Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt, Kaitum 3 vs Fjellheimen Light 4 camp


andrevr

Anbefalte innlegg

Da er jeg i ferd med å tre inn i telt-jungelen for første gang. Har lest en god del her på forumet og det har utkrystallisert seg et par alternativer. I den forbindelse trenger jeg noe bistand og råd...

 

Jeg skal ha et telt som i all hovedsak blir brukt som 3sesongstelt. Kan kanskje være at jeg en gang i framtiden bruker det også på en kort vintertur, men trenger ikke noe telt med stormmatter osv. Tidligere turerfaringer har lært meg at vekt er viktig, betydelig artigere å dra på tur med ikke altfor stor oppakning i sekk og på sykkel. Vekt, holdbarhet og pris er viktig for meg (ja, jeg vet jeg høres ut som en oppsummering av en "tv2 hjelper deg" test her nå). Teltet må fungere med tre vokse personer (aksepterer at det da er noe trangt).

 

Etter å ha lest en del på nettet ser jeg at Hilleberg Kaitum 3 er et godt alternativ. Kaitum 3 GT er et godt alternativ, men Kaitum (ikke GT) har to små fortelt og burde derfor være nok. Har også vurdert Nallu, men har kommet fram til at Kaitum er et godt kompromiss med ok størrelse/vekt/holdbarhet. Problemet med alle Hilleberg teltene er naturligvis prisen. Derfor har jeg også vurdert Helsport Fjellheimen serien. Der har man superlight, light, normal (som jeg her kaller den) og x-treme. Kaitum 3 er 185cm bred og kan fungere for 3 voksne personer, men med Fjellheimen må jeg nok gå for 4 camp (210cm bred mot 165cm bred 3camp). Fjellheimen Superlight er jeg redd blir litt puslete kvalitetsmessig i det lange løp. "Normal" (den som bare heter Fjellheimen 4 camp) er et robust og sikkert valg, men noe tungt (3,5kg). Sånn sett er kanskje Fjellheimen Light 4 camp et ok kompromiss når det gjelder Helsport Fjellheimen.

 

Helsport Fjellheimen Light 4 camp veier 3,1kg og Hilleberg Kaitum 3 veier 3,2kg, så relativ lik vekt. Veiledende pris er relativ lik, men betydelig enklere å få Helsport teltet til best pris. Ville valgt Hilleberg teltet hvis prisen var lik, men når man kan få Helsport teltet til 4500 nytt mens Hilleberg telt sjelden er rabattert mer enn 20% blir det vel stor prisforskjell.

 

Hva tenker folket om valg i min situasjon? Hva burde jeg valgt? Har lest mye om Fjellheimen Superlight 4 camp og Fjellheimen 4 camp, men kjenner dårlig til Fjellheimen Light 4 camp. Dette er muligens et nytt telt uten mange erfaringer (ikke gitt at dette teltet er et så godt kompromiss som jeg tror)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen av de men som du er inne på ville jeg nok styrt unna Superlight hvis dette skal være ditt eneste telt og du har tenkt å bruke det på alle turer i mange år fremover.

Superlight for meg er litt sånn telt nr 2 eller 3 til bruk når været ikke er for ille. Jeg bruker selv noe ultralight fra utland mest men det fordi jeg er mest i marka. Jeg og andre telt som tåler mer.

Som første telt ville jeg tatt et som er solid og også kan brukes på vintern. Så heller supplert med et lett telt til sommerbruk etterhvert.

Begge teltene du nevner er kjent for å være bra og de er mye brukt her til lands.

Nå må du nok regne med at Fjellheimen Light 4 veier 3,5-3,6 kilo når du tar med plugger og repkit.

Du sparer vel en 1200-1400 på Fjellheimen kontra Kaitum.

 

Om du trenger 4 manns eller 3 manns av Fjellheimen komer jo an å hvor mange dere er på tur. Er du alene eller 2 stk det meste av tiden og 3 bare sporadisk kan nok 3 manns holde. Er dere ofte 3 ville jeg tatt 4 manns. Det har og litt med størrelse på personene, størrelse på liggeunderlag etc å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er en viktig parameter for valg av telt, så det er viktig å forstå hvordan de oppgis og hva det betyr.

 

Hilleberg: Nettovekt er vekten av teltet og stengene. Vekt er vekten av alt, dette inkluderer pakkpose til teltet, plugger i pose, stenger med et ekstra stangledd og stangposen (det ekstra stangleddet som følger med er integrert i en egen lomme i stangposen, men dette kan tas ut om du ikke vil ha det med.

Hilleberg oppgir vekt som stemmer med det du får.

 

Helsport: Vekt telt er som nettovekten til Hileberg, MEN jeg vet ikke om Helsport har blitt bedre, men de har oppgitt +/-10 %, ofte har +10% vært mest riktig, på et 3Kg telt blir dette 300g mer. Helsport oppgir vekten på pluggene for seg, og rep kit for seg. Det varierer sikkert hva rep kit'et inneholder men det kan være ekstra stangledd og skjøtehylse, eventuell seam-sealer.

Så det er litt mer forvirende og vite hva teltet egentlig veier på Helsport.

 

Helsport bruker bomullstråd som trutner etter hvert (derfor seam-sealer), Hilleberg bruker "vannavkjølte nåler" når de syr, så teltet skal være tett fra dag 1.

 

Kaitum har 2 fortelt, det betyr at det er rette endevegger i teltet, det betyr tilnærmet lik høyde i hele lengden på teltet. Da kan bagasjen ligge i ene enden, og den andre inngangen som er i le kan brukes til inngang. Det vil da være mulig å sitte oppreist "hvor som helst", og ikke bare i nærheten av inngangen. Kaitum GT har like stort fortelt som Fjellheimen, men en ekstra inngang.

Rette endevegger (2 innganger) gjør at det ikke er risiko for at det som ligger i enden av teltet kommer i kontakt med ytterduken og blir vått som følge av kondens.

 

Fjellheimen skrår i enden, men har ett stort fortelt.

 

Plugger og barduner: Hilleberg har bedre bardunstrammere enn Helsport, normalt er det kun bardunene i enden som strammer opp teltet og ventilene Hilleberg telt (en i hver ende), resten er til å øke styrken og stabilitet i vind. På enkelte Helsport telt strammer enkelte av bardunene opp duken også.

Antall plugger og vil utgjøre forskjell på totalvekten, på Kaitum trenger du 6 av de medfølgende plugene, til turer som ikke er værutsatte kan du fint erstatt de resterende 16 med plugger som veier halvparten. Vet ikke nok om Fjellheimen teltet til å si hvor mange plugger det egentlig trenger.

 

Jeg tror et Kaitum 3GT vil ha samme "matchvekt" som Fjellheimen teltet (eller ikke så veldig langt unna).

 

Har ikke Kaitum selv, men Keron 3GT som veier litt mer, plassen i Kaitum skal være litt større. (Keron har samme bredde hele veien som er temmelig lik bredden på Kaitum på det smalste). Med mindre dere er tre voksne og alle har Exped LW madrasser som er 63cm brede, så skal det være plass igjen mellom liggeunderlagene.

Nammatj 3GT har også samme vekt som Kaitum, dette kan du også ta en titt på, det er også litt billigere (men bare 1 inngang)

 

Konklusjonen lyser nok litt i mellom... en om ikke prisen er det som er aller mest avgjørende og du har tid til å sitte på gjerdet til det blir 20% på Hilleberg ett eller annet sted, så ville jeg valgt det (om du har veldig god tid, så det pleier i tillegg følge med gratis bunnduk rundt 1 juni hvert år ) .  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være litt obs på at kaitum 3gt har større innertelt enn Kaitum 3. Kaitum 3gt er ca 155 i den ene enden så skrår det ut til 185 i midten og er 185 ut til enden hvor GT forteltet starter.

Kaitum 3 er 155 i den ene enden og skrår ut til 185 i midten for og så skrå inn til 155 i den andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 voksne personer i et telt så ville jeg styrt unna telt med kun en utgang. Skal være mye plass i teltet også før det blir komfortabelt å sove 3 stk i et telt. Ville da sett på en løsning som Bergans Wigglo eller noe tilsvarende (Holmeslett har også noen fine, men der dyre og tunge). Mye mer komfortabelt å være maks 2 stk i hvert telt. Er det et par med barn er det selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra og raske svar. Viktig å velge riktig størrelse på teltet. En av grunnene til at jeg oppga at Kaitum 3 var et alternativ (og ikke Kaitum 3 GT) var at det kan muligens være vanskelig å finne ordentlig gode teltplasser til et såpass langt telt. Ingen tvil om at det er praktisk med to yttertelt, og jeg er risikoavers så det holder og vil dermed ikke lage mat i forteltet (dermed holder to små yttertelt).

 

Kaitum 3 virker å være hakket bedre for 3 personer enn Fjellheimen 3 camp (samme størrelse de ulike typene) for samme antall personer. De ulike teltene kommer uansett som både 3 og 4 mannstelt, så kan jo velge det som passer best. I alle tilfelle tror jeg nok man som regel skal max beregne med 2stk i et normalt 3mannstelt, 3 i 4mannstelt osv (dette gjelder i hakket større grad for helsport enn hilleberg).

 

Hilleberg er åpenbart en del knepp bedre enn Helsport, dette gjenspeiles jo veldig tydelig i prisen også. Med de prisene Hilleberg opererer med, så burde de være ganske så overlegne på en del ting. I alle tilfelle ingen tvil om at Kaitum 3 og Kaitum 3 GT er strålende alternativer.

 

Hvis man skal se på ting i det rimeligere prissegmentet må man vurdere Fjellheimen teltene til Helsport. Superlight synes jeg virker vel puslete og vurderer derfor Light (uten om at jeg vet at dette skal være så veldig mye mer solid). På Fjellsport.no har de et telt som heter Helsport Fjellheimen Light 4 camp 2014 (8495kr) og et som heter Helsport fjellheimen Light 4 camp (6799kr). Noen som vet forskjellen på disse to? (muligens bare årsmodell forskjell) og vil disse to være nærmere Fjellheimen superlight enn Fjellheimen 4 camp (normalutgaven)?

 

Merker det er fort gjort å bli gira på å kjøpe Mercedesen, selv om jeg prøver å minne meg selv på at jeg som ikke camper så veldig mye kanskje ikke trenger noe mer enn Mazdaen...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis teltet skal brukes av 3 voksne personer der man deler på vekten, så betyr 1/2kg fra eller til på teltet veldig lite. Så vekt synes jeg ikke er så viktig.

 

Jeg har kaitum 2 og fjellheimen 4 camp og begge er gode telt. Kan ikke helt se at kaitum skal være av bedre kvalitet eller ha bedre løsninger enn fjellheimen, men setter veldig pris på at forteltene på kaitum kan rulles helt til siden. Det gir ly for vinden og mulighet til å koke utendørs når man ellers ikke ville gjort det. Vet ikke om andre tunneltelt som har denne løsningen. Kaitum har imidlertid såvidt jeg vet fremdeles ikke myggnetting i ventilene til ytterteltet, og det diskvalifiserer kaitum GT for sommerbruk synes jeg. Når det gjelder liggebredde, så antar jeg at man i Kaitum kan kompensere litt ved å ligge anføttes, midtre person med hodet motsatt vei. Dette passer godt med at Kaitum har to innganger. Kaitum 2 er spesielt romslig til tomannstelt og være, regner med at det samme gjelder for kaitum 3.

 

Liggebredde er noe av det viktigste for sovekomforten synes jeg, og fjellheimens 210cm vil nok uansett gi bedre sovekomfort enn kaitum. Det er jo veldig viktig for de fleste. Og fortelt er sosialt og hyggelig når man er flere personer på tur, kanskje spesielt om vinteren. Fjellheimen 4 camp burde kunne fås for ned mot 4000kr på xxl ila høsten, om du søker igjennom røverkjøptråden mm. her på forum, så kan du kanskje finne et mønster i når brukås sport har nedsatte priser på hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bl a et Helsport Rondene 3 fra1998. Et lettvektstelt som har tålt mye bruk over tid. Teltet har vært med i Peru, bl.a på camino inca og Cordillera Blanca, rondane, Sylan x flere, Roltdalen, masse turer i marka og barna har sovet og leiket seg i det. Har brukt det en del vinterstid på tross av at dét er et 3sesongstelt. Synes Helsport er helt ok kvalitet. Dette teltet er trangt for tre voksne. Litt dårlig ventilasjon for varme sommerturer.

For trådstarters ønske: for tre voksne og som 3 sesongstelt ville jeg ha prioritert ventilasjonsmuligheter, to inganger og to romslige fortelt. (Eller to fortelt hvor minst ett er romslig). Vekt og kvalitet er helt ok på Helsport sine produkter. Ville vurdert Hilleberg (og fortsatt Helsport) først når teltet skulle brukes til litt hardere turer. 

Har f.ø. Et gammelt Hillebergtelt fra 1981 som fortsatt henger med. Bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til å bruke teltet mange ganger med 3 voksne personer? For en gang i blant kan man alltid presse seg sammen i et 3-manns telt, men på lengre turer eller når det skjer ofte, skulle jeg gått for et mer romslig telt. Ikke glem at alle de personene også har litt bagasje. Normalt legger du en del ting i innerteltet som f. eks. klær som du har brukt den dagen, en bok, mat som ikke er vakuumpakket (for å beskytte mot dyr). Vi har nå en Kaitum 3 med 2 personer og det teltet er stort! En pakkerammesekk passer lett i halvparten av inngangen, slik at du har plass nok til å komme forbi. Med 3 store sekker, vet jeg ikke hvor lett det blir. Da bruker du kanskje bare 1 inngang til å gå ut. Jeg ble litt overrasket over hvordan teltet åpnet seg. Den normalt inngangen er fra siden istedenfor fra midten som jeg var vant til med Nallo. Med til gjengjeld kan du brette den tilsides på mange forskjellige måter.

Din bekymring med å sette ned et enda større telt synes jeg er begrunnet. Vanlig Kaitum 3 er allerede et rimelog stort telt og det merkes med å lete etter en plass. Men husk at bare liggedelen trenger å være jevnt. Med 3 personer i et 3-manns telt hadde jeg kanskje brukt Bamse liggeunderlag eller ligende. Slike matter kan antagelig lett overlappe litt uten problemer. Tykke luftmadrasser blir mer krøll.

Om du senere bare kommer til å bruke teltet med 2 personer, anbefaler jeg et 3.mannstelt, men ellers et 4-manns telt. Husk at det er rimelig intimt å ligge så tett sammen. Ganskje like greit med litt mer plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tilbakemelding Linda. Virker som både Kaitum og Fjellheimen serien er solide og trygge valg når man ser på tilbakemeldingene her på forumet. Du bekrefter flere ting jeg trodde ang Kaitum 3. Stort og romslig for 2, men går med 3 personer - mot at man må akseptere at det er relativt trangt. Fjellheimen camp 3 vil jeg nødig prøve å ligge 3 inni, dette er grunnen til at jeg vurderer camp 4 når det gjelder denne serien. Kaitum 3 virker å ha god forteltplass når man er to personer, men ganske knapt når man er 3. Dette passer mitt behov ganske bra. GT gir betydelig større armslag i fortelt, men dertil mer vekt og større teltplass. Når det gjelder Kaitum 3, så ligger denne på 8300 normal pris (kan vel få den til 7000 med normal fjellforum rabatt).

 

Jeg lever bra med et Helsport Fjellheimen telt istedenfor Hilleberg, men veldig vanskelig å si om man skal gå for Fjellheimen Light (ikke superlight som er betydelig lettere) eller Fjellheimen (standardversjonen). Virker ikke som det er så mange her som har Light-versjonen (kun folk som har superlight, normalversjonen eller xtreme versjonen). Light versjonen kan jeg få kjøpt for 4500 (normalprisen er stiv, ca som Kaitum 3 pris), og Kaitum 3 vil jo aldri komme ned i dette prissjiktet selv med ulike høsttilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med et Helsport Fjellheimen Light 4 camp. Kjøpte det på Helsport Outlet. Sto at det var satt opp en gang for å ta bilder, og ble da solgt for 4500 (mot nypris 8500). Fikk det i posten i går. Hvis det har vært pakket opp og blitt tatt bilder av tidligere har i hvert fall fotografen vært pinlig nøyaktig med pakkingen etterpå, for hele greia så lovlig nytt ut. Veide 3,25 totalt, så det må sies å være veldig bra (begynte å lure da jeg fikk pakkelapp fra posten om en pakke på hele 3,9kg).

 

Hadde ikke Hilleberg vært så dyrt hadde jeg kjøpt meg Kaitum 3, men dette teltet kommer aldri til å bli solgt i nærheten av 4500kr, så da blir valget nokså enkelt. Får et svært godt telt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Erfaringer med fjellheimen light 4 camp? Er ute etter eit ikkje altfor tungt telt til 2 voksne og 2 barn. Har vel forsåvit bestemt meg for fjellheimen 4 camp, men så var det dei forskjellige utgavene.. Kunne tenkt meg Xtrem utgave med 2 innganger, men samtidig blir det litt tungt i forhold til td light versjon. Tar i mot innspil og evt andre alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fått låne et fjellheimen extrem 3 camp, akkurat slått det opp bare for å se på hvordan det er. Virker som et solid telt, men syns høyden i bein enden er veldig lav, jeg som er 187 høy blir nok liggende meg beina nesten borti innerteltet. Holder for 2 voksne, får ikke mer enn 2 exped underlag i det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fått låne et fjellheimen extrem 3 camp, akkurat slått det opp bare for å se på hvordan det er. Virker som et solid telt, men syns høyden i bein enden er veldig lav, jeg som er 187 høy blir nok liggende meg beina nesten borti innerteltet. Holder for 2 voksne, får ikke mer enn 2 exped underlag i det:)

 

Dette vil jeg si er typisk tunnelteltene til Helsport, de oppgir gjerne 230 i liggelengden, men 40 cm er som regel ubrukelig pga skråen på duken. Synes avstanden mellom inner og ytterduk er for liten i beinenden på mitt Fjellheimen 3 Camp som igjen øker muligheten for fuktig sovepose. Har gitt dette teltet til dattra mi og kjøpte meg ett Kaitum 2 GT som erstatning som ga meg mye bedre plass. Rett og slett skuffet over Helsport teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.