Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped downmat 7 UL eller synmat 9 ul?


Anbefalte innlegg

Heisann! Skal ha meg nytt helårs liggeunderlag som tar mindre plass i sekken enn det jeg har fra før. Har derfor sett på downmat 7 UL og synmat 9 UL.  

 

Downmat 7 UL:

Temperatur: -24

R-verdi: 5,9

Vekt: 575 g

Volum: 2,19 l

Pris: 2199,-

 

Synmat 9 UL:

Temperatur: -25

R-verdi: 6,0

Vekt: 595 g

Volum: 3,19 l

Pris: 1399,-

 

Så synmaten tåler (bittelitt) mer kulde, er 2 cm tykkere (dvs mer komfortabel), 800 kr billigere, veier 20 g mer, og tar 1 liter mer plass. Så da lurer jeg på om det er noen som har noe erfaring med en av (eller begge) disse som kan gjøre valget mitt lettere? Akkurat nå heller jeg litt mot synmat, men så vet jeg at så utrolig mange sverger til downmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Synmat UL 9 LW og er godt fornøyd. Tror dog ikke det er voldsomt med forskjell i komfort på 7 og 9 centimeter. Men det er stor forskjell i liggekomfort på LW og vanlig, det er min personlige mening i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk om vinteren kan ekstra bredde være å foretrekke. LW-versjonen er vel 13 centimeter bredere enn M-versjonen. Dette har mye å si for komforten.

 

Mitt Downmat UL 7 M er ikke mye brukt, men dunet har allerede begynt å hope seg opp i den ene enden.

 

Ellers kan det nevnes at Fjellsport.no har rabatter på Exped i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en jente på167 cm og ikke spesielt brei så tror jeg M holder for meg, men takk for tips. Vet det finnes MW men har ikke sett det noe sted. 

Noen som vet om stoltrekket til exped passer på synmat UL 9? Det står ikke oppgitt på exped sine nettsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Synmat 7 ul lw og kjente det ble kaldt ved 3 minus.

Selv om r verdi er høy på 2 cm tykkere, ville jeg gått for downmat som eneste underlag til helårsbruk.

Jeg bruker derimot ett bamse i tillegg på vinter, både som sikkerhet, ved bål etc.

Ved slik combo vil nok synmat 9 ul være tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Synmat 7 ul lw og kjente det ble kaldt ved 3 minus.

Selv om r verdi er høy på 2 cm tykkere, ville jeg gått for downmat som eneste underlag til helårsbruk.

Jeg bruker derimot ett bamse i tillegg på vinter, både som sikkerhet, ved bål etc.

Ved slik combo vil nok synmat 9 ul være tilstrekkelig.

Så du mener altså at selv om R-verdien på SM9 er høyere enn DM7 så er likevel DM7 varmere? Noen andre som har denne erfaringen? Å ha med seg bamse er ikke dumt, og er nok noe jeg kommer til å ha med ved de mer utsatte turene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synmat 7UL er et sommerunderlag, det har helt andre R verdier og temperaturgrense enn vanlig Synmat (-4 kontra -17 ) akkurat dette er dermed vesentlig mer UL enn Downmat 7UL, det skiller 180 gram, på de vanlige utgavene Synmat/Downmat 7 er det bare 20 gram forskjell.

Derfor vil et 7UL være kaldt om vinteren, og det dermed opplevdes kaldt i -3.

R-verdi og oppgitt temperatur skal stemme, så en del av spørsmålet er hvor varmt du syns du trenger. Dun isolerer bedre når man bruker samme vekt på det og syntetisk fyll, derfor er Downmat'ene varmere. Er du uheldig å få fukt inn i madrassen, så er downmat kanskje mer sårbar for biefekten av fukt enn synmat (siden dun er organisk og syntet er syntetisk ), siden dun er i "løsvekt" og må lamineres fast, så kan syntetfyllet være i matteform der fibrene henger "bedre" sammen. Dermed er downmat mer sårbar for forflytning av isolasjonsmateriale om dunet løsner, enn om en isolasjonsmatte som også er laminert fast skulle løsne.

Selv har jeg en Synmat 7M som jeg har hatt i en del år, har brukt den i temperaturer litt under -15 (med et vanlig liggeunderlag under ) uten at den virket kald. Har også en 7UL fordi jeg ville ned i vekt på turer på fjellet om sommeren.

Har ikke ligget på noen av 9'er modellene, men en 7'er har komfort i massevis. Før trengte jeg 3 netter med tilvenning for å sove godt rett på bakken, det var temmelig håpløst på helgeturer... Nå er det bra fra første natt.

En Synmat 9UL vil ikke være kaldere enn Downmat 7UL, de har tilnærmet samme R verdi og temperaturgrense. En 9'er stjeler litt mer høyde i teltet, men har ørlite grann mer comfort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Da tror jeg jeg går for synmat 9UL rett og slett fordi jeg ser flere fordeler med synmat enn med downmat. I UL-versjonen så har du vel ikke det skumgummiopplegget ved ventilen, så da risikerer jeg at dunet kan komme ut av ventilen? Har lest om en del som har hatt problemer med det hvertfall. I tillegg så er det mindre fare med fukt... selv om man bruker den bagen som følger med så er det jo høyst sannsynlig en del fukt i lufta. I tillegg slipper man at foret flytter på seg, sånn som i downmat. Det at den koster såpass mye mindre er jo heller ingen ulempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat 7, men ikke UL-varianten. Om du er 1,67 og ikke spes bred så er M nok. Om vinteren har jeg alltid med Bamse i tillegg, den brukes rundt bålet også får hundene ligge på den om natten. Man kan være uheldig og underlaget punkterer, da er det veldig greit å ha en Bamse på lur ;) Jeg har jo ikke testet ul-varianten, men jeg ville gått for downmat og eneste grunnen jeg egentlig ser til å velge synmat er prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.