Gå til innhold
  • Bli medlem

Dronesalget tar av - hipp, hipp hurra.


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Tre episoder med droner på tur:

1. Var på jakt/fisketur. Satt på huk og sløyde fisk 5km inn på fjellet. Plutselig er det en rar summelyd og en drone kommer sigende 4-5m over hodet på meg. Skvatt noe jævlig, og ble forbannet. Tenkte seriøst og hive stein etter den eller gå bort og hente hagla. Det som hindret meg var at han mest sannsynlig sto på samme plass jeg hadde parkert bilen. Dette stemte, min bror kom opp etter meg og så dronepiloten.

2. Var øverst oppe den lokale lakseelva, vell 2 mil opp fra nærmeste bilvei. Da kommer det en elvebåt med 2 fiskere i ombord. Ene karen rigger opp en drone, og sonderer elva etter fisk. Forkastelig.

3. Jeg var en trim/testtur og setta opp siste teltinvestering, vell 2km opp i fjellet øversida huset. En kompis viste om det og hadde kjøpt en drone jeg ikke viste om. Han kjørte dronen opp til meg og inspiserte, kansje så nært som 10m. Vurderte sterkt og steine den. Han såg jeg var irritert der jeg sto med stein i handa, og forduftet. Var lett latterfull når jeg traff ham etter det :-)

 

Må si jeg ikke synes noe om dette. Ingen av tilfellene. Reglene ble brutt i hvert enkelt tilfelle.

image.png.1d04a219e9fcb41491708ea4ecdff66a.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, fjellkaren said:

Hva skjer når man jammer en drone? Faller den ned eller hva?

Jamming forstyrrer radiofrekvensen mellom kontrolleren og selve dronen. De fleste droner er programmert til å returnere og lande pent der den tok av hvis den mister kontakt med kontrolleren.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anders_G skrev:

dere bare kaster stein etter dem?

Det må vel være lov å kaste stein etter droner? De skal jo være 50 meter unna, så treffer du da er di for nære! 🤣😂  De færrest greier 50 meter når det er litt høyde.....

Droner som alt annet, når det blir brukt på feil måte og sted  - er til meget stor irritasjon og i noen tilfeller utgjør stor fare. 

Ser at måten feks Jens Kvermo bruker de på, gjør at proffe filmer blir enda bedre. Gir et veldig fint overblikk. 

8BF7F605-CD91-43EE-B5A1-3F9DEACF6F9D.thumb.jpeg.bcb895d4f4c4496c764b1ebdca129ac8.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anders_G skrev:

Til dere ekstreme dronehatere: Skyter dere på biler som ikke følger trafikkreglene også, eller kanskje dere bare kaster stein etter dem?

Nei, men har en bror som holdt på med modellfly i mange år og de hadde egne steder der de holdt på :)  Egen landinsstripe til fly og egen heli-pad til helikopter.  Der har de vært i mange år uten noe som helst problemer med nærmiljøret.
Problemet er når folk kjøper en drone og mener/tror at de kan fly der de passer dem !
Hadde jeg sitti på post på duejakt og en hadde flydd over skjulet jeg satt (med grunneiers tillatelse)
så hadde jeg skutt ned drona med glede :)   Det er ingen menneskerett å fly drone og i hverfall
ikke om den er til irritasjon for grunneier eller de som har bruksrettighet  på landet dronen flyr over !

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper inn her uten å ha lest alt. Men jeg er lei droner og dronefilmer av amatører.  De er jo like alt annet som vises fortiden. Det er ikke noe spesielt over det lengre. Alle kan jo lage film nå.  

Mange har kanskje sett den søte filmen om den standhaftige bjørnungen som klatrer, sklir og klatrer for å komme opp til sin mor? Greia her er at de faktisk flykter fra en drone. På filmen ser man også skyggen av drona. Og så deles filmen i sosiale medier som en inspirasjon til aldri å gi opp. 

 

Samtidig er jeg litt kvasi fordi jeg elsker å se bilder og korte filmsnutter. Men ikke om jeg vet andre plages pga dette.  Spesielt ikke dyr. 

1ECC94CE-DF31-4B75-8853-B378E73E3C6A.png

D1FDA2AE-4302-4C49-9864-8553C2B8C667.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droner kan ta fine bilder og videoer fra vinkler man ellers ikke får til, enkelt og greit. 

Samtidig så har jeg ikke sans for at hvermansen flyr droner rundt i fjellheimen. Jeg har opplevd private droner flygende over hodet mitt i flere steder i Jotunheimen, på Gaustatoppen, og på idrettsarenaer hvor det var mange barn og trente. Dette er er et forstyrrende element (opplevd mekanisk lyd for min del), og kan være en risiko mtp sikkerhet/skader, og film/bilder av personer ut på nett hvor dette ikke er ønsket av ulike grunner.

Bildet under er fra en dronevideo @Gittiamo fant på instragram, hvor hun og undertegnede er på bildet (videoen).

20190215_221700.thumb.png.1e88659044096a59c59092f782c3e234.png

Jeg har selv ingen problemer med å bli filmet/tatt bilder av, men f.eks. dronen som tok videoen bildet over er hentet fra fløy over hodene våre halve skituren ned fra toppen og lyden fra den forringet min opplevelse av denne turen.

Det er mange gråsoner her på hva som er greit eller ikke. Hvorfor ikke tillate scooterkjøring på snø der det tillates droner? Det er også en midlertidig forstyrrelse som ikke setter varige spor i naturen? Skal man gi frislipp på elsykler i skog og mark, selv om enkelte elsykler kan begynne å nærme seg elektriske enduro "motorsykler"?

Andre ting som f.eks. bomblastere som spiller høy afterskimusikk på kvelden i nærliggende telt inne i fjellheimen har jeg heller ikke særlig stort sans for, ikke på noen måte en sikkerhetsrisiko men det kan påvirke andres opplevelse på tur ute i naturen.

På generelt grunnlag så er jeg det er nødvendig å sette et forbud mot motoriserte gjenstander som beveger seg selv eller trasporterer last/fører ute i natur. Og så får man gi tillatelse til de som driver næringsvirksomhet, eller på medisinsk grunnlag. Alle andre kan ta "kardemommebyloven" litt inn i tankesettet sitt. Presset på "urørt" natur blir bare større og større uansett etterhvert som det blir flere mennesker som benytter seg av tilgangen. 

Samlet sett er det kanskje et tegn på at jeg må begynne å se på meg selv som en gammel gretten grå gubbe siden jeg skiller på naturlige lyder og unaturlig støy når jeg er på tur bort fra tettbebyggelse. 🤔 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at droner kan være til irritasjon når man er ute i naturen for å nyte nettopp naturen. Når det er sagt så har jeg lite til overs for selvtekt i alle former, men kanskje spesielt når det er snakk om skytevåpen. At noen faktisk mener at det er greit å skyte mot en nærgående eller irriterende drone, skremmer meg. Jeg blir også forundret av eksempelet over, hvor man blir plaget av drone på tur, finner videoen på internett etterpå og velger å bryte åndsverksloven for å vise hvor fæle andres handlinger er. Lovbrudd begått av andre rettferdiggjør ikke lovbrudd begått av en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freebird skrev:

Jeg har forståelse for at droner kan være til irritasjon når man er ute i naturen for å nyte nettopp naturen. Når det er sagt så har jeg lite til overs for selvtekt i alle former, men kanskje spesielt når det er snakk om skytevåpen. At noen faktisk mener at det er greit å skyte mot en nærgående eller irriterende drone, skremmer meg. Jeg blir også forundret av eksempelet over, hvor man blir plaget av drone på tur, finner videoen på internett etterpå og velger å bryte åndsverksloven for å vise hvor fæle andres handlinger er. Lovbrudd begått av andre rettferdiggjør ikke lovbrudd begått av en selv.

Ingen vet hvem som filmet oss fordi  jeg valgte å aldri henge meg opp i navnet på Instagram-kontoen da jeg tok en screenshot av filmen. Men personen har filmet oss uten vårt samtykke. Og det var et mindre antall mennesker på filmen så å kalle det en folkemengde blir også feil. Ingen blir hengt ut, men det ødela mye for vår tur. Jeg følte veldig stress av å ha en drone hengende over hodet mitt. Så at jeg har tatt en screenshot her har jeg ingen problem med. Jeg føler meg ikke mye kriminell her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men personen har filmet oss uten vårt samtykke.

Er det ikke slik at så lenge man oppholder seg på et offentlig sted så trengs ingen samtykke for å ta bilde/video? Tenker ikke på droner spesielt, og ser bort fra at det jo er ren høflighet å spørre først, men tenker rent juridisk nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thomas E skrev:

Er det ikke slik at så lenge man oppholder seg på et offentlig sted så trengs ingen samtykke for å ta bilde/video? Tenker ikke på droner spesielt, og ser bort fra at det jo er ren høflighet å spørre først, men tenker rent juridisk nå

Trenger ingen samtykke om motivet er noe annet enn menneskene i fokus. Og det er en oftentlig plass og fotograf tar hensyn. 

Men vi er helt klart med på denne filmsnutten selv om vi ikke er gjenkjennbare. De har ikke gjort annet galt enn å være til sjenanse og plage for andre. Men den sjenansen var stor også. 

Jeg hadde ikke skutt drona men jeg skulle lett å bedt de dra et viss sted for å ødelegge en helt super dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier normalt ikke å dele andres ting, og ihvertfall ikke uten referanse til til "produsent", men altså... som nevnt over, et screenshot av Instagram (hvor jeg spurte kontoinnehaver ( @Gittiamo) om det var ok å dele her).

Instagraminnlegget jeg tok screenshot av hadde videre altså en screenshot fra en video som var delt åpent for alle på instragram av den som lagde filmen, med filming av meg og @Gittiamo ( som initielt var uvitende om at vi ble filmet, og aldri ble spurt om det var ok å dele filmen av oss to på nett.)

Det et altså lov å filme andre uten å spørre om lov/informere om at de er filmet så lenge det er på et offentlig sted, og dele det fritt og gratis tilgjengelig for alle på internett, men den/de som "uvitende" blir filmet har ikke lov til å dele videre et utsnitt hvor de selv er "objektet"? 😊 

Tror juridisk sett det gjenstår litt modning ift for å hevde brudd på åndsverksloven på allt som legges åpent ut på intenett, Karl Johan, eller hvor det fritt tilgjengelig legges ut. (Ting som legges ut tilgengelig med krav om kompensasjon for bruk er en annen case. Også å kreve betaling for bruk av materiale hvor de som er motivet ikke er spurt/involvert er en annen form for case.)

Kommer foreløpig til å sove godt i natt mtp om jeg har begått et lovbrudd eller ikke. 😊 (Og beklager avsporing fra trådens tema)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Ingen vet hvem som filmet oss fordi  jeg valgte å aldri henge meg opp i navnet på Instagram-kontoen da jeg tok en screenshot av filmen. Men personen har filmet oss uten vårt samtykke. Og det var et mindre antall mennesker på filmen så å kalle det en folkemengde blir også feil. Ingen blir hengt ut, men det ødela mye for vår tur. Jeg følte veldig stress av å ha en drone hengende over hodet mitt. Så at jeg har tatt en screenshot her har jeg ingen problem med. Jeg føler meg ikke mye kriminell her. 

 

47 minutter siden, Terka skrev:

Pleier normalt ikke å dele andres ting, og ihvertfall ikke uten referanse til til "produsent", men altså... som nevnt over, et screenshot av Instagram (hvor jeg spurte kontoinnehaver ( @Gittiamo) om det var ok å dele her).

Instagraminnlegget jeg tok screenshot av hadde videre altså en screenshot fra en video som var delt åpent for alle på instragram av den som lagde filmen, med filming av meg og @Gittiamo ( som initielt var uvitende om at vi ble filmet, og aldri ble spurt om det var ok å dele filmen av oss to på nett.)

Det et altså lov å filme andre uten å spørre om lov/informere om at de er filmet så lenge det er på et offentlig sted, og dele det fritt og gratis tilgjengelig for alle på internett, men den/de som "uvitende" blir filmet har ikke lov til å dele videre et utsnitt hvor de selv er "objektet"? 😊 

Tror juridisk sett det gjenstår litt modning ift for å hevde brudd på åndsverksloven på allt som legges åpent ut på intenett, Karl Johan, eller hvor det fritt tilgjengelig legges ut. (Ting som legges ut tilgengelig med krav om kompensasjon for bruk er en annen case. Også å kreve betaling for bruk av materiale hvor de som er motivet ikke er spurt/involvert er en annen form for case.)

Kommer foreløpig til å sove godt i natt mtp om jeg har begått et lovbrudd eller ikke. 😊 (Og beklager avsporing fra trådens tema)

Først og fremst så var det aldri mitt mål å få deg til å føle deg som en kriminell @Gittiamo, poenget mitt var å vise til dobbeltmoralen som ligger i påpeke andres moralske tilkortkommenheter når man selv befinner seg i en moralsk gråsone.

Man trenger forøvrig ikke å opptre i en folkemengde for at åndsverksloven skal beskytte fotografen, det holder at man opptrer i det offentlige rom og at man som person ikke er viktig for verkets verdi eller betydning. Når det er sagt, så tror jeg hverken du eller fotografen ville blitt straffet i denne sammenhengen.

Jeg har full forståelse for irritasjonen en drone kan utgjøre når man er ute i naturen. Jeg har selv opplevd en drone som ble hengende over teltet mitt en natt i fjor sommer, det er lite som er like irriterende. Til tross for det, har jeg ikke noe til overs for oppfordringer om å kaste stein eller å skyte mot droner. Jeg er overbevist om at denne typen bruk av droner skyldes uvitenhet og ikke at alle dronepiloter der ute har et ønske om å være en pest og en plage. Man er fullt berettiget til å hytte med neven eller veive med skistaven for å signalisere at man ikke setter pris på dronens tilstedeværelse og hvis man fortsatt er dirrende irritert når man kommer hjem fra tur, oppfordrer jeg til å skrive et debattinnlegg i lokalavisen.

I akkurat dette tilfellet har du jo også fått en gyllen anledning til å utdanne og opplyse en dronepilot @Gittiamo, jeg foreslår at du sender en meldingen til personen som har lagt ut den opprinngelige videoen på Instagram og forteller om hvordan din opplevelse var. Jeg velger å tro at sannsynligheten er stor for at vedkommende legger seg flat og beklager. :)

Det gjelder ikke bare denne tråden, og jeg peker ikke på noen generelt, men vi friluftsfolk har en litt lei tendens til å se ned på alt og alle som ikke oppfører seg slik som vi ønsker. Til og med innad i friluftsmiljøet evner vi å irritere oss på hverandre (skiløpere som irriterer seg over scooterførere, grunneiere som irriterer seg over hundeeiere, turgåere som bevisst velger å gå i skisporene). Jeg er overbevist om at mye av dette kan løses gjennom bedre kommunikasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 22.03, tubbs skrev:

ikke om den er til irritasjon for grunneier eller de som har bruksrettighet  på landet dronen flyr over !

 

Vi trenger ikke grunneiers tillatelse til å lande, lette, eller fly over eiendom. Så dette vil du bli straffeforfulgt for dersom du lar ord bli til handling.

En hjortejeger kan ikke åpne ild mot turgåere, biler, eller hunder i bånd som kommer langs veien og forstyrrer "bruksretten" i det han ligger på bøjakt heller. Så argumentene holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

En hjortejeger kan ikke åpne ild mot turgåere, biler, eller hunder i bånd som kommer langs veien og forstyrrer "bruksretten" i det han ligger på bøjakt heller. Så argumentene holder ikke.

Og du ser ikke forskjellen på å skyte på ett fjernstyrt luftfarkost og levende vesener slik som dyr/mennesker?
Er forøvrig klar over at det å skyte på droner er forbudt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Enkelte kamera-droner kan koste oppover mot 200.000,- så det kan bli dyre skudd.

Antar at firmaer/privatpersoner som eier slike benytter de langt mer fornuftig og tar mer hensyn
enn endel personer som kjøper en billig drone på nett bare for å ha noe å leke med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Ingen vet hvem som filmet oss fordi  jeg valgte å aldri henge meg opp i navnet på Instagram-kontoen da jeg tok en screenshot av filmen. Men personen har filmet oss uten vårt samtykke. Og det var et mindre antall mennesker på filmen så å kalle det en folkemengde blir også feil. Ingen blir hengt ut, men det ødela mye for vår tur. Jeg følte veldig stress av å ha en drone hengende over hodet mitt. Så at jeg har tatt en screenshot her har jeg ingen problem med. Jeg føler meg ikke mye kriminell her. 

Føler du det samme stresset av å ha en turfotograf på samme fjelltoppen som deg? Jeg fotograferer fremmede fra bakkenivå hele tiden. Forskjellen mellom de to har vel kanskje aller mest med at man ikke er vant med turdroner enda.

Men det sagt, amatører, altså privatfolk, har å forholde seg til en avstand på 150 meter fra fremmede. Næringsdrivende piloter må holde seg 50 meter unna. Og heldyrkede RO3 piloter (gjerne reklamefilmer, tv-produksjoner osv.) er de eneste som kan fly nær og over folk man ikke har godkjennelse fra. Spør etter RO3 bevis neste gang noen flyr for nær deg. Har de ikke det så kan du rapportere til Luftfartstilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Antar at firmaer/privatpersoner som eier slike benytter de langt mer fornuftig og tar mer hensyn
enn endel personer som kjøper en billig drone på nett bare for å ha noe å leke med? :)

Hva slags hensyn skal man ta?

Vi har behov for å filme en vakker skog. Letter, filmer, flyr over. Det er ikke lett å vite at det sitter en kamuflert jeger inne i et kratt ;)

Det er ikke opplysningsplikt for å varsle grunneier at vi flyr over et jorde. Når reklamefilmproduksjoner foregår så er det tett skjema og man kjører raskt fra sted til sted for å sikre de rette bildene. Det blir ikke oppsøkt privatboliger for å spørre om lov. Det er i så fall kun om man ønsker å ta seg til rette med andre ting på eiendommen. Er det en liten nok filmproduksjon så spør man ikke om å få filme på eiendommen heller, så lenge bolig etc. ikke er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjellfilmeren skrev:

Vi har behov for å filme en vakker skog. Letter, filmer, flyr over. Det er ikke lett å vite at det sitter en kamuflert jeger inne i et kratt ;)

Så da er det greit å forstyrre en jeger f.eks som har betalt tusenvis av kroner til grunneier for jaktretten?
Pga at dere har behov for å filme en vakker skog ?
Fullt mulig at "dere" har retten på deres side men i mitt hode så blir det helt feil !
Men før eller siden så havner vel en drone inn i en folkemengde slik at det blir litt andre regler :)
Det er vel en grunn til at bruken av drone har blitt begrenset under
idrettsarrangement.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.