og då er det Ringstind eg forheld meg til

   

Å fyre primus utan å passe på, vil eg fraråde på det sterkaste. I alle fall inne i teltet, men også utanfor teltet.

Jøsses, tallene er da en gang tallene, intet mer eller mindre.

 

Tråden handler fremdeles om Ringstind etter min mening, og det kan spores ulike og tildels motstridene opplevelser av teltet i vær, vind og praktisk bruk. Blir jo heller ikke feil å sammenligne med andre modeller, men dette holder vel moderatorene orden på.

 

Tror 30år med fyring av primus skulle gi grei erfaring. Det er jo ikke slik at jeg er langt unna heller. Inne ved stanga er det tross alt 1.70 høyde, det gir god margin.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er det flotte med ringstind (versjon 1);at man kan sitte i full høyde, ha full liggelengde, og SLIPPE å koke i innerteltet. Å koke i innerteltet forbinder jeg med lav komfort.

Men andre teltmodeller har også "full høyde" og "full liggelengde", og samtidig gir mulighet for å fyre både inne og ute i forteltet, og Shangri La tillater at dette skjer på en trygg måte.

Apropos liggelengde, dette er noe som stadig kommer opp i forbindelse med Ringstind. For på grunn av skråkonstruksjon påstår enkelte at liggelengden ikke tilsvarer det som er oppgitt, altså i praksis, spesielt ved bruk av 7/9cm liggeunderlag.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har jo ikke bare sett disse modellene utvending, jeg har jo både prøvd dem og solgt dem, privat og i jobbsammenheng.

N

 

Bare eit spørsmål ettersom du er så ivrig på å reklamere for Shangri La, er det også noko du sel og derfor har økonomisk gevinst av? Anten privat eller i jobbsammenheng?

Eg forstår at me aldri vert enig om storleiken til Ringstind. Mi erfaring er at teltet er romsleg og du synest det ser lite ut. Dei som er interessert i Ringstind har fått den informasjonen dei treng, så det har ikkje noko for seg å diskutere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men andre teltmodeller har også "full høyde" og "full liggelengde", og samtidig gir mulighet for å fyre både inne og ute i forteltet, og Shangri La tillater at dette skjer på en trygg måte.

Apropos liggelengde, dette er noe som stadig kommer opp i forbindelse med Ringstind. For på grunn av skråkonstruksjon påstår enkelte at liggelengden ikke tilsvarer det som er oppgitt, altså i praksis, spesielt ved bruk av 7/9cm liggeunderlag.

 

N

 

Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer her. Husk at "Ringstind" ikke er Ringstind. Ringstind finnes i minst 3 versjoner. Jeg har postet en skisse av målene på Ringstind versjon 1, og den taler for seg hva angår takhøyde og liggelengde. Du skal slite med å finne relativt lette 1/2 person fjelltelt som er romsligere enn Ringstind versjon 1. Og da er spisstelt og mønetelt ikke å sammenligne med, pga manglen på fortelt. Men som nevnt tidligere i tråden, romsligheten til Ringstind versjon 1 går på bekostning av vindstablitet og vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.