Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

Anbefaler gjerne Therm-A-Rest NeoAir Xlite. Et godt 3-sesongs liggeunderlag. Er veldig godt fornøyd med mitt. Har den store utgaven. Veier under 500g. Fikk et gnisthull i sommer, men er lappet med medfølgende lappesaker. Holder tett. Sover alltid godt på det underlaget.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor komfortabelt du vil ha det, og hvor lett du vil bære - de to faktorene henger omvendt proporsjonalt sammen.

Selv er jeg godt fornøyd med Mammut Comfort Pump Mat, den store utgaven på 193/65/7,5 cm. Den veier et knapt kilo, men er meget behagelig å ligge på, og overflaten er ikke glatt. Den integrerte lille puten er kjekk!

Jeg har i tillegg et NeoAir som er ca 3cm tykt - det er svært stor forskjell i liggekomfort.

 

Skal du bruke det mye om vinteren er kanskje Exped Downmat et godt valg, men jeg har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor komfortabelt du vil ha det, og hvor lett du vil bære - de to faktorene henger omvendt proporsjonalt sammen.

 

Delvis korrekt, men jeg sover likegodt på mit Exped synmat UL på 450 gram som på min Downmat 9 på 1200 gram så sant jeg sover på barmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ligger like komfortabelt på 7 og 9, ja - men det slår selvsagt ut på komfortempen. Skulle jeg kjøpt et dedikert sommerunderlag, hadde jeg gått for Exped Synmat UL 7 LW. De tretten ekstra centimeterne i bredden synes jeg personlig er mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde tilsvarende tråd for ikke så lenge siden, og da falt valget på Synmat 7 LW UL

Denne er bare helt suveren. Tar bare noen sekunder å blåse den opp gjennom exped sin schnozzel pumpbag.

Har bare brukt liggeunderlagt på 5-6 turer så er begrenset hvor godt jeg har fåttt testet den. Men sover som en sten.

 

obs: Liggeunderlaget er ganske glatt :) Men fungerer fint sålenge det ikke er noe helling der du ligger.

 

Størrelse: 197 x 65 x 7 cm
Vekt: 595 g / 21 oz
Pakket: 27 x 11 cm 
Temperatur: -4 º C
R-Value: 3.1
Fyll Vekt: 60 g / m² Texpedloft Mikrofiber

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sover urolig skal du være klar over at Exped synmat UL er fryktelig glatt. Mine 8-åringer har ikke våknet en morgen med underlaget under seg i sommer.

Selv bruker jeg NeoAir x-lite. Det er 6,3 cm tykt og ikke alt for glatt. Mange klager på at disse underlagene knirker, men etter å ha neoair på den ene siden av meg og synmat UL på den andre siden 10 netter i sommer, må jeg si jeg foretrekker lyden av neoair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sover urolig skal du være klar over at Exped synmat UL er fryktelig glatt. Mine 8-åringer har ikke våknet en morgen med underlaget under seg i sommer.

Selv bruker jeg NeoAir x-lite. Det er 6,3 cm tykt og ikke alt for glatt. Mange klager på at disse underlagene knirker, men etter å ha neoair på den ene siden av meg og synmat UL på den andre siden 10 netter i sommer, må jeg si jeg foretrekker lyden av neoair.

 

Jeg har den orginale Neoair og Downmat.

Kanalene i Neoair går sideveis så jeg må være mer nøye med det ved valg av teltplass Er det skråning sideveis legger jeg noe under underlaget der det er lavest for å lage en 'vugge' å ligge i.

Neoair knitret som en potetgull pose i starten men har blitt bedre. Det er likevel ikke et underlag jeg bruker når vi er flere i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.