Gå til innhold
  • Bli medlem

Dødsfall ved Nigardsbreen


josteink

Anbefalte innlegg

Tragisk dødsfall der to peronar vart drepne av at breis fall ned frå brefronten. Utruleg trist:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ektepar-omkom-i-breulykken-3174405.html#.U-e9AMYsuSo

 

Ut frå det eg les så ser det ut til at dei trossa sperringar og åtvaringar og gjekk heilt inn til brefronten. Dette skjer mange ganger kvar sommar i følge dei lokale i Jostedalen og nokre få gonger får det desverre tragisk utfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på breen i starten av juni, og la ikke merke til noen sperringer, men det er mulig de har kommet opp i ettertid eller at jeg ikke la merke til dem da vi gikk opp på venstresida.

Det er jo uansett livsfarlig å bevege seg under bratt is i brefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket jeg fikk etter å ha sett intervju med ordføreren i bygda var at det ikke er fysisk sperring, men skilt på mange språk....det er mange skilt og han vektla flere ganger at de er på mange språk - han kunne ikke se at de kunne ha gjort så mye annerledes for å forhindre ulykker som denne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk for ungene. Håper ikke dette blir grobunn for en diskusjon om "bedre" sikring av den norske fjellheimen.

 

Helt enig. Noen personer ignorerer bare skilt, og da hjelper det ikke med flere skilt.

Stakkers ungene, spesielt at de har sett det med egne øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turister-risikerer-livet-for-feriebildet-7664813.html

Hjelper nok ikke med fysiske sperrer heller når idiotien er sterk.

Med folka på filmen så hadde kanskje en vollgrav eller betongmur hjulpet noe, men da hadde de vel skada seg i fallet når de forsøker å forsere hindringen istedet.

La de skade seg og dø, transport hjem skal de jo ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en del tragiske ulykker med utenlanske turister i Norge. Jeg er ikke overasket, og jeg tror nok dette er et fenomen vi må venne oss til. Norsk natur er ikke haisafari - man kan ikke bure inn turistene for at de ikke skal finne på å gjøre dumme ting. Naturen for meg betyr survival of the fittest. I naturen vil de fleste dumdristige dyr dø. Dette kan være vanskelig å ta innover seg i et sivilisert og solidarisk samfunn slik som i Norge. Men selv om vi ikke er vanlige dyr, kan vi ikke heve oss over dette faktum. Tar du sjanser kan du ikke forvente å bli gammel.

 

Som medmenneske tenker jeg uansett på de stakkars barna som nå må igjennom en tøff tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Jeg trodde det var for naturen sin del. At man ikke skulle ødelegge området på noe vis, sier Sasika til Bergens Tidende (BT)."

 

En litt hard straff for å drite i om man ødelegger naturen kanskje, men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Jeg trodde det var for naturen sin del. At man ikke skulle ødelegge området på noe vis, sier Sasika til Bergens Tidende (BT)."

 

En litt hard straff for å drite i om man ødelegger naturen kanskje, men men. 

 

Men rett over sperringane gjekk dei alikevel, sjølv om dei trudde det var for å ta vare på naturen.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Jeg trodde det var for naturen sin del. At man ikke skulle ødelegge området på noe vis, sier Sasika til Bergens Tidende (BT)."

 

En litt hard straff for å drite i om man ødelegger naturen kanskje, men men. 

Jeg og reagerte på den. Så det er liksom helt greit å drite i naturen hvis man vil ha et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med respekten for sperringene er laber bl.a. fordi de er så langt unna der ting kan være farlig (sånn jeg oppfatter bildene). Selvsagt håpløst å flytte sperringene etter hvordan brearmen vokser og krymper, men når det er lite samsvar mellom sikringer og faremomentene de sikrer mot så blir det gjerne sånn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken slo forsåvidt meg også, man respekterer bare ikke ting som ser åpenbart feil ut. Så om sikkerhetsmarginen er åpenbart idiotisk stor, så driter folk i merkingen. Men - man ser jo at veldig mange driter fullstendig i sperrer og skilt som er åpenbart riktig plassert også, så jeg er nå ikke så sikker på at akkurat dét har så mye å si i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer kjørte jeg Trollveggen sørfra. På vei dit passerte vi et juv der det var bygget en turistbru over. Det var ganske egentlig bra laget og turistene hadde masse muligheter til å se juvet på nært hold fra flere vinkler. 

 

https://www.google.no/search?q=Gudbrandsjuvet&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=eAzrU4efIa-p7AbJwIEo&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=595

 

Kanskje kunne de bygge noe slikt ved denne breen, en bru som ligger høyere enn breen og som derfor kan komme veldig nær og delvis over og som gir folk en mulighet til å ta bilder ovenfra.

 

Jeg forstår at det er et stort inngrep i naturen, men det går kanskje an å lage slikt på et par steder, mens vi lar andre, lignende steder være i ro. Eller tror dere da at turistene ikke lenger vil komme, fordi breen er så lite uberørt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.